Koppla två datorer till en skärm med två olika Displayport kablar

Permalänk
Medlem

Koppla två datorer till en skärm med två olika Displayport kablar

Har skaffat en beg Dell u2518d 25” 1440p.
https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_electr...

Skärmen har 1 HDMI, 1 DP, 1mDP, 1 DP ut för daisy chain (ej aktuellt)

PC med Deltaco ”8K” DP (20-pin ok väl?) —> DP funkar 1440p 60fps bra.
Macbook Pro Retina 2012 med mDP —> HDMI från iVANKY klarade bara 1080p i 60fps.
Med iiglo (20-pin ok?) mDP till DP går 1440p i 59,98hz bra och var toppen men eftersom jag kom på att skärmen bara har 1 DP så kan jag inte köra båda datorerna samtidigt utan att byta kablar om jag inte skaffar en mDP till mDP (mini Displayport to mini displayport) och detta finns ej på Webhallen ser jag nu när jag vill lämna tillbaka kabeln.

Varför är en sådan kabel så ovanlig? Klarar de inte 1440p 60fps?

Sedan läser jag om ”aktiva” mDP HDMI kablar som kanske är bättre än mDP till HDMI. För att inte tala om Displayport 20-pin problemet. Ska man helt strunta i att köpa kablar i svenska butiker och beställa på nätet? Synd att inte alla kablar finns.

Råd och tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Enklast vore väl att köra med två likadana kablar men omvänt. Sådana kablar finns ju, DP >>MiniDP

Alltså PC:n från DP till mDP på skärmen, Mac från mDP till DP på skärmen. De borde funka utan problem då det inte sker någon omvandlig utan är precis samma signal.

Raka mDP verkar rätt ovanliga ja, av någon orsak. Kanske för att det anses att den kombinationen knappt förekommer.
Men finns bl a via Dustin el Amazon, behöver man något lite mer ovanligt kan just någon av dessa vara ett alternativ. De andra butikerna, dvs Webhallen/Inet/Komplett m fl har oftast bara de vanligaste typerna för hemanvändare.

DP (i någon form) till HDMI kräver att adaptern är tillräckligt bra/rätt, är den inte det får du ev 1080p som bäst.
Sen kan det även vara begränsning i vad datorn klarar av att ge ut.

60 el 59.xx spelar mindre roll, ibland måste man välja det ena el det andra för att det ska fungera bra.
Varit med om skärmar där man måste välja exakt 59.951 Hz, där 60 vägrar fungera rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Enklast vore väl att köra med två likadana kablar men omvänt. Sådana kablar finns ju, DP >>MiniDP

Alltså PC:n från DP till mDP på skärmen, Mac från mDP till DP på skärmen. De borde funka utan problem då det inte sker någon omvandlig utan är precis samma signal.

Raka mDP verkar rätt ovanliga ja, av någon orsak. Kanske för att det anses att den kombinationen knappt förekommer.
Men finns bl a via Dustin el Amazon, behöver man något lite mer ovanligt kan just någon av dessa vara ett alternativ. De andra butikerna, dvs Webhallen/Inet/Komplett m fl har oftast bara de vanligaste typerna för hemanvändare.

DP (i någon form) till HDMI kräver att adaptern är tillräckligt bra/rätt, är den inte det får du ev 1080p som bäst.
Sen kan det även vara begränsning i vad datorn klarar av att ge ut.

60 el 59.xx spelar mindre roll, ibland måste man välja det ena el det andra för att det ska fungera bra.
Varit med om skärmar där man måste välja exakt 59.951 Hz, där 60 vägrar fungera rätt.

Tusen tack för jättebra svar! Tänkte inte på den uppenbara lösningen.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg skulle också vara att om datorn har HDMI kan ju det också gå direkt så.

Diskuterade sen saken med mina kollegor och lyssnade på deras lösningar, alla hade olika lösningar men samtliga bör kunna funka och är redan nämnda:
-HDMI från datorn (om den har porten) till skärmen enligt ovan.
-Bättre mDP till HDMI adapter.
-Köpa mDP-kabel från något ställe som har sådan.
-2 st mDP t DP och koppla tvärt om på PC:n och Mac:en.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycker @D. svarat ypperligt

Skulle väl tillägga att mDP->DP-sladdar är enklast att finna idag eftersom mDP hade sin peak (och rätt liten "peak") för kanske sex-sju år sedan innan USB-C tog över. Välsorterade lokala Apple-handlare kan fortfarande ha kvar mDP<->mDP-sladdar men det är annars sällsynt idag. Förstås online Amazon och liknande kan fortfarande ha.

Hade själv en sådan generation MBPro – eller har, den behöver repareras med ny fläkt och nytt batteri. Köpte reservdelarna men orkade aldrig stoppa in dem innan jag bytte till annan dator...

Jag räknar med att HDMI direkt inte fungerar för detta eftersom en Macbook Pro från 2012 med gammal Intel iGPU med en Nvidia GT xxxM som "boost"-GPU. Det är Intel-kretsen som styr över vad som är möjligt och den HD Graphics 4000 som sitter där kör bara HDMI/TMDS i originalhastighet, dvs max 1080p/60. Max upplösning över DP är 2560x1600/60.

Tar man en random mDP->HDMI-omvandlare från random butik är det en passiv omvandlare som endast berättar att nu vill den ha en TMDS-signal från grafikkortet, vilket då klarar max ≈5 Gbps och 1080p/60.

Angående mDP->HDMI-adaptrar/omvandlare är de som säljs av Apple/Belkin tänkbara eftersom de är byggda för att fungera rätt mot just de kretsar som sitter i den generationen Macar, till exempel: https://www.apple.com/se/shop/product/HHLY2ZM/B/belkin-4k-min...

Samtidigt är den informationen ofullständig. Står att den klarar 4K men MBP Pro 2012 kan inte alstra en 4K-signal. Då är ju frågan hur den här omvandlaren fungerar? Aktivt eller passivt? Evigt detta med omvandlare. Man måste tänka på vad grafikkortet kan alstra och ifall omvandlaren är aktiv eller passiv. Få butiker och få tillverkare är konkreta med den informationen.

Tydligt aktiva omvandlare likt Club3D CAC-1182 borde fungera för just 1440p/60 eftersom det är inom vad MBP:n klarar över DP. Köpte en sådan själv men han aldrig använda den.

1440p/60 Hz är normalt inga problem med HDMI från en modern PC. Men visst, är det samma ålder – 11 år – kan PC:n också vara i riskzonen för att den heller inte orkar mer än 1080p/60 över HDMI.

Det enklaste är annars att köra HDMI från PC:n och sedan ta en vanlig mDP->DP-kabel för Macen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tycker @D. svarat ypperligt

Skulle väl tillägga att mDP->DP-sladdar är enklast att finna idag eftersom mDP hade sin peak (och rätt liten "peak") för kanske sex-sju år sedan innan USB-C tog över. Välsorterade lokala Apple-handlare kan fortfarande ha kvar mDP<->mDP-sladdar men det är annars sällsynt idag. Förstås online Amazon och liknande kan fortfarande ha.

Hade själv en sådan generation MBPro – eller har, den behöver repareras med ny fläkt och nytt batteri. Köpte reservdelarna men orkade aldrig stoppa in dem innan jag bytte till annan dator...

Jag räknar med att HDMI direkt inte fungerar för detta eftersom en Macbook Pro från 2012 med gammal Intel iGPU med en Nvidia GT xxxM som "boost"-GPU. Det är Intel-kretsen som styr över vad som är möjligt och den HD Graphics 4000 som sitter där kör bara HDMI/TMDS i originalhastighet, dvs max 1080p/60. Max upplösning över DP är 2560x1600/60.

Tar man en random mDP->HDMI-omvandlare från random butik är det en passiv omvandlare som endast berättar att nu vill den ha en TMDS-signal från grafikkortet, vilket då klarar max ≈5 Gbps och 1080p/60.

Angående mDP->HDMI-adaptrar/omvandlare är de som säljs av Apple/Belkin tänkbara eftersom de är byggda för att fungera rätt mot just de kretsar som sitter i den generationen Macar, till exempel: https://www.apple.com/se/shop/product/HHLY2ZM/B/belkin-4k-min...

Samtidigt är den informationen ofullständig. Står att den klarar 4K men MBP Pro 2012 kan inte alstra en 4K-signal. Då är ju frågan hur den här omvandlaren fungerar? Aktivt eller passivt? Evigt detta med omvandlare. Man måste tänka på vad grafikkortet kan alstra och ifall omvandlaren är aktiv eller passiv. Få butiker och få tillverkare är konkreta med den informationen.

Tydligt aktiva omvandlare likt Club3D CAC-1182 borde fungera för just 1440p/60 eftersom det är inom vad MBP:n klarar över DP. Köpte en sådan själv men han aldrig använda den.

1440p/60 Hz är normalt inga problem med HDMI från en modern PC. Men visst, är det samma ålder – 11 år – kan PC:n också vara i riskzonen för att den heller inte orkar mer än 1080p/60 över HDMI.

Det enklaste är annars att köra HDMI från PC:n och sedan ta en vanlig mDP->DP-kabel för Macen.

Var kanske lite otydligt i mitt inlägg, med "datorn" menade jag PC:n och då använda HDMI från den till skärmen. Förutsatt att den har den porten och är tillräckligt modern.
Går väl lite väl automatiskt kanske, att PC=dator och Mac är något annat..

Det har även tidigare varit vanligt att man kan få högre upplösning/frekvens genom att använda omvandlare från DP t HDMI än att bara använda inbyggda HDMI-porten när det gäller integrerade grafiken.

Håller även med om att det är många delar när det gäller omvandlare/adaptrar, därför vill man gärna förenkla och bygga bort sådana om möjligt.