Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte så bra koll på Kias modellutbud, utanför elbilarna i alla fall, så det kan mycket väl stämma.

Det blir bara så fånigt med en massa flaming eller fanboyism baserat på några få siffror. Kan inte Volvo konkurrera med EV9? Jag tror de kan det av flera anledningar, även om "billigaste elbilen med sju sittplatser" inte är en av dem.

Alla väljer inte att köra Dacia eller Skoda, en del väljer typ samma skit för mer pengar i en Renault eller Audi och andra betalar ännu mer för att få andra saker även om grundpremissen är den samma, i en Mercedes exempelvis.
Ja spekulera och jämföra kan man väl absolut göra. Man går väldigt långt i spekulationerna baserat på väldigt lite här dock.

Detta känns lite som en återupprepning av diskussionen vi hade om i5 ganska nyligen där den sågades ganska hårt baserat på ytterst lite information. Jag vidhåller (fortfarande) att folk kommer att köpa i5 också även om man kan få "högre siffror" för samma eller mindre pengar om man köper en Tesla exempelvis. Jag har kollegor som är "BMW-fans" och kollegor som är "Tesla-fans", de väljer inte bil baserat på samma kriterier och ingen av dem är intresserad av den andras bilar.

Att man spekulerar baserat på den information man har är något som sker varje dag, inget nytt för EV9 och inget nytt för i5. Man måste kunna diskutera och jämföra bilar baserat på informationen som finns på ett forum..

Vad har fanboyism med det här att göra? Jag beställde en EX30 en timme efter att det gick, om något så är jag volvo-fanboy vilket inte passar in med mitt inlägg där jag hejar på Kia. Folk kan ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. Tagga ner ett par kilo, vi diskuterar och jämför bilar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Att man spekulerar baserat på den information man har är något som sker varje dag, inget nytt för EV9 och ibget nytt för i5. Man måste kunna diskutera och jämföra bilar baserat på informationen som finns på ett forum..

Vad har fanboyism med det här att göra? Jag beställde en EX30 en timme efter att det gick, om något så är jag volvo-fanboy vilket inte passar in med mitt inlägg där jag hejar på Kia. Folk kan ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. Tagga ner ett par kilo, vi diskuterar och jämför bilar.

Men det är ju det jag försöker säga, tagga ner lite. Klaga på saker som man känner till och rimiga antaganden, inte totalsåga baserat på typ hur ett märke agerade för 30 år sedan, ett preliminärt pris utan info om andra varianter, det faktum att "plattformen" också funkar för fossilbilar eller så.

EX90 är en dyr bil absolut, men Volvo är ett premiummärke, utanför Sverige eller Norden i alla fall. Kia är inte det även om de bland elbilarna har lyft sig rejält från budgetträsket. Båda lär sälja rätt bra inom sina respektive målgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad betalar ni som bor i bostadsrättsföreningar och samfälligheter för Kwh-pris när ni laddar era El-Bilar?

Fick precis veta att Brfen jag ska flytta till har 1,6kr/Kwh, kändes endå ganska billigt?

1 kr/kWh + 25 kr i månaden. Jag laddade för cirka 250 kr förra månaden, betydligt billigare än minst tusenlappen i bensin som tidigare har gått åt.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Toobbbbee:

Vad betalar ni som bor i bostadsrättsföreningar och samfälligheter för Kwh-pris när ni laddar era El-Bilar?

Fick precis veta att Brfen jag ska flytta till har 1,6kr/Kwh, kändes endå ganska billigt?

Det låter jäkligt billigt faktiskt Vi betalar 2,25:- /kwh i vår förening. Då tycker jag även det är billigt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

<Uppladdad bildlänk>

Avverkat ca 500 mil i en Tesla Model Y senaste veckorna. Intressant att uppleva hur det är att leva med en Tesla i Kalifornien där jag antar att infrastrukturen är som mest utbyggd vad gäller snabbladdare. Ska skriva ihop lite tankar men kom rätt snabbt fram till att Teslas bilar inte är något som intresserar mig längre.

Ser fram emot att höra om detta. Som jag förstått så är det ändå stor skillnad på Elbil i USA och Elbil i Sverige och laddnätverken för snabbladdning. Till att börja med det här med CCS Typ 1 och sedan Teslas Standard (adapter krävs för laddning i CCS Typ1 snabbladdare för Tesla, och att ladda i Teslaladdare funkar inte alls för andra märken). I Europa så har vi ju CCS Typ 2 som både Tesla och Andra märken kan ladda med (utan adapter).

