Färska bilder avslöjar Windows nya AI-assistent

Permalänk
Melding Plague

Färska bilder avslöjar Windows nya AI-assistent

Nya skärmdumpar ger ett första smakprov på hur AI-funktionen Copilot kan komma att se ut när den anländer till Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oof kan tänka mig att detta kommer bli kaos när företag får in detta och data kommer ut på vift! Ska bli intressant hur detta ska fungera med gdpr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oof kan tänka mig att detta kommer bli kaos när företag får in detta och data kommer ut på vift! Ska bli intressant hur detta ska fungera med gdpr.

Ja, det måste ju gå att stänga av via någon form av grupppolicy eller dyl annars är det horribelt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Känns inte som att någon är redo för detta

Ska bli spännande att se hur mottagandet blir

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förväntade mig ett gem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja, det måste ju gå att stänga av via någon form av grupppolicy eller dyl annars är det horribelt.

Det räcker väl att det tar hänsyn till begränsningar som är uppsatta med t.ex. gruppolicy. Eller?

Skrivet av norrby89:

Ska bli intressant hur detta ska fungera med gdpr.

Jag vet inte om jag ser hur det här har med GDPR att göra?

Skrivet av medbor:

Känns inte som att någon är redo för detta.

Redo för vad? Vad ska hända menar du?

Permalänk
Medlem

Har någon efterfrågat denna funktion?

Tänk om de kunde använda tiden till att optimera Windows ännu mer istället!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förväntade mig ett gem.

Haha, dagens bästa kommentar!
Eller kanske hunden Rover?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Haha, dagens bästa kommentar!
Eller kanske hunden Rover?

Fy tusan! Hunden ja!
Folk skrattar åt gemet - men gemet hade både personlighet och funktioner.

Den där hunden rover däremot! Den slår ju gemet med längder i dumhet!
Superslätstruken och tillförde ju faktiskt ingenting.
Eller jo - en långsam animation innan man kom åt sökningen.
Jag ska bara säga hej först...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tänk om de kunde använda tiden till att optimera Windows ännu mer istället!

Det är därför Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 finns. Fritt fram att optimera och supportat till 2032!

Mitt mål är att göra en TweakUI i Delphi för versionen ovan som även kan ersätta den smått värdelösa "Settings"-appen i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är därför Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 finns. Fritt fram att optimera och supportat till 2032!

Mitt mål är att göra en TweakUI i Delphi för versionen ovan som även kan ersätta den smått värdelösa "Settings"-appen i Windows.

Hur får man tag på den versionen som privatperson?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur får man tag på den versionen som privatperson?

Själv har jag fått det via "Visual Studio"-prenumeration, vilket brukar innehålla nycklar till nära nog samtliga Microsoft-produkter i överflöd.

Permalänk
Medlem

Problemet med AI på det personliga planet lär bli detsamma som med algoritmer och maskinlärning som redan finns. Tex skryter Google och FB med hur effektivt de visar reklam som är anpassad, det funkar imo rätt dåligt, tex gick min frys sönder för något år sedan och jag sökte givetvis runt efter en ny, köpte en samma dag, sen fick jag reklam om vitvaror i typ 3 månader på varenda sida jag var inne på som har reklam. På Facebook verkar reklam baseras rätt mycket på vänners intresse, inte ofta det stämmer heller.
AI lär bli likadant, baserar sökningar på vad man gjort och inte på vad man vill göra, lite hårddraget

Permalänk
Medlem

Med AI inbyggt i operativet så kan övervakning, avlyssning och liknande ta ett stort kliv in i våra privatliv. De som samkör datan kan få en mycket precisare bild om allt vi gör, kategoriserat och sparat i minsta detalj.

Självcensur kommer att bli tvunget. Att ha en befattning och vissa kombinationer av program körandes samtidigt och vips så bedöms du som olämplig.
Anställd med inriktadporr.exe körandes?
Glöm det.
Användare med politisk åsikt?
Journalist "på fel sida"?
Eller bara en svensson med "fel" åsikt?
Oj, du blev utloggad och raderad från samhället, du har noll försök kvar.

Det sluttande planet känns mera som ett fritt fall just nu, ändamålsglidningarna kommer missbrukas i en takt som får 1984 att de ut som en godnattsaga.

Nu är jag inte insatt i säkerhetsfrågorna, men när polisen redan idag får leka hemlig avlyssning mot icke misstänkta och öppna post, vilket strider mot grundläggande mänskliga rättigheter, så kan jag tänka att steget till att låta din nu inbyggda AI som har allt på dig kan fås att samanställa det med en utvärdering helt utan ens en misstanke, kanske per automatik i register som uppdateras och flaggas så fort du börjar "tänka fel".

