Studie: "87 procent av klassiska spel är omöjliga att köpa"

Permalänk
Skrivet av Telperion:

Många spel är ospelbara även om man har en fysisk kopia på grund av att aktivationsservrar stängts ned och liknande. Själv har jag en del större titlar som Warcraft III, Black & White och Darkspore i originalkartong, men eftersom det är omöjligt att verifiera licenskoden går det inte att spela dem längre.

det är sant, men jag pratar enbart ur ett spel samlande perspektiv, alltså att ha ett fysiskt exemplar utav spelet i sin samling. finns tex många utav mina amiga spel där disketterna är utslitna utav allt spelande genom åren, så att de inte funkar längre.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det är sant, men jag pratar enbart ur ett spel samlande perspektiv, alltså att ha ett fysiskt exemplar utav spelet i sin samling. finns tex många utav mina amiga spel där disketterna är utslitna utav allt spelande genom åren, så att de inte funkar längre.

Då handlar det mer om samlande ac förpackningar, design och nostalgin kring formatet, snarare än kanske spelet i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det är sant, men jag pratar enbart ur ett spel samlande perspektiv, alltså att ha ett fysiskt exemplar utav spelet i sin samling. finns tex många utav mina amiga spel där disketterna är utslitna utav allt spelande genom åren, så att de inte funkar längre.

Testa att läsa artikeln, kanske? "Studien utgår från cirka 4 000 spel, till flera olika plattformar, som lanserats på den amerikanska marknaden innan år 2010. Av dem är det endast 13 procent som räknas som tillgängliga, vilket innebär att de på lagligt vis kan köpas eller upplevas genom moderna plattformar." En ickefunktionell plastbit med spelnamnet på är själva definitionen av otillgängligt, eftersom spelet inte kan upplevas.

Permalänk
Skrivet av Telperion:

Testa att läsa artikeln, kanske? "Studien utgår från cirka 4 000 spel, till flera olika plattformar, som lanserats på den amerikanska marknaden innan år 2010. Av dem är det endast 13 procent som räknas som tillgängliga, vilket innebär att de på lagligt vis kan köpas eller upplevas genom moderna plattformar." En ickefunktionell plastbit med spelnamnet på är själva definitionen av otillgängligt, eftersom spelet inte kan upplevas.

jojo, men bara för att jag nämnde att några utav mina amiga spel inte funkar så betyder ju inte det att det inte finns fungerande exemplar att köpa, jag har tom sett dem med egna ögon. majoriteten utav alla mina spel funkar hur bra som helst, det är bara ett fåtal som inte funkar och dessa fåtal går ju att få tag i

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Då handlar det mer om samlande ac förpackningar, design och nostalgin kring formatet, snarare än kanske spelet i sig?

nja, hade det varit så så hade jag ju bara köpt allt defekt som jag kunde hitta, trasiga eller fungerande, det hade kvittat, men nu fungerar ju en stor majoritet utav alla mina spel och om jag hade råd och var ute efter mer spel till min samling, så hade jag ju hellre satsat på fungerande än icke fungerande

jag har mina nostalgi moments ibland och då händer det att jag drar fram ett och annat och spelar med dem

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jojo, men bara för att jag nämnde att några utav mina amiga spel inte funkar så betyder ju inte det att det inte finns fungerande exemplar att köpa, jag har tom sett dem med egna ögon. majoriteten utav alla mina spel funkar hur bra som helst, det är bara ett fåtal som inte funkar och dessa fåtal går ju att få tag i

Jag trodde verkligen inte att jag var otydlig, men det är inte bara mina egna spel som slutat fungera. När de stänger ned aktiveringsservrarna betyder det att alla lagliga exemplar som existerar i hela världen blir ospelbara. Även om du kan köpa spelet och installera det, så kan du inte spela det. Är det tydligt nog för dig?

Permalänk
Skrivet av Telperion:

Jag trodde verkligen inte att jag var otydlig, men det är inte bara mina egna spel som slutat fungera. När de stänger ned aktiveringsservrarna betyder det att alla lagliga exemplar som existerar i hela världen blir ospelbara. Även om du kan köpa spelet och installera det, så kan du inte spela det. Är det tydligt nog för dig?

jo jag förstod vad du menade första gången du skrev.
klassiska spel för mig är allt från pong hela vägen upp till PS1 och vad jag vet, så finns det inga spel från pong till PS1 som hade servrar eller aktiverings tjänster.
det du nämner är är nyare spel, för modernt, inte klassiskt, och det var väl det som ämnet handlade om, klassiska spel.
men jag antar att vart gränsen går mellan klassisk och modernt är olika för vissa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jo jag förstod vad du menade första gången du skrev.
klassiska spel för mig är allt från pong hela vägen upp till PS1 och vad jag vet, så finns det inga spel från pong till PS1 som hade servrar eller online tjänster.
det du nämner är är nyare spel, för modernt, inte klassiskt, och det var väl det som ämnet handlade om, klassiska spel.
men jag antar att vart gränsen går mellan klassisk och modernt är olika för vissa.

LÄS ARTIKELN FÖR HELVETE! Undersökningen har tittat på spel fram till 2010, de spel jag nämnde släpptes under 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns Command & Conquer Remastered collection som innehåller både Command & Conquer Remastered och Red Alert Remastered.

Man kunde trycka på någon knapp för att växla läge.
Ett classic läge där det ser ut som originalspelen gjorde och ett Remastered läge med uppdaterad mer högupplöst grafik.
Om man vill spela dessa två spel på modern hårdvara/moderna Windows versioner är det ett bra alternativ.

Men det kanske var det du menade?

Jag har båda och det är de enda spelen jag äger på EA (Origin)

Nej jag menade "Command and Conquer™ The Ultimate Collection" där det är 17st äldre titlar i ett paket för runt 200kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Testa att läsa artikeln, kanske? "Studien utgår från cirka 4 000 spel, till flera olika plattformar, som lanserats på den amerikanska marknaden innan år 2010. Av dem är det endast 13 procent som räknas som tillgängliga, vilket innebär att de på lagligt vis kan köpas eller upplevas genom moderna plattformar." En ickefunktionell plastbit med spelnamnet på är själva definitionen av otillgängligt, eftersom spelet inte kan upplevas.

Enligt PCGamingWiki så ska Warcraft III fungera med moderna Battlenet: "If a retail copy is already owned, access to the classic version of Warcraft III: Reforged (which allows access to the original Reign of Chaos and The Frozen Throne campaign content as well as Reforged multiplayer) can be gained for free by entering the serial key here on Battle.net and then downloading the installer from here."

Black & White har ingen online aktivering, dock fungerar inte dess DRM sedan vista men det finns en helt laglig community patch som fixar det på PCGamingWiki.

Och för att vara en riktig Messerschmitt så släppted Darkspore först 2011

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Enligt PCGamingWiki så ska Warcraft III fungera med moderna Battlenet: "If a retail copy is already owned, access to the classic version of Warcraft III: Reforged (which allows access to the original Reign of Chaos and The Frozen Throne campaign content as well as Reforged multiplayer) can be gained for free by entering the serial key here on Battle.net and then downloading the installer from here."

Black & White har ingen online aktivering, dock fungerar inte dess DRM sedan vista men det finns en helt laglig community patch som fixar det på PCGamingWiki.

Och för att vara en riktig Messerschmitt så släppted Darkspore först 2011

WC3 Reforged går ju inte att jämföra med originalet, det är bara ett urgröpt skal med lite uppdaterade texturer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

WC3 Reforged går ju inte att jämföra med originalet, det är bara ett urgröpt skal med lite uppdaterade texturer.

"which allows access to the original Reign of Chaos" - tyckte det var en väsentlig del i vad jag citerade från sidan

Eller så har jag missuppfattat något. Jag tolkar iaf PCGamingWiki som att den inte har någon online DRM alls, dock om man tillåter den att gå online så uppdaterar den automatiskt till Reforged men att det skall gå att vara kvar på v1.28

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Detta blir bara värre när man aldrig mer kommer äga ett spel. Tacka alla fina online tjänster för det.

Å andra sidan har jag 100 ggr fler spel nu än man hade förr i tiden för att det är så enkelt att få tag i och även mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Å andra sidan har jag 100 ggr fler spel nu än man hade förr i tiden för att det är så enkelt att få tag i och även mycket billigare.

Jisses hinner du med alla? Jag väljer kvalitet före kvantitet i alla fall Men å andra sidan moderna spel bojkottar jag helt och hållet nu så länge online krav finns.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Skandal!