Just Kalifornien är dock lite speciellt. De har nog bland de bästa nätverken i USA (i antalet snabbladdare räknat), men har också överlägset flest elbilar med marginal (hittade detta på nätet från 2021), så snabbladdarna räcker ändå inte till. Det är ju lite kaos där som jag förstått det. Infrastrukturen hänger ändå inte med. Även Kyle från Out of Spec Reviews har ju sagt flertalet gånger att han inte ens gillar att köra elbil i Kalifornien för det är helt galet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag känner att jag upprepar mig nu, men det är omöjligt att säga genom att bara titta på specifikationer. På pappret ser de likvärdiga ut, EV9 har liknande kraft och lika många sittplatser som EX90 typ, men allt det andra har vi ju inte koll på. En Sportage ser ju på pappret ut att vara likvärdig med en XC90 också och kostar rätt mycket mindre, men likväl köper folk XC90. Kan det vara så att det finns andra aspekter med en bil än de som man kan illustrera med en handfull siffror liksom?

Jag förstår om man hellre vill ha en XC90 än en Sportage, den senare är inte riktigt en premiumbil idag, en del företag sitter på rabatter och avtal som gör att XC90 blir billigare för andra blir Sportage billigare.

Jämför man EV9 med EX90 så har EV9 bättre räckvidd, häftigare design och kostar mindre fullt utrustad än Volvon gör helt utan utrustning.
Men det kommer alltid finnas de som köper Volvon för de har alltid haft Volvo, dock tror jag att EV9 kommer sälja bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Skrivet av MacAllan:

Nu är det ingen Brf utan hyres lgh som jag bor i, men jag betalar just nu 1,6kr/kWh + moms för laddningen, priset justeras kontinuerligt i förhållande till vad hyresvärden har för pris på elen.

Skrivet av Gainsgoblin:

Betalar 0 för laddningen. Ingår i min bilplats och den kostar samma som en vanlig plats med motorvärmarstolpe.
Om jag skulle betala antar jag att det skulle vara föreningens fasta pris på 1,02/ kWh inklusive avgifter och moms.

Skrivet av riiga:

1 kr/kWh + 25 kr i månaden. Jag laddade för cirka 250 kr förra månaden, betydligt billigare än minst tusenlappen i bensin som tidigare har gått åt.

Skrivet av Xyborg:

Det låter jäkligt billigt faktiskt Vi betalar 2,25:- /kwh i vår förening. Då tycker jag även det är billigt.

I skrivande stund betalar vi 2,6kr/kWh och 1160kr (1100kr för en vanlig plats) per månad för en laddplats i Brf:ens varmgarage. Jag är vice ordf., firmatecknare och ansvarig för garage/laddning. Från och med månadsskiftet byter vi upplägg och pris. Man får som laddplatsinnehavare bestämma om boxen är konfad för enbart laddning mellan 21-07 (Nattladdning) eller dygnet-runt-laddning. Vid nattladdning kommer man få betala 1,1kr/kWh, och 1,8kr/kWh 24h-laddning. Vår leverantör av tjänsten, Eways, tar 30öre/kWh och vi lägger den kostnaden på den laddande. Så utan Eways del av priset är priset ca. 80öre/kWh resp. 1,5kr/kWh.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är ju det jag försöker säga, tagga ner lite. Klaga på saker som man känner till och rimiga antaganden

Enorm humor att någon som har åsikter om allt (men inte kört själv) säger detta. Gillar inte ordet "killgissa" men det passar verkligen in här.

Vad som är premium eller inte är ju väldigt subjektivt. Jag tycker inte (dock ej kört senaste årets modeller) Volvo är premium, deras infotainment känns föråldrad och bilarna något för konservativa för min smak.

Personligen kvalar EV6, Model S/X och Polestar in på listan över premiummodeller för min del. Märket skiter jag i för jag köper inte märket utan modellen.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om BYD Atto 3 Design leasing erbjudandet som dom har just nu för 3395:-/mån på 36 mån med 1000 mil/året.

Detta är den mer utrustade bilen med el lucka, el stolar, rattvärme, bättre ljud m.m.

Leverans tiden på bilarna är också imponerande om man beställer en idag får man leverans i slutet av Juli.

Kanske bara Tesla som klarar detta idag annars.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vad tycker ni om BYD Atto 3 Design leasing erbjudandet som dom har just nu för 3395:-/mån på 36 mån med 1000 mil/året.

Detta är den mer utrustade bilen med el lucka, el stolar, rattvärme, bättre ljud m.m.

Leverans tiden på bilarna är också imponerande om man beställer en idag får man leverans i slutet av Juli.

Det finns flera bilar man kan få med snabb leverans, MG skryter också om det bland annat.

Tycker den utrustade versionen av BYD Atto 3 absolut är värd 3 395kr/mån, tidigare hade dom väl priser på 6-8000kr/mån och det är den absolut inte värd imo. Vet att det strulat med mobilappen, att den inte hade kommit när jag provkörde i början av året, kanske den (äntligen) har kommit och gör bilen lite mer digital. Överlag bra infotainmentsystem som var snabbt och smidigt, dock visste inte systemet om att det var en elbil så ingen navigation med laddstopp eller förvärmning eller så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var sugen, men vågade inte. Känns som det är för mkt på dörrarna bak som barnen kan förstöra

Blev 12mån leasing på en corsa-e som de har från 2995 just nu istället. Min MG ZS leasing går ut nu om några veckor (24 mån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag var sugen, men vågade inte. Känns som det är för mkt på dörrarna bak som barnen kan förstöra

Blev 12mån leasing på en corsa-e som de har från 2995 just nu istället. Min MG ZS leasing går ut nu om några veckor (24 mån).

Beställde också en Corsa-e på 12 mån privatleasing för två veckor sedan som jag ska hämta imorgon. Verkar som att de har ett gäng lagerbilar som de vill få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Beställde också en Corsa-e på 12 mån privatleasing för två veckor sedan som jag ska hämta imorgon. Verkar som att de har ett gäng lagerbilar som de vill få ut.

Ja det är en facelift på g de vill rensa upp inför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Om det passar dina behov så är det bra erbjudande. Den är lämplig för pendling, vardagsbruk och stadskörning, men inte turer längre än runt 20 mil då snabbladdningen är långsam och förbrukningen ganska hög på motorväg.

Min mor leasar en Atto 3 sedan ett halvår och är väldigt nöjd, särskilt efter ett par uppdateringar i mjukvaran. Jag personligen ogillar designen på inredningen och att regenerering bara går att ställa in i två nivåer (båda för svaga), men i övrigt är det absolut inget fel på den.

Rekommenderar att även kika på MG.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur det kan vara bättre att ta ögonen längre bort från vägen frångår mitt förstånd men jag får erkänna att jag inte forskat på området.

Enkelt.

Så länge som det inte är en headsupskärm så spelar det ingen roll, och blir inte heller någon tidsskillnad om man vänder blicken rakt ner, eller snett lite ner åt sidan. Du flyttar både blick och fokus oavsett.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle vilja påstå att det är precis lika "farligt" att titta på mittskärmen som på en mobil när man kör och det är ju inte tillåtet.

Skrivet av MacAllan:

Finns studier på att även korta blickar bort från vägen är farliga.
https://www.forskning.se/2014/09/03/aven-korta-blickar-bort-f...

Du har exakt samma problem med ett intrumentkluster som sitter långt ner halvt skymd bakom ratten.

Det enda som undviker att tar korta blickar bort från vägen är en HUD.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan mycket väl ha rätt i det, men majoriteten är möjligen inte så stor som man kanske tror: i de elbilsfora, och särskilt Tesla-diton, jag frekventerar låter det förvånansvärt ofta som att man självklart "plockar ut" en ny bil med högst tre års mellanrum. Visste man inte bättre skulle man nästan kunna tro att bilarna är gratis.

Och givet att Model 3 vid det här laget funnits i Sverige i över tre år – och ännu längre globalt sett – tror jag att det finns en hel del som bytt upp sig till en nyare. Och jag skulle gissa att Tesla-ägare är mer märkeslojala än genomsnittet, ungefär som Apple-användare.

Det är nog inte mig du menar då, för jag känner ingen lockelse att gå tillbaka till en bil med 5-tumsskärm, hundratals fysiska knappar och allt vad det är. Men jag har väl tänkt behålla min Model 3 2021 såpass länge att det inte är meningsfullt att redan nu spekulera i vad jag kommer vilja byta till efter den.

Att du upplever att många byter till nya bilar vart tredje år har nog mycket att göra med att en stor andel nya bilar, och även nya Teslor, som säljs är förmånsbilar. Där är det normalt och standard att byta vart tredje år (även om 2 och 4 år förekommer).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Beror på om man vill "köra bil" eller "åka bil"
I det första fallet har man tappat funktionalitet, i det andra lär det kvitta vilket.

Det beror på vilken bildmodell. En sportigt satt sedan-bil som en Tesla M3 kör man aktivt. Det är en 100% förarbil för den som gillar att köra hårt och aktivt. Speciellt i kurvor och på slingriga vägar så är den grymt till sin rätt.

