Permalänk
Medlem

Hemmabiosystem

Halloj!
Jag är på jakt efter ett hemmabiosystem av modell "bättre" i första hand söker jag ett sytsem som liknar boston Home Theatre, alltså ett system där du bara behöver en TV och en DVD, ingen förstärkare (eller du behver ju en förstärkare men den är i detta sytem inbyggt i subben, alltså för samtliga kanaler inte bara förstärkare för subben)

Krav jag har på paketet

1. litet och välljudande
2. Pris MAX 15000 för ett helt aktivt som Boston eller 10000 för ett där man behöver en förstärkare dessutom
3. Säljs i sverige
4. finish och kvalité
5. System utan DVD spelare! som vissa Sony och Pioneer system bland annat har... för att inte tala om BOSE

Helst detta också:

1. meriterat HI-FI märke som, Infinity, Dali, ML(yeah i wish), osv osv orkar inte skriva hela dagen
2. Fronter med stativ, alternativt smala fronter av golvmodell,
3. Bas som går djupt med tryck (även om man inte kan höra det så ger vibrationerna också en förhöjande känsla)

Kanske detta också, ganska oviktigt
1. snygg Sub
2. mörk silver eller grått (Skulle passa bäst men vf

lite olika jag har spanat in, vill gärna ha lite feedback...

kan tillägga att inga av dessa system finns att köpa i närheten av där jag bor, så jag har inte lyssnat på något av dom

Infinity Oreus
Celestion AVP 305
Boston home theathre 6000 (inte sett till salu nånstans men hört)
Kef KHT-2005.2

sen undrar jag också om nån vet något om dessa förstärkare, har noll koll på hur Marantz presterar.. men dom verkar vara i en vettig prisklass och kanske kan konkurrera med NAD-742...

Marantz SR-5200
Marantz SR-6200
Marantz SR-7200

Det var nog allt, tack för svar

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

När det gäller högtalare, subs osv kan jag bara rekommendera NHT(NowHearThis), dock så kostar dom en slant....

Permalänk
Medlem

Kolla in recensionen av nya KEF egg på www.component.se

Dom verkar vara några riktiga höjdare.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, samtliga av dom jag skrev ovan har fått bra recensioner och inte blivit direkt sågad av nån... Men hur sorterar man ut en vinnare?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf köpt förstärkare.... Denon 1803 blev det, förhoppningsvis är den lika bra som tex. H/K-2550 eller någon annan i samma prisklass! man får väl se...

(om ni inte förstog det så har jag gett upp tanken om ett system liknande Boston, så nu är det mellan KEF, celestion och Infinity det står...)

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Bäst är väl egentligen att gå till affären & fråga ifall du kan få låna hem dom och får höra hur det låter hemma. Jag har inte hört Kef's nya, men dom gamla spelade fint, dock valde jag själv infinity när jag skaffade nya högtalare.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Hedersmedlem

Ett något sånär vettigt paket med NHT som man kan kolla på är NHT 2.9 (Bild från theboss-systempresentation på hififorum)

som front,
Nht 1.5 som bakre

och någon lämplig center.

Jag kommer ev. att köra ett par Nht 1.5 som högtalare hemma hos mig, behöver inte så mycket mer än stativare. Det med storleken på frontarna kanske inte riktigt uppfylls av 2.9, men kanske http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=102620 (Om du blir intresserad av de så kanske du gör gott i att snacka med Zie här på forumet, han skulle ev. handla från tyskaland (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16860).

edit: Ojdå, såg inte att du hade låst dig till de märkena, ber om ursäkt. Låter iaf inlägget stå kvar.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

NHT är väl iofs fina, men de är inte riktigt i rätt prisklass, läs vad jag har satt för pris! Max 10 000!

Edit: ska man ha NHT i min prisklass blir det ungefär detta

Front / surround: NHT SB1(2 par då alltså) 7000:-
Center: NHT SC1 3300:-
sen en sub till det, och då vill man ju ha en NHT också, om inte för annat så för att matcha i klang... Men den billigaste kostar 6000:-

så då blir det ju 6000:- Över Vad jag satt som maxgräns...

Har lyssnat och kollat på Heco mythos... Sen vill ja dessutom inte spela musik i detta systemet, utan ENDAST film... så då vill jag inte ha ett par till klumpar i rummet(vill ju inte sabba den ljudbild jag har i rummet nu med mer golvhögtalare)...

Jag har redan utrustning för Stereo, som jag inte har nån tanke på att byta, vad jag nu söker är ett separat surround system... vill inte lägga en förmögenhet på detta utan runt 15000:-, inkl reciever och det har jag ju redan köpt en för 4500:- alltså runt 10000:- för högtalare då och då känns det som om man får mest för pengarna för satteliter... Eftersom jag är så nöjd med mitt nuvarnade stereosystem...

Kan tilllägga att det skulle bli alldeles för dyrt att uppgradera till 5.1 med det nuvarande systemet...

Typ 5 edits på detta inlägget nu! Inte dåligt! och en till nu...

En till edit:
Har inte på något sätt låst mej någonstans... Men eftersom jag inte fått något tips på vad jag ska köpa har jag lite svårt att blanda in andra än dom jag vet är bra... Kom med lite billigare tips istället

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men det får vara med ändå, det är ju köparens Guide... Beställde ju som det står ovan i tråden en denon från netonnet, den är redan i Jkpg! det är inte dåligt grabbar! så förhoppningsvis kan jag hämta ut den imorron! Det är ganska snabbt arbetat! Jag ringde dessutom igår till netonnet och frågade om dom kunde skicka den igår då, men det gick inte... Men han jag pratade med sa att den troligen skulle skickas innan helgen... Och poff, så kom den till jkpg redan klockan 16:00 idag!

Så nu får alla HIFI galningar hitta till denna tråden så jag kan koppla in mitt system SNABBT! annars får jag väl hänga på ett par Dali grand och testa det

Lando: Köpte du ett sattelitsystem eller ett system med golvhögtalare? Om du köpte ett sattelitsystem så kan du ju gärna kommentera det lite...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Nej jag gjorde ju aldrig det, var inne på KEF men sen såg & hörde jag infinity's Kappa serie och torskade direkt. Men dom är ju inte direkt sparsamma på utrymme Men personligen tycker jag det var helt super grymmt ljud i KEF'arna (modellen innan) och har dom bättrat på det ljudet så kan det inte gå snett. Vill även uppmärksamma dig på JM-Lab's sattelit system, jag har dock inte hört det själv men jm-lab brukar ju leverera ljud med besked sen att dom är snygga också gör ju inte saken sämre

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

http://www2.easytrade.net/apparat/product.dip?item=1146496 är det detta jm-lab du menar? har aldrig hört något från jm-lab...

Eftersom vi i jkpg bara har HiFi-klubben tänkte jag passa på att provlyssna några olika högtalare när jag ska till skåne nu sista veckan på semestern... Bland annat tänkte jag försöka provlyssna canton och infinity... så om det är någon från Helsingborg eller området runt vill jag gärna ha tips på Hifi butiker som ligger i Helsingborg!!!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Kopplade in min nya reciever igår, Den är ju inte direkt neutral, ganska varm och gosig i ljudet... men den kommer nog göra sig fint tillsammans med ett sattelitsystem, den gillade inte riktigt att gå på 4 Ohms impedans, blev lite varm.. och var lite kass på att hänga med när volymen skruvades upp...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Jag bor i Helsingborg, Malmsjö Hifi har både infinity & Canton sen har ju Hallbäcks också infinity + en massa andra och sist men inte minst Hifi-Klubben. JM-Lab Sib & Cub heter deras satellitsystem, förresten om du har tid & orkar så rekommenderar jag dig att åka till The Rock i Lund, dom har ett supernice demo rum innehållande allt ifrån priser för oss dödliga till dom odödliga audiofilerna

Var där & såg The Matrix på en Tag Mclaren stereo med några värsting JM-Lab högtalare & en grym projektor, det var grymma grejor (kostade dock ett par hundra tusen) som knäckte det mesta jag sett och hört.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jo, tack... jag tänkte jag skulle svänga förbi malmsjö och lyssna!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Satteliterna fick dra åt H-vete.. jag lyssnade på ett sattelitsystem från JM-lab, var föga imponerad... så sa han lyssna på dessa: och släpade bort mej till en stor rad av högtalare Såg högtalare i de flesta prisklasser så ja satte mej ner och lät honom zappa runt på sin lilla box... Sen sa jag STOP! Jag antog att jag lyssnade på 50 000:- i själva verket var det 6000:- Dom var utomordentligt bra! fullt i klass med Dali Grand Coupé, jag var häpen! När jag lyssnade visste jag ju inte att dom kostade 6000:- det visste jag inte heller när jag sa att dom ville jag ha! (iofs sa jag det med glimten i ögat, men ändå...) JM-LAB blev det iaf... och ljud, det finns det!

Summan av kardemumman: Jag köpte Golvhögtalare istället för Satteliter... och det känns fortfarande som ett bra val! Istället för att lägga 10 000:- kommer det nog snarare bli runt 13000:- men vafan, det drabbar ingen fattig... OCH DET VAR ETT KAP!

Tack för mej, och tack till lando för tipset om JM-lab

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex