Linux passerar 3 procent av datormarknaden – Mac OS på 21 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag använder PC för att spela. Är Linux bra då? Jag vill kunna spela alla mina spel och vara lycklig.

För högsta kompatibilitet så är det PC som fortsatt gäller. En del spel går att få att fungera lika bra som i Windows, då en del av spelen som finns på Steam. Men andra butiker/launchers varierar det mycket.

Om du enbart använder datorn för att spela och inte enbart använder Steam så skulle iallafall jag sitta kvar med Windows. Vilket jag också själv gör. Jag har inga problem med Windows 11 i dagsläget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Bland folk som inte vill bli kartlagda är det nog väsentligt fler än 3% som använder Linux.
Windows 11 är troligen ganska uppblåst då det är gjort för folk som inte har något emot att bli kartlagda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag använder PC för att spela. Är Linux bra då? Jag vill kunna spela alla mina spel och vara lycklig.

Det är ju beroende på vilka spel du har.

1. Steam är det enklaste sättet och klienten har ett inbyggt kompatibilitetslager som heter Proton, detta system gör att de flesta spelen på plattformen är spelbara (av egen erfarenhet typ 99% av de jag äger). Däremot finns det problem med anti-fusk då dessa kanske inte stödjer Linux. Så spelar du massor med online-spel, då är det tyvärr Windows som gäller.

Här hittar du kompatibilitetslista för Proton
https://www.protondb.com/explore?sort=wilsonRating
Här hittar du en lista med spel som har anti-cheat:
https://www.protondb.com/explore?sort=popular&selectedFilters...

2. Har du spel via GOG eller Epic så kan du installera dessa via Heroic Games Launcher, som också använder Proton.

3. Windows-spel från t.ex. itch.io eller spel med externa klienter kan man ofta göra följande:

  • Lägg till installations exe-filen som ett non-steam game i Steam, Välj en proton-version (oftast den senaste)

  • Kör installationsprogrammet genom Steam, kommer att fungera-, och se ut som installationen i Windows

  • När installationen är slutförd. ändra genvägen från installationsfilen till exe-filen där spelet nu finns installerat

Detta fungerar även för klienter som Battle.net eller Epic Games.

Är du som jag, som spelar mestadels på Steam, och avnjuter några stycken Linux-kompatibla onlinespel, och i övrigt mestadels singleplayer-spel, ja då märker man ingen direkt skillnad från Windows. Jag får dessutom ofta bättre frametime prestanda i Linux.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om jag bara skall tolka, så är ”i större utsträckning” nyckeln. Dvs även om vissa funktioner kanske fortfarande utförs på dator, så sköts allt större delar via mobila plattformar.

Möten, kalendrar, kommunikation osv sköts med fördel med mobiler. Websurfning också för den delen. Den refererade statistiken exkluderar ju mobila plattformar from jämförelsen, men de dominerar över datorwebsurf idag, och det är kanske den intressantare förändringen. (Det här inlägget skrevs på en telefon.)

Att vissa delar flyttas till mobil/padda är jag med på, men vi kanske inte behöver gissa vad orig_rejser menar. Det jag reagerade på och som inte stämmer med din tolkning är det fetade nedan. Dvs inte använder mobil i "större utsträckning", utan i "större utsträckning" slutar använda dator helt.

Skrivet av orig_rejser:

Har det något med att icke-entiusiaster och företag i större utsträckning slutar använda dator utan sköter allt på mobila enheter?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rixxz:

Jo, men varför ska man riva ut fullt fungerande hårdvara när alternativet är att helt enkelt installera ett annat modernt och säkert OS, som tillåter dig använda datorn för samma ändamål som innan, väldigt slösaktigt.

Windows 10 har end of life oktober 2025, då är processorn nästan 8 år gammal. Får du säkerhetsuppdateringar för *någonting* som är 8 år gammalt? Inte ens Apple gör ju det med sina iphones...

Man måste inte köra W11 för någonting i dag, tror jag?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Märkligt sidospår raderat, håll er till topic/låt bli posta bait.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny SSD nyligen och tog steget att gå över till Linux. Jag var tillbaka på Windows innan dygnet var slut. Önskar Linux var bättre än det är

Permalänk
Sötast

Det glädjer mig att se att windows tappar marknadsandelar, go anything else!

