Uppdatering av vattenkylning, hårda rör i ugn?

Permalänk
Medlem

Uppdatering av vattenkylning, hårda rör i ugn?

Har beställt en del grejor nu för att gå över till hårda rör från mjuka slangar.
Det blir Corsair Hydro X Hardline 14mm rör och corsairs anslutningar.
Köpte också ett kit från Corsair med såg, böjningsverktyg, gradverktyg m.m.

I manualen står det att efter man har värmt upp och böjt rören, ska man stoppa in dom i en ugn som under 1 timma gradvis stegras till 80C, och sen ska dom ytterliga ligga 1 timma i ugnen under den temperaturen (detta för att jämna ut diverse spänningar och stresspunkter i materialet efter böjningen, vilket låter vettigt).

Brukar ni erfarna experter göra så, eller är ni lata och skippar det eftersom det funkat bra?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Efter 6 timmars mätning, sågning, böjning och filning är jag klar med rören!
Var förvånansvärt lätt att böja rören, men desto mer svårt att mäta och veta var man ska böja, blir ju aldrig exakt, så jag körde en del mest på känn, och fick göra om de som inte blev bra.

Nu har jag sköljt ur dom, sen ska dom bakas i ugnen imorgon bitti.
Får se om jag lyckas få igång maskineriet efter det.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Som sagt, stoppade in grejorna i ugnen, sakta ökade till 80 grader, och nu får jag göra om allting.
Typ alla rör deformerades,
River av mig håret.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av att böja rör - men tänk på att ugnar generellt är kassa på att faktiskt ge den temperaturen man ställer in, speciellt på så låga temperaturer. Du vill nog ha en termometer i ugnen för att verifiera att den blir 80C och inget annat.

Permalänk

låter billigt...

aldrig kört hårdrör och inte vattenkylning sen tidigt 2000 heller för den delen.

men kan tänka mig att silicon grejen du har i röret när du böjer ska va kvar i dem under tempereringen för att förhindra att de deformeras?

och kan tänka mig att det ev är ganska stor risk att de slår sig lite ändå.

vet inte om vika in dem i typ en brandfilt i ugnen skulle hjälpa så de värms långsammare, kyls ner långsammare samt att den rören är lite skyddade från den direkta värmestrålningen från värmeelementet än att bara ha dem liggandes öppet på en ugnsform. värmeelementet värms ju upp till typ 300°c oiavsett inställd temperatur eller nått när det är igång

sen utan mer exakt tempstyrning är det nog svårt att få det speciellt exakt.

och givetsis en ugnstermometer i filten också så du inte går för högt eller för snabbt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Nä! Va surt alltså!

Ja att ugnen verkligen är 80 grader kan vara lämpligt att veta - nu i retrospekt.

Men är temperaturen inte helt off och du har följt instruktionerna på rätt sätt så hade iaf jag hört av mig till corsair om det och undrat lite.
Eller butiken i andra hand.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror jag ska skita att stoppa in grejorna i ugnen, vet inte hur många (de fåtal som kör med hårda röra) som gör det dock.
Men som ni säger här är väl temperaturen i ugnen säkert off, och sen la jag rören direkt på bakplåten, vilket kanske inducerade mer värme på ytan.
En termometer och nåt typ av mjukt underlag som tål värme blir det väl om jag vågar prova på det igen.

Learning by doing.

Edit:
Lite extra info så körde jag bara med undervärme i ugnen, och plåten i mitten.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske placerade rören så att de fick ojämn värme., borde vara vettigt att använda varmluft och absolut inte placera dem fritt i botten på uhnen så att de kanske vidrör en yta som är betydligt varmare och det är nog lika illa om man använt grillelementet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Arghuleh:

Tror jag ska skita att stoppa in grejorna i ugnen, vet inte hur många (de fåtal som kör med hårda röra) som gör det dock.
Men som ni säger här är väl temperaturen i ugnen säkert off, och sen la jag rören direkt på bakplåten, vilket kanske inducerade mer värme på ytan.
En termometer och nåt typ av mjukt underlag som tål värme blir det väl om jag vågar prova på det igen.

Learning by doing.

Edit:
Lite extra info så körde jag bara med undervärme i ugnen, och plåten i mitten.

som sagt vik in dem i en brandfilt. de är gjorda av material som tål ganska extrema temperaturer och kostar typ 200-300:- på coop/ica/biltema
https://www.biltema.se/hem/sakerhet/brandfiltar/brandfilt-200...

bara typ vika den tills den får plats på gallret/ugnsplåten vad du nu använder och sen med rören i mitten mellan lagren så den har så många lager som möjligt på varje sida för att skydda dem mot ev värmestrålning från plåten och värmeelementet som troligen är betydligt varmare än luften i ugnen.

skulle nog rekomendera ugnsgallret för så lite direktkontakt som möjligt mot något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De som kör att böja rör brukar väl köra med varmlufts pistol på just den ytan de ska böja. Faktiskt aldrig hört om att använda sig av ugnen faktiskt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tizzue:

De som kör att böja rör brukar väl köra med varmlufts pistol på just den ytan de ska böja. Faktiskt aldrig hört om att använda sig av ugnen faktiskt

Att värma efter bockningen lär handla om att släppa spänningarna i materialet, åtminstone är det därför man gör det inom industrin när man har höga grav på måtten, delarna slår sig mindre och håller måtten bättre om man värmebendlar dem efter och/eller mellan bearbetningsstegen.
Hempulade rör borde inte skilja sig så syftet/resultatet är nog detsamma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tizzue:

De som kör att böja rör brukar väl köra med varmlufts pistol på just den ytan de ska böja. Faktiskt aldrig hört om att använda sig av ugnen faktiskt

tror inte det handlar om själva böjandet utan en efterprocess för att få ur ev spänningar som uppstått i röret pga ojämn uppvärmning.

har heller aldrig hört om detta tidigare när det kommer till hårdrör för vattenkylning men låter logiskt att det kan uppstå ev spänningar i rören som kan få dem att expandera ojämn av värme och spricka om man har osis.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Orkade inte och körde en liten blandning av slangar som jag har hemma (röda och transparenta). Dom är nog bäst, men jag kör ju en blandning av glykol, och känns ju bäst med hårda rör som inte fäller.

Har en till dator, som troligtvis kommer användas till en speldator till projektor i källaren, som jag kan öva på lite mer.

Hade stora problem att mäta mig till vinklar och längder, och oftast blev det ju mer än två böjningar, då in- och utlopp inte matchade varandra i xyz-leden.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]