Man kan beskriva det såhär då.
Ett batteripack kan leverea 5V 2A. Alltså 10W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh.
Det tar slut efter 2 timmar med 10W effekttuttag.
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 4ah (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 2 timmar).
Samma batteripack kan också leverera 10V 2A. Alltså 20W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh. Precis samma som innan.
Det tar slut efter 1 timmar med 20W effekttuttag.
Men...
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 2ah (!) - sedan är det slut (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 1 timma nu när spännigen är dubblerad).
Samma batteripack kan också leverera 20V 2A. Alltså 40W effekt.
Den totala kapaciteten på batteripacket är 20wh. Precis samma som innan.
Det tar slut efter 0,5 timmar med 40W effekttuttag.
Men...
Man kan också beskriva kapaciteten på batteripacket som 1ah (!) - sedan är det slut (eftersom att man kan köra det på 2ampere i 0,5h nu när spännigen ökat ännu mer).
Så samma batteripack som har 20wh kapacitet kan beskrivas som 4ah, 2ah och 1 ah. Det beror på. Häri finns en problematik.
Laddaren från ikea kan på riktigt leverera olika spänningar vad jag kan se. Och därmed ser den faktiskt också ut att behöva ah-märkning för de olika spänningsstegen.
Men det här missas av ikea. Det missas också av stora delar på tekniksidor. För måttet amperetimmar blir så komplext att folk går vilse när det kommer till kunskaper och kompetenser för det här.
Det här är grunden till varför ah är problematiskt. This is my case!
-------------------------------------
Varför tog jag upp frågan om bilbatterier på 12V då?
Ja det är för att det kommit in olika bud på VAR man ska mäta antal amperetimmar ett batteri kan hålla.
För bilbatterier verkar man mäta ah från laddsystemets yttre poler. Inte 2 volt per intern laddcell utan från hela batteriets yttre poler. Samtidigt verkar en del räkna på li-jo batteriers interna spänning per cell för att få fram ah... Olika standarder?
Mäter man det utifrån battericellernas inre spänning så kommer den spänningen leda till en siffra för antal amperetimmar. En del påstår att det är såhär man ska mäta.
Det här undanröjer nämligen problematiken med att ett batteripack kan leverera olika spänningar. Räkna på grundspänningen. Men det ger då andra problem vilket jag tagit upp i tråden flera vändor.
Mäter man istället från enhetens yttre poler som slutanvändaren faktiskt kommer åt - ja då kan det handlar om andra spänningar vilket ger ett annat antal amperetimmar som batteriets totalkapaictet.
En del påstår att det är såhär man ska mäta. Det tycker väl jag också låter vettigast!
Det innebär då som sagt att man behöver lista alla olika amperetimmar för de olika spänningarna laddpacket kan leverera.
Här låter det väl då aningen bättre att istället använda wattimmar för att beskriva batteriets kapacitet - för det varierar ju inte. Antal wattimar är samma oavsett vilken spänning batteriet använder.
Vi kom precis fram till ovan att det nog är seriekoppling vs parallellkoppling som är grejen.
Vid parallellkoppling (powerbank) så är totala spänningen vid polerna samma som varje enskild cell. Det är alltså 3,6V i båda fallen. Ah för varje cell adderas ihop vid parallellkoppling.
I ett bilbatteri ger konfigurationen med 6st seriekopplade celler 12V. Hade cellerna i bilbatterier varit parallellkopplade hade man angivit 2V. Ah är oförändrad i seriekoppling.
Detta är standarden för att ange dessa värden. Man utgår alltså från enbart hur cellerna är kopplade och blandar aldrig in spänningsomvandlare.
Det spelar alltså ingen roll om en powerbank skulle ge ut sin "råa" 3,6V ut eller har en spänningsomvandlare som bumpar upp till 5V. Produktspecifikationen gällande Ah ändras inte av detta.
Jag förstår i ditt resonemang att du önskar att det vore så. Jag har ännu inte sett något sådant exempel.
Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz