Intel Arc får prestandalyft på 300 procent i Assassin's Creed: Unity

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc får prestandalyft på 300 procent i Assassin's Creed: Unity

I en ny drivrutin satsar Intel stort på Ubisofts nio år gamla speltitel och ökar prestanda med upp till 313 procent i 1440p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skumt med sådan stor ökning i ett enda spel

Borde väl påverka andra med det dom gjort för att få den ökningen

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara ett grymt kort bara de får till drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Ingen fine wine här inte.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Avstängd

Undrar fortfarande varför det ligger på drivrutinstillverkaren att "skriva färdigt" spelen till spelutvecklarna.

En drivrutin ska implementera standarder och spelen ska skrivas mot dessa. Drivrutiner med undantag för varje enskilt spel blir ju bara fel.

Permalänk
Medlem

Om de fortsätter såhär når de tids nog 60fps i ett 9år gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Undrar fortfarande varför det ligger på drivrutinstillverkaren att "skriva färdigt" spelen till spelutvecklarna.

En drivrutin ska implementera standarder och spelen ska skrivas mot dessa. Drivrutiner med undantag för varje enskilt spel blir ju bara fel.

I Intels fall är det inte så konstigt, de har inte native stöd för äldre directx så de använder ett översättningslager som översätter tex dx11 till dx12, samma teknik som används för att köra Windows-spel på linux. Förmodligen så blir fler spel snabbare med denna uppdatering men det var just ett spel det klagades på.

Permalänk
Medlem

Känns som de gjort detta för att det spelet sticker ut som dåligt i vissa reviews, inget som kommer fortsätta hända för alla gamla spel skulle jag tro

Men skulle vara stort intresse för ett återtest med jämförelse av siffror från det tidigare (för alla tillverkare) och se hur årens uppdateringar bidragit och vart vi är nu

Permalänk
Medlem

Otroligt snygg bildsättning till denna nyhet!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Trevligt med förbättringar!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Baalex:

Otroligt snygg bildsättning till denna nyhet!

Tackar och bockar, dammade av mina bästa Photoshop-förmågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Undrar fortfarande varför det ligger på drivrutinstillverkaren att "skriva färdigt" spelen till spelutvecklarna.

En drivrutin ska implementera standarder och spelen ska skrivas mot dessa. Drivrutiner med undantag för varje enskilt spel blir ju bara fel.

Jo, det stämmer ...

Innan var det mycket mer att drivrutinstillverkaren abstraherade bort många saker i drivrutinerna, men när t.ex DX12 kom så blev det mycket mer upp till spelmotorstillverkarna / speltillverkarna.

En av följderna av det är att alla studios måste ha mer kunskap och lägga mer tid på det, i stället för att det centraliseras hos de som tillverkar drivrutinerna.

Den andra följden är att det ger studios större möjligheter till att putsa och optimera sin motor. Drivrutinerna/api/sdk är dock ändå inte papperstunna, utan det sker en hel del saker där fortfarande, men inte lika mycket som det gjortde i DX11 där mycket abstraherades bort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Verkar vara ett grymt kort bara de får till drivrutinerna.

De kan kanske lägga sig i samma vänta-kö som 3Dfx Banshee?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, det stämmer ...

Innan var det mycket mer att drivrutinstillverkaren abstraherade bort många saker i drivrutinerna, men när t.ex DX12 kom så blev det mycket mer upp till spelmotorstillverkarna / speltillverkarna.

En av följderna av det är att alla studios måste ha mer kunskap och lägga mer tid på det, i stället för att det centraliseras hos de som tillverkar drivrutinerna.

Den andra följden är att det ger studios större möjligheter till att putsa och optimera sin motor. Drivrutinerna/api/sdk är dock ändå inte papperstunna, utan det sker en hel del saker där fortfarande, men inte lika mycket som det gjortde i DX11 där mycket abstraherades bort.

Så med andra ord inget någon kommer anstränga sig med förutom ID Software. och de hade ju redan Vulcan för det :shrug:

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var ju fräckt… men alltså, på den titeln utav alla titlar med ?

Fräckt men med titeln i bakhuvudet - ganska ointressant eller ?

Förutom att man då hoppas på att de givetvis kommer kunna göra liknande för andra titlar 🙌🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bra att Intel fortsätter förbättra drivrutinerna. Jag tycker att det är roligt att i prisklassen under 3000 kr är det A750 som verkar vara starkast. 2500 kr är bra prestanda för pengarna om man bara kollar upp lite på förhand hur äldre titlar rullar.

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska logiskt att man fixar till de största problemen först, spel som redan ger 60FPS är kanske inte lika bråttom som spel som hackar sig fram i 20FPS och har potential att lyftas över 60FPS.
Kanske kommer det spel med liknande behov av drivrutiner på horisonten, så det var lika bra att ta den gamla tjuren vid hornen?
Jag tycker Intel gör ett kanonjobb och är lyhörda, hoppas bara de fortsätter med det, sedan är det ju klart med deras långa förseningar förväntar man sig bättre drivrutiner vid lansering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som de gjort detta för att det spelet sticker ut som dåligt i vissa reviews, inget som kommer fortsätta hända för alla gamla spel skulle jag tro

Men skulle vara stort intresse för ett återtest med jämförelse av siffror från det tidigare (för alla tillverkare) och se hur årens uppdateringar bidragit och vart vi är nu

Till testet av RTX 4060 testade de om de äldre referensresultaten. Slutsatsen var att på Nvidia såg man förbättringar, medan AMD i stort sett fick samma resultat.
Intel ARC togs inte med då Sweclockers ska göra en större återbesök där senare i sommar.

Står om det i första kommetaren till testet.

Permalänk
Medlem

Nu blir Richard Leadbetter (Digital Foundry) glad, det är ju hans favoritspel.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det var ju fräckt… men alltså, på den titeln utav alla titlar med ?

Fräckt men med titeln i bakhuvudet - ganska ointressant eller ?

Förutom att man då hoppas på att de givetvis kommer kunna göra liknande för andra titlar 🙌🏼

Tänker att Unity var första spelet på spelmotorn Anvilnext 2.0, får Intel upp prestandan där, kanske Arc blir bättre i en lång rad titlar som använder Anvilnext 2.0? Som:
Assassin's Creed Unity (2014)
Assassin's Creed Syndicate (2015)
Tom Clancy's Rainbow Six Siege (2015)
Steep (2016)
For Honor (2017)
Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands (2017)
Assassin's Creed Origins (2017)
Assassin's Creed Odyssey (2018)
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint (2019)
Hyper Scape (2020)
Riders Republic (2021)
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction (2022)

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att fler titlar fått sig ett lyft, men att dom lyfter fram AC Unity specifikt i första hand.
Tycker Intel så här långt gjort ett hästjobb med drivrutinerna.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Mycket bra att de fortsätter jobba. Ny kretsarna måste ha bättre rutiner om de skall ha en chans nästa generation.

I detta specifika fallet kan man ju anta att det har hittats något antingen är enkelt att fixa eller där man vet att det finns extremt med prestanda att ta fram.

Blir bra pr av det också.
Dock tänker jag att de spelen som redan idag ligger i närheten av de andra tillverkarna är ungefär vad korten mäktar med så det är de som inte fungerar så bra där vi kan vänta oss mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Kan mycket väl vara så att fler titlar fått sig ett lyft, men att dom lyfter fram AC Unity specifikt i första hand.
Tycker Intel så här långt gjort ett hästjobb med drivrutinerna.

Var ju någon testare som klagade just på denna titeln så är väl därför just den lyfts fram, troligtvis har det samma inverkan på flera spel med samma motor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mycket bra att de fortsätter jobba. Ny kretsarna måste ha bättre rutiner om de skall ha en chans nästa generation.

I detta specifika fallet kan man ju anta att det har hittats något antingen är enkelt att fixa eller där man vet att det finns extremt med prestanda att ta fram.

Blir bra pr av det också.
Dock tänker jag att de spelen som redan idag ligger i närheten av de andra tillverkarna är ungefär vad korten mäktar med så det är de som inte fungerar så bra där vi kan vänta oss mer prestanda.

Intel gick ju redan från början ut med att stödet för äldre Directx inte finns utan att de får skapa översättningslager till dx12. Och det verkar som att de gör rätt stora framsteg såg GNs test av 4060 igår och i de flesta titlar så låg Arc 750 och 770 precis i närheten av 4060 i några titlar sämre i några bättre men generellt skilde bara ett par fps mellan Arc750 och rtx 4060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

I Intels fall är det inte så konstigt, de har inte native stöd för äldre directx så de använder ett översättningslager som översätter tex dx11 till dx12, samma teknik som används för att köra Windows-spel på linux. Förmodligen så blir fler spel snabbare med denna uppdatering men det var just ett spel det klagades på.

Stämmer verkligen detta? De använder Microsofts emuleringslager för DirectX 9, men tror de sköter DirectX 11 i sin drivrutin?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304