Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

En gul dual twin performance med tonade rutor och dragkrok 6-8 månader är det sagt!

Vad händer/hände med din MachE ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Stellantis har verkligen en hel del att jobba med. För att aktivera onlinetjänsterna på Opeln så att man kan styra laddning och klimatisering via mobilappen behöver man köra runt med bilen ett antal gånger á 20 minuter per gång- När en infoskylt försvunnit i appen så ska man stanna bilen i 5 minuter och därefter köra runt ytterligare 15 minuter. Fantastiskt!

Var likadant med Peugeot så klart, sen var ju appen nästan helt värdelös också. Hade man glömt låsa bilen gick inte förvärmningen att starta utan att man gick till bilen och låste den.. tur man bor i ett säkert område eftersom appen inte sade någonting om olåsta dörrar förens man ville starta värmen. Dessutom misslyckades appen under långa perioder ladda ner data om körsträcka mm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja kanske, EV9 är inte direkt billig heller och det tar nog emot för rätt många att lägga så mycket pengar på en Kia.
Nej precis. Ingen här har väl kört EX90, eller? Eller för den delen EV9? Däremot har jag sett EX90 några gånger mer eller mindre maskerad, och den är väl helt ok för en stor fläskig SUV. Biltypen lockar inte mig alls dock, så svårt att avgöra om den fyller behovet bra eller inte. Det närmaste som jag gillar är väl mer "riktiga" terrängbilar i så fall, typ EQG eller någon Land Rover eller så, men det är ju inget behov jag har heller. Men skulle jag ärva en stor lantlig egendom eller något så hade jag kanske tänkt om.
Tja, alla kan försåts ha sin personliga definition, men traditionellt så är det typ tvärtom mot vad du säger.

Konservativ design är en del av "premium" enligt de flesta definitioner exempelvis. Materialval och kvalitetskänsla är också generellt viktigt, vilket talar emot Tesla och Kia bland annat, även om båda har ryckt upp sig en del på dessa områden. Volvo däremot har tappat lite där på senare år, eller egentligen med start sedan Ford tog över, men i många länder räknas Volvo fortfarande klart till premiumsegmentet. Här har de aldrig räknats dit riktigt dock.

Volvos infotainment (på elbilarna åtminstone) är ju riktigt bra med Googles system, däremot är skärmen för liten och dålig numera.

Känns dock som att Android Automotive tappar mot Android Auto. Eller kan man köra splitscreen nu med 2.9? Glömde testa när jag körde företagets poolbil senast.

Permalänk
Medlem

För alla förare av en elbil från Kia. Nu finns ny mjukvara tillgänglig för uppdatering. Nytt den här gången är framförallt den avancerade ruttplaneraren som introducerades med Ioniq 6. Uppdateringen kommer OTA men kan dröja veckor till månader. För den som inte orkar vänta: ladda ner manuellt och överför sedvanligt med USB/SD-kort.

Länk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tips om ni är sugna på en Tesla!

Ännu bättre är om ni beställer via min länk som jag kan skicka via pm

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Lite onödigt av kina att göra på detta sätt många elbilar till ingen nytta.
https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad händer/hände med din MachE ?

Den är än så länge kvst men kommer köpa loss mig, jag kör för mycket 🤷‍♂️

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var på lanseringsevent ikväll hos Nio! Nya ET5 Touring, en premiumkombi som ska nå första kunderna innan året är slut (deras ord).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

För alla förare av en elbil från Kia. Nu finns ny mjukvara tillgänglig för uppdatering. Nytt den här gången är framförallt den avancerade ruttplaneraren som introducerades med Ioniq 6. Uppdateringen kommer OTA men kan dröja veckor till månader. För den som inte orkar vänta: ladda ner manuellt och överför sedvanligt med USB/SD-kort.

Länk

Finns Tesla Chargers med nu, så att man kan förvärma batteriet på väg till en sådan? Fanns nämligen inte i förra versionen. Var tvungen att lura den, så jag valde en annan laddstation i närheten för att förvärma.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Finns Tesla Chargers med nu, så att man kan förvärma batteriet på väg till en sådan? Fanns nämligen inte i förra versionen. Var tvungen att lura den, så jag valde en annan laddstation i närheten för att förvärma.

Tyvärr.
Verkar inte lista Teslas SuC öht. Lite märkligt, om du frågar mig. Borde ju finnas med, särskilt med tanke på vilka som FINNS med - några har man ju aldrig ens hört talas om. Man får fortsätta att lura den/ha kännedom om vad som finns på sträckan. 🤷🏽‍♂️
Föredragna partners i Kia Charge-appen är Recharge, Eviny och Ionity. Täcker rätt många, tillsammans med OKQ8:s smidiga betalning/app kommer man långt (med hyfsade priser).

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chippen2188:

Var på lanseringsevent ikväll hos Nio! Nya ET5 Touring, en premiumkombi som ska nå första kunderna innan året är slut (deras ord).
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ett milt intressant kuriosum är att Nios showroom ligger i samma extremt fördelaktigt belägna lokal i Brunnsparken i centrala Göteborg som Tesla hade sitt showroom i innan de stängde det och nöjde sig med Aminogatan (Mölndal) och de nya lokalerna på Exportgatan (Hisingen). De sålde väl tillräckligt med bilar utan att betala stans förmodligen dyraste hyra, får man tro.

För en annan är just den lokalen en speciell plats, eftersom det var där jag köpte min första bil för snart två år sedan nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Ett milt intressant kuriosum är att Nios showroom ligger i samma extremt fördelaktigt belägna lokal i Brunnsparken i centrala Göteborg som Tesla hade sitt showroom i innan de stängde det och nöjde sig med Aminogatan (Mölndal) och de nya lokalerna på Exportgatan (Hisingen). De sålde väl tillräckligt med bilar utan att betala stans förmodligen dyraste hyra, får man tro.

För en annan är just den lokalen en speciell plats, eftersom det var där jag köpte min första bil för snart två år sedan nu.

Nåt ska man väl ha "city" till nu när butikerna går under och mycket mindre kontorsyta behövs.

(Jag hoppas att dessa faktorer ska trycka ner de centrala hyrorna en del och därmed få in lite roligare saker i köpcentrum och liknande, inte bara samma kedjor tråkiga butiker som överallt liksom.)

Nios kombi ser rätt nice ut, synd att den är så sjukt dyr. Batteribytena ser jag som en återvändsgränd för att locka fossilbilskramare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Enorm humor att någon som har åsikter om allt (men inte kört själv) säger detta. Gillar inte ordet "killgissa" men det passar verkligen in här.

Vad som är premium eller inte är ju väldigt subjektivt. Jag tycker inte (dock ej kört senaste årets modeller) Volvo är premium, deras infotainment känns föråldrad och bilarna något för konservativa för min smak.

Personligen kvalar EV6, Model S/X och Polestar in på listan över premiummodeller för min del. Märket skiter jag i för jag köper inte märket utan modellen.

Jättekonstigt resonemang när Volvo och Polestar delar drivlina, infotainment och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jättekonstigt resonemang när Volvo och Polestar delar drivlina, infotainment och annat.

Blir inte lika konstigt om det du säger inte är sant. När jag testade Polestar och Volvo så hade de inte alls samma infotainment och det var något många motorjournalister också uppmärksammade. Som jag också skrev så vet jag inte om det är så idag då jag inte provkört dessa senaste år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Blir inte lika konstigt om det du säger inte är sant. När jag testade Polestar och Volvo så hade de inte alls samma infotainment och det var något många motorjournalister också uppmärksammade. Som jag också skrev så vet jag inte om det är så idag då jag inte provkört dessa senaste år.

Volvos elbilar, vilket inte är många, har haft Googles system från lanseringen, vilket också Polestar har haft åtminstone på alla deras elbilar (inte hundra på Polestar 1). De har olika "skins" eller teman däremot, så de ser ganska annorlunda ut, men funktionellt är de i princip helt samma, och sannolikt är det samma hårdvara också.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Volvos elbilar, vilket inte är många, har haft Googles system från lanseringen, vilket också Polestar har haft åtminstone på alla deras elbilar (inte hundra på Polestar 1). De har olika "skins" eller teman däremot, så de ser ganska annorlunda ut, men funktionellt är de i princip helt samma, och sannolikt är det samma hårdvara också.

Efter att ha åkt i båda kan jag säga att de upplevs extremt olika. GUit är olika designat och skärmen är ljusår bättre i Polestar 2 jämfört med Volvo C40. Båda är Google-baserade men upplevs helt olika i realiteten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Efter att ha åkt i båda kan jag säga att de upplevs extremt olika. GUit är olika designat och skärmen är ljusår bättre i Polestar 2 jämfört med Volvo C40. Båda är Google-baserade men upplevs helt olika i realiteten.

Håller med, Polestar har lyckats bra mycket bättre än vad Volvo har. Volvo har försökt göra ett Google-system som ser ut lite som deras gamla Senus så att ”man känner igen sig” antar jag, men tycker det blivit lite platt fall. Inte alls så imponerad av det som många andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har det kommit någon information / rykten om vad MY2024 kommer innebära för förändringar på VW ID.4 GTX? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har det kommit någon information / rykten om vad MY2024 kommer innebära för förändringar på VW ID.4 GTX? 🙂

Vet ej för ID4, men för Enyaq kommer ju iv85/iv85x med nya drivlinan och batteriet. Det som kommer per automatik för alla bilar är ny hårdvara som följer unece-standarden (eller vad den heter), säga också bli bättre prestanda för infotainment och då även version 4.0 av mjukvaran som stödjer förvärmning av batteri. Antar att samma gäller ID4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tycker inte riktigt att det stämmer. Oneplus, Samsung, Google pixel, Motorola och Sony har alla Google Android i botten på sina mobiler. Ändå olika användarupplevelser på dessa. Är väl samma sak med bilarna?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Min VW ID.3 har fortfarande version 2.4 i mjukvaran. Undrar när jag ska få 3.2. Har väntat mer än ett år.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Min VW ID.3 har fortfarande version 2.4 i mjukvaran. Undrar när jag ska få 3.2. Har väntat mer än ett år.

Den behöver uppdateras via verkstad och det kan göras nu. Jag tror alla kommer bli kontaktade men du kan säkert kontakta din verkstad och boka för att få till uppdateringen tidigare.

Har själv fått min uppdaterad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Är det bara jag eller har Nio-personal varit inne hos Porsche och gjort lite Taycan Turismo anteckningar?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Volvos skärm börjar absolut kännas ganska gammal nu, och Polestars tema känns mer lyckat, men i övrigt är det ju samma system väldigt långt. Funktionsmässigt är de samma och upplägget är liknande med "fasta" klimatkontroller och så.

Skrivet av Snudge_B:

Tycker inte riktigt att det stämmer. Oneplus, Samsung, Google pixel, Motorola och Sony har alla Google Android i botten på sina mobiler. Ändå olika användarupplevelser på dessa. Är väl samma sak med bilarna?

Nej det är inte samma sak. Google har mycket mer kontroll över hur saker fungerar i dessa bilar än på telefoner. En del andra biltillverkare har valt andra modeller med Android-baserat utan så mycket Google vad jag förstår, men Volvo och Polestar har ju Google som partner som står för väldigt mycket. Det är mer som de smarta högtalarna som olika tillverkare kunde bygga på Googles plattform, där man helt enkelt var hänvisad till den hårdvara som fanns, sen kunde man bygga sin egen design på både utsidan och i viss mån i mjukvaran, men det var samma lösning i botten på alla tillverkares alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Oj, vilka hårklyverier.

Så du menar att skillnaden i grafisk presentation av inställningar etc. på två bilar som delar samma teknologi sänker Volvo så den inte ens ligger i samma klass som P2?

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en diskussion tidigare i tråden ang att använda lyktstolpar för laddning. Är i London just nu och på gatorna här runt om hotellet (Kengsinton) finns det en hel del laddare direkt i lyktstolparna. Ser ut att vara 11/22kW men säkert nog för de som parkerar här över natten. Verkar smidigt. Ser också en hel del som utnyttjar det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det var en diskussion tidigare i tråden ang att använda lyktstolpar för laddning. Är i London just nu och på gatorna här runt om hotellet (Kengsinton) finns det en hel del laddare direkt i lyktstolparna. Ser ut att vara 11/22kW men säkert nog för de som parkerar här över natten. Verkar smidigt. Ser också en hel del som utnyttjar det.

<Uppladdad bildlänk>

Tror bara det är 3,7Kw då mycket i enfas i england och uppbyggt på enfas system.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Volvos skärm börjar absolut kännas ganska gammal nu, och Polestars tema känns mer lyckat, men i övrigt är det ju samma system väldigt långt. Funktionsmässigt är de samma och upplägget är liknande med "fasta" klimatkontroller och så.
Nej det är inte samma sak. Google har mycket mer kontroll över hur saker fungerar i dessa bilar än på telefoner. En del andra biltillverkare har valt andra modeller med Android-baserat utan så mycket Google vad jag förstår, men Volvo och Polestar har ju Google som partner som står för väldigt mycket. Det är mer som de smarta högtalarna som olika tillverkare kunde bygga på Googles plattform, där man helt enkelt var hänvisad till den hårdvara som fanns, sen kunde man bygga sin egen design på både utsidan och i viss mån i mjukvaran, men det var samma lösning i botten på alla tillverkares alternativ.

Körde pappas XC40 i förra veckan, och håller med om att det är ett lite mindre lyckat användargränssnitt än i PS2. Samt att den lilla skärmen inte känns helt optimalt för ett modernt infotainmentsystem. Positivt är dock att det är Googles system i botten, och med den fördelen med alla appar som fungerar. Uppskattade även att röststyrningen var riktigt bra tack vare att det är Googles.

En nackdel tyckte jag just att det var med klimatkontrollerna. Var bökigt att behöva trycka på skärmen för att få upp en ny klimatsida så fort man ville ändra temperaturen på vänster- resp. högersidan. Här är ju enklare på Tesla där man kan ändra temperaturen direkt utan att behöva gå in i en undermeny. Minns inte hur det var i PS2, men har för mig att det även där gick lättare att ändra temperaturen direkt jämfört med Volvos lite klumpiga system.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tror bara det är 3,7Kw då mycket i enfas i england och uppbyggt på enfas system.

Verkar röra sig om 5KW, (enfas 25A)

https://ubitricity.com/en/charging-solutions/ac-lamppost/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Den behöver uppdateras via verkstad och det kan göras nu. Jag tror alla kommer bli kontaktade men du kan säkert kontakta din verkstad och boka för att få till uppdateringen tidigare.

Har själv fått min uppdaterad.

Jag har besökt närmaste VW verkstad redan några veckor sedan. De sa de vill inte utföra uppdateringen pga kompetensbrist. De rekommenderarade att jag istället väntar på brevet som jag ska få i brevlådan snart av VW med mer info om uppdateringen.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2