Redan idag vet windows vem du är när du loggar in med din mail i operativet, om du inte aktivt jobbat runt det. Du kanske redan har börjat med självcensur?

Rent mjöl i påsen?
Vad som anses som rätt åsikt idag är inte samma som för tio år sedan och kommer inte vara samma om tio år. Du kan bli dömd retroaktivt 30 år tillbaka, som vi såg med metoo. Metoo kan bli youtoo i en framtid nära dig.

Tycker AI är väldigt häftigt och använder det själv, men saknar säkerhetstänket för individen och när det blir möjligt att på en sekund sammanfatta vårt beteende via en kraftfull AI så skulle jag åtminstone vilja se loggen först innan den går vidare till valfri myndighet som betalat MS för informationen, men jag antar att det inte kommer att räcka med att man är Admin då, de "viktigaste" besluten sköter AI:n i bakgrunden, haha!

Kalla mig foliehatt, men man måste ju få undra vart det är på väg när det går så fort.

*den här texten är utvärderad av AI och bedöms som falsk information, vill du veta mera?*

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kalla mig foliehatt, men man måste ju få undra vart det är på väg när det går så fort.

Vi kan göra foliehattar tillsammans! Håller med dig i allt du skriver.

Själv undviker jag numera en mängd appar som kan användas för att spåra mig. I nödfall loggar jag istället in via en "säker" webbläsare över VPN.

Hur Windows numera bakar in WebView2 i precis allt, gör att jag undviker det ramverket så långt det går.

Påminner mig om när ActiveX och Flash fanns i nära nog all programvara för 5-10 år sedan.

https://learn.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/webview2/con...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Med AI inbyggt i operativet så kan övervakning, avlyssning och liknande ta ett stort kliv in i våra privatliv. De som samkör datan kan få en mycket precisare bild om allt vi gör, kategoriserat och sparat i minsta detalj.

Det här kommer ju inte nu, med AI, det kom med Siri, Alexa, Cortana och och Hey Google, och ständigt påslagna GPSer.

Permalänk
Medlem

2026: Microsoft tar bort det nedlagda CoPilot i ny Windows-uppdatering

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Misstänker att detta måste kunna stängas av, eller att det kanske inte lanseras i enterprise versioner? Men håller helt med att det sannolikt kommer att ställa till med en del oväntade situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här kommer ju inte nu, med AI, det kom med Siri, Alexa, Cortana och och Hey Google, och ständigt påslagna GPSer.

Dock väldigt lätt att stänga av alla tjänster ovan bortsett från just Cortana (återigen ett skäl till LTSC-utgåvorna). Det inte heller alltid Microsoft respekterar tidigare inställningar i systemet, utan återaktiverar dessa slumpmässigt vid en systemuppdatering.

I iOS/iPadOS har jag inaktiverat Siri samt stängt av "Suggestions" för samtliga appar, så där känner jag mig tryggare. Google Maps är även portat från telefonen som app, då Google smått tvingar en till att ha platshistorik påslaget. Använder numera Organic Maps istället.

Hey Google undviker jag, men Alexa finns inbyggt i min Amazfit Band 5 (dock sällan påslaget).

Skrivet av anon297462:

Misstänker att detta måste kunna stängas av, eller att det kanske inte lanseras i enterprise versioner?

Antagligen blir det så inbakat i OS:et att andra saker pajar om det tas bort.

Exempelvis är mycket i Windows numera "hårdkodat" till Edge WebView2 och Windows Media Codecs, så att LTSC-utgåvorna numera upplevs som trasiga.

Har fortfarande svårt att förstå hur Microsoft ska kunna göra en LTSC-utgåva av Windows 11. Det kommer helt enkelt inte att gå! Troligtvis blir det Windows 10 22H2 med en skäddarsydd startmeny för att likna 11:an.

Lite som Windows 8.1 Update 3

Permalänk
Medlem

Mitt förslag hade varit.
- Den släpps inte innan den genomgång enorma mängder tester. Men inte genom den breda massan.
- Alternativet ska inte vara att kunna "inaktivera" den. Det måste gå att avinstallera den fullständigt för den som inte önskar använda den.

Finns den ändå i bakgrunden lämnar jag windows för gott

Permalänk
Medlem

Känns som Microsoft, Apple, Goggles driver en våt dröm framtid för sitt eget syfte, användarnas förtroende för samma våta dröm innebär bara mer ändringar i policys och det är snart viktigare att kunna nolla windows i registret än hänga på utvecklingen? AI kommer att bli mänsklighetens död inte AI i sig själv utan användarnas önskan att få vara en fri människa och på sätt gör våra produkter till lätthackade instabila system som utvecklas snabbare än vi förstår följderna av modifierad programvara.Tror inte på en AI framtid för profit eller som spyware? Fel multinationella företag som lever ett parasitliv på sina användare utvecklar också framtiden! Som att ge NordKorea alla nyclar till världens kärnvapen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fortfarande svårt att förstå hur Microsoft ska kunna göra en LTSC-utgåva av Windows 11. Det kommer helt enkelt inte att gå! Troligtvis blir det Windows 10 22H2 med en skäddarsydd startmeny för att likna 11:an.

