Permalänk
Medlem

M3-distanser i Stockholm?

Någon som vet var man kan köpa M3-distanser i Stockholm? Har köpt ”Computer component screws” från Deltaco på Kjell & Co men distanserna där är gängade annorlunda och har 3.25 mm diameter.

Permalänk
Medlem

skruvcentralen? https://www.skruvcentralen.se

Eller Sifvert skruv. <- har besökt en gång, de har sjukt mycket saker. Jag fick ett par skruvar helt gratis med.

Annars kanske du hittar det du söker här? https://www.inet.se/produkt/8900494/skruvar-till-dator-50-pac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Någon som vet var man kan köpa M3-distanser i Stockholm? Har köpt ”Computer component screws” från Deltaco på Kjell & Co men distanserna där är gängade annorlunda och har 3.25 mm diameter.

Mm, det är 6-32 UNC-gängade distanser du köpt.

Hittar du inget i Stockholm, och det är så bråttom att du inte kan vänta några dagar på leverans, kan du alltid trava upp nylonbrickor eller rörstumpar under moderkortet eller vad det är, och dra fast med genomgående M3-skruv.

Annars bör det gå att forcera i 6-32 mässingsdistanser i M3-hål också, om man inte har något emot att ta en viss risk att fördärva gängan i plåten också. Eller gänga om dem om man har ett M3-snitt. Inte särskilt elegant, men bör klara uppgiften.

Är det ett moderkort du ska ha dem till måste distanserna också ha rätt bygglängd, för att I/O-portar och expansionskort ska lina upp riktigt med uttagen i chassit. Lätt att glömma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

M3 distanser finns på Elfa och vill du inte handla online så har de återförsäljare om du söker.
https://elfa.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

som @Kaput säger så är generellt distanserna mot bakplåten gängade med en grövre gänga 6-32 unc inte M3 de kan dock va m3 invändigt och unc på utvändiga de varierar lite och man får anpassa till skruvarna efter gängan i distansen om man redan har distanserna.

M3 används typo bara i typ sidorna på dvdspelare och floppy enheter och inte alltid där heller kan även det variera lite.

så ta reda på vad det faktiskt är för gänga på skruvarna du köpt M3 och unc gängan är ganska lika fast unc är betydligt grövre gängor och färre varv per mm skruvgänga (TPI (threds per inch)om man ska hålla sig till amerikanska standarden)

här ser du skillnaden om du har ett tillräckligt bra ögonmått.

om det är detta kitt du köpt
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon...

så är det unc utvändig gänga på distanserna och m3 invändig och endast skruven längst till höger och tumskruven som är M3 resten är utvändigt UNC gängade.

så frågan är om du verkligen ska ha m3 utvändigt på distanserna eller om ditt chassi standard unc gängan i plåten?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så frågan är om du verkligen ska ha m3 utvändigt på distanserna eller om ditt chassi standard unc gängan i plåten?

Yes, jag bygger ett rack för öppen montering, så gängorna jag har att jobba med för inskruvning av distanserna är M3, M4 eller M5. Så det ska vara M3 både för inskruvning av distansen samt invändigt i själva distansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

skruvcentralen? https://www.skruvcentralen.se

Eller Sifvert skruv. <- har besökt en gång, de har sjukt mycket saker. Jag fick ett par skruvar helt gratis med.

Annars kanske du hittar det du söker här? https://www.inet.se/produkt/8900494/skruvar-till-dator-50-pac...

Just det! Kanske får dra mig ut dit om jag inte hittar någon annanstans centralt. Har kollat diverse bygg- och järnbutiker på Söder samt Bauhaus, men verkar dåligt med den typen av distanser dessvärre.

Paketet du länkar är tyvärr detsamma som jag köpte på Kjell & Co.

Permalänk
Skrivet av toge:

Yes, jag bygger ett rack för öppen montering, så gängorna jag har att jobba med för inskruvning av distanserna är M3, M4 eller M5. Så det ska vara M3 både för inskruvning av distansen samt invändigt i själva distansen.

ja då har vi lite mer kött på benen att det inte handlar om ett vanligt generic datorchassi.

förstår dock inte poängen att köpa ett pc kit när du kunde köpt m3 skruv med valfri längd på lösvikt i närmsta metallhandel typ.
men men lätt att vara efterklok.

tror dock m3/m3 distanser är svårare att få tag i.

vet inte om det finns någon hobby elektronik butik liknande electrokit i stockholm men kan va värt att kolla upp mer sannolikt att du hittar m3 distanser i en sån butik.

men annars är electrokit en bra butik och grejjorna brukar trilla in i brevlådan på 2-3 dagar om du kan tänka dig beställa dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hittar du inget i Stockholm, och det är så bråttom att du inte kan vänta några dagar på leverans, kan du alltid trava upp nylonbrickor eller rörstumpar under moderkortet eller vad det är, och dra fast med genomgående M3-skruv.

Det är sant. Jag har faktiskt en gängad skruv utan huvud (vet inte vad det kallas), så skulle kunna såga till det och köra fast muttrar, så borde funka som en temporär lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja då har vi lite mer kött på benen att det inte handlar om ett vanligt generic datorchassi.

förstår dock inte poängen att köpa ett pc kit när du kunde köpt m3 skruv med valfri längd på lösvikt i närmsta metallhandel typ.
men men lätt att vara efterklok.

Jag är på det torra med vad jag behöver, det var bara att jag missförstod distanserna som jag köpte på Kjell för att vara M3 hela vägen.

Skruvar har jag, jag använder dock en Ratrig-lösning, dvs aluminiumprofiler som man skruvar fast sakerna på ett speciellt sätt i, och där behöver jag skruva ner distansarna i plattor som sätts fast i aluminiumprofiler innan jag sedan skruvar fast moderkortet i distanserna.

Permalänk
Skrivet av toge:

Jag är på det torra med vad jag behöver, det var bara att jag missförstod distanserna som jag köpte på Kjell för att vara M3 hela vägen.

Skruvar har jag, jag använder dock en Ratrig-lösning, dvs aluminiumprofiler som man skruvar fast sakerna på ett speciellt sätt i, och där behöver jag skruva ner distansarna i plattor som sätts fast i aluminiumprofiler innan jag sedan skruvar fast moderkortet i distanserna.

som jag skrev ovan kolla efter en hobby elektronik butik i stockholm är inte där ifrån så kan inte säga exakt vilka som finns där men brukar beställa från elektrokit och brukar få hem grejjorna på 2-3 dagar dock tror jag deras butik är i malmö.

https://www.electrokit.com/produkt-kategori/distansskruv/

mer vanligt med m3 gänga på hobbystuffet för typ pi laborering med mera.

annars som ovan skrev kan du ju alltid köra med längre skruv och små rörstumpar med 3-3.5mm öppning invändigt som distanser och gänga skruven genom röret direkt i profilerna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Det är sant. Jag har faktiskt en gängad skruv utan huvud (vet inte vad det kallas), så skulle kunna såga till det och köra fast muttrar, så borde funka som en temporär lösning.

Pinnskruv

Om hålen i plattorna är genomgående är en annan variant att du kör en vanlig M3 med skalle och två muttrar per hål. Bottna och dra skruven bakifrån i plattorna, så gängan sticker ut på sidan moderkortet ska monteras. Skruva på en mutter, ställ in avståndet till plattan. Dit med moderkortet, och på med den andra muttern för att låsa.

Tips: har du en gammal Abikotång hemma (typ alla brukar ha en liggande nånstans) så brukar de ha inbyggd skruvsax för klena dimensioner. Mycket smidigare än att hålla på och såga

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Antar du inte vill vänta ca 3 veckor.

50st 38:-
https://www.aliexpress.com/item/32823612285.html?spm=a2g0o.pr...