Hade varit roligt att se vad som hade hänt om man raderat all datorvana för de os folk brukar använda och gjort alla os och mjukvara kompitabla med varandra från start.

Vad hade folk valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag köpte ny SSD nyligen och tog steget att gå över till Linux. Jag var tillbaka på Windows innan dygnet var slut. Önskar Linux var bättre än det är

Vilka problem fick du och vilken distribution körde du? Jag tänker mig att du inte hade problem med det unix-liknande operativsystemet Linux, utan snarare själva skrivbordsmiljön, eller kanske ovanan kring hur saker fungerar. Man kan ju testa många olika distributioner för att se vad som passar en. Själv rekommenderar jag Manjaro då distributionen håller sig uppdaterade med den senaste Linux-kärnan utan att för den delen vara lika skräckinjagande som Arch... Därefter kan du välja om du vill köra GNOME, FXCE eller KDE eller andra skrivbordsmiljöer som kanske bättre passar dina preferenser.

(jag tror framförallt det är detta folk inte klarar av... att det finns så många val man kan göra, plus att man måste lära sig att använda ett nytt operativsystem).

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Windows 10 har end of life oktober 2025, då är processorn nästan 8 år gammal. Får du säkerhetsuppdateringar för *någonting* som är 8 år gammalt?

Om han går över till Linux så kommer han fortsätta få både säkerhets och funktionsuppdateringar, ja

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Om han går över till Linux så kommer han fortsätta få både säkerhets och funktionsuppdateringar, ja

Linus Torvalds snackar ju om att droppa support för i486, så man ska inte tro att man får säkerhetsuppdateringar för evigt inte!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rixxz:

Om han går över till Linux så kommer han fortsätta få både säkerhets och funktionsuppdateringar, ja

Vilken linuxdist har säkerhetspatchar i 8år?

Edit: det var några stycken faktiskt. Ubuntu har 10 år. Imponerande!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vilken linuxdist har säkerhetspatchar i 8år?

Edit: det var några stycken faktiskt. Ubuntu har 10 år. Imponerande!

Även Windows har säkerhetspatchar i 10 år om man väljer Server- eller IoT LTSC-versionerna. Så själv sitter jag lugnt i båten tills början av 2032 (2029 med LTSC 2019)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vilken linuxdist har säkerhetspatchar i 8år?

Edit: det var några stycken faktiskt. Ubuntu har 10 år. Imponerande!

Alla som är rolling release har säkerhetsuppdateringar mer eller mindre fram till att distrot dör. Och vanliga releases som ubuntu har tekniskt sett detsamma. Du kan uppdatera från release till release på samma sätt som du gör på mac os. Vi har en skräpserver på kontoret som kontinuerligt uppdaterats från ubuntu 12.04 till ubuntu 22.04 t.ex.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vilken linuxdist har säkerhetspatchar i 8år?

Edit: det var några stycken faktiskt. Ubuntu har 10 år. Imponerande!

Fast nu menar du säkerhetspatchar för en Ubuntu-version som är 10 år gammal, inte hårdvara som är 10 år gammal?

Finns inget som hindrar dig från att köra senaste Ubuntu-versionen på en i5 750, liksom.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Vilka företag eller branscher har slutat använda datorer?

Menade också icke företags-användare

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Att vissa delar flyttas till mobil/padda är jag med på, men vi kanske inte behöver gissa vad orig_rejser menar. Det jag reagerade på och som inte stämmer med din tolkning är det fetade nedan. Dvs inte använder mobil i "större utsträckning", utan i "större utsträckning" slutar använda dator helt.

Jag känner ganska många unga som flyttar som inte bryr sig om att ha en dator utan bara kör på tablet med tangentbord ibland. Tror det är ett vanligare framtids-scenario.
Varför ha en pc eller laptop i dagens läge om de flesta streamar och använder webbläsaren?

Jag menar ju inte mobiler enbart utan mer mobila enheter som tablets och mobiler.

