LG täcker inbränningar med OLED-garanti

Permalänk
Melding Plague

LG täcker inbränningar med OLED-garanti

I USA lovar panel- och skärmjätten LG uttryckligen två år utan inbränningar med företagets egna OLED-skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att man troligen vill ha en såpass dyr TV mer än två år. 10 år, annars kan det kvitta för mig personligen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bara två år

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har för mig att Dell täcker för burn in på deras alienware oled.

Permalänk
Skäggig legend

Då är det klart. Jag säljer min csgo kniv och köper en OLED skärm från LG.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Synd att man troligen vill ha en såpass dyr TV mer än två år. 10 år, annars kan det kvitta för mig personligen.

Skulle det vara så, skulle många ha fasta element på högsta ljusstyrka dygnet om efter 2 år för att få en ny.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur första ARN-ärendet avgörs.

Nu har man ju tydligt sagt att det är en förbrukningsvara och att man inte kan förvänta sig mer än två års funktion.

Då blir det svårt att hävda att det är ett fel i juridisk mening om felet uppstår år tre, då det normalt finns reklamationsrätt. Oaktat bevisbördan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Nu har man ju tydligt sagt att det är en förbrukningsvara och att man inte kan förvänta sig mer än två års funktion.

Har man...?
Man får väl i regel inte inbränningsgaranti överhuvudtaget på OLED-TVs, så är de värdelösa från minut ett?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör på en LG c2 som tv och den är super härlig men känns fortfarande lite väl riskabelt att ha OLED till datorn, skrivbords användning och surfande skapar ju en del fasta element som är statiska under rätt långa perioder.

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har man...?
Man får väl i regel inte inbränningsgaranti överhuvudtaget på OLED-TVs, så är de värdelösa från minut ett?

Jag vet inte hur det är för andra återförsäljare etc men när jag köpte min LG G1 77" hos Elgiganten för några år sedan så fick jag en förlängd garanti i 5 år som även täcker inbränningar / pixelfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Har för mig att Dell täcker för burn in på deras alienware oled.

Japp, tror jag läste att det är 3 år på dessa skärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ändå bra utveckling det betyder att de jobbar på det och börjar lita på sina egna produkter lite mer i alla fall. Kanske om en generation eller två så är de tillräckligt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Kör på en LG c2 som tv och den är super härlig men känns fortfarande lite väl riskabelt att ha OLED till datorn, skrivbords användning och surfande skapar ju en del fasta element som är statiska under rätt långa perioder.

Jag har använt en LG CX som datorskärm i två år och har inte fått några problem än. Skulle tro att jag snittar runt 6-8h varje dag om man slår ut det över året.

Dock ska man väl ha med sig att för eller senare så får man inbränningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har man...?
Man får väl i regel inte inbränningsgaranti överhuvudtaget på OLED-TVs, så är de värdelösa från minut ett?

LG i Sverige ersätter paneler på OLED-TVs under en 3-årsperiod och man kan köpa till 5 års garanti. De har lagt till funktioner för att förhindra burn-in. Lite längre än 1 minut har de nog nåt form av värde tror jag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på en pixel-garanti där 'stuck' pixlar räknas som defekter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goedendag:

LG i Sverige ersätter paneler på OLED-TVs under en 3-årsperiod och man kan köpa till 5 års garanti. De har lagt till funktioner för att förhindra burn-in. Lite längre än 1 minut har de nog nåt form av värde tror jag.

Även dessa skärmar har ju förstås funktioner för att förhindra burn-in dock. Jag tycker ändå det känns rimligt med två år på en skärm om det är tre på TV; såvida man inte kollar mycket på samma kanal så är det rätt få statiska element på en TV i regel, jämfört mot en datorskärm.
I mitt fall är nog subtitles det enda som har någon risk överhuvudtaget att orsaka inbränning på TVn, men på datorskärmen är det ju en rejäl mängd saker som ökar risken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Synd att man troligen vill ha en såpass dyr TV mer än två år. 10 år, annars kan det kvitta för mig personligen.

Skrivet av Hattifnatten:

Bara två år

2 år är trots allt bättre än ingenting och hur mycket elektronik har egentligen garantier som gäller längre än 2 år öht?

Med tanke på att inte alla skärm tillverkare godtar garantiärenden om man skulle få en död pixel ute i ett av hörnen även om skärmen bara är några månader gammal ser jag det mest som positivt att de faktiskt uttryckligen kommer ersätta en skärm med burn-in om den inte är äldre än 2 år.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på här däremot är att man alltid har reklamations rätt och jag tror inte de flesta förväntar sig "burn in" vilket betyder att du kan reklamera den om det händer. Det varnas heller inte för att skärmarna kan få "burn in" så möjligheten för att en reklamation att gå igenom är riktigt riktigt stor.

Det fina är ju att lagen mera pratar om att något som upp emot din förväntning inte längre fungerar på skärmen och att det är ett tillverknings relaterat fel vilket "burn in" är till 100%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keneay:

2 år är trots allt bättre än ingenting och hur mycket elektronik har egentligen garantier som gäller längre än 2 år öht?

Med tanke på att inte alla skärm tillverkare godtar garantiärenden om man skulle få en död pixel ute i ett av hörnen även om skärmen bara är några månader gammal ser jag det mest som positivt att de faktiskt uttryckligen kommer ersätta en skärm med burn-in om den inte är äldre än 2 år.

Bara för att andra inte har några garantier betyder inte LGs 2 år att det är bra, 2 år är futtigt lite. LG har hävdat att deras oled tv är i princip säkra mot inbränning, om dom är så säkra hade dom inte bara gett två års garanti mot inbränning.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra utveckling. Jag har själv en LG C2 som jag endast använder till datorn. Har gjort lite ändringar, som att gömma aktivitetsfältet, helsvart skärmsläckare som slås på efter 5 minuter och svart bakgrund utan ikoner. Dessutom använder jag i praktiken skärmen som "flera skärmar", flyttar runt och ändrar på storleken på fönster osv så det blir inte fullt så statiskt i praktiken.

Känns som rimligt långt att gå för att minska riskerna med inbränning samtidigt som jag inte påverkar min användarupplevelse nämnvärt. Har inte haft några problem med inbränning hittills, men återstår att se hur det blir i framtiden. Hur som är jag enormt nöjd med den och njuter av den istället för att gå och oroa mig över eventuell inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Bara för att andra inte har några garantier betyder inte LGs 2 år att det är bra, 2 år är futtigt lite. LG har hävdat att deras oled tv är i princip säkra mot inbränning, om dom är så säkra hade dom inte bara gett två års garanti mot inbränning.

Apparaterna ska vara säkra vid normal användning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Kör en LG C2 42 och en enkel 24 1080p ips.
Tyvärr använder jag nästan bara med ips panelen då jag är nojig för inbränning.
Trodde inte LG hade någon form av garanti för det.
Då kanske man vågar använda den lite mer nu

Permalänk
Medlem

Som lite sådär anektotisk bevisföring så kan man ju bara hänvisa till "Hur länge har din TV varit igång?"-tråden så finns det några med rätt gamla OLED-tvs som används som skärm bl a där dom allra flesta inte har nån synlig inbränning alls. Seriöst, det går fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Kör en LG C2 42 och en enkel 24 1080p ips.
Tyvärr använder jag nästan bara med ips panelen då jag är nojig för inbränning.
Trodde inte LG hade någon form av garanti för det.
Då kanske man vågar använda den lite mer nu

LG har haft inbränningsgaranti på TV apparater hela tiden. Bra att den även innefattar gamingmonitorer

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Om de hade erbjudit 5 år som på G-serien hade det varit av värde. Extremt svårt att få burn in på dagens paneler inom 2 år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd

Artikeln: Usa
Tråden: Sverige si och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om de hade erbjudit 5 år som på G-serien hade det varit av värde. Extremt svårt att få burn in på dagens paneler inom 2 år.

Jag har inte läst alla detaljer, men detta står på G3s sida hos LG:
”LG OLED:s förstklassiga hantverk som gjort oss stolta i ett årtionde gör att vi kan erbjuda dig en generös 5-årig panelgaranti”

Permalänk
Medlem

Sitter äntligen på en 27 oled (LG), längtat i flera år efter en sådan monitor och aldrig varit så nöjd som nu. Spelar ”nya” Quake II och färger / svärta gör spelupplevelsen så galet mycket bättre. Aldrig mer IPS/VA.

Gällande inbränningar så är jag försiktig, inga ikoner på skrivbordet / dold bar och kör 75 på oled-ljus vilket räcker mer än väl i min miljö.

Gillar att lira old-school spel, när jag har lite mer tid ska jag pröva gamla Prey (en stark favorit) vilket kommer se fantastiskt ut på denna skärm.

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

Tardsen som gnäller över detta...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tardsen som gnäller över detta...

Klassiskt svenskt beteende. Får man 2års heltäckande garanti så är det plötsligt skit, allt under 10 år är bevisligen hemskt. Om de nu skulle erbjuda 10år så räcker det såklart inte, skärmen sks gå i arv och brukas iaf i 70år /s.

Trodde folk på Sweclockers köotr ny hårdvara regelbundet och gillade uppdatering? Men många tycks tuffa på med 10år gsmla paneler, det är...förvånade. Inte ens mormor har en 10år gammal skärm.

Näe, jag säger *bra jobbat LG* hoppas fler tillverkare följer samma linje och erbjuder en helt gratis garanti som bara är till fördel för konsumenter.