Tycker @D. svarat ypperligt
Skulle väl tillägga att mDP->DP-sladdar är enklast att finna idag eftersom mDP hade sin peak (och rätt liten "peak") för kanske sex-sju år sedan innan USB-C tog över. Välsorterade lokala Apple-handlare kan fortfarande ha kvar mDP<->mDP-sladdar men det är annars sällsynt idag. Förstås online Amazon och liknande kan fortfarande ha.
Hade själv en sådan generation MBPro – eller har, den behöver repareras med ny fläkt och nytt batteri. Köpte reservdelarna men orkade aldrig stoppa in dem innan jag bytte till annan dator...
Jag räknar med att HDMI direkt inte fungerar för detta eftersom en Macbook Pro från 2012 med gammal Intel iGPU med en Nvidia GT xxxM som "boost"-GPU. Det är Intel-kretsen som styr över vad som är möjligt och den HD Graphics 4000 som sitter där kör bara HDMI/TMDS i originalhastighet, dvs max 1080p/60. Max upplösning över DP är 2560x1600/60.
Tar man en random mDP->HDMI-omvandlare från random butik är det en passiv omvandlare som endast berättar att nu vill den ha en TMDS-signal från grafikkortet, vilket då klarar max ≈5 Gbps och 1080p/60.
Angående mDP->HDMI-adaptrar/omvandlare är de som säljs av Apple/Belkin tänkbara eftersom de är byggda för att fungera rätt mot just de kretsar som sitter i den generationen Macar, till exempel: https://www.apple.com/se/shop/product/HHLY2ZM/B/belkin-4k-min...
Samtidigt är den informationen ofullständig. Står att den klarar 4K men MBP Pro 2012 kan inte alstra en 4K-signal. Då är ju frågan hur den här omvandlaren fungerar? Aktivt eller passivt? Evigt detta med omvandlare. Man måste tänka på vad grafikkortet kan alstra och ifall omvandlaren är aktiv eller passiv. Få butiker och få tillverkare är konkreta med den informationen.
Tydligt aktiva omvandlare likt Club3D CAC-1182 borde fungera för just 1440p/60 eftersom det är inom vad MBP:n klarar över DP. Köpte en sådan själv men han aldrig använda den.
1440p/60 Hz är normalt inga problem med HDMI från en modern PC. Men visst, är det samma ålder – 11 år – kan PC:n också vara i riskzonen för att den heller inte orkar mer än 1080p/60 över HDMI.
Det enklaste är annars att köra HDMI från PC:n och sedan ta en vanlig mDP->DP-kabel för Macen.