Dugligt mini ITX-moderkort till i5-13400F

Permalänk
Medlem

Dugligt mini ITX-moderkort till i5-13400F

Ska bygga ett mini ITX-bygge och kommer troligtvis köra på i5-13400F som processor. Bläddrade lite och hittade först Asrock B760M-ITX, men efter lite research så verkar det som ett kort som visserligen säkert kommer funka för 13400F, men om jag i framtiden skulle vilja uppgradera processor så känns det kanske som ett gränsfall prestandamässigt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag undrar därför om ni kan rekommendera ett annat kort? Jag vill helst inte spendera över 2500 kr och enda kraven är egentligen att det ska klara åtminstone 3200 MHz DDR4-minnen samt gärna ha någon form av header för USB-C. Det behöver verkligen inte vara top of the line, men något där jag åtminstone inte behöver oroa mig för att det ska bli en flaskhals eller är svårt att använda vid uppgradering av CPU längre fram. Har inget direkt behov av att överklocka.

Permalänk
Medlem

Finns inte jättemycket val med just Mini ITX men Asus ROG Strix B760-I Gaming WIFI finns för 2400kr vilket lär räcka.

Är man orolig över VRM temp kan man försöka fixa så luftflöden kommer över det det kan hjälpa rejält. Men denna kör inte ha problem med VRM.

Denna kostar lite mer men har bättre VRM Gigabyte Z690I Aorus Ultra men kanske behöver BIoS uppdateringar för 13th gen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd flyttad till köprådsavdelningen*

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin