Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

IKEA lanserar portabla batteriladdaren Varmfront

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan beskriva det såhär då.

Ett batteripack kan leverea 5V 2A. Alltså 10W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh.
Det tar slut efter 2 timmar med 10W effekttuttag.
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 4ah (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 2 timmar).

Samma batteripack kan också leverera 10V 2A. Alltså 20W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh. Precis samma som innan.
Det tar slut efter 1 timmar med 20W effekttuttag.
Men...
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 2ah (!) - sedan är det slut (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 1 timma nu när spännigen är dubblerad).

Samma batteripack kan också leverera 20V 2A. Alltså 40W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh. Precis samma som innan.
Det tar slut efter 0,5 timmar med 40W effekttuttag.
Men...
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 1ah (!) - sedan är det slut (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 0,5h nu när spännigen ökat ännu mer).

Så samma batteripack som har 20wh kapacitet kan beskrivas som 4ah, 2ah och 1 ah. Det beror på. Häri finns en problematik.
Laddaren från ikea kan på riktigt leverera olika spänningar vad jag kan se. Och därmed ser den faktiskt också ut att behöva ah-märkning för de olika spänningsstegen.
Men det här missas av ikea. Det missas också av stora delar på tekniksidor. För måttet amperetimmar blir så komplext att folk går vilse när det kommer till kunskaper och kompetenser för det här.

Det här är grunden till varför ah är problematiskt. This is my case!

-------------------------------------

Varför tog jag upp frågan om bilbatterier på 12V då?

Ja det är för att det kommit in olika bud på VAR man ska mäta antal amperetimmar ett batteri kan hålla.

För bilbatterier verkar man mäta ah från laddsystemets yttre poler. Inte 2 volt per intern laddcell utan från hela batteriets yttre poler. Samtidigt verkar en del räkna på li-jo batteriers interna spänning per cell för att få fram ah... Olika standarder?

Mäter man det utifrån battericellernas inre spänning så kommer den spänningen leda till en siffra för antal amperetimmar. En del påstår att det är såhär man ska mäta.
Det här undanröjer nämligen problematiken med att ett batteripack kan leverera olika spänningar. Räkna på grundspänningen. Men det ger då andra problem vilket jag tagit upp i tråden flera vändor.

Mäter man istället från enhetens yttre poler som slutanvändaren faktiskt kommer åt - ja då kan det handlar om andra spänningar vilket ger ett annat antal amperetimmar som batteriets totalkapaictet.
En del påstår att det är såhär man ska mäta. Det tycker väl jag också låter vettigast!
Det innebär då som sagt att man behöver lista alla olika amperetimmar för de olika spänningarna laddpacket kan leverera.

Här låter det väl då aningen bättre att istället använda wattimmar för att beskriva batteriets kapacitet - för det varierar ju inte. Antal wattimar är samma oavsett vilken spänning batteriet använder.

Vi kom precis fram till ovan att det nog är seriekoppling vs parallellkoppling som är grejen.

Vid parallellkoppling (powerbank) så är totala spänningen vid polerna samma som varje enskild cell. Det är alltså 3,6V i båda fallen. Ah för varje cell adderas ihop vid parallellkoppling.

I ett bilbatteri ger konfigurationen med 6st seriekopplade celler 12V. Hade cellerna i bilbatterier varit parallellkopplade hade man angivit 2V. Ah är oförändrad i seriekoppling.

Detta är standarden för att ange dessa värden. Man utgår alltså från enbart hur cellerna är kopplade och blandar aldrig in spänningsomvandlare.

Det spelar alltså ingen roll om en powerbank skulle ge ut sin "råa" 3,6V ut eller har en spänningsomvandlare som bumpar upp till 5V. Produktspecifikationen gällande Ah ändras inte av detta.

Jag förstår i ditt resonemang att du önskar att det vore så. Jag har ännu inte sett något sådant exempel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Enligt inlägget från Olle P gör du fel när du utgår från 3,6V.

Du bör alltså inte utgå från enheternas inre cellers spänning för då blir det fel på mängden ah.
Du bör istället utgå från den yttre spänningen på batteripacket. Och det verkar kunna ladda i olika spänningar.
Och eftersom antal ah är olika för olika spänningar så behövs i så fall flera olika ah-angivelser. En för varje spänningnivå laddpacket levererar.

Precis som du gör med bilbatterier på 12V. Den inre spänningen i bilbatterier är 2V - men det är alltså inte denna interna spänning som anges för bilbatteriers amperetimmar.

Så här finns uppenbarligen områden där det blir missförstånd och fel. Det märks väl ganska tydligt i tråden.

Det är ju just det här som är min poäng med ah. Det är så pass komplext att även de som tror sig ha koll trasslar in sig.

Här blir det supertydligt att du gör tankevurpan och jämför parallellkoppling med seriekoppling

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Enligt inlägget från Olle P gör du fel när du utgår från 3,6V.

Men trollar du eller är du inte läskunnig? Det står ju i specifikationen för laddaren tråden handlar om att det är 3.6 V. Vad är det i den informationen du inte förstår???

Vad OlleP tycker är irrelevant. Det står vad för spänning som gäller, vilket gör det SUPERENKELT att jämföra!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Vi kom precis fram till ovan att det nog är seriekoppling vs parallellkoppling som är grejen.

Vid parallellkoppling (powerbank) så är totala spänningen vid polerna samma som varje enskild cell. Det är alltså 3,6V i båda fallen. Ah för varje cell adderas ihop vid parallellkoppling.

I ett bilbatteri ger konfigurationen med 6st seriekopplade celler 12V. Hade cellerna i bilbatterier varit parallellkopplade hade man angivit 2V. Ah är oförändrad i seriekoppling.

Detta är standarden för att ange dessa värden. Man utgår alltså från enbart hur cellerna är kopplade och blandar aldrig in spänningsomvandlare.

Det spelar alltså ingen roll om en powerbank skulle ge ut sin "råa" 3,6V ut eller har en spänningsomvandlare som bumpar upp till 5V. Produktspecifikationen gällande Ah ändras inte av detta.

Jag förstår i ditt resonemang att du önskar att det vore så. Jag har ännu inte sett något sådant exempel.

Ja det är en del av vad jag tar upp. Men det innefattar ju inte allt. Vill du ha ett längre utlägg kring vad jag menar så rekommenderar jag att du läser ovan inlägg du citerade igen.

Värt att nämna i sammahanget är att laddaren i nyheten faktiskt verkar kunna leverera olika spänningar och olika effekt.
Det är alltså en del av standarden för quick charge att spänningen ökar för att kunna överföra mer effekt - utan att öka antal ampere för att laddsladdarna ska orka med.

Så antal amperetimmar är olika för 5V och för 9V när den laddar enheter beroende om de kan ta emot 9V eller bara 5V.

Så situationen är inte teoretisk utan högst reell. Jag både har flera laddare - och laddar mina enheter hemma med olika spänningar i dagsläget. Likt ganska många andra.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är en del av vad jag tar upp. Men det innefattar ju inte allt. Vill du ha ett längre utlägg kring vad jag menar så rekommenderar jag att du läser ovan inlägg du citerade igen.

Värt att nämna i sammahanget är att laddaren i nyheten faktiskt verkar kunna leverera olika spänningar och olika effekt.
Det är alltså en del av standarden för quick charge att spänningen ökar för att kunna överföra mer effekt - utan att öka antal ampere för att laddsladdarna ska orka med.

Så antal amperetimmar är olika för 5V och för 9V när den laddar enheter beroende om de kan ta emot 9V eller bara 5V.

Så situationen är inte teoretisk utan högst reell. Jag både har flera laddare - och laddar mina enheter hemma med olika spänningar i dagsläget. Likt ganska många andra.

Men du måste fatta snart att det är irrelevant vad för spänning som laddaren matar ut. Det är inte vid dessa spänningar som kapaciteten är angiven, utan vid batteripackets spänning, 3.6 V. Oavsett vad för spänning omvandlarkretsen matar ut genom porten är det samma nominalspänning på batteripacket. Det är där och bara där det är intressant, och den spänningen är angiven, och kapaciteten är angiven för den spänningen. Superenkelt och helt oproblematiskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men trollar du eller är du inte läskunnig? Det står ju i specifikationen för laddaren tråden handlar om att det är 3.6 V. Vad är det i den informationen du inte förstår???

Vad OlleP tycker är irrelevant. Det står vad för spänning som gäller, vilket gör det SUPERENKELT att jämföra!

Det är väl möjligt att det är rätt att mäta från cellernas interna laddning då och att det är Olle P som har fel.
Jag är öppen för båda alternativen fortfarande. Det jag fiskar efter främst på just den fronten är vilken standard som gäller.
Och att det uppenbarligen råder förvirring på området!

Eller om det är high chaparall på att beskriva ah som ibland görs vid yttre poler och ibland då görs vi inre battericellers laddning. Om så är fallet är det ju ett väldans dåligt mått av den enkla anledningen att det ens går att göra på olika sätt - och saknar standard.

Om det är så att det är den inre batterispänningen som räknas så bör det vara rätt så trassligt med just bilbatterier eftersom att dessa celler är på 2 volt internt - inte 12 volt.
Då får man räkna om 12V-förbrukarens ampere mot 2V cellens amperetal på batteriet. Är det verkligen så?

Eller - så är det så att det används olika standarder för batterimätningar för olika batterityper. Om så är fallet är det ju problematiskt. Ibland ska man räkna på den inre spänningen för cellerna och ibland inte...

Har du något definitivt svar på hur det ligger till här?

Det Olle P-s förklaring erbjöd var en standardisering som förenklade allt. Jag gillade den. Men jag vet inte om den var rätt. Vet du vad som faktiskt är rätt sätt här?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl möjligt att det är rätt att mäta från cellernas interna laddning då och att det är Olle P som har fel.
Jag är öppen för båda alternativen fortfarande. Det jag fiskar efter främst på just den fronten är vilken standard som gäller.

Eller om det är high chaparall på att beskriva ah som ibland görs vid yttre poler och ibland då görs vi inre battericellers laddning. Om så är fallet är det ju ett väldans dåligt mått av den enkla anledningen att det ens går att göra på olika sätt - och saknar standard.

Om det är så att det är den inre batterispänningen som räknas så bör det vara rätt så trassligt med just bilbatterier eftersom att dessa celler är på 2 volt internt - inte 12 volt.
Då får man räkna om 12V-förbrukarens ampere mot 2V cellens amperetal på batteriet. Är det verkligen så?

Eller - så är det så att det används olika standarder för batterimätningar för olika batterityper. Om så är fallet är det ju problematiskt. Ibland ska man räkna på den inre spänningen för cellerna och ibland inte...

Har du något definitivt svar på hur det ligger till här?

Det Olle P-s förklaring erbjöd var en standardisering som förenklade allt. Jag gillade den. Men jag vet inte om den var rätt. Vet du vad som faktiskt är rätt sätt här?

Powerbank: 3,6V
Bilbatteri: 12V

Ovanstående är korrekt. Du borde nu kunna se tydligt i ovanstående inlägg varför man specificerar så. Det är logiskt och man har följt denna standard i urminnes tider

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vem pratar om att mäta på polerna? Det är tillverkarens specifikation du får kolla på. Här står det 3.6 V. Inget annat är relevant. Om det inte står en angiven spänning kan man klaga, men när den finns är det inget att diskutera - då är det den spänningen som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men du måste fatta snart att det är irrelevant vad för spänning som laddaren matar ut. Det är inte vid dessa spänningar som kapaciteten är angiven, utan vid batteripackets spänning, 3.6 V. Oavsett vad för spänning omvandlarkretsen matar ut genom porten är det samma nominalspänning på batteripacket. Det är där och bara där det är intressant, och den spänningen är angiven, och kapaciteten är angiven för den spänningen. Superenkelt och helt oproblematiskt.

Det beror ju på vilken standard som gäller tydligen.
Det som står klart är att ah kan bli olika beroende på vilken spänning man utgår ifrån.

Än så länge har jag inte sett att det finns en oficiell definition på var i ett batteri man ska mäta amperetimmar när totaleffekt beskrivs.
Så det kan i praktiken bli olika resultat beroende på vad man väljer att utgå ifrån. Vi har systemet med bilbatterier som INTE räknar interncellernas laddning - och så har vi de här batteripacken där man tydligen visst räknar från interncellernas laddning.

Det verkar stå klart att det inte är så enkelt och självklart som påstås - eftersom att det verkar råda olika meningar kring vilket sätt som är rätt. Och åsikter är det enda vi har som underlag än så länge.

Jag frågar ju mest efter klarhet på fronten var man ska mäta antal ah.

Däremot är jag klar över kritiken att ah som mått på batteristorlekar innebär en del luddigheter, kräver mer kunskaper för att få rätt på - och uppebarligen verkar sakna en del bra svar.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Detta visar att du inte riktigt förstått vad det handlar om. I ett bilbatteri på nominellt 12 V är det mycket riktigt sex celler med ca 2 V nominell spänning var. När dessa seriekopplas adderas spänningarna till varandra. 2 x 6 är 12. Kapaciteten i Ah per cell förändras inte. Om varje cell har 100 Ah så kommer hela batteriet få 100 Ah.

Hade man i stället parallellkopplat cellerna i ett bilbatteri hade det blivit 2 V fortfarande, men 600 Ah kapacitet. Obrukbart för det som ett bilbatteri normalt är till för...

Seriekoppling: summera spänning, ändra inte kapacitet
Parallellkoppling: ändra inte spänning, summera kapacitet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det som står klart är att ah kan bli olika beroende på vilken spänning man utgår ifrån.

Än så länge har jag inte sett att det finns en oficiell definition på var i ett batteri man ska mäta amperetimmar när totaleffekt beskrivs.
Så det kan i praktiken bli olika resultat beroende på vad man väljer att utgå ifrån. Vi har systemet med bilbatterier som INTE räknar interncellernas laddning - och så har vi de här batteripacken där man tydligen visst räknar från interncellernas laddning.

Det verkar stå klart att det inte är så enkelt och självklart som påstås - eftersom att det verkar råda olika meningar kring vilket sätt som är rätt. Och åsikter är det enda vi har som underlag än så länge.

Däremot är jag klar över kritiken att ah som mått på batteristorlekar innebär en del luddigheter, kräver mer kunskaper för att få rätt på - och uppebarligen verkar sakna en del bra svar.

Jag ger upp. Det känns som att du inte vill förstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skrivet av cyklonen:

Detta visar att du inte riktigt förstått vad det handlar om. I ett bilbatteri på nominellt 12 V är det mycket riktigt sex celler med ca 2 V nominell spänning var. När dessa seriekopplas adderas spänningarna till varandra. 2 x 6 är 12. Kapaciteten i Ah per cell förändras inte. Om varje cell har 100 Ah så kommer hela batteriet få 100 Ah.

Hade man i stället parallellkopplat cellerna i ett bilbatteri hade det blivit 2 V fortfarande, men 600 Ah kapacitet. Obrukbart för det som ett bilbatteri normalt är till för...

Med detta svar borde du väl kunna lägga ner tjatet om bilbatterier, verkar som ett ickeproblem även om jag håller med om att beskrivna med Wh säger mer om hur mycket "juice" som ett batteri kan hålla. Då man ofta jämför batterier med samma spänning gör det inte nån nämnvärd skillnad, som många påpekat beskrivs ju redan mobiltelefonernas batterikapacitet i Ah.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Vem pratar om att mäta på polerna?

Jag. Jag ställer ju frågor om just det!

Skrivet av cyklonen:

Det är tillverkarens specifikation du får kolla på. Här står det 3.6 V.

Ja. I det här fallet har man valt att gå på internspänningen ser det ut som. Det är också definierat. Så verkar man däremot inte hantera 12V bilbatterier. Varför ska batteripack ha olika standarder? Vad är vinsten med det då? Det blir ju bara förvirrande.

När det kommer till ikeas LADDA - vad gäller då?
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06...

Här ser jag inte det måttet lika tydligt nämligen. Har man utgått från internspänningen här också? Är det li-jo batteri här? Alltså 3,6V? Eller är det någon annan teknik som ger 1,2V?
Vad ska jag räkna på i det fallet då?

Du kanske är ointresserad av att svara på det här (och det här blir svårare också) - men det här är ju precis den delen jag tycker är av relevans för sammanhanget. Det är exakt därför jag ställer frågorna om var man faktiskt ska mäta ah - och vad som deklareras i produktbeskrivningarna.

Skrivet av cyklonen:

Inget annat är relevant.

Det är din subjektiva åsikt. Jag håller ju uppenbarligen inte med såklart utan jag ser en del oklarheter.
Jag undrar över standardiseringen kring det här eftersom att alla batterityper inte verkar följa samma mönster. En del verkar räkna på internspänningen per cell - när andra batterisystem inte gör det.

Skrivet av cyklonen:

Om det inte står en angiven spänning kan man klaga, men när den finns är det inget att diskutera - då är det den spänningen som gäller.

Men om man inte mäter likadant på olika batterityper - inser du inte också att det kan bli tokigt fel då om man inte känner till hur man brukar göra för varje batterityp? Alltså när du räknar hur mycket el som går åt från bilbatteriet i din båt - räknar du då utifrån 2V internspänning med antal amperetimmar som för det här batteripacket? Eller från 12V som är polspänningen man som användare kommer åt?
Hur vet du vilken av dem som är rätt om det inte finns någon standard? Finns det någon lista med vilken typ av batteri som följer vilken standard?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hoppas att du aldrig köpt en Nintendo, Playstation eller Xbox då. Alla de tre företagen började med nåt annat.

Märklig inställning, vore ju mer normalt att titta på produkten för vad den är och köpa/inte köpa baserat på om den är bra eller inte.

Självklart kan jag köpa, jag köper dock själv batteri och grenuttag från Ikea.
Men det jag menar är jag köper från ett företag jag vet har pysslat med detta innan och många års erfarenhet.
Ta nu Ikea t.ex, ifall jag ska köpa en högtalare med Sonos så köper jag inte Ikeas lamp/högtalare utan jag går direkt till Sonos och köper från dem.
Jag är inte anti något av det men det är bara något gammalt som ligger och gror.
Precis som att jag köper enbart Philips Hue även om jag vet att det finns billigare och bra alternativ så köper jag hellre "orginalet".

Sen som många skriver så har Ikea bra kvalitetskontroll på sina prylar och släpper inte ut vad som helst i butik, men jag har inte varit i behov eller aktivt letat efter recensioner för att jag har gått direkt till "källan"

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jo då. Det förstår jag. Det är till och med jag som tagit upp de här räkneexemplen i tråden.

Men!

Ett bilbatteris specificerade AH är allså INTE satt per intern cell - utan från det yttre batteriets polspänning. Mätstället för AH i det här batteriet är dess ytter poler som användaren kommer åt.

Skrivet av cyklonen:

Ja visst är det så. Jag känner mycket väl till det. Och jag har också givit flera räkneexempel i tråden.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det blir ju rent krasst bara luddigt om du saknar en del information från tillverkaren? Vi har all information vi behöver både vad gäller powerbanken och vad som gäller ett bilbatteri om du tar första bästa på Biltema.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag. Jag ställer ju frågor om just det!

Ja. I det här fallet har man valt att gå på internspänningen ser det ut som. Det är också definierat. Så verkar man däremot inte hantera 12V bilbatterier. Varför ska batteripack ha olika standarder? Vad är vinsten med det då? Det blir ju bara förvirrande.

Här ser jag inte det måttet lika tydligt nämligen. Har man utgått från internspänningen här också? Är det li-jo batteri här? Alltså 3,6V? Eller är det någon annan teknik som ger 1,2V?

Du kanske är ointresserad av att svara på det här (och det här blir svårare också) - men det här är ju precis den delen jag tycker är av relevans för sammanhanget. Det är exakt därför jag ställer frågorna om var man faktiskt ska mäta ah - och vad som deklareras i produktbeskrivningarna.

Det är din subjektiva åsikt. Jag håller ju uppenbarligen inte med såklart utan jag ser en del oklarheter.
Jag undrar över standardiseringen kring det här eftersom att alla batterityper inte verkar följa samma mönster. En del verkar räkna på internspänningen per cell - när andra batterisystem inte gör det.

Men om man inte mäter likadant på olika batterityper - inser du inte också att det kan bli tokigt fel då om man inte känner till hur man brukar göra för varje batterityp? Alltså när du räknar hur mycket el som går åt från bilbatteriet i din båt - räknar du då utifrån 2V internspänning med antal amperetimmar som för det här batteripacket? Eller från 12V som är polspänningen man som användare kommer åt?
Hur vet du vilken av dem som är rätt om det inte finns någon standard? Finns det någon lista med vilken typ av batteri som följer vilken standard?

Ampertimmeangivelsen är ju utifrån den annonserade spänningen.
1.2v på batterierna du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Det förstår jag. Det är till och med jag som tagit upp de här räkneexemplen i tråden.

Men!

Ett bilbatteris specificerade AH är allså INTE satt per intern cell - utan från det yttre batteriets polspänning. Mätstället för AH i det här batteriet är dess ytter poler som användaren kommer åt.

Ja visst är det så. Jag känner mycket väl till det. Och jag har också givit flera räkneexempel i tråden.

Bilbatteriets Ah är samma oavsett om du mäter intern cell eller totalen. Det är så seriekoppling funkar.

Hänger du med nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja du konsumenten lär inte undersöka vad som finns inuti batteriet, cellkonfiguration osv.
Så man anger kapacitet och spänning osv utifrån 12V, varför skulle man göra annorlunda? Vad bryr jag mig om det är 1 eller 12 celler inuti batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Internspänningen" är inte vad du tror. I laddarens batteripack är det celler på 3.6 V, som är parallellkopplade för att ge högre kapacitet. Spänningen är alltså hela tiden samma som cellspänningen, 3.6 V. Det är den spänningen som man kan mäta över batteripackets poler.
I ett bilbatteri är cellerna seriekopplade, och ger därför en högre spänning i stället för större kapacitet, och därför blir det 12-ish V där. I båda fallen är det irrelevant vad "internspänningen" är. Vi pratar hela tiden enbart om hela batteriets utgående spänning.

Skrivet av Söderbäck:

Där är det ju celler som har en nominell spänning på 1.2 V. Alltså gäller kapaciteten vid den spänningen. Inga konstigheter. Här är det också bara en cell i taget, inga sammansatta batterier. Sluta använda ordet "internspänning" för det betyder ingenting i sammanhanget.

Skrivet av Söderbäck:

Alla batterier följer samma mönster, det är bara det att du inte har förstått att celler kan vara fristående (som klassiska AA) eller sammansatta till batterier, där flera celler är seriekopplade eller parallellkopplade. Det enda som är relevant är den spänning som cellen eller batteriet ger över polerna.

Skrivet av Söderbäck:

Än en gång, släpp detta meningslösa begrepp "internspänning". I ett 12 V blysyrabatteri är det 2 V-celler som är seriekopplade för att ge 12 V. Kapaciteten per cell är samma som för hela batteriet!!! Man behöver inte räkna med nåt special, special. Man bryr sig bara om den spänning som batteriet ger över polerna. Kapaciteten för batteriet är angiven för den nominella spänningen för batteriet, alltid. Det är det enda man behöver!

*pust* *suck* *stön*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Internspänningen" är inte vad du tror. I laddarens batteripack är det celler på 3.6 V, som är parallellkopplade för att ge högre kapacitet. Spänningen är alltså hela tiden samma som cellspänningen, 3.6 V. Det är den spänningen som man kan mäta över batteripackets poler.
I ett bilbatteri är cellerna seriekopplade, och ger därför en högre spänning i stället för större kapacitet, och därför blir det 12-ish V där. I båda fallen är det irrelevant vad "internspänningen" är. Vi pratar hela tiden enbart om hela batteriets utgående spänning.

Där är det ju celler som har en nominell spänning på 1.2 V. Alltså gäller kapaciteten vid den spänningen. Inga konstigheter. Här är det också bara en cell i taget, inga sammansatta batterier. Sluta använda ordet "internspänning" för det betyder ingenting i sammanhanget.

Alla batterier följer samma mönster, det är bara det att du inte har förstått att celler kan vara fristående (som klassiska AA) eller sammansatta till batterier, där flera celler är seriekopplade eller parallellkopplade. Det enda som är relevant är den spänning som cellen eller batteriet ger över polerna.

Än en gång, släpp detta meningslösa begrepp "internspänning". I ett 12 V blysyrabatteri är det 2 V-celler som är seriekopplade för att ge 12 V. Kapaciteten per cell är samma som för hela batteriet!!! Man behöver inte räkna med nåt special, special. Man bryr sig bara om den spänning som batteriet ger över polerna. Kapaciteten för batteriet är angiven för den nominella spänningen för batteriet, alltid. Det är det enda man behöver!

*pust* *suck* *stön*

Skulle man kunna producera en 12V cell med samma specifikation som ett batteri med 6x2V celler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Skulle man kunna producera en 12V cell med samma specifikation som ett batteri med 6x2V celler?

Inte med bly-svavelsyra-kemin. Varje batterikemi har en viss normalspänning. Det är därför man ofta behöver bygga batterier med seriekopplade celler för att få önskad spänning.

Kapaciteten bestäms i stället av hur mycket material det är och hur mycket yta reaktionen har att arbeta med. I ett blysyrabatteri är det alltså helt enkelt större blyplåtar och mer svavelsyralösning i ett batteri med mer kapacitet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

*pust* *suck* *stön*

Ja. Det här är bra. Du har rätt och jag har fel. I några grejer i rad här!

Såhär då. Jag hade inte sett att ikea skrivit ut AH för 3,6V för det här laddpacket. Jag utgick från att du valde den siffran för att det är vad li-jo batterier kan ha som nominell spänning. Därför trodde jag att du utgick från cellernas internspänning - vilket var tvärt emot det olle-p tog upp.
Här har jag uppenbarligen tolkat helfel - vilket ledde vidare på fel spår!

Det du säger är ju tvärt om helt i linje med vad olle P tog upp också! Det är jag som missförstått vad du sagt helt klart.

Också - ja bilbatteriet blir ointressant - delvis eftersom att de vanligen bara är parallellkopplade (fast det beror ju också på hur, med vilken batteriteknik, antal celler - yadda yadda - but lets leave that).
Mät från de yttre polerna av batterienheten så blir det bra.
Det här upplägget gillar jag också - sedan start.
Det förenklar alla sammanhang! Och jag tror väl att vi egentligen varit överens om just det upplägget hela vägen - men kommunikationen blev fel. Det är jag som förstått dig fel - så missuppfattningarna beror på mig. My bad!

Jag är oavsett nöjd över att delen med mätställe klarnat för ah. Eller i rådande stund verkar det finnas konsensus iaf.
Skit i internspänningar. Easy peasy!

Men ja - Det innebär ju fortfarande att flera olika ah faktiskt är lika rätt för det här batteripacket från ikea.

10480 mah vid 3,6V
7488 mah är också rätt mått - vid 5V
4160 mah är också rätt mått - vid 9V.

I det avseendet är wh bättre. Det finns inte flera olika siffror som är rätt - utan det är en siffra som gäller oavsett.
37,44 Wh.
Som dessutom är jämförbar mellan olika batterisystem och tekniker.
Men ja - den delen är väl ganska uttjatad vid det här laget ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Bilbatteriets Ah är samma oavsett om du mäter intern cell eller totalen. Det är så seriekoppling funkar.

Hänger du med nu?

Tack!
Ja jag känner ju till hur det fungerar.
Men det har faktiskt inte slagit mig att det blir irrelevant som exempel - just för att alla batterier vanligen är seriekopplade i bilbatterier ;). Det här inlägget fick mig att fundera på allt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

... Det står ju angivet vilken spänning det handlar om, 3.6 V. Samma som i de flesta mobila enheter. Därför funkar det utmärkt som jämförelse med batterikapaciteten i de enheter man laddar.

Skrivet av Söderbäck:

Du bör alltså inte utgå från enheternas inre cellers spänning för då blir det fel på mängden ah.
Du bör istället utgå från den yttre spänningen på batteripacket. Och det verkar kunna ladda i olika spänningar.
Och eftersom antal ah är olika för olika spänningar så behövs i så fall flera olika ah-angivelser. En för varje spänningnivå laddpacket levererar.
...

Här måste jag ge Cyklonen rätt, förutsatt att det handlar om att ladda en enhet som har samma (låga) batterispänning och räknar in att det blir en del ytterligare förluster när batterispänningen i powerbanken först ökas till (aktuell) USB-spänning för att i mottagande enhet strypas tillbaka till batterispänning.
Det blir någonting helt annat om man exempelvis ska ladda en laptop (som har högre batterispänning).

Notera också att en powerbank inte är ett batteri, även om den innehåller ett batteri, och jag är helt enig med övriga som tycker att det primärt är energimängden som borde redovisas i stället för batterikapaciteten.

Skrivet av Söderbäck:

Det är ganska enkelt:
Fall 1, konstruera/tillverka ett batteri.
Du köper enskilda celler där tillverkaren redovisar kapaciteten (och andra data) för enskild cell.
Fall 2, sälja det tillverkade batteriet.
Du redovisar till kund vad som gäller för batteriet som helhet.
Fall 3, sälja en produkt som, bland annat, innehåller ett batteri (från annan tillverkare).
Redovisa vad som gäller för batteriet, om det är relevant.

Både elbil och powerbank platsar under fall 3. Eftersom elbilar inte har någon standard för batterispänningen (annat än "hög") redovisas batteriets (energi)kapacitet i form av hur mycket energi det kan lagra, inte hur stor laddning det kan ta.
För powerbank verkar standarden vara att det sitter ett 3,6V-batteri invändigt och (den nominella) laddningskapaciteten för detta batteri redovisas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det blir någonting helt annat om man exempelvis ska ladda en laptop (som har högre batterispänning).

Ja, men jag tror inte det finns såna som klarar att ladda en bärbar dator. Inga jag nånsin haft, eller har nu, klarar det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Det är ganska enkelt:
Fall 1, konstruera/tillverka ett batteri.
Du köper enskilda celler där tillverkaren redovisar kapaciteten (och andra data) för enskild cell.
Fall 2, sälja det tillverkade batteriet.
Du redovisar till kund vad som gäller för batteriet som helhet.
Fall 3, sälja en produkt som, bland annat, innehåller ett batteri (från annan tillverkare).
Redovisa vad som gäller för batteriet, om det är relevant.

Både elbil och powerbank platsar under fall 3. Eftersom elbilar inte har någon standard för batterispänningen (annat än "hög") redovisas batteriets (energi)kapacitet i form av hur mycket energi det kan lagra, inte hur stor laddning det kan ta.
För powerbank verkar standarden vara att det sitter ett 3,6V-batteri invändigt och (den nominella) laddningskapaciteten för detta batteri redovisas.

Åkej. Det är lite bud fram och tillbaka här angående vilken spänning som är av relevans ändå för en del upplägg...
Det verkar onekligen vara en del oklarheter på den här fronten då.

Om det nu är så att man ibland ändå ska utgå från den inre spänningen så åter kommer den här frågan:

AA-batteriet ladda från ikea - det har 1,2V 2450 mah.
Det kan sitta lite olika batteritekniker i det batteriet. Alltså li-jo som då utgår från 3,6V. Eller något annat som faktiskt har 1,2V internt. Den interna spänningen står inte utskriven. Och man ser inte på hemsidan vilken batteriteknik som är i batteriet.

Hur ska jag veta vilken spänning man använt här för att bestämma amperetimmarna i det här fallet?

Eller är det så att man på kapslade standardformat på batterier så som AA och liknande så ska man aldrig utgå från den interna spänningen?
För vilka enhetstyper gäller vilka regler?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men jag tror inte det finns såna som klarar att ladda en bärbar dator. Inga jag nånsin haft, eller har nu, klarar det.

Jag har en https://www.ravpower.com/products/rp-pb055-upgraded-ac-power-...
Klumpig att ha med dock.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Det är lite bud fram och tillbaka här angående vilken spänning som är av relevans ändå för en del upplägg...
Det verkar onekligen vara en del oklarheter på den här fronten då.

Om det nu är så att man ibland ändå ska utgå från den inre spänningen så åter kommer den här frågan:

AA-batteriet ladda från ikea - det har 1,2V 2450 mah.
Det kan sitta lite olika batteritekniker i det batteriet. Alltså li-jo som då utgår från 3,6V. Eller något annat som faktiskt har 1,2V internt. Den interna spänningen står inte utskriven. Och man ser inte på hemsidan vilken batteriteknik som är i batteriet.

Hur ska jag veta vilken spänning man använt här för att bestämma amperetimmarna i det här fallet?

Eller är det så att man på kapslade standardformat på batterier så som AA och liknande så ska man aldrig utgå från den interna spänningen?
För vilka enhetstyper gäller vilka regler?

Det som anges är utifrån 1.2V
Är du paranoid eller varför skulle dom ange nåt annat, varför börjar du ens spekulera om 3.6? Intern spänning med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Lite sjysstare design kunde dom fixat. Dom ser lite väl generiska ut. Tror dock att dom kommer göra det dom ska bra. Har bara gott att säga om deras Ladda batterier som är de enda batterierna vi köper i vårat hushåll.

Jag har hört att Ladda-batterierna kommer från samma fabrik som Eneloop, vilket används av proffsen för bl.a blixtar o.dyl Bra skit.
Råkar ha både Ladda och Eneloop hemma, och de ger ganska exakt samma prestanda. Kör dom till allt vi använder laddbart till. Mycket prisvärda och bra.