Trög start för BankID:s digitala ID – fungerar inte hos Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kommer aldrig skaffa detta, En ID handling som kan dras in/stängas av när staten/myndighet/utvecklare känner för det ?.

Nope. Bank ID är gränsen.

Varför skulle inte staten/myndighet kunna dra/kräva tillbaka/spärra in ditt körkort eller ditt nationella id?

Permalänk
Medlem

Lättare att ha en telefon med allt skit i.
Mot framtiden!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft behov av att skaffa varken pass eller nationellt ID, så har inte kunnat pröva. Blir intressant om bankerna kommer tvinga att skaffa det, skulle bli toklack då, har kört med körkort enbart i 12 år.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Har skaffat men, som andra sagt, inte använt.

Jag har aldrig med mig legitimation. Brukar inte behöva det när man hämtar ut paket. Brukar räcka med kod om det är paketboxar, annars kan man använda bankid (tex posten och bring).

För ica och willys (självscanning) så använder jag mobilen för att få ut scanner. För alla betalningar använder jag mobilen.

Det enda jag har med mig när jag går hemifrån är mobilen. Jag har varken nycklar (jag har yale doorman, till jobbet har jag med passerkort) eller plånbok.

Enda problemet hittils har varit spontanbesök på systembolaget... Blir trevligt när/om de börjar stödja bankid-legitimation!

Kör bil rätt sällan men när jag gör det har jag en egen knippa med bara bilnyckel och garagenyckel. Försöker komma ihåg att ta med mig körkortet...men glömmer rätt ofta det. När bankid funkar på systembolaget så kan jag nog låta körkortet ligga kvar i bilen... Kanske skaffa ett fysiskt nationellt id som komplement, men jag kommer ärligt talat inte ihåg när jag använde legitimation senaste gången, förrutom vid paketuthämtning och på systembolaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag tycker att det är totalt slöseri med pengar att behöva skaffa ett nationellt ID/Pass när man har körkort bara för att bankerna nu inte längre godkänner det som en ID-handling för att det kommer från Transportstyrelsen och inte kommer från Polisen.
Märkligt då att Polisen godkänner det som en ID-handling när man är ute och kör och de vill kolla körkortet...

Allt för att det ska vara "säkrare", Men mest troligt för att myndigheterna behöver mer pengar.

Varför kan det inte räcka med EN ID-handling som gör allt?

Har du jämfört säkerhetsdetaljerna på pass/nationellt id-kort från polisen och körkortet? Plus att det saknas en uppgift på körkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Så du loggar in på din bank med hederlig dosa med sifferkoder etc? Intressant att leva kvar i det Eller du kanske betalar räkningarna hos banken mot avgift?

Ge dig, det har jag aldrig sagt. Pengarna ligger ju redan hos banken som för precis alla andra medborgare och då använder jag bankID för det går ju inte göra något åt MEN att ge banken kontroll över min fulla identitet som de styr över och kan stänga av eller blockera vem som helst när de behagar och praktiskt göra personer papperslösa över en natt, nej du det kommer aldrig hända.

Innan någon säger att det kommer aldrig hända en vanlig människa, läs på lite, finns massa personer som blivit total blockerade med stora problem att återfå kontroll över sina bankkonton bara för att de swishar till varandra, det handlar inte om knark, det finns kvitton men banken skiter i der. Det handlar om vardagliga saker som byteshandel, växter, luncher etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Har du jämfört säkerhetsdetaljerna på pass/nationellt id-kort från polisen och körkortet? Plus att det saknas en uppgift på körkortet.

Ja vet att pass och nationelt id är bättre i säkerhet än körkortet.
Så varför kan de inte kombinera in körkortet och pass i samma id?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Ge dig, det har jag aldrig sagt. Pengarna ligger ju redan hos banken som för precis alla andra medborgare och då använder jag bankID för det går ju inte göra något åt MEN att ge banken kontroll över min fulla identitet som de styr över och kan stänga av eller blockera vem som helst när de behagar och praktiskt göra personer papperslösa över en natt, nej du det kommer aldrig hända.

Innan någon säger att det kommer aldrig hända en vanlig människa, läs på lite, finns massa personer som blivit total blockerade med stora problem att återfå kontroll över sina bankkonton bara för att de swishar till varandra, det handlar inte om knark, det finns kvitton men banken skiter i der. Det handlar om vardagliga saker som byteshandel, växter, luncher etc.

Jag undrade, jag skrev aldrig att du skrev det. Så du har BankID som också är din identitet för bland annat bank-ärenden. Logiken är ju densamma som för DigitaltID, därför jag undrade då om du alltså inte ens har BankID eftersom du skrev rätt hårt om en till funktion för BankID.

Jag läser gärna på lite om det du skrev; har du länkar etc så man kan läsa på lite av det du hävdar där? Detta är inte Flashback, så källor får du gärna ange så man kan ta dig seriöst. Ingen jag känner som har Swish som använder swish till exakt det du skriver har någonsin blivit utelåst från såna bankkonton. Så jag läser jättegärna mer om det du skrev.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Dagens påminnelse om att allt digitalt går och kommer att hackas.

Permalänk
Medlem

Skaffar detta när det fungerar på fler ställen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det finns typ 3 tillfällen där folk normalt sätt behöver ha en ID handling med sig.

- När man kör
- Systembolaget
- Paketuthämtning.

Problemet är att en stor del av befolkningen kör till systembolaget och paketutlämningen, och digitalt ID ersätter inte körkortet. Och har du ändå med dig körkortet, varför ska du då ha en digital ID handling?

Permalänk
Medlem

Fungerar prick ingenstans där jag testat

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Har skaffat men, som andra sagt, inte använt.

Jag har aldrig med mig legitimation. Brukar inte behöva det när man hämtar ut paket. Brukar räcka med kod om det är paketboxar, annars kan man använda bankid (tex posten och bring).

För ica och willys (självscanning) så använder jag mobilen för att få ut scanner. För alla betalningar använder jag mobilen.

Det enda jag har med mig när jag går hemifrån är mobilen. Jag har varken nycklar (jag har yale doorman, till jobbet har jag med passerkort) eller plånbok.

Enda problemet hittils har varit spontanbesök på systembolaget... Blir trevligt när/om de börjar stödja bankid-legitimation!

Kör bil rätt sällan men när jag gör det har jag en egen knippa med bara bilnyckel och garagenyckel. Försöker komma ihåg att ta med mig körkortet...men glömmer rätt ofta det. När bankid funkar på systembolaget så kan jag nog låta körkortet ligga kvar i bilen... Kanske skaffa ett fysiskt nationellt id som komplement, men jag kommer ärligt talat inte ihåg när jag använde legitimation senaste gången, förrutom vid paketuthämtning och på systembolaget...

Precis så ser det ut för min del med. Det där med spontant besök på systembolaget är det enda som man kan behöva visa leg, vilket inte är ofta heller, men vem vet just den dagen du INTE har det med dig så behöver man få visa leg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det finns typ 3 tillfällen där folk normalt sätt behöver ha en ID handling med sig.

- När man kör
- Systembolaget
- Paketuthämtning.

Problemet är att en stor del av befolkningen kör till systembolaget och paketutlämningen, och digitalt ID ersätter inte körkortet. Och har du ändå med dig körkortet, varför ska du då ha en digital ID handling?

man måste inte ha körkort med sig om du kan identifieras på annat sätt.
https://konsumentenheten.se/2023/06/26/maste-man-ha-korkortet...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag undrade, jag skrev aldrig att du skrev det. Så du har BankID som också är din identitet för bland annat bank-ärenden. Logiken är ju densamma som för DigitaltID, därför jag undrade då om du alltså inte ens har BankID eftersom du skrev rätt hårt om en till funktion för BankID.

Jag läser gärna på lite om det du skrev; har du länkar etc så man kan läsa på lite av det du hävdar där? Detta är inte Flashback, så källor får du gärna ange så man kan ta dig seriöst. Ingen jag känner som har Swish som använder swish till exakt det du skriver har någonsin blivit utelåst från såna bankkonton. Så jag läser jättegärna mer om det du skrev.

Jadu vill du inte ha källor från Facebook grupper eller flashback så blir det ju svårt eftersom det är där vanliga människor uttrycker sina problem, men du kanske alltid skickar en insändare till valfri nyhetsbyrå?

Problemet grundar sig i att banken kan stänga av vem som helst ex. vid misstanke om kriminell handling. Misstanke om penningtvätt är en sådan, går du ofta på loppisar och handlar, köper grejer via blocket/Facebook Marketplace osv, vad används? Jo swish.

Om du gör av med eller får in massa swishar med små belopp, hur tolkar banken det tror du? Ja juste, misstanke om kriminalitet.

Vad händer då om du kopplar hela din identitet till att vara beroende av bankID? Jo du blir inte bara av med åtkomst till alla dina pengar, du blir av med hela din identitet, hur ska du då lösa detta? Ja det är ju inte så svårt man bara får till banken med sitt ID-kor... Hoppsan, det var ju låst ja. Du blir papperslös helt enkelt utan möjlighet att styrka vem du är för att ordna upp det. Du har kanske hört om problem för personer som blivit dödsförklarade i förtid och då inte har någon identitet längre och det är väldigt komplicerat att få tillbaka sin identitet?

Det kanske är krångligt men lösbart och det vet vi inte än eftersom folk fortfarande någon form av id-handling kvar för att lösa problemet, körkort/id-kort/pass.

Hur kan det vara så svårt att se problemet i det här? Bara se vad som händer när bankID inte fungerar. Ja det finns massor av problem med detta otyg. Digitalt ID-kort ska vara utfärdat av staten och fungera off-the-grid precis som passerkort med utfärdade certifikat men utan någon koppling till 3e part. Fram till dess är det fysisk legitimation som gäller.

Permalänk

Nationellt ID är helt meningslöst i Sverige.

Medlemskap i butik skannar qr koden bak på mitt fysiska körkort. Jag använder det nästan varje dag.
Körkortet har betydligt mer värde utomlands också om jag kör bil där.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Jadu vill du inte ha källor från Facebook grupper eller flashback så blir det ju svårt eftersom det är där vanliga människor uttrycker sina problem, men du kanske alltid skickar en insändare till valfri nyhetsbyrå?

Problemet grundar sig i att banken kan stänga av vem som helst ex. vid misstanke om kriminell handling. Misstanke om penningtvätt är en sådan, går du ofta på loppisar och handlar, köper grejer via blocket/Facebook Marketplace osv, vad används? Jo swish.

Om du gör av med eller får in massa swishar med små belopp, hur tolkar banken det tror du? Ja juste, misstanke om kriminalitet.

Vad händer då om du kopplar hela din identitet till att vara beroende av bankID? Jo du blir inte bara av med åtkomst till alla dina pengar, du blir av med hela din identitet, hur ska du då lösa detta? Ja det är ju inte så svårt man bara får till banken med sitt ID-kor... Hoppsan, det var ju låst ja. Du blir papperslös helt enkelt utan möjlighet att styrka vem du är för att ordna upp det. Du har kanske hört om problem för personer som blivit dödsförklarade i förtid och då inte har någon identitet längre och det är väldigt komplicerat att få tillbaka sin identitet?

Det kanske är krångligt men lösbart och det vet vi inte än eftersom folk fortfarande någon form av id-handling kvar för att lösa problemet, körkort/id-kort/pass.

Hur kan det vara så svårt att se problemet i det här? Bara se vad som händer när bankID inte fungerar. Ja det finns massor av problem med detta otyg. Digitalt ID-kort ska vara utfärdat av staten och fungera off-the-grid precis som passerkort med utfärdade certifikat men utan någon koppling till 3e part. Fram till dess är det fysisk legitimation som gäller.

Låter mest som hörsägen vad gäller "swish"...
Tro inte allt du läser på nätet.
Nu behöver du ju inte "tro" mig heller, men min fru och hennes systerdotter säljer och köper barnkläder och andra småbarns relaterade pinaler o leksaker (ej som företag).
Förra året, 2022 gjorde de gemensamt över 13000, ja just det "trettontusen" swish transaktioner.
Vad hände ? Absolut ingenting...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Inet accepterade det inte heller men kommer göra det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Låter mest som hörsägen vad gäller "swish"...
Tro inte allt du läser på nätet.
Nu behöver du ju inte "tro" mig heller, men min fru och hennes systerdotter säljer och köper barnkläder och andra småbarns relaterade pinaler o leksaker (ej som företag).
Förra året, 2022 gjorde de gemensamt över 13000, ja just det "trettontusen" swish transaktioner.
Vad hände ? Absolut ingenting...

/Homer_S

Mycket hänger säkert på hur tidigare betalningsmönster ser ut. Jag har aldrig blivit totalt blockerad av banken men för en massa år sedan så blev ett antal köp blockerade och banken ringde upp och frågade om jag hade godkänt dessa betalningar. Det gällde såklart Steam och det visste personalen på banken inte vad det var

Idag arbetar de väl annorlunda pga. bedrägeri risken med personer som ringer och hävdar att de jobbar hos banken.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag tycker att det är totalt slöseri med pengar att behöva skaffa ett nationellt ID/Pass när man har körkort bara för att bankerna nu inte längre godkänner det som en ID-handling för att det kommer från Transportstyrelsen och inte kommer från Polisen.
Märkligt då att Polisen godkänner det som en ID-handling när man är ute och kör och de vill kolla körkortet...

Allt för att det ska vara "säkrare", Men mest troligt för att myndigheterna behöver mer pengar.

Varför kan det inte räcka med EN ID-handling som gör allt?

Körkortet är ingen id-handling utan en legitimation som legitimerar dig att framföra ett visst fordon. Därför räcker det för polisen.
En id handling bevisar bara att du är du.
Detta är skillnaden mellan id-kort och legitimation lite kort förklarat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Dags att staten tar tag i saken och släpper ett ordentligt digitalt system istället.

Nä, visst ja. Glömde nästan...
Först ska det upphandlas så man hittar den dyraste utvecklaren av system.
Efter ett par år så kommer man på att det inte blev bra så, varpå det läggs ned eller läggs på is.
Efter flertalet år kommer man fram till att tekniken "har mognat" och man gör ännu en gång en upphandling för att hitta den dyraste men sämsta utvecklaren.
Man gör nu om systemet från grunden och denna gång lyckas man faktiskt åstadkomma något halvdant.

Dold text

Nä, men jag hoppas allvarligt staten får tummen ur och gör något som verkligen kan standardiseras.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Jadu vill du inte ha källor från Facebook grupper eller flashback så blir det ju svårt eftersom det är där vanliga människor uttrycker sina problem, men du kanske alltid skickar en insändare till valfri nyhetsbyrå?

Problemet grundar sig i att banken kan stänga av vem som helst ex. vid misstanke om kriminell handling. Misstanke om penningtvätt är en sådan, går du ofta på loppisar och handlar, köper grejer via blocket/Facebook Marketplace osv, vad används? Jo swish.

Om du gör av med eller får in massa swishar med små belopp, hur tolkar banken det tror du? Ja juste, misstanke om kriminalitet.

Vad händer då om du kopplar hela din identitet till att vara beroende av bankID? Jo du blir inte bara av med åtkomst till alla dina pengar, du blir av med hela din identitet, hur ska du då lösa detta? Ja det är ju inte så svårt man bara får till banken med sitt ID-kor... Hoppsan, det var ju låst ja. Du blir papperslös helt enkelt utan möjlighet att styrka vem du är för att ordna upp det. Du har kanske hört om problem för personer som blivit dödsförklarade i förtid och då inte har någon identitet längre och det är väldigt komplicerat att få tillbaka sin identitet?

Det kanske är krångligt men lösbart och det vet vi inte än eftersom folk fortfarande någon form av id-handling kvar för att lösa problemet, körkort/id-kort/pass.

Hur kan det vara så svårt att se problemet i det här? Bara se vad som händer när bankID inte fungerar. Ja det finns massor av problem med detta otyg. Digitalt ID-kort ska vara utfärdat av staten och fungera off-the-grid precis som passerkort med utfärdade certifikat men utan någon koppling till 3e part. Fram till dess är det fysisk legitimation som gäller.

Jag tror du helt missat att du måste koppla en fysisk legitimation till ditt bank-id för att kunna använda den digitala varianten. Den visar tom samma bild som i passet fast i färg.
Banken kan inte dra in det.

Permalänk
Medlem

Tja, som väntat. Rullar ut system till slutkund men inte förankrat det hos företagen, samma miss som Freja gjorde.
Nåja, får väl vänta och se...kanske detta funkar klockrent till nästa sommar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Dags att staten tar tag i saken och släpper ett ordentligt digitalt system istället.

Nä, visst ja. Glömde nästan...
Först ska det upphandlas så man hittar den dyraste utvecklaren av system.
Efter ett par år så kommer man på att det inte blev bra så, varpå det läggs ned eller läggs på is.
Efter flertalet år kommer man fram till att tekniken "har mognat" och man gör ännu en gång en upphandling för att hitta den dyraste men sämsta utvecklaren.
Man gör nu om systemet från grunden och denna gång lyckas man faktiskt åstadkomma något halvdant.

Dold text

Nä, men jag hoppas allvarligt staten får tummen ur och gör något som verkligen kan standardiseras.

Kommer ju kosta 100 miljarder, ta 15 år och sen slänger man det för det funkade inte ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

man måste inte ha körkort med sig om du kan identifieras på annat sätt.
https://konsumentenheten.se/2023/06/26/maste-man-ha-korkortet...

Sedär ja, sen måste jag erkänna att jag hade varit mycket mer bekväm ifall polisen själva gick ut med detta eller dyl. Men bra att veta i vilket fall 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

man måste inte ha körkort med sig om du kan identifieras på annat sätt.
https://konsumentenheten.se/2023/06/26/maste-man-ha-korkortet...

Jag förmodar att detta stämmer, men bestämmelserna känns inte helt logiska.

Om målet är att fastställa min identitet så borde det väl räcka med att jag säger mitt namn eller personnummer och att polisen gör en sökning på det? Jag antar att de då kan få upp all information som finns på alla mina olika identitetshandlingar och mer därtill, så varför ska jag behöva ha dem med mig? Vilket jag ju ändå måste, låter det som.

Är det gamla regler från en tid när polisen inte hade datorer och behövde ringa någonstans för att kontrollera muntligt över telefon, eller något sånt?

Permalänk
Avstängd

När täckningen försvinner så är det värdelöst, har hänt tiotal gånger.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

När täckningen försvinner så är det värdelöst, har hänt tiotal gånger.

Låter som att du haft väldig otur, med tanke på hur kort tid den varit tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag tror du helt missat att du måste koppla en fysisk legitimation till ditt bank-id för att kunna använda den digitala varianten. Den visar tom samma bild som i passet fast i färg.
Banken kan inte dra in det.

banken kan stänga av/dra in ditt bank-id när dom vill och för vad dom vill. Är du en oönskad kund = "tekniska problem" eller avstängning, Viss politiskt engagemang som inte banken/staten gillar... woops avstängd/tekniska problem.
En bank är inte en myndighet som behöver lagstöd bakom sina beslut för att makulera ID.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag förmodar att detta stämmer, men bestämmelserna känns inte helt logiska.

Om målet är att fastställa min identitet så borde det väl räcka med att jag säger mitt namn eller personnummer och att polisen gör en sökning på det? Jag antar att de då kan få upp all information som finns på alla mina olika identitetshandlingar och mer därtill, så varför ska jag behöva ha dem med mig? Vilket jag ju ändå måste, låter det som.

Är det gamla regler från en tid när polisen inte hade datorer och behövde ringa någonstans för att kontrollera muntligt över telefon, eller något sånt?

Jag vet det är skumt, minns jag rätt försvann körkortskravet i samband med att datorer blev mer integrerat i bilarna, dvs det är ju lite skumt för det bör ju räcka att ge personnummer som du säger.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.