SweClockers lanserar tvåfaktorsautentisering

Permalänk
Melding Plague

SweClockers lanserar tvåfaktorsautentisering

Nu introducerar vi möjlighet att aktivera tvåfaktorautentisering som ett extra lager säkerhet för din användarprofil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra!

Permalänk
Medlem

Aktiverat 👍

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Aktiverat!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Snyggt! Snorenkelt att aktivera 😊

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

🦐🦐🦐🦐🦐🦐🦐🦐

Grymt jobbat!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Väldigt nice!

När får vi darkmode?

Permalänk
Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Boggus:

Väldigt nice!

När får vi darkmode?

Luuugn!
Ett steg i taget!

Men ja… när får vi Darkmode??

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Fungerade perfekt, snyggt! Nu kan man känna sig lite säkrare!

Edit: Blir nästan tårögd, äntligen

Bara en sak kvar...
hint! läs andra inlägg

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Varför? För att slippa lösenord?
Kanske om man håller på med annonser som det är relevant.
Inget jag skriver på Swec är speciellt viktigt och skulle någon kapa mitt konto så är det ingen större skada skedd

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Aktiverade precis och insåg då att jag egentligen inte har sparat en enda återställningskod från någon sida där jag har 2FA aktiverat, vilket är väldigt många hemsidor.

Betyder det att om min mobil en morgon inte skulle starta mer så kommer jag aldrig mer kunna komma åt mitt konto? Går det inte bara att välja "Glömt Lösenord" och återställa lösen + 2FA?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Boggus:

När får vi darkmode?

Skrivet av Bussović:

Men ja… när får vi Darkmode??

Join the Dark Side we will - they have cookies.

Skrivet av Trihxeem:

Varför? För att slippa lösenord?
Kanske om man håller på med annonser som det är relevant.
Inget jag skriver på Swec är speciellt viktigt och skulle någon kapa mitt konto så är det ingen större skada skedd

Lösenord är fortsatt ett krav. 2FA lägger man till ifall man vill ha hängsle och livrem på sitt digitala persona. Ett långt, komplext och unikt lösenord är ju fortsatt en stark rekommendation.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Activate:)

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Aktiverade på studs. Bra initiativ!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför? För att slippa lösenord?
Kanske om man håller på med annonser som det är relevant.
Inget jag skriver på Swec är speciellt viktigt och skulle någon kapa mitt konto så är det ingen större skada skedd

Utvecklaren i mig är skeptisk.

De har helt klart sina användningsområden men ett forum? Men kul att några får användning för det!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Aktiverat o klart. Ingen tvekan på att det ska användas där man kan på alla sina konton.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nu introducerar vi möjlighet att aktivera tvåfaktorautentisering som ett extra lager säkerhet för din användarprofil.

Läs hela artikeln här

Najs. Har aktiverat och processen gick huvudsakligen bra.

Dock en liten buggrapport:
QR-kodens innehåll verkar inte formateras korrekt, så mellanslag i användarnamnet blir +.

@jreklund

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Aktiverade precis och insåg då att jag egentligen inte har sparat en enda återställningskod från någon sida där jag har 2FA aktiverat, vilket är väldigt många hemsidor.

Betyder det att om min mobil en morgon inte skulle starta mer så kommer jag aldrig mer kunna komma åt mitt konto? Går det inte bara att välja "Glömt Lösenord" och återställa lösen + 2FA?

Du kan ju köra med exempelvis Authy. Den synkar så du kan byta till en ny telefon, eller dator etc

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av qwertylol1:

Betyder det att om min mobil en morgon inte skulle starta mer så kommer jag aldrig mer kunna komma åt mitt konto? Går det inte bara att välja "Glömt Lösenord" och återställa lösen + 2FA?

Vi erbjuder inte återställning av 2FA via e-post (går bra att återställa lösenordet). Det blir inte lika säkert då grundtanken är att bevisa något man har (fysiskt) än tillgång till ett e-postkonto. Det går alltid att kontakta oss eller de andra sajterna ifall du inte kan logga in. Kan vi hitta annan information som kan identifiera dig, så kan vi hjälpta till med återställning.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av evil penguin:

QR-kodens innehåll verkar inte formateras korrekt, så mellanslag i användarnamnet blir +.

Får ta och kika på specifikation igen. Kör med en url-encodning på användarnamnen för att länken inte ska bli bruten. Körde möjligtvis fel standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Aktiverade precis och insåg då att jag egentligen inte har sparat en enda återställningskod från någon sida där jag har 2FA aktiverat, vilket är väldigt många hemsidor.

Betyder det att om min mobil en morgon inte skulle starta mer så kommer jag aldrig mer kunna komma åt mitt konto? Går det inte bara att välja "Glömt Lösenord" och återställa lösen + 2FA?

Om vi ser till den generella frågeställningen (inte specifikt för Sweclockers) gällande denna typ av TOTP-2FA så kan det bli väldigt problematiskt om användaren inte antingen backar upp själva 2FA-koden i sig (huvudalternativ A1 anser jag), eller åtminstone backar upp eventuell återställningskod (gör det oavsett).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Får ta och kika på specifikation igen. Kör med en url-encodning på användarnamnen för att länken inte ska bli bruten. Körde möjligtvis fel standard.

Var för länge sedan som jag gjorde sådant själv för att jag ska minnas detaljerna, men tror det är så att det måste vara regelrätt urlencode där " " blir %20 (inte +).

https://github.com/google/google-authenticator/wiki/Key-Uri-F... är den överblick jag snabbt hittade, om det är till nytta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Aktiverade precis och insåg då att jag egentligen inte har sparat en enda återställningskod från någon sida där jag har 2FA aktiverat, vilket är väldigt många hemsidor.

Betyder det att om min mobil en morgon inte skulle starta mer så kommer jag aldrig mer kunna komma åt mitt konto? Går det inte bara att välja "Glömt Lösenord" och återställa lösen + 2FA?

MS och även nu Google 2fa har backup-funktioner, så gå in i inställningar och sätt igång. Så är du mer säkrad. Jag har microsoft authenticator och har backup igång, har bytt telefon och det fungerade bra. bara att man ser till att man loggar in på ett annat sätt i appen sedan när man bytt. kommer inte ihåg vad det står när man kör igång.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av evil penguin:

Var för länge sedan som jag gjorde sådant själv för att jag ska minnas detaljerna, men tror det är så att det måste vara regelrätt urlencode där " " blir %20 (inte +).

Tog och kikade i koden och jag använder en funktion som inte följer RFC 3986. Det är lätt ordnat i varje fall! urlencode i PHP ger + och rawurlencode ger %20.

Permalänk
Medlem

Riktigt efterlängtat!

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Ett långt, komplext och unikt lösenord är ju fortsatt en stark rekommendation.

Så Jordgubbe1 är inte ok?