En SUV som en Tesla MY (eller ännu värre alla andra gungigare och tyngre SUV:ar) åker man med. Är mer buss och lastbilskänsla som med alla typer av SUV:ar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ser fram emot att höra om detta. Som jag förstått så är det ändå stor skillnad på Elbil i USA och Elbil i Sverige och laddnätverken för snabbladdning. Till att börja med det här med CCS Typ 1 och sedan Teslas Standard (adapter krävs för laddning i CCS Typ1 snabbladdare för Tesla, och att ladda i Teslaladdare funkar inte alls för andra märken). I Europa så har vi ju CCS Typ 2 som både Tesla och Andra märken kan ladda med (utan adapter).

Just Kalifornien är dock lite speciellt. De har nog bland de bästa nätverken i USA (i antalet snabbladdare räknat), men har också överlägset flest elbilar med marginal (hittade detta på nätet från 2021), så snabbladdarna räcker ändå inte till. Det är ju lite kaos där som jag förstått det. Infrastrukturen hänger ändå inte med. Även Kyle från Out of Spec Reviews har ju sagt flertalet gånger att han inte ens gillar att köra elbil i Kalifornien för det är helt galet.

Teslas nätverk SuC är ju underbart överdimensionerat i Sverige och Norge för det mesta, men (som du är inne på) så har jag hört av vänner i Kalifornien att det är precis tvärt om där ett helvete med mycket köer och stök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Chippen2188
Kul och se din åsikt om Q4:an, en del av sakerna håller jag med om men inte allt

Gällande displayen (bakom ratten) vet jag inte om du vet att den visningen du körde med bara är en av 2 eller 3 olika, tyvärr är det väl även den sämsta, en som är bättre är denna som då även kan ha stora cirklar vid sidorna.

Utan navigation ser den ut så här.

Gällande 150kW laddningen så tror jag inte det är förluster, om bilen har fått MMI version 3.2 som dom just nu kör ut till äldre och alla nya har, så tror jag den klarar 150kW.
Vet iaf att det är en hel del som snackat om att dom kommit upp i 150kW med sin Q4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Chippen2188
Kul och se din åsikt om Q4:an, en del av sakerna håller jag med om men inte allt

Gällande displayen (bakom ratten) vet jag inte om du vet att den visningen du körde med bara är en av 2 eller 3 olika, tyvärr är det väl även den sämsta, en som är bättre är denna som då även kan ha stora cirklar vid sidorna.
https://mysterio.yahoo.com/api/res/1.2/cpIGJg3UROqr3kwcn13Fqw--/ZHByPTI7dz04NzU7YXBwaWQ9ZW5nYWRnZXQ-/https://s.yimg.com/os/creatr-uploaded-images/2021-03/c2ff5690-8043-11eb-bf7f-d0779b515d19.cf.webp

Utan navigation ser den ut så här.
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/13-audi-q4-e-tron-2021-rt-hero-instruments.jpg

Gällande 150kW laddningen så tror jag inte det är förluster, om bilen har fått MMI version 3.2 som dom just nu kör ut till äldre och alla nya har, så tror jag den klarar 150kW.
Vet iaf att det är en hel del som snackat om att dom kommit upp i 150kW med sin Q4.

Haha det vore ju tråkigt om alla skulle tycka samma sak Ja, förardisplayen hade en ju en massa möjligheter. Något jag tyckte var irriterande var att det krävdes en viss vy när man laddade för att se effekten man laddade i, det syntes inte i alla vyer. Det är ju kul data man vill se när man laddar liksom

Jag tror att bilen har 135 kW på pappret men klarar lite till och att det är det som gör att man kommer upp i 150. Som sagt, Audis presschef hade ibgen bra förklaring. Men dumt att klaga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just nu i värmen är det väldigt billigt att köra elbil i Stockholm. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Jag förstår om man hellre vill ha en XC90 än en Sportage, den senare är inte riktigt en premiumbil idag, en del företag sitter på rabatter och avtal som gör att XC90 blir billigare för andra blir Sportage billigare.

Jämför man EV9 med EX90 så har EV9 bättre räckvidd, häftigare design och kostar mindre fullt utrustad än Volvon gör helt utan utrustning.
Men det kommer alltid finnas de som köper Volvon för de har alltid haft Volvo, dock tror jag att EV9 kommer sälja bättre.

Tja kanske, EV9 är inte direkt billig heller och det tar nog emot för rätt många att lägga så mycket pengar på en Kia.

Skrivet av Curik:

Enorm humor att någon som har åsikter om allt (men inte kört själv) säger detta. Gillar inte ordet "killgissa" men det passar verkligen in här.

Nej precis. Ingen här har väl kört EX90, eller? Eller för den delen EV9? Däremot har jag sett EX90 några gånger mer eller mindre maskerad, och den är väl helt ok för en stor fläskig SUV. Biltypen lockar inte mig alls dock, så svårt att avgöra om den fyller behovet bra eller inte. Det närmaste som jag gillar är väl mer "riktiga" terrängbilar i så fall, typ EQG eller någon Land Rover eller så, men det är ju inget behov jag har heller. Men skulle jag ärva en stor lantlig egendom eller något så hade jag kanske tänkt om.

Citat:

Vad som är premium eller inte är ju väldigt subjektivt. Jag tycker inte (dock ej kört senaste årets modeller) Volvo är premium, deras infotainment känns föråldrad och bilarna något för konservativa för min smak.

Personligen kvalar EV6, Model S/X och Polestar in på listan över premiummodeller för min del. Märket skiter jag i för jag köper inte märket utan modellen.

Tja, alla kan försåts ha sin personliga definition, men traditionellt så är det typ tvärtom mot vad du säger.

Konservativ design är en del av "premium" enligt de flesta definitioner exempelvis. Materialval och kvalitetskänsla är också generellt viktigt, vilket talar emot Tesla och Kia bland annat, även om båda har ryckt upp sig en del på dessa områden. Volvo däremot har tappat lite där på senare år, eller egentligen med start sedan Ford tog över, men i många länder räknas Volvo fortfarande klart till premiumsegmentet. Här har de aldrig räknats dit riktigt dock.

Volvos infotainment (på elbilarna åtminstone) är ju riktigt bra med Googles system, däremot är skärmen för liten och dålig numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Haha det vore ju tråkigt om alla skulle tycka samma sak Ja, förardisplayen hade en ju en massa möjligheter. Något jag tyckte var irriterande var att det krävdes en viss vy när man laddade för att se effekten man laddade i, det syntes inte i alla vyer. Det är ju kul data man vill se när man laddar liksom

Jag tror att bilen har 135 kW på pappret men klarar lite till och att det är det som gör att man kommer upp i 150. Som sagt, Audis presschef hade ibgen bra förklaring. Men dumt att klaga

Så är det ju, hade alla tyckt samma hade vi inte många modeller att välja mellan.
Laddningsvyn har jag dålig koll på eftersom jag inte fått min ännu, men visst är det kul om man enkelt kan se statusen, vet inte om det syns något i den andra vyn jag la upp när man laddar.

Får man extra kW när man laddar klagar man inte, tyvärr är väl laddkurvan inte den bästa på Q4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

...
Jag beställde en EX30 en timme efter att det gick, om något så är jag volvo-fanboy vilket inte passar in med mitt inlägg där jag hejar på Kia. Folk kan ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. Tagga ner ett par kilo, vi diskuterar och jämför bilar.

Kul vilken variant blev det?
8-12 mån väntetid eller vad säger de?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kul vilken variant blev det?
8-12 mån väntetid eller vad säger de?

En gul dual twin performance med tonade rutor och dragkrok 6-8 månader är det sagt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

En gul dual twin performance med tonade rutor och dragkrok 6-8 månader är det sagt!

Härligt blir intressant att se den färgen live

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Stellantis har verkligen en hel del att jobba med. För att aktivera onlinetjänsterna på Opeln så att man kan styra laddning och klimatisering via mobilappen behöver man köra runt med bilen ett antal gånger á 20 minuter per gång- När en infoskylt försvunnit i appen så ska man stanna bilen i 5 minuter och därefter köra runt ytterligare 15 minuter. Fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Teslas nätverk SuC är ju underbart överdimensionerat i Sverige och Norge för det mesta, men (som du är inne på) så har jag hört av vänner i Kalifornien att det är precis tvärt om där ett helvete med mycket köer och stök.

Väldigt offtopic men martinot nu har du skrivit här i flera år. Lär dig citera flera knappen så man slipper läsa 48 inlägg i rad av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Väldigt offtopic men martinot nu har du skrivit här i flera år. Lär dig citera flera knappen så man slipper läsa 48 inlägg i rad av dig.

Ser faktiskt inte poängen med det. Nu kan jag enkelt välja vad jag vill citera och hålla flödet. Annars bryter jag flödet om jag börjar saxa i vad hen har skrivit.

Eller vad är fördelen? Kanske tänker fel