Bästa lösningen för nytt professionellt mailkonto?

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen för nytt professionellt mailkonto?

Hallå!

1. Tanken är att jag vill radera mina gamla mailkonton och skapa ett helt nytt "professionellt" konto, och därmed radera alla gamla konton jag har. alternativen jag funderat på är :

Förnamn@efternamn(.info) (.org) (.net)
Mail@Förnamnefternam.com

Hur hade ni valt? Kör jag Förnamn@efternamn så kan jag dessvärre inte välja .com eller .se, därav mail@förnamnefternamn

2. Sedan har jag en annan fundering. Om jag köper domänen och sedan pekar den mot gmail/outlook, vad blir resultatet när jag skickar mail från outlook kontot? Kommer det synas förnamn@efternamn eller är det mailnamnet som jag skapade som syns när man skickar mail som avsändare?

3. Ett sista alternativ finns ju, och det är att man köper en helhetslösning där man tex köper domänen hos tex google och samtidigt sätter upp workspace och därmed får mailkonto direkt med domänen , men känner att det blir onödigt mycket pengar för "bara" mail konto

Skriv gärna ner era tankar kring det hela snälla.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur långt för och efternamn du har så kan det bli jobbigt i längden att köra det, även om det ser provsigt ut. Min bror kör så, plus födelse år och det blir väldigt långt varie gång det ska skrivas.

Du kan tästa att lägga till - eller _ i namnet och om du får någon som passar då.
Skälv kör jag förnamn och första bokstaven i efternamn - två sista i födelseår @ hotmail.se

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kan du hitta något annat än efternamn som domän? Något utifrån var du bor ex. gård, del av gatans namn eller något annat av ditt intresse som kan bli ett lämpligt domännamn.

Din punkt 3 med Google Workspace så utöver mail får du även molnlagring och du kan sätta ett antal alias per användare.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har en lagom suspekt domän eller adress är det lite saksamma. Klart att man kanske tittar en extra gång om du har erik@andersson223.net men har du t.ex erik.andersson@repco.net så bryr sig ingen mer än om du skulle ha erik@andersson.net . Sen är det upp till en själv men du kanske inte bör köra med t.ex erik.andersson@drakriddare.net om du vill upplevas som lite seriös. Det upplevs och ser lite mer professionellt än om du har de generiska gmail.com, hotmail.com etc adresserna dock. I ditt fall om du inte har några specifika krav så skulle det vara ett alternativ att du köper en domän från t.ex gandi.net där mail också ingår. Skulle du vilja migrera mailen till Office 365 eller nått så går det utan problem.

Edit:
De flesta gratistjänster tillåter dig inte att "spoofa" avsändaradress och även om det skulle gå så blir det ofta strul med att sådant hamnar i spammappen. Sök på mail och spf samt dkim så hittar du information om detta.

Lite mer info...
Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Kan du hitta något annat än efternamn som domän? Något utifrån var du bor ex. gård, del av gatans namn eller något annat av ditt intresse som kan bli ett lämpligt domännamn.

Din punkt 3 med Google Workspace så utöver mail får du även molnlagring och du kan sätta ett antal alias per användare.

Syftar du på att man inte längre brukar ha efternamn med , eller pga att ja inte kommer åt .com osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Syftar du på att man inte längre brukar ha efternamn med , eller pga att ja inte kommer åt .com osv?

Jag har ett för vanligt efternamn för en domän med SE COM NET etc. Så jag har valt att göra en variant av ortens namn jag bor i men som inte kan förväxlas med kommun eller ort.

Så jag kör bara med förnamn@domän.se men har också alias med förnamn.efternamn@domän.se

Permalänk
Medlem

Är det för ett företag eller mer ge ett professionellt intryck som privatperson?

För företag hade jag kört namn@företag.com/se

Annars beror det lite på hur långt mail@förnamnefternamn.com blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Är det för ett företag eller mer ge ett professionellt intryck som privatperson?

För företag hade jag kört namn@företag.com/se

Annars beror det lite på hur långt mail@förnamnefternamn.com blir.

Personligt bruk, och jag har relativt kort efternamn.

Har försökt starta upp både hos google (workspace) och zoho, men de båda krävde alternativ email för att registrera konto, då fallerar hela min ide eftersom min tanke är att jag vill starta från 0, och därmed ta bort alla gamla mailkonton.

Vad är det alternativa mailet till för? Kan man bara använda ett tillfälligt och sedan ta bort det efter registreringen, eller används det alternativa som ett säkerhet vid återställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Personligt bruk, och jag har relativt kort efternamn.

Har försökt starta upp både hos google (workspace) och zoho, men de båda krävde alternativ email för att registrera konto, då fallerar hela min ide eftersom min tanke är att jag vill starta från 0, och därmed ta bort alla gamla mailkonton.

Vad är det alternativa mailet till för? Kan man bara använda ett tillfälligt och sedan ta bort det efter registreringen, eller används det alternativa som ett säkerhet vid återställning?

Alternativ mail används för att återställa lösenord och liknande. Det visas inte för andra.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Hallå!

1. Tanken är att jag vill radera mina gamla mailkonton och skapa ett helt nytt "professionellt" konto, och därmed radera alla gamla konton jag har. alternativen jag funderat på är :

Förnamn@efternamn(.info) (.org) (.net)
Mail@Förnamnefternam.com

Hur hade ni valt? Kör jag Förnamn@efternamn så kan jag dessvärre inte välja .com eller .se, därav mail@förnamnefternamn

2. Sedan har jag en annan fundering. Om jag köper domänen och sedan pekar den mot gmail/outlook, vad blir resultatet när jag skickar mail från outlook kontot? Kommer det synas förnamn@efternamn eller är det mailnamnet som jag skapade som syns när man skickar mail som avsändare?

3. Ett sista alternativ finns ju, och det är att man köper en helhetslösning där man tex köper domänen hos tex google och samtidigt sätter upp workspace och därmed får mailkonto direkt med domänen , men känner att det blir onödigt mycket pengar för "bara" mail konto

Skriv gärna ner era tankar kring det hela snälla.

Jag tycker det är bra att äga sin närvaro på Internet: egen domän, porterbara lösningar för epost, nätsida, etc. Jag anser personligen att det finns en samhällelig risk i att vi låter två företag i hela världen sköta ett öppet protokoll som mail och ser gärna att även mindre aktörer är med i leken. Samma för webbinnehåll, där samhället har nytta av att folk kan publicera innehåll utanför de murar som satts upp av ett fåtal sociala medier-aktörer. Där finns ju en balans mellan insats och risk: jag driftar dessa saker själv eftersom jag kan och vill - och för att jag är snål - men det har ju inte alla lust eller möjlighet till.

Jag ser inte poängen med att radera sina gamla mailkonton om de inte ligger och tickar pengar. Konfigurera dem att vidaresända post till ditt huvudkonto eller lägg upp dem i din mailklient på ett sätt så de kan nås men inte aktivt används för nya konversationer. Som noterat behöver du i vissa fall reservadresser, i allra minsta fall för att kunna registrera en domän. Du behöver dock inte använda dessa för något som helst annat.

I övrigt: namn på domäner är svåra. Det är lite som en tatuering där du måste hitta något du vill leva med, och som inte hindrar dig vare sig från att visa din personlighet eller att få den sorts jobb du vill ha.