Permalänk

Cat6 eller Cat6A till POE?

Dags att uppgradera internet hemma i huset och undrar lite om vilken nätverkskabel jag ska använda mig av. Hade nästan bestämt mig för en vanlig Cat6 "mjuk" UTP som finns på kjell & company Denna
Vissa sidor på nätet tyckte att man skulle använda sig av en Cat6a FTP om man använder POE?

Övrig info:
Fiber modemet finns i källaren tillsammans med en Ubiquiti Dream Router. Tänkte därefter dra en kabel från routern till 2st accesspunkter som finns på övervåningen tillsammans med "POE injector".

Cat6 eller Cat6A för POE (cirka 25-30m) UTP eller FTP?
Behöver jag en POE switch om routern har POE portar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det fast installation (permanent kabeldragning) så borde du använda installationskabel CAT 6A.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Standardsvaret är alltid UTP i hemmamiljö.
Det ska vara specialfall om man behöver S/FTP - och i de fallwn är fiber ofta en bättre lösning

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Om du har PoE enheter som sitter på switchen behöver switchen ha PoE.
Sitter de direkt på Routerns PoE portar behövs det inte PoE i switchen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag använder UTP när det kommer till Unifi och det är för att jag har en enhet drabbat av nedan fel.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/8823742725015-UniFi-6-A...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Först och främst! För fast installation så ska du ha installationskabel och inte mjuk kabel.

Den standarden du ska dra är cat 6A för att framtidssäkra din installation.

När det kommer till PoE så är det ström du ska transportera och då vill du kunna transportera så mycket som möjligt med så liten ansträngning på kabeln och utrustningen som möjligt. Därför vill du ha en kabel som har så lågt motstånd som möjligt.
Detta löser vi med en kabel som inehåller 100% koppar och med så grova trådar som möjligt! I många billiga kablar så pläteras aluminiumtrådar med koppar. Detta kallas CCA (Copper coated Aluminum) och det vill vi absolut inte ha! Trådarnas grovlek mäts i AWG (American Wire Gauge) där ett lägre värde är bättre. En riktig cat 6A kabel ska vara 23-24 AWG.

Tänker inte gå in på FTP men det är inte aktuellt för dig.

Jag tycker att du ska köpa en UTP CAT6A AWG23 likt denna för PoE installationer. Om du tycker den är overkill i övrigt så kan du välja en UTP CAT6A slim, de är egentligen inte CAT6A då de bara är AWG28 men de är lättare att jobba med och duger för korta sträckor med bara data.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Din PoE-matning kan inte passera en switch på vägen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Först och främst! För fast installation så ska du ha installationskabel och inte mjuk kabel.

Den standarden du ska dra är cat 6A för att framtidssäkra din installation.

När det kommer till PoE så är det ström du ska transportera och då vill du kunna transportera så mycket som möjligt med så liten ansträngning på kabeln och utrustningen som möjligt. Därför vill du ha en kabel som har så lågt motstånd som möjligt.
Detta löser vi med en kabel som inehåller 100% koppar och med så grova trådar som möjligt! I många billiga kablar så pläteras aluminiumtrådar med koppar. Detta kallas CCA (Copper coated Aluminum) och det vill vi absolut inte ha! Trådarnas grovlek mäts i AWG (American Wire Gauge) där ett lägre värde är bättre. En riktig cat 6A kabel ska vara 23-24 AWG.

Tänker inte gå in på FTP men det är inte aktuellt för dig.

Jag tycker att du ska köpa en UTP CAT6A AWG23 likt denna för PoE installationer. Om du tycker den är overkill i övrigt så kan du välja en UTP CAT6A slim, de är egentligen inte CAT6A då de bara är AWG28 men de är lättare att jobba med och duger för korta sträckor med bara data.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Din PoE-matning kan inte passera en switch på vägen.

Intressant, jag visste faktiskt inte att det var aluminium trådar i vissa nätverkskablar. Dum nog så har jag installerat cat 6 cca kabel från kjell hos mina föräldrar till 3 accesspunkter.

Läste lite nu om cca och vissa hävdar till och med att de kan orsaka brand, känns ju inte bra.

Har 2 st Unifi U6 LR som har ca 30-40m kabel till sig, står att dom kan dra upp till 18w men aldrig sett mer än 10w enligt switchen. 10w/48v= 0,2A
Kabeln själv är inte varmare än omgivningen så känns inte som det är någon fara men skulle du rekommendera att byta ut dom kablarna mot riktig Cat6A?

Drog flexslang till allt så hade inte varit för omständigt att byta ut det nu i efterhand ändå, men kanske är overkill?

Använde bara upp en rulle av denna kabel och har dragit mitt hus och lite annat med en annan sort och den var UTP cat6 AWG24 turligt nog.

Förlåt att jag tar upp i en annans tråd men blev lite kluven så tänkte passa på att fråga proffsen här.

Permalänk

CCA är ett sätt att göra kablar billigare då koppar är ett tiotal gånger dyrare än aluminium. Ledningsförmågan är sämre och därför blir prestandan sämre. Så länge det bara är data i kabeln så finns inga risker bortsett från att höga hastigheter möjligtvis inte kan uppnås. Men om man ska köra med PoE och särskilt längre sträckor med högre effekter så kan det innebära risker om man i kombination använder en klen kabel (högt AWG).

Fungerar det för dig så är det inget att fundera över. Du kommer inte märka någon skillnad om du byter kabel om hastigheten är ok.

Motståndet i kabeln ökar mängden värme som alstras. Dina aps kommer att begära den energi de behöver från switchen. Har du stora förluster på vägen så kommer switchen att få jobba hårdare. Detta leder till att den i sig alstrar mer värme vilket gör att den slits fortare. Men den värmen värmer också upp andra enheter som du kanske har i samma skåp samt att ljudnivån blir högre från fläktar. På toppen av detta blir elräkningen högre.

Givetvis så blir detta inte ett så stort problem för en privatperson som för företag som har hundratals PoE-enheter. Men det är värt att tänka på, särskilt om man ska driva enheter med hög effekt på längre avstånd.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

CCA är ett sätt att göra kablar billigare då koppar är ett tiotal gånger dyrare än aluminium. Ledningsförmågan är sämre och därför blir prestandan sämre. Så länge det bara är data i kabeln så finns inga risker bortsett från att höga hastigheter möjligtvis inte kan uppnås. Men om man ska köra med PoE och särskilt längre sträckor med högre effekter så kan det innebära risker om man i kombination använder en klen kabel (högt AWG).

Fungerar det för dig så är det inget att fundera över. Du kommer inte märka någon skillnad om du byter kabel om hastigheten är ok.

Motståndet i kabeln ökar mängden värme som alstras. Dina aps kommer att begära den energi de behöver från switchen. Har du stora förluster på vägen så kommer switchen att få jobba hårdare. Detta leder till att den i sig alstrar mer värme vilket gör att den slits fortare. Men den värmen värmer också upp andra enheter som du kanske har i samma skåp samt att ljudnivån blir högre från fläktar. På toppen av detta blir elräkningen högre.

Givetvis så blir detta inte ett så stort problem för en privatperson som för företag som har hundratals PoE-enheter. Men det är värt att tänka på, särskilt om man ska driva enheter med hög effekt på längre avstånd.

Okej, ja jag visste att man hade aluminium i vissa elkablar för att få ner kostnaderna men då brukar de ju vara betydligt tjockare ledningar än koppar. Men nätverkskabel trodde jag allt var koppar, man lär sig alltid något nytt!

Allt funkar ju idag så då får dessa kablar vara kvar tills man behöver gå över 1 Gbit. Men kommer ju absolut inte använda mer av denna kabel och ha koll på vad man köper i framtiden!

Blev lite fundersam när vissa hävdade att det kunde vara en brandrisk, men det har jag själv lite svårt att tro. Kanske om man har Poe++ enheter på längre avstånd det kan bli lurigt.

Tack för svar och klargörandet 😊