(Menar för övrigt icke-entusiaster och icke företags-användare.)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag känner ganska många unga som flyttar som inte bryr sig om att ha en dator utan bara kör på tablet med tangentbord ibland. Tror det är ett vanligare framtids-scenario.
Varför ha en pc eller laptop i dagens läge om de flesta streamar och använder webbläsaren?

Jag menar ju inte mobiler enbart utan mer mobila enheter som tablets och mobiler.

(Menar för övrigt icke-entusiaster och icke företags-användare.)

Jag tror ditt tidigare inlägg förvirrar lite, "företag i större utsträckning slutar använda dator utan sköter allt på mobila enheter?", om det är icke-företagsanvändere du avser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vilka problem fick du och vilken distribution körde du? Jag tänker mig att du inte hade problem med det unix-liknande operativsystemet Linux, utan snarare själva skrivbordsmiljön, eller kanske ovanan kring hur saker fungerar. Man kan ju testa många olika distributioner för att se vad som passar en. Själv rekommenderar jag Manjaro då distributionen håller sig uppdaterade med den senaste Linux-kärnan utan att för den delen vara lika skräckinjagande som Arch... Därefter kan du välja om du vill köra GNOME, FXCE eller KDE eller andra skrivbordsmiljöer som kanske bättre passar dina preferenser.

(jag tror framförallt det är detta folk inte klarar av... att det finns så många val man kan göra, plus att man måste lära sig att använda ett nytt operativsystem).

Jag körde på Linux Mint. Installationen gick bra. Men mindre bra att installera mjukvara.
Software manager hade bara Blender 3.0. Blender har en instruktionsmanual på deras hemsida med 5st (5st!?) olika sett att installera Blender på Linux. Efter att ha försökt på tre olika sett så sökte jag mig till YT tutorials istället, det gick bättre. Nu funkade 3.5
Sedan försökte jag med Unreal Engine 5.2. Binaries installationen stödjer inte plugins. En YT tutorial beskrev en annan metod över GitHub, men det fungerade inte för mig.
Sedan skulle jag ändra skrollhjulshastigheten på musen, det gick inte... Då gav jag upp och bytte tillbaka.

När Linux har fullt stöd för grafiskt användargränssnitt så byter jag till dem. Jag vill inte sitta och knappa kommandon. Jag vill syssla med mina hobbies: CAD, Blender, UE/C++, skriva, teckna. Jag vill inte göra Linux till min hobby, det ska bara finnas där och fungera.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint på mina bärbara. Nu funkar ju allt och alla vanliga program finns och är lika lätta att installera som i Windows.

Se ingen mening med att köra Windows på bärbart om man inte ska spela, men nu går det att spela väldigt mycke på Linux med via Steam.

Det är inte som på 90-talet längre ang Linux på Desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Undrar lite varför det finns de som vill att det ska bli "Year Of the Linux Desktop"? Är det fanboy-ism eller vad är anledningen? Eller är det för att de vill att användarbasen ska bli så stor så att speltillverkarna ska börja göra nativa spel till Linux.

Jag är helt tvärt om. Jag vill inte att användarbasen ska bli större av den enkla anledningen att det inte är så stor idé att göra virus och annat skräp till Linux då användarbasen är så liten. Jag säger aldrig till någon att jag kör Linux såvida det inte kommer på tal.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att byta från Windows. Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen. Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

Startade min linuxdator när jag flytta in för 5 år sedan Inte startat om den sen dess 🙂 Rolling release så kan uppdatera utan omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Startade min linuxdator när jag flytta in för 5 år sedan Inte startat om den sen dess 🙂 Rolling release så kan uppdatera utan omstart.

Så då kör du en 5 år gamma kernel, eller går det byta kernel utan omstart?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Undrar lite varför det finns de som vill att det ska bli "Year Of the Linux Desktop"? Är det fanboy-ism eller vad är anledningen? Eller är det för att de vill att användarbasen ska bli så stor så att speltillverkarna ska börja göra nativa spel till Linux.

Jag är helt tvärt om. Jag vill inte att användarbasen ska bli större av den enkla anledningen att det inte är så stor idé att göra virus och annat skräp till Linux då användarbasen är så liten. Jag säger aldrig till någon att jag kör Linux såvida det inte kommer på tal.

Finns flera skäl dels att det inte samlas en massa info om användaren eller nästan kräver ett konto, säkert finns en hel del fanboyism också, att det är gratis och open source är ett argument (dock är jag själv inte stenhård på den biten utan använder en del closed source mjukvara) att det är mindre risk för virus, även om linuxanvändandet skulle öka så är det aningen svårare att skapa skadlig kod för linux iom att du lär upptäcka om något försöker komma åt root. Installerar man dessutom de program man använder från flatpak eller liknande så körs programmen i en sandbox. Så det finns rätt många olika argument.
Tror dock ett av de största argumenten till att linux ökar är att fler använder tex klipper till 3d-skrivare och liknande specialapplikationer.

Edit/ glömde skriva att fler sitter på datorer och laptops som inte native klarar windows 11 och ska man ändå krångla med installationen så kan man många gånger välja linux istället om man inte har särskilda program som kräver Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Så då kör du en 5 år gamma kernel, eller går det byta kernel utan omstart?

Kör en lts-kernel så snart eol, men ska tydligen gå att uppdatera utan riktig omstart om jag förstått arch wiki korrekt, har dock inte testat ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Undrar lite varför det finns de som vill att det ska bli "Year Of the Linux Desktop"? Är det fanboy-ism eller vad är anledningen? Eller är det för att de vill att användarbasen ska bli så stor så att speltillverkarna ska börja göra nativa spel till Linux.

Jag är helt tvärt om. Jag vill inte att användarbasen ska bli större av den enkla anledningen att det inte är så stor idé att göra virus och annat skräp till Linux då användarbasen är så liten. Jag säger aldrig till någon att jag kör Linux såvida det inte kommer på tal.

Det här är anledningen för mig ^ Ju större användarbas, desto mer mjukvara kommer att göras native till Linux

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Sötast
Skrivet av Itsnotme:

Jag körde på Linux Mint. Installationen gick bra. Men mindre bra att installera mjukvara.
Software manager hade bara Blender 3.0. Blender har en instruktionsmanual på deras hemsida med 5st (5st!?) olika sett att installera Blender på Linux. Efter att ha försökt på tre olika sett så sökte jag mig till YT tutorials istället, det gick bättre. Nu funkade 3.5
Sedan försökte jag med Unreal Engine 5.2. Binaries installationen stödjer inte plugins. En YT tutorial beskrev en annan metod över GitHub, men det fungerade inte för mig.
Sedan skulle jag ändra skrollhjulshastigheten på musen, det gick inte... Då gav jag upp och bytte tillbaka.

När Linux har fullt stöd för grafiskt användargränssnitt så byter jag till dem. Jag vill inte sitta och knappa kommandon. Jag vill syssla med mina hobbies: CAD, Blender, UE/C++, skriva, teckna. Jag vill inte göra Linux till min hobby, det ska bara finnas där och fungera.

Det beror ju på hur man ser det också, sitta och "knappa kommandon" gör man ju oavsett.

1. Kicka på terminal. 2. skriv sudo apt install blender & tryck enter

1. Klicka på firefox 2. skriv blender 3. vänta på sidan, tryck download 4. tryck download blender. 5. dubbelklicka på blender installationen. 6. tryck next 11 ggr

Jag skulle vilja påstå att "knappa kommandon" är avsevärt mycket lättare. Och oavsett om du använde firefox eller terminal så var du tvungen att skriva in blender båda gångerna.

Att ha 5 olika sätt att installera mjukvaran på kan ju verka överväldigande som ny. Men du använder ju bara ett av de 5 olika sätten, så man tar det man är mest bekväm med.

Sen så ja, jag kan hålla med om att det inte alltid är så lätt, men om man är nybörjare på windows så har man inte heller den blekaste aningen om vad man skall trycka på. Skall man använda exe? msi? zip? var skall det installeras? var finns programmet nu? var startar man det?

i terminalen hade man som ett exempel bara kunnat skriva "blender" efter installationen är klar. Inte för att det framgår för en nybörjare dock!

