PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av BergEr:

NĂ„gon annan som haft helt otroligt fiske i sommar?

Vi drar abborrar pÄ 500-1000g var och varannan minut, snart fyllt halva frysen pÄ tre dagars fiske...

Även dĂ„ gett bort nĂ„gra kilo till grannar och haft mĂ„nga som slĂ€ppt vid bĂ„ten.

Kör trolling med wobblers.

Drog mer abborre första timmen första dagen Àn vi brukar se pÄ 2-3 veckor av trolling.

Var i landet? I SkÄne har fisket varit tvÀrtrögt :/

Visa signatur

GÄr det bra, eller gÄr det som vanligt?

PermalÀnk
Medlem
●

Min gamla shimano-rulle har varit en riktig trotjÀnare men nu har den tyvÀrr gjort sitt. NÄgon som kan tipsa om ett lÀttare haspelset ca 5-20g? Jag kommer att spinfiska, jigga och meta. Framförallt efter abborre och öring. Budget ca 1500sek.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av vargeEEEEn:

Var i landet? I SkÄne har fisket varit tvÀrtrögt :/

Kusten i Norrbotten.

Lite bilder, hÀnde faktiskt tvÄ gÄnger att vi fick tvÄ fiskar samtidigt sÄ fick hÄva tvÄ samtidigt

https://imgur.com/a/KOKfejA

Tog Àven en större gÀdda idag, vÀgde den dock ej men skulle sÀga 7-8kg. Vilket var komiskt för kört tvÄ dagar för gÀdda med större wobblers utan ett napp och tog en stor idag pÄ liten abborrwobbler

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BergEr:

Kusten i Norrbotten.

Nu Àr jag intresserad va kör du för wobblers? Och fiskar nu grunt eller djupt?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Nu Àr jag intresserad va kör du för wobblers? Och fiskar nu grunt eller djupt?

Fiskar pÄ en djupkant/slÀnt dÀr det Àr ~2-4m pÄ grunda sidan och 10-20m pÄ djupa sidan.

Mina wobblers gÄr 1-2m djupt.

https://www.westin-fishing.com/en/hard-lures/rawbite-crankbai...

http://se.nilsmaster.fi/spearhead

https://zalt.se/katalog/zalt/11-cm-flytande-20-g/zalt11f10/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem
●

VĂ€nner !
Har en frÄga angÄende fiskekort/tillstÄnd.
TÀnkte fiska i Trehörningen i Erstavik i Sthlm.. nÄgon som vet hur det ligger till med fiskekort dÀr?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Yorgo_:

VĂ€nner !
Har en frÄga angÄende fiskekort/tillstÄnd.
TÀnkte fiska i Trehörningen i Erstavik i Sthlm.. nÄgon som vet hur det ligger till med fiskekort dÀr?
https://www.bildtagg.se/uploads/2023/209/aueitfze079dkzdppjhd31f.jpg

NÀr du ska fiska behöver du ett fiskekort, det köper du enkelt pÄ Sportfiskarnas webbplats, sportfiskarna.se/fiskekort via dator eller mobil. Ungdomar upp till 19 Är kan hÀmta ut ett gratis juniorkort och sedan fiska fritt.

Dock avrÄdan att ta upp fisk och Àta frÄn sjön.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Tizzue:

NÀr du ska fiska behöver du ett fiskekort, det köper du enkelt pÄ Sportfiskarnas webbplats, sportfiskarna.se/fiskekort via dator eller mobil. Ungdomar upp till 19 Är kan hÀmta ut ett gratis juniorkort och sedan fiska fritt.

Dock avrÄdan att ta upp fisk och Àta frÄn sjön.

Stort tack. TÀnkte mer om det var nÄgot speciellt kort med tanke pÄ att dom planterat in öring dÀr.
Äter absolut inte frĂ„n sjön, slutade med det för mĂ„nga mĂ„nga Ă„r sedan.
Tack Äterigen för tipset.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Efter flera Är med spinnfiskande osv har jag ÄtervÀnt till grunden; mete. SÄ fantastiskt hÀrligt att bara sitta och titta pÄ ett flöte eller en spötopp vid bottenmete.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av BergEr:

Kusten i Norrbotten.

Lite bilder, hÀnde faktiskt tvÄ gÄnger att vi fick tvÄ fiskar samtidigt sÄ fick hÄva tvÄ samtidigt

https://imgur.com/a/KOKfejA

Tog Àven en större gÀdda idag, vÀgde den dock ej men skulle sÀga 7-8kg. Vilket var komiskt för kört tvÄ dagar för gÀdda med större wobblers utan ett napp och tog en stor idag pÄ liten abborrwobbler

Grymt kul med bra fiske! jag försöker hitta bra sjö för abborre runt GBG men verkar rÀtt svÄrt, funderar pÄ Svartedalens omrÄde.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

PermalÀnk
Medlem
●

Efter mÄnga Är av vÀldigt lite fiskande sÄ fick jag igÄr upp min första fisk pÄ kastspö.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ErikDah:

Grymt kul med bra fiske! jag försöker hitta bra sjö för abborre runt GBG men verkar rÀtt svÄrt, funderar pÄ Svartedalens omrÄde.

Ah, bor i GBG men orkar inte fixa nÄgon fiskeutrustning hÀr nere.

LÄngt till vettigt vatten och svindyrt med bÄtplats.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av N_Micke:

Efter flera Är med spinnfiskande osv har jag ÄtervÀnt till grunden; mete. SÄ fantastiskt hÀrligt att bara sitta och titta pÄ ett flöte eller en spötopp vid bottenmete.

Jo, det Àr hÀrligt. Metar alldeles för lite sjÀlv, men tÀnkte ge mig ut i veckan och meta abborre och mört. Sedan gÀdda pÄ mörten.. KrÀvs lite tÄlamod, men roligt nÀr det hugger.
Var ute igÄr kvÀll och sov över pÄ en ö, för att sedan starta tidigt idag med spinnfiske. 5 gÀddor och 15 abborrar i bra storlek pÄ morgonen.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det nĂ„gon kunnig pĂ„ elomrĂ„det, vad det gĂ€ller laddning av batterier?

Köpte ett lithium-batteri pÄ 100Ah, för att ha till elsnurran jag har pÄ bÄtarna. SÀljaren sa att det batteriet var det inga problem med att köra till noll och att jag skulle fÄ full krÀm Ànda tills det tog slut.
Det sista stÀmde ju faktiskt, men nÀr jag skulle ladda upp det igen, sÄ vÀgrade det ta laddning och min CTEC-laddare började lysa rött efter en stund.
Googlade lite och hittade att det var nÄgon funktion för att rÀdda batteriet som hade löst ut. För att fÄ igÄng det igen, sÄ sÄg jag en text om att man skulle tvinga i laddning med lÄg ström.

"Problemet med att inte ladda av litiumbatteri kan lösas genom att aktivera batteriet. Om det orsakas av överurladdningstillstÄndet och litiumbatteriet inte har laddats pÄ lÀnge kan du först anvÀnda en liten lÄgspÀnningsladdare för lÄngsam laddning."

Googlade vidare och hittade en laddare som kan vÀcka lithium-batterier, som heter Victron Blue Smart. Köper en sÄdan tÀnkte jag och funderade pÄ vilken modell. Fanns i flera olika modeller med olika Ampere. HÀr Àr jag lite osÀker... Bor i lÀgenhet och har vÀl max 16A och troligen 6-10A pÄ de olika sÀkringarna? SÄ en pÄ 10A borde vÀl rÀcka.. tÀnkte jag.
Åkte förbi en annan butik i samma filial som jag köpte batteriet i och de tyckte jag skulle köpa en laddare pĂ„ 25A, för att kunna vĂ€cka batteriet med mycket krĂ€m...

HÀr blev jag konfunderad. Hade lÀst att man skulle anvÀnda lÄg strömstyrka och hÀr sÀger de att jag ska krÀma pÄ sÄ mycket som möjligt typ. Sen, har man nytta av en laddare pÄ 25A i en lÀgenhet med 10A sÀkringar?

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem
●

Är pĂ„ jakt efter nytt haspelspö, fiskar mest abborre/gĂ€dda/öring sĂ„ kanske 5-30g drag, oftast runt 10g skulle jag sĂ€ga. Max 3000 för rulle och spö men gĂ€rna mindre, det viktigaste Ă€r att det Ă€r bra kvalitet och hĂ„ller en lĂ€ngre tid! Tips mottages gĂ€rna 😊

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av rodang:

Är pĂ„ jakt efter nytt haspelspö, fiskar mest abborre/gĂ€dda/öring sĂ„ kanske 5-30g drag, oftast runt 10g skulle jag sĂ€ga. Max 3000 för rulle och spö men gĂ€rna mindre, det viktigaste Ă€r att det Ă€r bra kvalitet och hĂ„ller en lĂ€ngre tid! Tips mottages gĂ€rna 😊

Shimano Vanford eller Daiwa Ballistic och valfritt spö för pengarna som blir kvar. LÀgg hellre mer krut pÄ en vettig rulle. Spö mÄste man nÀstan kÀnna pÄ i butik, eller försöka gÄ pÄ recensioner. VÀldigt svÄrt att pricka ett spö som kÀnns kul bÄde pÄ abborre och gÀdda dock, men nÄgot klassat 10-30g / 5-25g skulle jag sÀga.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av drwlz:

Shimano Vanford eller Daiwa Ballistic och valfritt spö för pengarna som blir kvar. LÀgg hellre mer krut pÄ en vettig rulle. Spö mÄste man nÀstan kÀnna pÄ i butik, eller försöka gÄ pÄ recensioner. VÀldigt svÄrt att pricka ett spö som kÀnns kul bÄde pÄ abborre och gÀdda dock, men nÄgot klassat 10-30g / 5-25g skulle jag sÀga.

Tack sÄ mycket!

PermalÀnk
●

Vet inte riktigt om jag kan hÄlla med dig om att lÀgga mer krut pÄ en rulle Àn pÄ spöt... iaf inte om det gÀller haspel. Dock hade jag nog satsat pÄ nÄtt runt 5-25 gram om du i regel kastar beten runt 10 gram.. 3000 kr Àr ju en rÀtt fin budget. Jag hade gÄtt in i en fiskeaffÀr och Àven om ja kanske inte köpt nÄtt just dÄ pratat med dom och kÀnt o klÀmt.. dock kÀnner man sig vÀl ganska dum om man bara gÄr efter utan att köpa nÄtt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

Är det nĂ„gon kunnig pĂ„ elomrĂ„det, vad det gĂ€ller laddning av batterier?

Köpte ett lithium-batteri pÄ 100Ah, för att ha till elsnurran jag har pÄ bÄtarna. SÀljaren sa att det batteriet var det inga problem med att köra till noll och att jag skulle fÄ full krÀm Ànda tills det tog slut.
Det sista stÀmde ju faktiskt, men nÀr jag skulle ladda upp det igen, sÄ vÀgrade det ta laddning och min CTEC-laddare började lysa rött efter en stund.
Googlade lite och hittade att det var nÄgon funktion för att rÀdda batteriet som hade löst ut. För att fÄ igÄng det igen, sÄ sÄg jag en text om att man skulle tvinga i laddning med lÄg ström.

"Problemet med att inte ladda av litiumbatteri kan lösas genom att aktivera batteriet. Om det orsakas av överurladdningstillstÄndet och litiumbatteriet inte har laddats pÄ lÀnge kan du först anvÀnda en liten lÄgspÀnningsladdare för lÄngsam laddning."

Googlade vidare och hittade en laddare som kan vÀcka lithium-batterier, som heter Victron Blue Smart. Köper en sÄdan tÀnkte jag och funderade pÄ vilken modell. Fanns i flera olika modeller med olika Ampere. HÀr Àr jag lite osÀker... Bor i lÀgenhet och har vÀl max 16A och troligen 6-10A pÄ de olika sÀkringarna? SÄ en pÄ 10A borde vÀl rÀcka.. tÀnkte jag.
Åkte förbi en annan butik i samma filial som jag köpte batteriet i och de tyckte jag skulle köpa en laddare pĂ„ 25A, för att kunna vĂ€cka batteriet med mycket krĂ€m...

HÀr blev jag konfunderad. Hade lÀst att man skulle anvÀnda lÄg strömstyrka och hÀr sÀger de att jag ska krÀma pÄ sÄ mycket som möjligt typ. Sen, har man nytta av en laddare pÄ 25A i en lÀgenhet med 10A sÀkringar?

En laddare till ditt batteri med 25A drar ca. 300W (25A*12V=300W) och sÀkringen i vÀggen orkar sÀkert 10A*230V=2300W. Absolut inga problem att köra t.ex. denna hemma: https://www.teknikkdeler.no/produkt/12v-ctek-pro25s-25a-lader...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Kakann:

En laddare till ditt batteri med 25A drar ca. 300W (25A*12V=300W) och sÀkringen i vÀggen orkar sÀkert 10A*230V=2300W. Absolut inga problem att köra t.ex. denna hemma: https://www.teknikkdeler.no/produkt/12v-ctek-pro25s-25a-lader...

Ok, tack för förklaringen! TĂ€nkte inte pĂ„ det dĂ€r med 12V/220V. Är ju ganska sjĂ€lvklart nĂ€r man tĂ€nker efter lite...
FÄr skylla pÄ postcovid-hjÀrna, som inte riktigt hÀnger med.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Sitter hÀr och tÀnker pÄ glasögon till fisket. Jag har tyvÀrr rÀtt dÄlig sÄn sÄ mÄste ha skÀrpa har just nu solglasögon frÄn specsavers men de Àr ganska dÄliga.

NÄgon som har testat nÀgra andra med styrka som inte Àr alldeles för dyra.
NÄgon som testat synsams fiskeglasögon?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Sitter hÀr och tÀnker pÄ glasögon till fisket. Jag har tyvÀrr rÀtt dÄlig sÄn sÄ mÄste ha skÀrpa har just nu solglasögon frÄn specsavers men de Àr ganska dÄliga.

NÄgon som har testat nÀgra andra med styrka som inte Àr alldeles för dyra.
NÄgon som testat synsams fiskeglasögon?

Jag har inga "fiskeglasögon" frÄn Synsam, men dÀremot ett par helt vanliga solglasögon med styrka och polariserande glas. Vet dock inte vad det kostar att köpa ett par separat dÄ jag har deras abonnemang.

Fungerar hur bra som helst

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Jag har inga "fiskeglasögon" frÄn Synsam, men dÀremot ett par helt vanliga solglasögon med styrka och polariserande glas. Vet dock inte vad det kostar att köpa ett par separat dÄ jag har deras abonnemang.

Fungerar hur bra som helst

Jo det har jag nu men mÀrker skillnad pÄ vanliga solglasögon vs sportfiskeglasögon om hur mycket man ser under ytan

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Jo det har jag nu men mÀrker skillnad pÄ vanliga solglasögon vs sportfiskeglasögon om hur mycket man ser under ytan

Aha, har aldrig jÀmfört med nÄgot annat. Kanske finns olika styrka pÄ polariseringen? Dom blockerar iaf mycket reflektioner pÄ vattenytan, vilket Àr vad jag Àr ute efter.

Men varför vill man se "under ytan"? Är det nĂ€r man fiskar i smĂ„ bĂ€ckar/Ă„ar som Ă€r grundare för att se var fisken stĂ„r?

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Aha, har aldrig jÀmfört med nÄgot annat. Kanske finns olika styrka pÄ polariseringen? Dom blockerar iaf mycket reflektioner pÄ vattenytan, vilket Àr vad jag Àr ute efter.

Men varför vill man se "under ytan"? Är det nĂ€r man fiskar i smĂ„ bĂ€ckar/Ă„ar som Ă€r grundare för att se var fisken stĂ„r?

Nja mer för att slippa köra pĂ„ stenar med motorn 😅

PermalÀnk
●

Polariserade glasögon finns ju olika sorter... Typ vissa Àr bÀttre i solsken andra nÀr det Àr mulet.. jag har noll koll pÄ detta... Men det finns ju glasögon man kan ha utanpÄ vanliga glasögon... Typ dessa... Kanske inte dom snyggaste men ÀndÄ. https://www.olssonsfiske.se/klader-skor/solglasogon/pt-solgla...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Nja mer för att slippa köra pĂ„ stenar med motorn 😅

Aha, ja den Àr ju jobbig

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Nja mer för att slippa köra pĂ„ stenar med motorn 😅

Jag blev nyfiken och passade pÄ att prova idag

Jag har ett par fotokromatiska och ett par polariserade solglasögon frÄn Specsavers, bÄda slipade. Det Àr stor skillnad till dom polariserades fördel nÀr det kommer till att se under vattnet, jag ser markant fler detaljer.
Dock kan det bli problem att se skĂ€rmen pĂ„ ekolodet om du har ett modernt 😊

Sen tycker jag Specsavers kvalitet pÄ dom polariserade Àr sÄdÀr. Det Àr inte helt jÀmt utan lite omrÄden med sÀmre funktion vilket Àr lite störande i början men sen vÀnjer man sig. Enligt Specsavers blir det sÄ nÀr det Àven Àr slipade. Har inte kollat med andra företag Àn men ska göra det om dom sÀger samma.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

PermalÀnk
Medlem ★
●

DĂ„ har minstingen ocksĂ„ fĂ„tt fiske i blodet, precis som storasyster 😊
SÄ idag blev det nya spö/rullar och div drag, minstingen fÄr börja med en inkapslad rulle tills hon har lÀrt sig att kasta och veva.
HĂ€rliga tider framöver, nĂ€r man kan packa in tjejerna i bilen och köra ut och fiska 👍
Skit fiske pÄ er alla.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

Bidde impulsköp pÄ tvÄhands flugfiskeprylar och ett gÀng tubflugor.

SĂ„ sĂ€ger prognosen 15-20 sekundmeter i byarna den enda dagen man i nĂ€rhet har tid att ta sig ivĂ€g đŸ€„

Jaja, blir en svÀng till Tidaholm om 2v sÄ man fÄr nöja sig med det.