Techjättar startar open source-initiativ för kartdata

Permalänk
Melding Plague

Techjättar startar open source-initiativ för kartdata

För att minska beroendet av kartdata från Google och Apple har Microsoft, Meta och Amazon lanserat Overture Maps Foundation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använt google maps av ren vana sista åren, även då jag kör en iPhone 11. Men bestämde mig mig för att ge det ett nytt go, och det är betydligt bättre än jag upplevde att det var för några år sen.
Håller mig kvar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas att de fixar Street View, så att man kan lira GeoGuessr utan att betala igen!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Använt google maps av ren vana sista åren, även då jag kör en iPhone 11. Men bestämde mig mig för att ge det ett nytt go, och det är betydligt bättre än jag upplevde att det var för några år sen.
Håller mig kvar.

Att ge vad ett "nytt go"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Att ge vad ett "nytt go"?

Lite otydlig...menade att testa Apples kartor igen. Använt Maps pga ren vana sista åren

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast

Åh vad nice!

Ett open source initiativ av crush kill n destroy, we have all your data och we sell 80% of all items.

Jag gissar på att de alla 3 satte sig ner och tänkte "nu, grabbar, ska vi göra något bra för hela världen.".

Om de inte kan konkurrera fair med google och apple så antar jag att de kör long game istället.
Släpper datan fritt i så många år som krävs tills deras lösning är de facto standard och BAM så gör vi en reddit och börjar ta redligt betalt för datan.

Hur fan blev jag såhär paranoid egentligen? Är det bara jag som anser mig själv se rakt igenom allt sånt här eller behöver jag eventuellt vård för att jag har blivit tragiskt paranoid? Det är en helt ärlig fråga till er som läser min kommentar.

Jag kan bara inte se att ett opensource projekt med så stora namn drivande någonsin skulle vara något positivt.
Precis som att jag är helt säker på att google släppte chromium fritt av exakt samma anledning. Snart använder hela internet chromium och då är det fritt fram att google att använda sina muskler på att pusha förändringar till deras vinst.

Såklart kan folk forka i sista sekund. Men vad är en fork på den globala marknaden på riktigt?
Och när det kommer till kartdata så blir den ju värdelös ganska snabbt om ny data inte genereras/släpps.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det så ofta ska skapas nya tjänster på detta sätt, istället för att förbättra t.ex. OpenStreetMap.

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna vilja ha kartor som uppdateras betydligt oftare då mycket byggs om osv hela tiden och då blir kartorna väldigt snabbt utdaterade.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är välkommet!
För oss som jobbar inom mätning av olika slag, så är vi mer eller mindre tvungna att använda oss utav google maps idag. Att förlägga sådan viktig infrastruktur i händerna på ett enskilt företag är således väldigt riskabelt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tråkigt att det så ofta ska skapas nya tjänster på detta sätt, istället för att förbättra t.ex. OpenStreetMap.

Håller med, verkligen synd! Men svaret ligger nog i pengar, de har helt enkelt svårare att tjäna pengar på OSM än sin egen tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tråkigt att det så ofta ska skapas nya tjänster på detta sätt, istället för att förbättra t.ex. OpenStreetMap.

Citat från deras hemsida:

"What is the relationship between Overture and OpenStreetMap?

Overture is a data-centric map project, not a community of individual map editors. Therefore, Overture is intended to be complementary to OSM. We combine OSM with other sources to produce new open map data sets. Overture data will be available for use by the OpenStreetMap community under compatible open data licenses. Overture members are encouraged to contribute to OSM directly."

De konkurrerar alltså inte utan deras öppna kartdata kommer kunna användas för att förbättra OpenStreetMap.

Permalänk
Medlem

Finns inte det redan ett open-source projekt för kartor?

Jo, OpenStreetMap finns ser jag nu.
Det borde väl vara bättre om giganterna ställde sig bakom dem istället? Om de vill konkurrera med Google/Apple samtidigt som de tar in +poäng för att använda något open source.

Skrivet av Iskra:

Citat från deras hemsida:

"What is the relationship between Overture and OpenStreetMap?

Overture is a data-centric map project, not a community of individual map editors. Therefore, Overture is intended to be complementary to OSM. We combine OSM with other sources to produce new open map data sets. Overture data will be available for use by the OpenStreetMap community under compatible open data licenses. Overture members are encouraged to contribute to OSM directly."

De konkurrerar alltså inte utan deras öppna kartdata kommer kunna användas för att förbättra OpenStreetMap.

Ah, besvarar ju mina frågor.
Tack!

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Detta är väl mer eller mindre en "Gula Sidorna" som övriga kartföretag kan använda för att ge sina kartor relevant information så att det är användbara, det vill säga inte en karta i sig utan platserna på kartan.
Blir ju smidigt att man bara behöver uppdatera en databas, och så hamnar man med på alla karttjänster som använder databasen.

Bra initiativ enligt mig.

Permalänk
Medlem

För att inte vara beroende av jättarna Google och Apple har jättarna Microsoft, Meta och Amazon skapat ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Åh vad nice!

Ett open source initiativ av crush kill n destroy, we have all your data och we sell 80% of all items.

Jag gissar på att de alla 3 satte sig ner och tänkte "nu, grabbar, ska vi göra något bra för hela världen.".

Om de inte kan konkurrera fair med google och apple så antar jag att de kör long game istället.
Släpper datan fritt i så många år som krävs tills deras lösning är de facto standard och BAM så gör vi en reddit och börjar ta redligt betalt för datan.

Hur fan blev jag såhär paranoid egentligen? Är det bara jag som anser mig själv se rakt igenom allt sånt här eller behöver jag eventuellt vård för att jag har blivit tragiskt paranoid? Det är en helt ärlig fråga till er som läser min kommentar.

Jag kan bara inte se att ett opensource projekt med så stora namn drivande någonsin skulle vara något positivt.
Precis som att jag är helt säker på att google släppte chromium fritt av exakt samma anledning. Snart använder hela internet chromium och då är det fritt fram att google att använda sina muskler på att pusha förändringar till deras vinst.

Såklart kan folk forka i sista sekund. Men vad är en fork på den globala marknaden på riktigt?
Och när det kommer till kartdata så blir den ju värdelös ganska snabbt om ny data inte genereras/släpps.

Fast det är väl ingen paranoia? Det är ju så smarta business går till när det inte finns hinder för det. Om vi inte tycker om det så får vi reglera de bitar som sticker för mycket i ögonen. Som vi gjort förr. Själv tycker jag att staterna borde gå ihop och göra kartor. Sånt kan väl EU göra istället för Chat Control 2.0. Vet inte varför vi är så kåta på att fortsätta bli utnyttjade nuförtiden. Som att regleringar eller statliga lösningar är haram men av någon anledning accepterar ökar statlig övervakning. Tvärtom mot hur det bör vara.

Permalänk
Medlem

Microsoft, Meta och Amazon.. i princip the evil empire, mot Google/Apple som är precis lika illa.

Intressant utveckling...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi har redan ett gäng karttjänster? Typ OpenStreetmap så kör på det istället.
MS har redan en karttjänst, lägg ned den?

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas de börja kartlägger haven också hade ju varit intressant faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tråkigt att det så ofta ska skapas nya tjänster på detta sätt, istället för att förbättra t.ex. OpenStreetMap.

Precis min tanke. Bidra till ett fungerande projekt än att som andra också postat, låsa in sig i deras "open source" för att sedan ta betalt för det. Som Reddit, Red Hat osv..

Permalänk
Medlem

Inte kört någon av jättarna på länge

Nokias gamla kartor i Symbian knoppades av i Here maps, så har kört med dom sen dess

Inte så bra för allt, men offline och gör det jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag kan bara inte se att ett opensource projekt med så stora namn drivande någonsin skulle vara något positivt.

Det är ingenting ovanligt med open source projekt av sådana jättar som går bra. Linux foundation, som även äger vägleder detta projektet, har ju varit involverade i flera sådana projekt. Det där är inte alla Linux Foundation projekt, bara de som är startade av flertal av jättarna för att få en delad standard.

Vet faktiskt inte om något Linux Foundation projekt som har gått åt hållet du befarar. Projekt som primärt drivs och utvecklas av ett enskilt bolag har hög risk för det du befarar. Det håller jag med om att vi ser på exempelvis Chromium och finns många fler fall. Men ju fler som samarbetar desto lägre blir risken, även om det är teknikjättarna. Speciellt när den primära versionen är under en non-profit med open source fokus som Linux Foundation eller Mozilla.

Förtydligande om Linux Foundations position
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Open source så att så många som möjligt använder det = gratis data till Meta.

Permalänk
Medlem

Nokia Maps imponerade på mig när jag började använda det runt 2008, och det är vad jag använder fortfarande. Men dom har bytt både ägare och namn och heter nu HERE.

Permalänk
Medlem

Vissa saker borde ha ett globalt sammarbete. Här tänker jag på kartor och väderprognoser(!!).

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Satsa på OSM istället, jävla nötter. Fan ta dem.

För övrigt så är den sannolikt mest tillförlitliga för Sverige https://minkarta.lantmateriet.se/

Visa signatur

5950X, 3090