Köpa Switch begagnat, varningsflaggor?

Permalänk

Köpa Switch begagnat, varningsflaggor?

Tycker Switch i nypris känns lite för dyrt, så tänkte kika på begagnat, ofta får man väl om man har tur med spel och nån till handkontroll också.

Men läst att det finns risk att bli scammad. Blocket och typ Marketplace är väl störst risk, vet inte om Tradera är bättre om det skulle bli problem.

Tydligen kan man få konsolen bannad av olika orsaker, vet inte om det gör att man inte kan spela online enbart eller om det gör att man inte kan spela spel man köpt.

Går det att skydda sig mot sånt? Finns det några varningsflaggor? Är ju inte alltid man kan besöka säljaren.

Tycker det är lite väl mycket annonser på Tradera där folk köpt och tröttnat på konsolen efter 1 vecka.

Permalänk
Medlem

1. Skulle konsollen vara "bannad" fungerar den för offline men store och allt annat online är borta. Väldigt låg risk om du inte köper en 2017-2018 variant av Switchet (den modellen som kan hackas och är personen vårdslös kan de bli bannade).
Du får be personen testa att gå in på store så kan du enkelt se.

2. Snacka med personen och känn efter. Personligen skulle jag säga att du kan få ett switch väldigt billigt om du hittar rätt men väldigt lågt pris är alltid en varningsflagga.
Jag hade ju letat lokalt så du kan hämta upp eller mötas. Så sålde jag ett av mina Switch och jag föredrar att köpa begagnat lokalt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Tycker Switch i nypris känns lite för dyrt, så tänkte kika på begagnat, ofta får man väl om man har tur med spel och nån till handkontroll också.

Men läst att det finns risk att bli scammad. Blocket och typ Marketplace är väl störst risk, vet inte om Tradera är bättre om det skulle bli problem.

Tydligen kan man få konsolen bannad av olika orsaker, vet inte om det gör att man inte kan spela online enbart eller om det gör att man inte kan spela spel man köpt.

Går det att skydda sig mot sånt? Finns det några varningsflaggor? Är ju inte alltid man kan besöka säljaren.

Tycker det är lite väl mycket annonser på Tradera där folk köpt och tröttnat på konsolen efter 1 vecka.

För dyrt! Har typ bara gått upp i pris sen lanseringen 2017. Hade en Switch som jag sålde typ 3 år sen pga brist på bra spel. Jag hatar Pokémon! Känns som att det är för många Pokémon spel som släpps och sen fanboys/girls som gärna vill ha en Switch för att kunna köpa i princip samma Pokémon spel fast i två olika upplagor Som de mjölkar fansen! Hoppades på fler Zelda, Mario, och andra Nintendo titlar. Vi fick mest remakes till Switch när det gäller deras gamla maskotar med ett nytt Zelda vid lansering som även släpptes till Wii U, som för övrigt är ett av de mer tråkiga Zelda spelen och har fått höra att det senaste som kommit nu är exakt som förra spelet fast större…dvs ännu tråkigare! Som sagt, många fans kommer försvara det för de älskar Zelda eller Pokémon eller vad som helst, men det gäller att vara realist. Lite som senaste Harry Potter spelet i Hogwarts, när dammen har lagt sig och förälskelsen är över efter 15-20 timmar så ser man att det är ett copy-paste spel utan själ som förmodligen först gjordes till mobil för att sedan även släppas till konsoler och PC för att mjölka Harry Potter fansen (jag är en av dem och jaf gick in i fällan och gav dem pengar för ett dåligt spel). Jag älskar Zelda men orkar inte ha en konsol för att vänta på ett spel som kommer vart sjätte år.

Har blivit för många fanboys/girls där ute för olika titlar och företagen vet detta. De vet att om de släpper en baj*skorv med ett Pokémon tryck på så kommer många köpa den. Så företagen har slutat att innovera och ens försöka släppa bättre produkter utan nöjer sig med ”acceptabel” för de vet att många människor kommer ändå köpa det. Så länge de får våra pengar utan att vi börjar ifrågasätta vad vi lägger pengarna på så kommer kvaliteten vara undermålig.