Baldurs Gate 3 högst betygsatta PC-spel hittills

Permalänk
Medlem

Förtjänar alla fina betyg... Spelet är ett mästerverk utan dess like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Är samma magisystem som innan, men man kan sova i princip när som helst. Eller skippa magiklasserna. Nåt som var jobbigt i bg1-2 var ju att turn-baset fightingen skedde "in real time" och man behövde egentligen pausa spelet för att dirigera om sina karaktärer hela tiden. Fighterna nu är turbaserade och inte lika svåra att komma in i, däremot kan det ibland bli utdraget att sitta och vänta på att allt ska hända.

Shout out till multiplayern är att man ofta kan göra sina handlingar samtidigt och behöver inte alltid vänta på sin tur.

Tack för infon. Jag är onekligen intresserad för det låter bra med spel med bra story och mycket möjligheter till rollspelande. Är just fighterna jag hade problem med i gamla spelen men det är ju 2023 nu och jag antar att de gjort spelet mer lätt att komma in i för flera. I gamla spelen även om man valde svärd för att få lättare så missade man hela tiden och man dog lätt men kanske bättre tutorial nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

BG3 är kärlek och kavitet med en djupsjäl → inlindat i en magisk historia.

Dem förtjänar alla höga betyg och mer.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HazZarD:

Har svårt se spelet är så pass bra ?

I kort: Ja

Långt svar: Ja, allt du gör, säger och interagerar med ändrar hur storyline och karaktärer utvecklas.

Även om du skulle spela om från början med exakt samma karaktärer, utrustning och val så skulle du få olika variabler då ibland avgör tärningen om din karaktär har kunskap om någon obskyr information eller tur nog att se något som ger andra dialoger och sätt att lösa utmaningar på.

Ingen karaktär kan vara bäst på allt, så beroende på hur din huvudkaraktär är byggd och utvecklas får du helt olika möjligheter att lösa utmaningar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har det kommenterats något kring hur det höga betyget står i förhållande till den stundande betygsbombningen av Diablo IV? Tvivlar inte på att Baldur's Gate är ett jättebra spel, men är den lyriska stämningen delvis influerad av att ställa det i kontrast till Diablo och skitstormen Blizzard (no pun intended) får?

Permalänk
Avstängd

Det står:
Game Releases by User Score

Men klickar man på BG3 så är User Score: 9.2?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Jonas-2400:

är någon förvånad?

Absolut, men på ett positivt sätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i att det är ett ovanligt bra spel. Att säga att det borde vara mer som Infinity Engine-spelen är att vara förblindad av nostalgi, för det här är mångfalt bättre.

Permalänk
Medlem

Testade Divinity men kunde aldrig riktigt leva mig in då det inte var cinematics på samma sätt, där alla konversationer var "in game top down". Men nu i BG3 när alla konversationer verkligen är egna "close up" cinematics och man kan se personerna bättre så löser det verkligen inlevelsen. Sedan så har alla dice rolls verkligen lagt till något extra roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Hade samma inställning, samt är inte så intresserad av singel player spel.
Var uttråkad och köpte spelet i lördags. Herregud... varför köpte jag inte det tidigare. Kan inte slita mig från spelet.

Och tiden IRL ska vi inte snacka om, helt plötsligt så har det gått 4h och man tycker man har hunnit med några enstaka fighter och utforskning av världen.

Ångrar inte en sekund att jag köpte spelet.

Jupp. Kommer köpa när jag e klar med Remnant 2.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Har det kommenterats något kring hur det höga betyget står i förhållande till den stundande betygsbombningen av Diablo IV? Tvivlar inte på att Baldur's Gate är ett jättebra spel, men är den lyriska stämningen delvis influerad av att ställa det i kontrast till Diablo och skitstormen Blizzard (no pun intended) får?

Eller är folk trötta på att ett spel för fullpris har massa extra kostnader, dålig innehåll kontra kostnaden, ofärdigt ...
Kanske har folk tröttnat på den eviga jakten företagen har på att suga ut så mycket pengar från kunderna, på så lite innehåll som möjligt.

Där är D4 ett klart lysande exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Eller är folk trötta på att ett spel för fullpris har massa extra kostnader, dålig innehåll kontra kostnaden, ofärdigt ...
Kanske har folk tröttnat på den eviga jakten företagen har på att suga ut så mycket pengar från kunderna, på så lite innehåll som möjligt.

Där är D4 ett klart lysande exempel

Håller med!

Det jag ställer mig frågande till är när betygsättningen blir ett vapen där konsumenter indirekt pratar om sin frustration över ett spel genom hyllandet av ett annat. Diablo blir spelet som bokstavligen får 0 poäng i Metacritic medan Baldur's Gate får 10. Är det verkligen så pass svart och vitt, menar jag? Jag kan känna lite att vikten av betygsättning blir fjäderlätt när ingenting betyder nånting, utan 0 används för missnöje och 10 används för "det här är bättre".

Förutsatt att det ens är så då i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Det är ju en sak om spelet förtjänar 10 poäng, vilket det i det här fallet säkert gör. Men det är en annan sak när man vill poängtera något med i det i förhållandet till ett annat spel som får 0 poäng i kontrast, framför allt om vi ponerar att det är samma person som ger dessa två betyg. Det finns ju någonting löjligt med den typen av betygsättning, där betygen handlar om ett missnöje med industrin snarare än spelens individuella värde.

Men återigen, det här är mer på ett teoretiskt plan snarare än att det faktiskt är så.

Permalänk

Det är värt sina poäng bara för att man kan ligga med alla. Har verkligen inte diskriminerat utan bokstavligen plöjt igenom allt med två ben. Kommer dö snabbare av syfilis än någon jädrans hjärnmask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asymmetric:

Det är värt sina poäng bara för att man kan ligga med alla. Har verkligen inte diskriminerat utan bokstavligen plöjt igenom allt med två ben. Kommer dö snabbare av syfilis än någon jädrans hjärnmask.

Den kanske sprids sexuellt, ungefär som i Cronenbergs film Frossa/Shivers (1975).
https://www.youtube.com/watch?v=SMl4D7w_bKY

Slut: Gratulerar, ditt kopulerande spred parasiten till alla, den gamla världen gick under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Har aldrig varit intresserad av denna typ av spel, för långsamt och för mycket läsande, testade divinity 2, köpt på rea, och la ner efter en timme, på grund av att jag inte förstod/orkade sätta mig in i det.... Med det sagt så har jag inte haft så roligt och varit så nyfiken på ett spel som jag är i detta på mycket länge, det är en riktigt underlig, positiv känsla av att ladda om till en tidigare sparning, och göra något annorlunda bara för att direkt få ny, eller annan dialog och annan utkomst. Smyga runt och loota, combat, story, jag hittar nya saker hela tiden som går att göra på så många olika sätt och är mind blown nästan dagligen, "ska bara" och helt plötsligt så har 3 timmar passerat.

Jag gör lite tvärtom, jag fullständigt vägrar ladda om en tidigare save och lever istället med mina misstag. Jag har gjort så många fuckups som jag ångrar bittert men jag ser hellre hur mina fuckups utspelar sig än gör om. Det kommer också göra kommande genomspelningar mycket mycket roligare.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Det här är bra grejer. Bara spelat 1 timma, men jag kom in i det direkt till skillnad från Divinity 1 & 2 som tog mig riktigt lång tid att uppskatta.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hum...turn based...det låter ju bra...hade jag varit 16-17 år hade jag säkert grottat ner mig något kopiöst i spelet. Frågan är dock om man ska ge sig på det ändå...min dator hänger väl på gärdsgården, men borde väl gå att dra igång spelet i 1920x1080 och lindriga GPU-inställningar. (I Windows, BG3 på MacOS tycks kräva AVX2-processor och det har jag ju inte)

Men, ska man ge sig på Baldurs Gate 1 och 2 först? Det låter lite jobbigt om så är fallet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hum...turn based...det låter ju bra...hade jag varit 16-17 år hade jag säkert grottat ner mig något kopiöst i spelet. Frågan är dock om man ska ge sig på det ändå...min dator hänger väl på gärdsgården, men borde väl gå att dra igång spelet i 1920x1080 och lindriga GPU-inställningar. (I Windows, BG3 på MacOS tycks kräva AVX2-processor och det har jag ju inte)

Men, ska man ge sig på Baldurs Gate 1 och 2 först? Det låter lite jobbigt om så är fallet.

Nä, det går att köra oberoende från BG1/2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag gör lite tvärtom, jag fullständigt vägrar ladda om en tidigare save och lever istället med mina misstag. Jag har gjort så många fuckups som jag ångrar bittert men jag ser hellre hur mina fuckups utspelar sig än gör om. Det kommer också göra kommande genomspelningar mycket mycket roligare.

sant, blir kanske en spelning med denna metod, just nu känner jag att jag är väldigt "grön" på denna typ, även om jag fick byta till balanced för det lätta var för lätt

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Avstängd

Är det något fel på mig? Jag tyckte spelet var äckligt de första minuterna så jag klarade inte spela mer, det var något att man skulle peta ur någons hjärna. Jag ville så gärna spela det men klarade inte mer, blir lite irriterad på mig själv.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så bra? Jag är oftast av åsikten att saker och ting som hyllas till skyarna för det mesta bara är väldigt bra, men aldrig bättre än andra saker av dylik kvalité. Saker som sätter ny ribba av kvalité är ytterst ovanligt.

Jag har även hört att det varit kontrovers kring spelet? Har de smugit in tramsigt politiskt korrekt material som ingen vettig människa önskar?

Permalänk
Medlem

Min typ av spel, tänker köpa det men har inte gjort det än.

Jag gillade verkligen Arcanum och Neverwinter Nights innan.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Är det något fel på mig? Jag tyckte spelet var äckligt de första minuterna så jag klarade inte spela mer, det var något att man skulle peta ur någons hjärna. Jag ville så gärna spela det men klarade inte mer, blir lite irriterad på mig själv.

Min bror som spelar en Gnome med Dark Urge bakgrund har gjort så sjuka grejer under spelets gång att peta i någons hjärna är som att äta glass en varm sommardag.

Men. Spelet blir ju lite vad du gör det till också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Felidae:

Är det verkligen så bra? Jag är oftast av åsikten att saker och ting som hyllas till skyarna för det mesta bara är väldigt bra, men aldrig bättre än andra saker av dylik kvalité. Saker som sätter ny ribba av kvalité är ytterst ovanligt.

Jag har även hört att det varit kontrovers kring spelet? Har de smugit in tramsigt politiskt korrekt material som ingen vettig människa önskar?

Om du gillar DnD och rpgs så skulle jag nog vilja påstå att det faktiskt är så bra.

Det där med politiskt korrekt material är bs enligt mig. Hela grejen som spinner runt på interwebben med interaktionen med Gale (vilket jag gissar på alla antyder på) är en pyttedel av en lång konversation.
Du kan tacka nej till alla utan att det blir några konsekvenser av det 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du gillar DnD och rpgs så skulle jag nog vilja påstå att det faktiskt är så bra.

Det där med politiskt korrekt material är bs enligt mig. Hela grejen som spinner runt på interwebben med interaktionen med Gale (vilket jag gissar på alla antyder på) är en pyttedel av en lång konversation.
Du kan tacka nej till alla utan att det blir några konsekvenser av det 🤷‍♂️

Det låter ju faktiskt riktigt bra!

Jag får väl införskaffa spelet när jag får mer tid över och lite mer kosing i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Är det verkligen så bra? Jag är oftast av åsikten att saker och ting som hyllas till skyarna för det mesta bara är väldigt bra, men aldrig bättre än andra saker av dylik kvalité. Saker som sätter ny ribba av kvalité är ytterst ovanligt.

Jag har även hört att det varit kontrovers kring spelet? Har de smugit in tramsigt politiskt korrekt material som ingen vettig människa önskar?

Det mest woke med spelet är att du kan välja könsorgan, att alla vill ligga med alla och många ansikten har ett medvetet drag av potatis. Orkar man bli upprörd över det bör man se över sina prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Är det något fel på mig? Jag tyckte spelet var äckligt de första minuterna så jag klarade inte spela mer, det var något att man skulle peta ur någons hjärna. Jag ville så gärna spela det men klarade inte mer, blir lite irriterad på mig själv.

Särskilt om du gillar CRPG-genren så skulle jag föreslå att iaf ge det ett nytt försök och kanske bara skippa den där interaktionen helt, för det är faktiskt frågan om att man *kunde* än att man *skulle* hålla på med denna "talande hjärna" som ber dig att befria den.

Det finns så mycket spel som inte har något att göra med att peta ur hjärnor bortom de där första minuterna att jag tycker det kan vara värt att ge det ett försök till iaf.

Jag skulle ju dock inte säga att det är något fel på att tycka att det är en obehaglig interaktion, snarare rimligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Är det något fel på mig? Jag tyckte spelet var äckligt de första minuterna så jag klarade inte spela mer, det var något att man skulle peta ur någons hjärna. Jag ville så gärna spela det men klarade inte mer, blir lite irriterad på mig själv.

Det är en extremt liten del av spelet så ta dig förbi det så ska du se att det blir mindre hjärnpetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det mest woke med spelet är att du kan välja könsorgan, att alla vill ligga med alla och många ansikten har ett medvetet drag av potatis. Orkar man bli upprörd över det bör man se över sina prioriteringar.

Det där med medvetet förfulande av just kvinnor är ett ytterst märkligt fenomen av den politiskt korrekta kyrkan. Snacka om att skära av näsan för att trotsa ansiktet.

Jag håller med dig om att man inte bör bli för upprörd över sådana till synes petitesser, men jag tycker absolut att man som konsument ska handla i enighet med sina värderingar och sitt samvete. Det är ju trots allt ytterst trivialt att beröva sig själv upplevelsen av ett futtigt datorspel, om det å andra sidan tillåter en att vara trogen vad man anser är rätt. Ska man kompromissa med sina värderingar tycker jag nog att det krävs någonting bra mer livsnödvändigt för att jag ska tumma på mina prioriteringar.

Nåja, det blir nog bra hursomhelst. Jag tror jag köper spelet om något år, när priset kanske gått ner en hundralapp och eventuella buggar slätats ut.