Såg i något sammanhang någon som visade ett tidigt bygge (insider nånting nånting?) av Windows Server 2025 (eller vad nästa version nu kommer heta?) som ser Windows 11-igt ut åtminstone på ytan.
Om det där faktiskt bygger på den regelrätta 11-kodbasen eller om det bara är något franken-UI är oklart för mig (någon har förmodligen grävt ner sig i det), men vad de nu än gjort så är det förmodligen samma lika som LTSC för skrivbordet...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Mitt förslag hade varit.
- Den släpps inte innan den genomgång enorma mängder tester. Men inte genom den breda massan.
- Alternativet ska inte vara att kunna "inaktivera" den. Det måste gå att avinstallera den fullständigt för den som inte önskar använda den.

Men seriöst, vad tror ni ska hända? Vad tror ni att det här är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men seriöst, vad tror ni ska hända? Vad tror ni att det här är?

Eventuellt en funktion många av oss inte är intresserade av? I varje fall är inte jag det.
Jag kan känna mig väldigt missnöjd över en sådan typ av funktion i windows om jag inte får ta bort den helt.

Typ så
Dela gärna med dig hur du själv resonerar?

Permalänk
Medlem

Om de implementerar en sökfunktion som faktiskt klarar av att hålla reda på mina lokala filer (eller t.o.m. innehållet i lokala filer) utan föreslå att det är ämnen att börja söka med på webben så får det gärna innehålla hur mycket AI det vill. Om Google skulle börja använda AI för att rensa upp alla sökresultat till alla uppenbara skräpsajter (typ wwv--tjing.jong.il.xyz) så hade jag välkomnat det också. Problemet i dagens samhälle är att ingen hittills klarat av att katalogisera och/eller filtrera all information som finns på något vettigt sätt, vilket orsakar ett enormt jobb när man ska försöka ta fram några användbara grejer från nätet i många fall.

Nu tvivlar jag på att denna "Copilot" kommer vara så mycket mer användbar än alla andra assistenter MS har skickat med genom åren, och man får nog vara beredd på att det mestadels kommer komma tramsprodukter som implementerar någon form av AI i dessa AI-vurmens dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv har jag fått det via "Visual Studio"-prenumeration, vilket brukar innehålla nycklar till nära nog samtliga Microsoft-produkter i överflöd.

Verkar kosta typ 14.000kr att hoppa på en sådan prenumeration. Kanske till och med är exkl. moms

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Den dagen jag får detta till min arbetsdator hade jag blivit betydligt mer effektiv, men det är nog bara att glömma till dess att firman begriper hur datan hanteras och bearbetas. Vi kör dock fortfarande windows 10 så jag håller inte direkt andan.

För privat bruk vet jag inte om jag på förhand kan komma på allt för många scenarion där jag får uppenbar nytta men det kommer nog ganska snabbt visa sig

Permalänk
Medlem

Man undrar hur mycket av denna dårskap folk står ut med innan det rinner över och de börjar fundera på om det inte finns något alternativ till att tvingas vara beroende av de världsomspännande tech-giganterna?

Varför är en tillvaro utan produkter och/eller tjänster från t.ex MS, Facebook, Google och Apple så otänkbar att många inte ens förstår att det finns alternativ?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

För intresseklubben:
Jag är OERHÖRT ointresserad av "AI"-funktioner. 😂

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Man undrar hur mycket av denna dårskap folk står ut med innan det rinner över och de börjar fundera på om det inte finns något alternativ till att tvingas vara beroende av de världsomspännande tech-giganterna?

Varför är en tillvaro utan produkter och/eller tjänster från t.ex MS, Facebook, Google och Apple så otänkbar att många inte ens förstår att det finns alternativ?

Håller med.
Inte för att jag nödvändigtvis behöver andra alternativ än Microsoft, Google eller Apple (använder inte Facebook) .. men hur deras sviter utvecklas är jag förvånad över att folk gillar / köper. För, vi röstar inte bara genom vad vi köper / använder, vi röstar också med vilka funktioner vi använder, slår på eller stänger av i mjukvarorna. Våra rörelsemönster spåras hela tiden.

Om ingen skulle använda t ex "AI"-sökfunktioner i Windows så skulle ju Microsoft se detta och lägga snart ner utvecklingen av detta. De vill ju jobba där pengarna finns. De produkter och funktioner däri som folk använder däremot, dessa kommer att utvecklas och få mer utrymme - på bekostnad av annat.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi