Studie: "87 procent av klassiska spel är omöjliga att köpa"

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling. Hade gärna haft alla datorspel jag äger i fysisk form istället. Att kunna sälja spel man klarat ut eller tröttnat på hade varit trevligt!

Bra man samlat äldre tv-spel i 20+ år med tvillingbrorsan!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Känns ju som att någon form av ändring i upphovsrätt eller, i alla fall, bättre stöd för arkivering inte vore fel.

Hur detta skulle åstadkommas vet jag inte riktigt, men det känns kanske inte helt otippat att tillåta mer effektiva metoder att bevara äldre spel likt hur vi har t.ex. bibliotek för att samla annan kulturellt relevant media.

Borde inte något i stil med "X år (säg 5) efter det att en studio eller publicerare sist tillverkade, sålde och levererade en IP så måste det släppas fritt för vem som helst att kopiera och distribuera själv".
Har dom övergivit en titel i 5 år och inte har några planer på att fortsätta sälja just det spelet så borde någon annan få göra det om dom vill

Permalänk
Medlem

Några av mina favoriter som jag kommer på såhär på rak arm: The Chronicles of Riddick - Assault on Dark Athena, Unreal Tournament-serien och även Unreal 1 och 2 har de-listats från butiker som fortfarande är aktiva (GOG, Steam och EGS).

Att Riddick försvann (licens-krig?) tyckte jag var märkligt, eftersom Starbreeze fortfarande har spel kvar på GOG såsom Enclave t.e.x.
Men att Epic Games har raderat allt vad Unreal heter och hela sitt arv i princip, tycker jag är riktigt jävla dumt. Helt utan anledning också. De borde seriöst döpa om sin förbannade "stuttering-motor" till FortniteEngine, för nu finns det inget kvar av vad Unreal en gång var.

Permalänk
Medlem

Då vi är många medvetna om detta så är det många som jag som digitalt arkiverar precis allt vi kan komma över, man är konstant på jakt efter saknad mjukvara för x system och hjälps åt.

Det är viktigt för den digitala historien och något jag brinner för, jag fokuserar på 70-00-talet med tung betoning på 80-tal och 90-tal.

Är hutlöst stora projekt för flertalet system som har gigantiska utbud och självklart blir även scenreleaser arkiverade.

Så för dem som inte vet så är vi många som gör detta för att rädda datan från glömska.

Kan tillägga att detta innebär även att den fysiska samlingen blir gigantisk.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Proppat min dator med alla möjliga emulatorer och gamla spel.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Studie visar att 98% av cowboy hattar gjorda innan 1920 inte går att köpa.

Perfekt 1 till 1 liknelse, superbra. Kläder som som slits ut och digitala spel är precis samma sak.

[/s]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Om konsumenterna vill bevara spelen kan de bilda en förening som köper upp rättigheterna till spelen - av ren välvilja.

Absolut, om det nu finns någon att köpa rättigheterna av, samt att dom inte vill ha fantasi summor för mjukvara som inte har dragit in pengar på åratal.

Men företag är ju alltid resonabla och alla vet ju att det bara är privatpersoner som är giriga as.
[/s]

Permalänk

menar de sammanlagt? alltså 87% utav alla spel till alla plattformar?
jag har en hel uppsjö utav retro spel i min samling, allt från de första pong hela vägen upp till PS1, jag har inte alla. men nog har jag en bra bit över 50% utav allt. det enda som hindrar mig från att köpa resten är priset på dem samt några som inte finns i lager men som dimper in lite här och var på diverse retro spels siter och butiker, ibland har jag råd och ibland inte, men poängen min är att visst finns över 87% utav alla spel att köpa, inte i nyskick givetvis, vissa finns i nyskick, men de flesta är begagnade.
så här kan jag faktiskt inte hålla med.

eller menade ni att köpa i nyskick? isf så är ju svaret nej, det går inte att köpa 87% i nyskick.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har tänkt i dessa banor sedan tidigare.
Jag köper väldigt mycket vinyl. Av främst två skäl i kort beskrivning.
- Jag vill äga musiken i det formatet.
- Jag vill kunna njuta av den långt i framtiden utan krångel.
- (ok, en tredje, fan vad det är fint att se på!)

Har haft tanken återkommande flera gånger och förstår så klart att det inte går att "överföra", i brist på bättre ord, formatet till datorspel.
Men, hade lätt betalat dubbla för vissa titlar, ännu idag och framöver, för att kunna få dom likt gamla papplådor och att dom inte kräver någon form av internetuppkoppling utan endast cd-skivan som den levererades med.

Samtliga av mina äldre spel som jag köpte för sparade månadspengar har jag kvar, och dom ger mig konstant samma varma glädje av att snegla på, då, som nu 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

menar de sammanlagt? alltså 87% utav alla spel till alla plattformar?
jag har en hel uppsjö utav retro spel i min samling, allt från de första pong hela vägen upp till PS1, jag har inte alla. men nog har jag en bra bit över 50% utav allt. det enda som hindrar mig från att köpa resten är priset på dem samt några som inte finns i lager men som dimper in lite här och var på diverse retro spels siter och butiker, ibland har jag råd och ibland inte, men poängen min är att visst finns över 87% utav alla spel att köpa, inte i nyskick givetvis, vissa finns i nyskick, men de flesta är begagnade.
så här kan jag faktiskt inte hålla med.

eller menade ni att köpa i nyskick? isf så är ju svaret nej, det går inte att köpa 87% i nyskick.

I studien står det att 87% är out of print, vilket också är det intressanta. Att man kan få tag på saker på en andrahandsmarknad är inte så intressant då efterfrågan verkar vara större än tillgången.

Permalänk
Medlem

Vilken tjänst i USA syftas det på gällande Commodore 64?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vilken tjänst i USA syftas det på gällande Commodore 64?

Saxat från länk i artikeln:

"The worst offender we spotted is the Commodore 64: Most classic Commodore 64 games are only available through a single service, Antstream Arcade. If Antstream shut down, the availability rate for Commodore 64 games would plummet to an apocalyptically low 0.75%."

Permalänk
Medlem

Mitt senaste köpta spel är liksom... C & C bundlen på EA för att få tag på Red alert 2 utan att gå den olagliga vägen.

Jag förstår att vissa spel med upphovsrättsskyddad musik som de ej har licens för längre kan säljas men det borde inte vara sådana extrema ingrepp i spelet att byta ut den mot något licensfritt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Stadia har nämnts, vi har ju även diverse spel till ios som plockats bort då de inte uppdaterats att fungera med nyare ios. Och om man vill spela dessa spel, hur laddar man in dem på äldre enheter, och går dessa enheter att nedgradera till äldre firmware om det behövs?

För egen del ser jag inga problem, de spel jag vill köra kan jag antingen köra på äldre hårdvara eller emulera. Jag är ju uppvuxen med tämligen olåsta datorer.

Men en del spel som mitt äldsta barn spelade som liten parvel (säg kring 2015) och som jag köpte till Android då går inte längre att ladda ner till plattan som min yngsta dotter har, spelen är borta från Googles butik och om man sideloadar dem failar de ibland någon verifiering att jag betalt eller så är det någon extra content som ska laddas ner vilket misslyckas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En god tanke, men hur löser man fall där "katten åt upp min källkod"? Det lär tyvärr finnas en rad fall där källkoden till spel i praktiken faktiskt är "borttappad".

Sen jag tycka att det känns bättre att ha de flesta gamla spel som goda minnen. Har gjort misstaget att spela några av mina favoritspel från ZX Spectrum, C=64, Atari ST och Amiga. Enda känslan efter det blev: var det verkligen så här dåligt?

Det som stannade kvar som positivt var musiken både hos Amiga och C=64, det var bättre förr!

Edit: detta gäller ju

"Computer programs are protected by copyright until 70 years after the death of the author. When copyright on computer programs expires, they enter the public domain. Upon the death of the author, the rights are passed on to his heirs."

Problemet är att dels har inte det hänt för något existerande program/spel än, andra problemet är att det inte finns några skyldigheter alls att göra verket tillgängligt när det väl blir public domain (vilket är fullt rimligt, hur skulle man ens kunna få till något krav här?).

En tanke är precis som patent på medicin, innehållet måste redovisas exakt.
Så för att ett IT-verk ska skyddas måste du lämna över källkod och resurser med instruktioner hur man bygger det innan copyright skyddet aktiveras.

ID software var ganska duktiga ett tag. Quake släpptes 1996 och källkoden kom 1999. Quake 3 kom 1999 och koden släpptes 2005.

70 år är vansinne, första fungerande transistorn skapades ungefär då. Det är dessutom bara kompilerade programmen som faller under public domain och inte källkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Som du säger begränsar gammal hårdvara spel. Emulering är ingen perfekt lösning men nog den bästa om man nu vill göra äldre spel tillgängliga för fler personer. Visst är det trist att inte kunna spela ett gammalt spel på rätt hårdvara och med tidsenlig handkontroll men det är ändå bättre än ingenting. De flesta emulatorer är bra att hålla sig på rätt sida av lagen och är också open source.

Problemet är hur spelare ska få tag på ROMs lagligt. Det är synd då ROM's skulle kunna säljas på Steam/GOG/Epic eller liknande. Men gissningsvis handlar det om att i många fall det är oklart vem som är rättighetsägare och hur gör man med licenser som gått ut? Om jag vill köpa Superman 64 som är 24 år gammalt - hur ska intäkterna fördelas? Både utvecklaren och utgivaren har gått i konkurs. DC äger licensen för Superman men den har säkerligen gått ut för det spelet och det är inte säkert att de vill förnya den. Nintendo är ursprungliga ägaren av plattformen men de lär inte vara intresserade av ROM's då de mest är intresserade av att sälja spel igen exklusivt till sin egna plattform genom eShop eller Nintendo Switch Online prenumeration. Dock lär de aldrig kunna erbjuda annat än en bråkdel av gamla spel.

Så det är inte möjligt att sälja ROM's och det är olagligt att ladda ner dem från icke sanktionerade källor. Det bästa sättet är fortfarande att hitta original hårdvara och spel, men dessa blir bara färre för vart år. Jag kan tyvärr inte se nån ljus framtid för äldre spel.

Den enklaste lösningen är väl att efter X år sedan release eller efter spelet slutade säljas aktivt försvinner alla rättighetsskydd som hindrar fri användning och spridning på internet.
Jag tycker det skulle gälla alla verk (film, musik, böcker) efter ett par decennier, men det kan vi diskutera någon annan gång 🙂

Permalänk
Skrivet av Nr42:

I studien står det att 87% är out of print, vilket också är det intressanta. Att man kan få tag på saker på en andrahandsmarknad är inte så intressant då efterfrågan verkar vara större än tillgången.

det var lite utav min poäng, tillgång finns det, kanske inte lika lätt som när plattformen var ny och man kunde knalla in i valfri spel butik och köpa, men spel dyker upp begagnat i stort sätt hela tiden på alla retro spel siter och butiker som finns i sverige, så är man villig att betala priset, så finns nog de flesta spel att få tag på.
självklart så har de ju slutat att produceras så nyskick är dock rätt så hopplöst att få tag i, men är man aktivt sökande och har man råd, så kan man få ihop mer än 87% utav alla spel som finns på alla plattformar genom tiderna.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Ostbullen:

Artikeln nämner ju böcker/musik/film som en jämförelse när det kommer till bevara äldre material. Är ju inte riktigt samma sak dock när spel är lite mer hårdvaru/mjukvaroberoende än de medierna. Med tanke på all den extra handpåläggningen att tillgängliggöra gamla spel gentemot en film/musik så förstår jag att såpass många äldre spel inte finns tillgängliga.

*Rant*

Detta skulle jag hävda är en rejäl förenkling av ett problem som är mycket mer omfattande än vad du får det att låta som. Och jag är väl lite partisk då jag har bakgrund inom arkivsektorn även om jag inte vill blanda in jobb och privatliv alltför mycket här.

Men jag kan väl börja med detta iaf.

Skrivet av Ostbullen:

Ville mest få fram att det är lite mer jobb att få spel att köra ordentligt på annat än originalhårdvara, än det är att rippa en film

När en film rippas så är allt arbete redan klart med den, eftersom den redan finns hos konsumenten. Dvs du börjar i helt fel ände. Av alla filmer som gjordes under de 116 åren som analog film var dominerande är bara några få procent digitaliserade.

Problemet ligger i flera led tänker jag. Du har dels upphovsrätter, men likväl spelar det kommersiella värdet in för tillgängligheten i stort. Det i sin tur påverkar budget och tid, vilket ger olika begränsningar eller möjligheter.

Tekniskt sett så går det att göra en halvdan emulator till valfri modern konsol, låta den köra den ursprungliga ROM-filen orörd och känna sig nöjd. På precis samma sätt går det också att föra över en gammal långfilm från Betacam till digital och distribuera på så vis. Det är samma film som innan men presentationen respekterar inte verkets integritet då det är en kraftig försämring från hur den såg ut på bio.

Att däremot porta spelet så att den körs på den dedikerade hårdvaran utan emulering kan ge helt andra möjligheter och förutsättningar, men det ställer nya krav och förändrar arbetet fullkomligt. Likväl går det att scanna originalnegativet i 4K, ljussätta med en referens i åtanke och restaurera filmen bild-för-bild. I båda fallen nyttjas potentialen i mycket högre utsträckning men kräver generellt sett långt mer arbete och i förlängningen mer tid.

Det är också viktigt att skilja på arkiv och kommers. Arkivering handlar om att aktivt bevara för eftervärlden och i praktiken tänker jag att arkiv är platsen för det som inte finns. De filmer som har gjorts ska ligga på arkiv, även om de inte längre visas.

Samtidigt skall det finnas ett unikt värde hos arkivet som särskiljer den från den privata samlaren. Embracer Groups så kallade arkiv i Karlstad ser jag personligen bara som en överdimensionerad spelsamling och inget som egentligen tillför något för bevarandet av spel. Bevarandet handlar om så mycket mer än färdiga produkter som sålts till kund. Det inkluderar källkoder, prototyper, demon, promos, marknadsföring med mera. Ett filmarkiv uteslutandes bestående av DVD-filmer är inte vatten värt enligt mig.

*/Rant*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Perfekt 1 till 1 liknelse, superbra. Kläder som som slits ut och digitala spel är precis samma sak.

[/s]

Tackar jag kände mig jättenöjd med den. 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Trist! Ångrar att jag inte köpte ett till Xenogears och ramade in i guldram. 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

*Rant*

Detta skulle jag hävda är en rejäl förenkling av ett problem som är mycket mer omfattande än vad du får det att låta som. Och jag är väl lite partisk då jag har bakgrund inom arkivsektorn även om jag inte vill blanda in jobb och privatliv alltför mycket här.

Men jag kan väl börja med detta iaf.

När en film rippas så är allt arbete redan klart med den, eftersom den redan finns hos konsumenten. Dvs du börjar i helt fel ände. Av alla filmer som gjordes under de 116 åren som analog film var dominerande är bara några få procent digitaliserade.

Problemet ligger i flera led tänker jag. Du har dels upphovsrätter, men likväl spelar det kommersiella värdet in för tillgängligheten i stort. Det i sin tur påverkar budget och tid, vilket ger olika begränsningar eller möjligheter.

Tekniskt sett så går det att göra en halvdan emulator till valfri modern konsol, låta den köra den ursprungliga ROM-filen orörd och känna sig nöjd. På precis samma sätt går det också att föra över en gammal långfilm från Betacam till digital och distribuera på så vis. Det är samma film som innan men presentationen respekterar inte verkets integritet då det är en kraftig försämring från hur den såg ut på bio.

Att däremot porta spelet så att den körs på den dedikerade hårdvaran utan emulering kan ge helt andra möjligheter och förutsättningar, men det ställer nya krav och förändrar arbetet fullkomligt. Likväl går det att scanna originalnegativet i 4K, ljussätta med en referens i åtanke och restaurera filmen bild-för-bild. I båda fallen nyttjas potentialen i mycket högre utsträckning men kräver generellt sett långt mer arbete och i förlängningen mer tid.

Det är också viktigt att skilja på arkiv och kommers. Arkivering handlar om att aktivt bevara för eftervärlden och i praktiken tänker jag att arkiv är platsen för det som inte finns. De filmer som har gjorts ska ligga på arkiv, även om de inte längre visas.

Samtidigt skall det finnas ett unikt värde hos arkivet som särskiljer den från den privata samlaren. Embracer Groups så kallade arkiv i Karlstad ser jag personligen bara som en överdimensionerad spelsamling och inget som egentligen tillför något för bevarandet av spel. Bevarandet handlar om så mycket mer än färdiga produkter som sålts till kund. Det inkluderar källkoder, prototyper, demon, promos, marknadsföring med mera. Ett filmarkiv uteslutandes bestående av DVD-filmer är inte vatten värt enligt mig.

*/Rant*

Morgontrött i skallen + en släng corona, men tackar för förklaringen! Alltid trevligt att få tankar från någon som jobbat i branchen

Mitt inlägg är mest baserad på slutklämmen av artikeln:

Citat:

Video Game History Foundation jämför bland annat med musik, böcker och film och menar att det är av stort värde att allmänheten kan utforska klassiska spel även digitalt, på samma vis som andra klassiska verk finns tillgängliga.

Jag ville bara få till att det krävs lite mer jobb att tillgängliggöra klassiska spel allmänheten än vad folk får det att låta som, men som du skriver ovan så är det inte mycket lättare med film

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

En tanke är precis som patent på medicin, innehållet måste redovisas exakt.
Så för att ett IT-verk ska skyddas måste du lämna över källkod och resurser med instruktioner hur man bygger det innan copyright skyddet aktiveras.

ID software var ganska duktiga ett tag. Quake släpptes 1996 och källkoden kom 1999. Quake 3 kom 1999 och koden släpptes 2005.

70 år är vansinne, första fungerande transistorn skapades ungefär då. Det är dessutom bara kompilerade programmen som faller under public domain och inte källkoden.

Tiden är för detta kontext helt klart allt för långt. Värre är att 70 år gäller när privatpersoner innehar upphovsrätten, för spel är det i de flesta fall ett företag som är innehavare och då gäller skyddet 95 år efter första publicering.

Är inte bara det kompilerade programmet som faller under public domain när väl upphovsrätten upphör, källkoden gör också det. Däremot finns ingen skyldighet att göra källkoden tillgäng, så i praktiken kommer det bara vara binärkoden som finns möjlig att komma åt.

Har nu läst originalartiklarna, är ju inte full tillgång de är ute efter utan vad man pekar på där att majoriteten av äldre titlar är omöjliga att anskaffa på laglig väg. Här är det självklart enkelt att se värdet för t.ex. forskning, men också lika enkelt att se varför rättighetsinnehavarna inte har något intresse att lägga resurser på att tillgängliggöra titlar som i många fall saknar kommersiellt värde samt där existerande binärversion kanske inte direkt kan köras på någon HW som idag finns tillgäng.

Behövs nog något likt upphovsrätten, d.v.s. något där majoriteten av länderna kan enas om gemensamt regelverk. Vidare borde man utmana 70/95 års nivåerna på upphovsrätten, men gissar att det tyvärr är fruktlöst då de som sitter på stora resurser i många fall pushat i andra riktningen: förlänga det ännu mer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det var lite utav min poäng, tillgång finns det, kanske inte lika lätt som när plattformen var ny och man kunde knalla in i valfri spel butik och köpa, men spel dyker upp begagnat i stort sätt hela tiden på alla retro spel siter och butiker som finns i sverige, så är man villig att betala priset, så finns nog de flesta spel att få tag på.
självklart så har de ju slutat att produceras så nyskick är dock rätt så hopplöst att få tag i, men är man aktivt sökande och har man råd, så kan man få ihop mer än 87% utav alla spel som finns på alla plattformar genom tiderna.

Många spel är ospelbara även om man har en fysisk kopia på grund av att aktivationsservrar stängts ned och liknande. Själv har jag en del större titlar som Warcraft III, Black & White och Darkspore i originalkartong, men eftersom det är omöjligt att verifiera licenskoden går det inte att spela dem längre.

Permalänk
Medlem

Jag oroar mig mest för framtiden och dessa skins samt micro payments trender...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

polackerna

deras härkomst känns inte relevant i kontexten

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tycker det borde ställas krav på om verk ska skyddas, måste dom efter sin kommersiellt aktiva tid eller max 25 år släppa i "public domain".
Ungefär som patent, så tråkigt när saker bara försvinner...

Idag är det 70år om jag inte missminner mig.
Det måste helt klart sänkas på digitala verk.
I teorin har digitala verk en oändlig hållbarhetstid, men praktiskt så har medier de sparas på mycket kortare livslängd.
Om inte upphovsrätten revideras kommer vi ha ett stort kulturhistoriskt glapp från IT åldern.
Och för samhällen så är jag helt övertygad om att det kulturella värdet överstiger det monetära värdet företagen får in på försäljning av gamla spel.

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är ett rätt stort problem egentligen. Spel är en form av konst hur man än ser det, men filmer lider av lite samma problem egentligen. Det är ju viktigt att bevara t.ex. böcker.

Största problemet i sig är digitala spelbutiker som drivs av ett enskilt företag, som helt plötsligt kan få för sig att lägga ner den, eller för den delen plocka bort vissa spel ur sortimentet. Jag har alltid varit för Steam, Epic Store etc. men ser ett problem här, när tjänsten kan försvinna. Och för äldre platformar och äldre spel är det givetvis än värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Många spel är ospelbara även om man har en fysisk kopia på grund av att aktivationsservrar stängts ned och liknande. Själv har jag en del större titlar som Warcraft III, Black & White och Darkspore i originalkartong, men eftersom det är omöjligt att verifiera licenskoden går det inte att spela dem längre.

Du får ladda ner en crackad version, men då faller syftet lite kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Du får ladda ner en crackad version, men då faller syftet lite kanske

Visst, för att behöva bryta mot lagen och förmodligen skaffa virus på datorn bara för att få spela spel som man redan betalat dyra pengar för verkar ju också rimligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt senaste köpta spel är liksom... C & C bundlen på EA för att få tag på Red alert 2 utan att gå den olagliga vägen.

Det finns Command & Conquer Remastered collection som innehåller både Command & Conquer Remastered och Red Alert Remastered.

Man kunde trycka på någon knapp för att växla läge.
Ett classic läge där det ser ut som originalspelen gjorde och ett Remastered läge med uppdaterad mer högupplöst grafik.
Om man vill spela dessa två spel på modern hårdvara/moderna Windows versioner är det ett bra alternativ.

Men det kanske var det du menade?