Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Beror lite på vad du menar. Rent hårdvarumässigt klarar den allt en Pi gör och mer därtill, men mjukvarustödet är sämre än för Pi:n och det har varit en del prat om dåligt hårdvarustöd för Rockchip. Vad jag förstått har det dock blivit bättre på senare tid, men man får nog ändå räkna med mer pill än en Pi.

"och mer därtill"

Vad syftar du på med det? En R Pi har väl en 4-kärning CPU på 1.8Ghz medans Rock 4 har en RK3399-T som är en hexa-core med 2x1.5Ghz och 4x1Ghz.

(Hoppas jag inte framstår som spydig eller så, är bara nyfiken på om jag missat något.)

Känns spontant som att R Pi borde vara snabbare i enkeltrådare eller "få-trådade" applikationer och Rock4 i lägen där man behöver fler trådar som kanske Docker eller liknande.

Home Assistant kör enkeltrådat vad jag minns. Så det beror nog på vad man har för krävande tillägg.

För priset är det ju dock tveklöst mer prestanda per krona eftersom en Pi med 4gb ligger på det dubbla (minst).

Mkt handhållna emulatorer kör ju Rockchip så stödet blir nog bättre och bättre, även om det är svårt att slå Raspberry där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

"och mer därtill"

Vad syftar du på med det? En R Pi har väl en 4-kärning CPU på 1.8Ghz medans Rock 4 har en RK3399-T som är en hexa-core med 2x1.5Ghz och 4x1Ghz.

(Hoppas jag inte framstår som spydig eller så, är bara nyfiken på om jag missat något.)

Känns spontant som att R Pi borde vara snabbare i enkeltrådare eller "få-trådade" applikationer och Rock4 i lägen där man behöver fler trådar som kanske Docker eller liknande.

Home Assistant kör enkeltrådat vad jag minns. Så det beror nog på vad man har för krävande tillägg.

För priset är det ju dock tveklöst mer prestanda per krona eftersom en Pi med 4gb ligger på det dubbla (minst).

Mkt handhållna emulatorer kör ju Rockchip så stödet blir nog bättre och bättre, även om det är svårt att slå Raspberry där.

Vad gäller ren processorkraft så är det nog ingen jätteskillnad, men ligger RK3399 har legat något över Pi 4 i de benchmarks jag sett i alla fall (både enkel- och flertrådat). Missade dock att RK3399-T körs i lägre hastigheter ur kartong så den kanske de facto är något långsammare än Pi:n, även om det verkar ganska lätt att få upp den i 2/1.5 med kylning.

För mig är det mest intressant med stöd för hårdvarukryptering, vilket Pi:n saknar, samt expansionsmöjligheterna med eMMC och NVMe. Sett till ren beräkningskraft är väl "mer därtill" inte applicerbart kanske.

Köpte nyligen en Pi 4 4GB också så det blir intressant att jämföra

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vad gäller ren processorkraft så är det nog ingen jätteskillnad, men ligger RK3399 har legat något över Pi 4 i de benchmarks jag sett i alla fall (både enkel- och flertrådat). Missade dock att RK3399-T körs i lägre hastigheter ur kartong så den kanske de facto är något långsammare än Pi:n, även om det verkar ganska lätt att få upp den i 2/1.5 med kylning.

För mig är det mest intressant med stöd för hårdvarukryptering, vilket Pi:n saknar, samt expansionsmöjligheterna med eMMC och NVMe. Sett till ren beräkningskraft är väl "mer därtill" inte applicerbart kanske.

Köpte nyligen en Pi 4 4GB också så det blir intressant att jämföra

Får kanske bli en till emulation station

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrico:

Man borde nog inte rekomendera det där överhuvutaget. I många fall så låser ju företag dessutom ned auth mot 365 för att se till att man inte läcker data externt på devicer man inte litar på.

Jag har inte så bra koll på just Office den vägen då jag kör mitt egna (för OneDrive), men jag har kört på exempelvis min VS-prenumeration från jobbet hemma utan problem trots att jag behöver logga in med företagskontot inklusive all säkerhet och så. Mitt jobb är också väldigt petiga med säkerheten, överdrivet petiga till och med, men detta handlar ju bara om att logga in på Microsoft, inte få tillgång till någon känslig företagsinformation eller så.

Citat:

Däremot om du har ett företag med enterpriselicensiering så har man ofta tillgång till Microsoft Workplace Discount program (tidigare HUP, Home Use Program), det ger dig 30% rabatt om du vill köpa Office365 privat.

https://www.microsoft.com/sv-se/workplace-discount-program

Jag använder det själv för att köpa Office 365 family för ca 800 kr om året... (Även om det var bättre förut när det var 540 kr om året. )

Det är absolut bra. Dock är det inte sällan billigare att köpa från andra säljare utan denna rabatt, när det är rea. Jag har köpt på mig family-årskort för mindre 30% under MS pris varje gång. Bland annat på BF för 399, men det var innan den senaste prishöjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mitt jobb är också väldigt petiga med säkerheten, överdrivet petiga till och med,

Jag skulle hävda att de INTE är det om de ens tillåter auth från en endpoint som är utanför deras nät. För egen del så tillåts inte ens auth mot vår Okta endpoint utan att vara bakom våra proxys vilket innebär SOHO-device, VPN med 2FA, på kontor eller mobileiron/vpn på enrolled mobile device. Då börjar vi nästan vara petiga, men inte ens det är överdrivet petigt.

Skrivet av snajk:

Det är absolut bra. Dock är det inte sällan billigare att köpa från andra säljare utan denna rabatt, när det är rea. Jag har köpt på mig family-årskort för mindre 30% under MS pris varje gång. Bland annat på BF för 399, men det var innan den senaste prishöjningen.

Exakt så har jag gjort tidigare också och tror 2x12 månader som jag köpt på BF gick ut förra hösten. Men då fanns det som du säger inte längre några vettiga erbjudanden längre så de där 540 via HUP var det lägsta jag kunde hitta vilket var innan senaste prishöjningen. Nu i år börjar det som sagt bli rätt blodigt även om 5 x 1TB Onedrive är rätt bra även för runt 700-800 kr om man ska vara ärlig

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Beror lite på vad du menar. Rent hårdvarumässigt klarar den allt en Pi gör och mer därtill, men mjukvarustödet är sämre än för Pi:n och det har varit en del prat om dåligt hårdvarustöd för Rockchip. Vad jag förstått har det dock blivit bättre på senare tid, men man får nog ändå räkna med mer pill än en Pi.

Tack beställde en!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Kör samma tema

Produkt: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 4TB
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B0B7CQ2CHH/
Kategori: SSD
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7007930
Pris: 3229kr

Köpte en, det var inte så väldigt länge sedan som dessa gick för ca 8000kr

Edit: I skrivande stund 4 028,00kr

Suck, missade denna deal. 😭

Ser att den säljs för runt 3,700kr i Tyskland, €300, med moms + frakt...bara att köpa eller tror ni priset sjunker ytterligare till 3,200?

Har personligen svårt att se det landa på runt 3,200kr igen då Amazon UK säljer för ~3,500kr och som sagt så ligger Tyskland på ~3,400kr utan frakt/moms och dom brukar nästan alltid ha det mycket billigare än Sverige.

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Produkt: Iphone XR (begagnad/restaurerad)
Länk: https://shop.inrego.se/mobiltelefoner/apple-iphone-xr-17
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4939135
Pris: 2099kr

Ca tusen kronor billigare än andra alternativ. Svag kamera kanske, men vill man ha iOS är det nog ett bra alternativ för en ok lur som kan hålla ett tag till - för nån som inte köper telefoner i abonnemang.
Inrego ger ett bra intryck tycker jag också, efter att ha läst repotaget om dem från förra sommaren.

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning av batterihälsan på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Jag har haft min XR sedan den kom ut och används flitigt. Har 85% i batterihälsa. Visst känner man av det men man klarar sig bra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Tror dom byter till nytt om det skulle va under 80%. Så man har nån chans till 100%.. En gissning 🙂
Ska komma ihåg o uppdatera när jag får hem min!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indefinite:

Suck, missade denna deal. 😭

Ser att den säljs för runt 3,700kr i Tyskland, €300, med moms + frakt...bara att köpa eller tror ni priset sjunker ytterligare till 3,200?

Har personligen svårt att se det landa på runt 3,200kr igen då Amazon UK säljer för ~3,500kr och som sagt så ligger Tyskland på ~3,400kr utan frakt/moms och dom brukar nästan alltid ha det mycket billigare än Sverige.

3 525,00
i skrivande stund, så visst så hoppar priset lite hit och dit, bara hålla koll

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Fyndvara:
KFA2 X GeForce RTX 4090 SG (1-Click OC) 24GB GDDR6X 15990Kr

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av anon343854:

Fyndvara:

Den gick snabbt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Fyndvara:

Skrivet av Moseby:

Den gick snabbt.

Riktigt snabbt!

Det där är väl ett av toppkorten om jag förstått det rätt? Rimligen en del coilwhine om det lämnas åter är min fördom.

Men värt att testa för det priset och man kan ju returnera.

Permalänk
Skrivet av anon343854:

Fyndvara:

wow! that was fast!

Lowest price I have seen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det där är väl ett av toppkorten om jag förstått det rätt? Rimligen en del coilwhine om det lämnas åter är min fördom.

Men värt att testa för det priset och man kan ju returnera.

Coilwhine kan variera kraftigt beroende på vilka komponenter som sitter i datorn. Helt klart värt att chansa med tanke på hur fort det ändå går att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Coilwhine kan variera kraftigt beroende på vilka komponenter som sitter i datorn. Helt klart värt att chansa med tanke på hur fort det ändå går att testa.

Jag hade lätt plockat upp det för ett test om jag hunnit

Ja har läst att något så spännande som fläkt-setup kan påverka Coil whine. Så det är inte bara nätagg och moderkort som får ingå i en "felsökning".

Permalänk
Medlem

Flera tips om begagnade varor i tråden nu som man borde radera. Prismässigt inget speciellt och tex iPhone 7 är obsolete så stöds ej längre. Dåliga tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Flera tips om begagnade varor i tråden nu som man borde radera. Prismässigt inget speciellt och tex iPhone 7 är obsolete så stöds ej längre. Dåliga tips.

Klicka på rapportera om du känner så, håller med att det inte var så bra priser eller produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Min länk för iPhone xr var dunder 😎 utifrån prissättningen var det överlägset alla begagnatannonser från privatpersoner för motsvarande telefoner.

Permalänk
Medlem

Vill man hellre handla hos Amazon, kostar den 3099:- där också:
https://www.amazon.se/dp/B0BKNL3F92/r

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dave:

Om varan är prisvärd tycker jag definitivt att det är ok. I dessa tider med hög inflation och höga räntor så finns det nog många som letar billigare produkter, kanske som en extratelefon till barnet eller liknande.

Dock ska det ju då vara ett BRA erbjudande i förhållande till produktens relevans, och där instämmer jag i din åsikt att iPhone 7 är på gränsen till oanvändbar.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Om varan är prisvärd tycker jag definitivt att det är ok. I dessa tider med hög inflation och höga räntor så finns det nog många som letar billigare produkter, kanske som en extratelefon till barnet eller liknande.

Dock ska det ju då vara ett BRA erbjudande i förhållande till produktens relevans, och där instämmer jag i din åsikt att iPhone 7 är på gränsen till oanvändbar.

En produkt som inte får säkerhetsuppdateringar är inte att rekommendera. Det är isf. en produkt som i praktiken endast bör användas off-line, och det är nog oftast inte praktiskt med just en telefon som är uppkopplad hela tiden.

En produkt som inte får säkerhetsuppdateringar är i princip bara ett museiföremål.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Officiell jultomte

Har kollat mycket på ny TV till vårt vardagsrum. Har nästan uteslutande tittat på OLED varianterna (C2, B2, CS osv.) för priser över 15k i nästan alla fall.

Nu hittade jag denna av en slump: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Är detta något att rekommendera? Den verkar inte finnas med i listan på TV-guiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Har kollat mycket på ny TV till vårt vardagsrum. Har nästan uteslutande tittat på OLED varianterna (C2, B2, CS osv.) för priser över 15k i nästan alla fall.

Nu hittade jag denna av en slump: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Är detta något att rekommendera? Den verkar inte finnas med i listan på TV-guiden.

nope, inget att ha.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Gilgamesh:

nope, inget att ha.

Okej..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Finns med i listan under basklass
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Du ser att det inte är en OLED utan en vanlig LED/LCD av det billigare slaget? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ska du ha en större TV för en liten peng så det är det säkert en helt ok TV men som många ovan är inne på kan du inte på något sätt jämföra den med en OLED såsom B2/C2 etc.

Sannoilikt en IPS-panel (Även om det finns vissa källor som pekar på att just 70" specifikt har VA-panel)
som sannolikt ger en grådaskig svärta, 60Hz och inte full bandbredd på HDMI, dvs HDMI 2.0b får du med denna.

Länkar test från Rtings.com. Står Nano75 men 76 tror jag bara har visuella skillader, annat fot till exempel.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/nano75-2022