Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det endast Inet som gäller är nog denna bästa. Har haft en sån och den täckte hela min lgh på 84 kvm.

https://www.inet.se/produkt/5411594/tp-link-archer-ax1500

Annars är denna svårslagen för <1000kr.

https://www.amazon.se/dp/B09BMXXW6N/ref=asc_df_B09BMXXW6N/?ta...

Tack så mycket!

Permalänk

Jag letar egentligen efter en ny WI-FI accesspunkt. Men eftersom en "Router" brukar vara mer prisvärda än en accesspunkt så frågar jag här.
Jag har nu en Inteno DG200 som accesspunkt. Den har funkat ganska bra men nu på senare tid så går den ner och hänger sig. Jag kommer inte ens åt den via nätverkskabel.
Jag vet inte riktigt om det kan vara ett problem med värme då den står på en switch (fläktlös HP procurve 1810-24G). Men jag har flyttat på den nu.
Men jag har hittat 2 annons på Tradera på en TP-Link Archer AX10 och en TP-Link Archer AX1500.
Jag har haft o göra med TP-Link tidigare och dom verkar vara riktigt bra saker till bra priser.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag letar egentligen efter en ny WI-FI accesspunkt. Men eftersom en "Router" brukar vara mer prisvärda än en accesspunkt så frågar jag här.
Jag har nu en Inteno DG200 som accesspunkt. Den har funkat ganska bra men nu på senare tid så går den ner och hänger sig. Jag kommer inte ens åt den via nätverkskabel.
Jag vet inte riktigt om det kan vara ett problem med värme då den står på en switch (fläktlös HP procurve 1810-24G). Men jag har flyttat på den nu.
Men jag har hittat 2 annons på Tradera på en TP-Link Archer AX10 och en TP-Link Archer AX1500.
Jag har haft o göra med TP-Link tidigare och dom verkar vara riktigt bra saker till bra priser.

Det var ett par år sedan jag körde TP-link sist men då tyckte jag dom var bedrövliga rörande uppdateringar och att dom slutade supportera sina produkter rätt fort.
Men några av dom kunde köra alternativa OS och fungerade bra med det och fick patchar den vägen.

Vill du köra en AP till hyffsat pris så har ju Netgear sina Prosumer/business AP's. Prisvärda och deras WAX serie har fått hyffsat bra betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag letar egentligen efter en ny WI-FI accesspunkt. Men eftersom en "Router" brukar vara mer prisvärda än en accesspunkt så frågar jag här.
Jag har nu en Inteno DG200 som accesspunkt. Den har funkat ganska bra men nu på senare tid så går den ner och hänger sig. Jag kommer inte ens åt den via nätverkskabel.
Jag vet inte riktigt om det kan vara ett problem med värme då den står på en switch (fläktlös HP procurve 1810-24G). Men jag har flyttat på den nu.
Men jag har hittat 2 annons på Tradera på en TP-Link Archer AX10 och en TP-Link Archer AX1500.
Jag har haft o göra med TP-Link tidigare och dom verkar vara riktigt bra saker till bra priser.

Unifi AP är det som du borde satsa på... tro mig svin bra och kommer uppdateringar skitlänge

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Vi har äntligen fått ut fiber till sommarstugan! Men jag är väldigt osäker på vad för nätverkslösning som är smartast för att få Wifi till alla småhusen. Såhär ser tomten ut:

Det är alla trähus, med lite innerväggar i gips. Det är inte asviktigt att Hus 3 får Wifi, men Hus 1 och Hus 2 måste nås. Vore det bäst att köra på en kraftfull router, eller behövs något mesh-nätverk med flera noder?

Tänkte att försöka hålla budgeten till max 1000 kr, går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallefalafel:

Vi har äntligen fått ut fiber till sommarstugan! Men jag är väldigt osäker på vad för nätverkslösning som är smartast för att få Wifi till alla småhusen. Såhär ser tomten ut:

https://i.imgur.com/rttPdMj.png

Det är alla trähus, med lite innerväggar i gips. Det är inte asviktigt att Hus 3 får Wifi, men Hus 1 och Hus 2 måste nås. Vore det bäst att köra på en kraftfull router, eller behövs något mesh-nätverk med flera noder?

Tänkte att försöka hålla budgeten till max 1000 kr, går det?

Nu känner jag inte till förutsättningarna men är det inte bättre att gräva ner en cat6/cat6a kabel i något lämpligt rör istället för att försöka få en bra trådlös uppkoppling?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Nu känner jag inte till förutsättningarna men är det inte bättre att gräva ner en cat6/cat6a kabel i något lämpligt rör istället för att försöka få en bra trådlös uppkoppling?

Nja, med tanke på de korta avstånden och att det är inte kritiskt med wifi i Hus 3 tycker jag att gräva ner kablar är en lite väl extrem lösning. Det är mest för att kunna surfa OK i stugorna, alla 1000 Mbit behöver inte bevaras.

Permalänk

Funder på att skaffa Asus ax 88u PRO, någon som testat den och fungerar vlan bra? Skall sätta nuvarande 92u som AP istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallefalafel:

Vi har äntligen fått ut fiber till sommarstugan! Men jag är väldigt osäker på vad för nätverkslösning som är smartast för att få Wifi till alla småhusen. Såhär ser tomten ut:

https://i.imgur.com/rttPdMj.png

Det är alla trähus, med lite innerväggar i gips. Det är inte asviktigt att Hus 3 får Wifi, men Hus 1 och Hus 2 måste nås. Vore det bäst att köra på en kraftfull router, eller behövs något mesh-nätverk med flera noder?

Tänkte att försöka hålla budgeten till max 1000 kr, går det?

Att få nät till hus 1&2 tror jag i princip vilken router som helst kan fixa, utan Mesh. Såklart med reservation för att jag inte har en aning om hur terräng och andra hinder ser ut.

Mesh på den budgeten låter tight men worst case kan man ju alltid komplettera i efterhand om du går på till exempel Asus där flertalet av deras modeller stödjer detta.

Stalltipset från mig blir som vanligt Asus TUF Gaming AX5400 som jag tror jag klarar biffen ensam, till och med ner till hus 3 om du har tur. Routern vinner inga designpris men antenner och kapacitet finns det! Över din budget ska sägas men 1000kr är snävt och kanske lite dumsnålt.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Om du inte vill lägga runt 1600kr så lär RT-AX56U med lätthet klara hus 1&2:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214292

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av fallefalafel:

Vi har äntligen fått ut fiber till sommarstugan! Men jag är väldigt osäker på vad för nätverkslösning som är smartast för att få Wifi till alla småhusen. Såhär ser tomten ut:

https://i.imgur.com/rttPdMj.png

Det är alla trähus, med lite innerväggar i gips. Det är inte asviktigt att Hus 3 får Wifi, men Hus 1 och Hus 2 måste nås. Vore det bäst att köra på en kraftfull router, eller behövs något mesh-nätverk med flera noder?

Tänkte att försöka hålla budgeten till max 1000 kr, går det?

35 meter med träväggar bör alla bättre routrar klara wifi-täckning skulle jag tro. Du får prova helt enkelt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Funder på att skaffa Asus ax 88u PRO, någon som testat den och fungerar vlan bra? Skall sätta nuvarande 92u som AP istället

Frågan du själv måste besvara är väl varför? Har du det faktiska behovet? Utan tvekan är det en toppspecad Wifi6-router, en av Asus bästa. Men den kostar också därefter och det är en ganska bastant pjäs!

Är du bara ute efter bättre täckning är det kanske bättre att köpa ytterligare en 92U och koppla ihop som Mesh?

Bra recension av RT-AX88U Pro:
https://dongknows.com/asus-rt-ax88u-pro-review/

Permalänk
Skrivet av edson:

Frågan du själv måste besvara är väl varför? Har du det faktiska behovet? Utan tvekan är det en toppspecad Wifi6-router, en av Asus bästa. Men den kostar också därefter och det är en ganska bastant pjäs!

Är du bara ute efter bättre täckning är det kanske bättre att köpa ytterligare en 92U och koppla ihop som Mesh?

Bra recension av RT-AX88U Pro:
https://dongknows.com/asus-rt-ax88u-pro-review/

Jag är ute efter vlan funktionen och 86 får inte plats i 6U skåpet pga höjd.
Tänkte flytta alla IoT till egen vlan och börja med Ha

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Jubileumsmästare

Behöver en ny router till mindre lägenhet med 500/500-uppkoppling. Tänker att Wifi 6 skulle passa, då 6e inte verkar prisvärt i dagsläget. Har ingen jättestram budget, men vill främst att routern inte ska ge mig några begränsningar.

Har kikat på en Asus RT-AX58U, men vet inte om den är överdimensionerad för mina behov.

Bor själv i lägenheten och använder dator, tv, och mobil till nätverket. Har ni några bättre tips?

Permalänk
Skrivet av Henrik11:

Behöver en ny router till mindre lägenhet med 500/500-uppkoppling. Tänker att Wifi 6 skulle passa, då 6e inte verkar prisvärt i dagsläget. Har ingen jättestram budget, men vill främst att routern inte ska ge mig några begränsningar.

Har kikat på en Asus RT-AX58U, men vet inte om den är överdimensionerad för mina behov.

Bor själv i lägenheten och använder dator, tv, och mobil till nätverket. Har ni några bättre tips?

Den här är snäppet bättre https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...
Och lite billigare 😊

Man kan inte överdimensionera i denna prisklass.
Fördelen med tuf är att den har lite mer inställningar än ax58 (även fast det är typ samma router)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Swedishchef_90:

Den här är snäppet bättre https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...
Och lite billigare 😊

Man kan inte överdimensionera i denna prisklass.
Fördelen med tuf är att den har lite mer inställningar än ax58 (även fast det är typ samma router)

Bra tips. Tack!

Permalänk
Skrivet av Henrik11:

Bra tips. Tack!

Notera medlemspriset (om du inte är inloggad) 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Snart dags för mig att flytta och behöver därav inhandla ny router. Internet är 1000/1000. Ser att denna är nersatt just nu. Något att gå för? Lägenheten är ca 70kvm2

https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

Permalänk
Skrivet av addictyo:

Snart dags för mig att flytta och behöver därav inhandla ny router. Internet är 1000/1000. Ser att denna är nersatt just nu. Något att gå för? Lägenheten är ca 70kvm2

https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

För enklare hemma router är väl den typ det bästa just nu runt 1000:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För enklare hemma router är väl den typ det bästa just nu runt 1000:-

Vad blir bättre om jag lägger mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Vad blir bättre om jag lägger mer?

Fler funktioner, (ännu) bättre hårdvara och bättre täckning & antenner för att nämna några saker.

Nu tror jag verkligen inte att du behöver bättre täckning på cirka 70kvm2 då ovan rekommenderad modell mer än väl lär täcka den ytan.

Permalänk
Skrivet av addictyo:

Vad blir bättre om jag lägger mer?

Det är generellt som edson skriver, Quality of life saker som Vlan, räckvidd eventuellt snabbar vpn om du kör streaming

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fler funktioner, (ännu) bättre hårdvara och bättre täckning & antenner för att nämna några saker.

Nu tror jag verkligen inte att du behöver bättre täckning på cirka 70kvm2 då ovan rekommenderad modell mer än väl lär täcka den ytan.

Har du tips på något med bättre Wi-Fi-täckning?
Farsan har flyttat till en mindre lgh men dock i två plan och uteplats (förstår att det är att begära mycket).
Skulle vilja försöka komma undan med enbart 1 router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du tips på något med bättre Wi-Fi-täckning?
Farsan har flyttat till en mindre lgh men dock i två plan och uteplats (förstår att det är att begära mycket).
Skulle vilja försöka komma undan med enbart 1 router.

Tror verkligen ovan modell kommer göra jobbet även för din far men vill du ta i så du spricker och vara säker, kör på TUF5400!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Permalänk

Hej.
Det var väldigt länge sedan jag höll på med sånt här så känner att jag inte riktigt har koll längre.
Jag har köpt och håller på att renovera ett hus där dom precis har kopplat in fiber.
Har en skiss men kan inte komma på hur man laddar upp bilden.
Huset är ca 15x9m med ovanvåning och, så småningom, inredd källare.
De har satt fiberuttaget i hörnet av huset och skulle vilja ha möjlighet att ha trådbundet+Wi-Fi i källaren.
Det är betongväggar i källaren.
Funderar på att dra en kabel ut genom väggen igen, ner, och in i källarväggen för att slippa borra hål i det nyslipade parkettgolvet.
Skulle egentligen vilja har trådbundet till sambons kontor på ovanvåningen också men tror dragningen blir svår att få till på ett bra sätt, så bra täckning för Wi-Fi på ovanvåningen är önskat.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig.
Vad behöver jag för utrustning?
Behöver jag en router på både markplan och i källaren eller kan jag ha router+switch och kanske nåt som förstärker Wi-Fi:t från markplan?

Permalänk
Medlem

@niklas881 Det du behöver är router, switch och accesspunkt.

Antingen är du entusiast och satsar på ordentliga saker från Unifi, Engenius osv eller så provar du mesh-paket från de större leverantörerna. Kan möjligen också ta en titt på Powerline-adaptrar för att dra nätverket genom elkablarna du redan har.

Men vägen för bästa nätverket är ju ändå att dra nätverkskablar dit man behöver.

Första frågan du skall skall ställa dig själv är: vad får det lov att kosta?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av niklas881:

Hej.
Det var väldigt länge sedan jag höll på med sånt här så känner att jag inte riktigt har koll längre.
Jag har köpt och håller på att renovera ett hus där dom precis har kopplat in fiber.
Har en skiss men kan inte komma på hur man laddar upp bilden.
Huset är ca 15x9m med ovanvåning och, så småningom, inredd källare.
De har satt fiberuttaget i hörnet av huset och skulle vilja ha möjlighet att ha trådbundet+Wi-Fi i källaren.
Det är betongväggar i källaren.
Funderar på att dra en kabel ut genom väggen igen, ner, och in i källarväggen för att slippa borra hål i det nyslipade parkettgolvet.
Skulle egentligen vilja har trådbundet till sambons kontor på ovanvåningen också men tror dragningen blir svår att få till på ett bra sätt, så bra täckning för Wi-Fi på ovanvåningen är önskat.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig.
Vad behöver jag för utrustning?
Behöver jag en router på både markplan och i källaren eller kan jag ha router+switch och kanske nåt som förstärker Wi-Fi:t från markplan?

Om möjligt kanske det går att borra ut två kablar genom vägg, 1 till källare och en till övervåningen?
Då har du möjlighet att sätta AP på alla tre våningar.
15x9x 3 våningar = 405 kvm.

Det skall en två router/mesh lösning klara av beroende på om du kan montera ena routern vid en trappa och den andra trådad backhaul till källaren.

Skall du segmentera ditt hus kan antingen asus PRO modeller fungera (enklast) eller ubiquiti lösning men det kräver lite mer av användaren.

Skall du streama via vpn så har jag läst att ubiquiti är värdelös tyvärr...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av iller:

@niklas881 Det du behöver är router, switch och accesspunkt.

Antingen är du entusiast och satsar på ordentliga saker från Unifi, Engenius osv eller så provar du mesh-paket från de större leverantörerna. Kan möjligen också ta en titt på Powerline-adaptrar för att dra nätverket genom elkablarna du redan har.

Men vägen för bästa nätverket är ju ändå att dra nätverkskablar dit man behöver.

Första frågan du skall skall ställa dig själv är: vad får det lov att kosta?

Budgeten är väl inte huggen i sten, har som sagt inte så stor koll på vad bra grejer kostar nuförtiden, men säger du 5-6000 för allt är det inga problem.
Kostar det mer så ska källaren inte inredas i första svängen heller utan det ligger längre fram så jag måste inte lägga ut pengar på det än.
Jag lägger hellre några tusenlappar extra om det är bra grejer..

Skrivet av Swedishchef_90:

Om möjligt kanske det går att borra ut två kablar genom vägg, 1 till källare och en till övervåningen?
Då har du möjlighet att sätta AP på alla tre våningar.
15x9x 3 våningar = 405 kvm.

Det skall en två router/mesh lösning klara av beroende på om du kan montera ena routern vid en trappa och den andra trådad backhaul till källaren.

Skall du segmentera ditt hus kan antingen asus PRO modeller fungera (enklast) eller ubiquiti lösning men det kräver lite mer av användaren.

Skall du streama via vpn så har jag läst att ubiquiti är värdelös tyvärr...

Det har jag faktiskt inte tänkt på, men det är ju helt klart en idé att dra en uppåt också om man ändå går ut med kabel till källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du tips på något med bättre Wi-Fi-täckning?
Farsan har flyttat till en mindre lgh men dock i två plan och uteplats (förstår att det är att begära mycket).
Skulle vilja försöka komma undan med enbart 1 router.

Jag bor i ett riktigt "besvärligt" radhus med två plan. Har testat olika routers och meshnätverk men inte fått bra
täckning eller önskvärd hastighet.

Jag köpte en ASUS ROG Rapture GT-AX11000 och jösses vilken täckning. Sen är ju mjukvaran i den helt fenomenalt bra.

Frågar du mig är den ledigt värd pengarna med tanke på allt strul jag har haft tidigare.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått vad WiFi 6E är fast jag har googlat. Jag förstår att den är snabbare. Har den eget frekvens band som 6 GHz som med 2.4 GHz och 5 GHz finns? Skulle uppskatta mycket ifall nån tog sig tid och förklarade det lite då jag håller på kollar efter trådlös router.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Jag har inte riktigt förstått vad WiFi 6E är fast jag har googlat. Jag förstår att den är snabbare. Har den eget frekvens band som 6 Ghz som med 2.4 Ghz och 5 Ghz finns? Skulle uppskatta mycket ifall nån tog sig tid och förklarade det lite då jag håller på kollar efter trådlös router.

Precis, den har (till skillnad från Wifi 5 och Wifi 6) nya frekvensband runt 6Ghz-frekvens. Wifi 6 är bara effektivare utnyttjande av Wifi 5 frekvensband kring 5Ghz. Tänkt på att dina enheter också måste ha stöd för Wifi 6E för att kunna dra nytta av en Wifi 6E router.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