Om man är nybörjare på båda två systemen och inte har någon form av tidigare kunskap så är windows knappast användarvänligt.

I slutändan, dock, så får jag erkänna att jag inte själv kör linux som desktop heller. Det finns en del grejer som har retat mig och varit onödigt irriterande och helt enkelt inte fungerat bra nog. Jag valde därför att testa macOS detta året och jag är överlycklig.

Det fungerar "lika bra" som Windows i skrivbordsmiljö men den har en unixterminal som gör att jag känner mig hemma. Känns lite som att jag använder en faktiskt välfungerande linuxdisto mesta delen av tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja, när började det egentligen? Hittade den här från 2003.
https://www.zdnet.com/article/2004-the-year-of-desktop-linux/

Så jäkla kul bara när dom kör samma mantra år efter år!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gjorde nästan exakt likadant 2003 när jag pluggade till Sysadmin.
Hade LIA/Praktik på en skola och de hade en hel del problem med dåvarande system för inloggning så byggde ihop en server, installerade Red Hat samt någon programvara jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på som skötte eleverna inloggningar samt deras privata filer som sparades på servern så de kunde logga in från vilken dator som helst på skolan och fortsätta sitt arbete.

On-topic: Linux största storhet är även deras största svaghet, de hundratusentals distar som finns, detta gör att det aldrig kommer få någon jättestor andel av marknaden (visst har vi Ubuntu, Debian, Pop OS! osv) men detta gör att många program aldrig kommer att komma till Linux just pga spretigheten.

Dock så kan det bli bättre iomed att många program flyttar ut till webben, men då väljer folk istället ChromeOS tex.

Mer eller mindre en kvalificerad myt, inga som helst problem med att bygga en binär som fungerar felfritt på de flesta (om inte alla) av dessa distar (bla både enorma projekt som LibreOffice, Blender och Firefox lyckas med detta). Bortsett ifrån finlir (som att tvunget följa teman osv, men även det förbättras med tiden) så kvittar det stort för ditt program om användaren kör Gnome, KDE, XFCE eller slumpvis fönsterhanterare, inga som helst problem att köra KDE program i Gnome osv osv. Visst om du vill utnyttja systemet till 100% så går det bättre om du gör binärer per distro, men det är långt ifrån ett krav.

Skrivet av KAD:

MacOS är ett UNIX, ja. Linux är inte ett UNIX. För att räknas som UNIX ska man klara Open Groups certifiering (och framför allt betala för det).

Beteenden som en UNIX ska uppfylla kallades förr för Single UNIX Specification och Posix, nyare versioner av specen har tydligen andra namn.

Hittills har ingen Linux-dist brytt sig om detta. Jag vet inte exakt varför, men det kan ha att göra med att alla distar går att bygga från källkod och därmed är möjliga att anpassa så att de inte längre skulle vara en UNIX. Till exempel skulle säkerligen OpenWrt som är minimerat av prestandaskäl inte kunna bli ett UNIX, ”onödig” funktionalitet är bortplockad/har aldrig funnits. Möjligt att det faktiskt finns faktiska kompabilitetsproblem mot specarna också.

Både Linux-kärnan och GNU lägger ofta till funktionalitet som går utöver vad som krävs av en UNIX, men det tror jag inte är ett problem. Program som använder sådan funktionalitet kan dock bli svårare att porta till till exempel MacOS, i den mån funktionaliteten inte finns även där.

En gång i tiden hade Windows (NT4 har jag för mig) ett Posix-kompabilitetslager. Det försvann när Linux började ta marknadsandelar. När Ballmer försvann blev ju sedan Windows en Linux-distribution, på riktigt när Windows Subsystem for Linux 2 började skeppa Linux-kärnan. I övrigt är Windows ostandardiserat skräp, till skillnad från UNIX och nästan-UNIX som Linux.

Ingen Linux-dist som har brytt sig om detta därför att det betyder mer eller mindre exakt noll. UNIX certifieringen spelade ut sin roll för många decennier sedan.

Skrivet av Itsnotme:

Jag körde på Linux Mint. Installationen gick bra. Men mindre bra att installera mjukvara.
Software manager hade bara Blender 3.0. Blender har en instruktionsmanual på deras hemsida med 5st (5st!?) olika sett att installera Blender på Linux. Efter att ha försökt på tre olika sett så sökte jag mig till YT tutorials istället, det gick bättre. Nu funkade 3.5
Sedan försökte jag med Unreal Engine 5.2. Binaries installationen stödjer inte plugins. En YT tutorial beskrev en annan metod över GitHub, men det fungerade inte för mig.
Sedan skulle jag ändra skrollhjulshastigheten på musen, det gick inte... Då gav jag upp och bytte tillbaka.

När Linux har fullt stöd för grafiskt användargränssnitt så byter jag till dem. Jag vill inte sitta och knappa kommandon. Jag vill syssla med mina hobbies: CAD, Blender, UE/C++, skriva, teckna. Jag vill inte göra Linux till min hobby, det ska bara finnas där och fungera.

Kan inte svara för deras instruktionsmanual då jag aldrig använt eller någonsin tänker använda mig av program som Blender, men bara för att så testade jag att gå in på deras hemsida precis nu och trycket helt sonika på den stora DOWNLOAD knappen som finns på första sidan, fick då en drop-down meny för Linux med två val Linux eller Linux via Snap Store), valde vanliga Linux och fick en komprimerat .tar.gz fil (dvs vad ni Windowsfolk brukar ladda ner som .zip), packade upp den mappen på skrivbordet och klickade sedan bara på blender_launcher ikonen i den mappen och Blender startade utan minsta problem på min maskin.

Unreal kan jag mycket väl tänka mig fungerar pissdåligt, Epic Games är direkt anti-linux och har nog enbart släppt den versionen för att de känner sig tvingade av marknaden att göra det och av vad jag har hört så ska den versionen dessutom vara buggig som tusan.

Skrivet av Eazy:

Undrar lite varför det finns de som vill att det ska bli "Year Of the Linux Desktop"? Är det fanboy-ism eller vad är anledningen? Eller är det för att de vill att användarbasen ska bli så stor så att speltillverkarna ska börja göra nativa spel till Linux.

Jag är helt tvärt om. Jag vill inte att användarbasen ska bli större av den enkla anledningen att det inte är så stor idé att göra virus och annat skräp till Linux då användarbasen är så liten. Jag säger aldrig till någon att jag kör Linux såvida det inte kommer på tal.

Bör kanske påpekas att majoriteten av de som alltid skriver en kommentar om "Year Of the Linux Desktop" inte är Linuxanvändare utan Windowsfolk, extremt få av någon på Linuxsidan som påstår att Linux "snart tar över" utan det är mestadels Windowsfolk som gör sig lustiga över en nidbild av Linuxanvändare som de har hittat på. Visst att man kan säkert hitta nån nyfrälst stolpskott, men det kan man å andra sidan inom allt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag körde på Linux Mint. Installationen gick bra. Men mindre bra att installera mjukvara.
Software manager hade bara Blender 3.0. Blender har en instruktionsmanual på deras hemsida med 5st (5st!?) olika sett att installera Blender på Linux. Efter att ha försökt på tre olika sett så sökte jag mig till YT tutorials istället, det gick bättre. Nu funkade 3.5
Sedan försökte jag med Unreal Engine 5.2. Binaries installationen stödjer inte plugins. En YT tutorial beskrev en annan metod över GitHub, men det fungerade inte för mig.
Sedan skulle jag ändra skrollhjulshastigheten på musen, det gick inte... Då gav jag upp och bytte tillbaka.

När Linux har fullt stöd för grafiskt användargränssnitt så byter jag till dem. Jag vill inte sitta och knappa kommandon. Jag vill syssla med mina hobbies: CAD, Blender, UE/C++, skriva, teckna. Jag vill inte göra Linux till min hobby, det ska bara finnas där och fungera.

Trist, att UE funkar halvdant skulle jag nog dock snarare klandra Epic för, och är anledningen till att jag är kvar på Windows.

Skumt att skrollhastigheten inte gick att ändra, slog ändringarna helt enkelt inte igenom?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti