Permalänk
Medlem

Får inte upp ljud?

Spelar jag upp ljud ser jag det rör på sig på volymkontrollen i windows

Streamar jag från datorn till telefonen får telefonen det ljud dator spelas upp

Ingen aning vad det kan bero på? Tror inte högtalarna är trasig eller utgången från dator

Permalänk
Medlem

Använder du Bluetooth? Har själv ett par högtalare som har flera utgångsprofiler, där bara den ena av dom fungerar när man spelar upp ljud.

Det här är visserligen linux, men kanske liknande i Windows. Det här verkar vara en inställning för högtalarna och inget som är beroende av OS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jo, man kan välja utenhet i Windows under ljudinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Använder du Bluetooth? Har själv ett par högtalare som har flera utgångsprofiler, där bara den ena av dom fungerar när man spelar upp ljud.<Uppladdad bildlänk>

Det här är visserligen linux, men kanske liknande i Windows. Det här verkar vara en inställning för högtalarna och inget som är beroende av OS.

Använder inte bluetooth, då det är stationär dator

Använder "vanliga" pc högtalare som kopplas in på datorns baksida

Tror det är något med jag streamar från dator till telefon gjort något med ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jo, man kan välja utenhet i Windows under ljudinställningarna.

På volymkontrollen, och längst åt vänster kan jag ändra på 2 inställningar

På den ena ser jag grön stapel röra sig när jag spelar upp ljud, med den andra ingen grön stapel

Permalänk
Medlem

Tidigare när jag stoppat in högtalarsladdern i datorn har det alltid dykt upp en ruta på skärmen med inställningar för ljud

Den får jag inte upp nu oavsett ingång på ljudkortet jag stoppar i sladden?

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Tidigare när jag stoppat in högtalarsladdern i datorn har det alltid dykt upp en ruta på skärmen med inställningar för ljud

Den får jag inte upp nu oavsett ingång på ljudkortet jag stoppar i sladden?

Om du högerklickar på ljudikonen där nere där datum och tid visas så bör du kunna välja mellan:
- "Open Sound Settings" / "Öppna ljudinställningar"
- "Open Volume Mixer" / "Öppna volymmixer"
- "Spatial sounds" / "Spatialljud"
- "Sounds" / "Ljud"

Välj den som kommer efter "Spatialljud", alltså "Ljud". Då får du upp klassiska Ljudpanelen. Gå nu till till flikarna "Uppspelning" och "Inspelning" och se om du hittar dina ljudenheter där som du kanske måste aktivera. Där enheterna finns så kan du behöva högerklicka och välja att "Visa inaktiverade enheter" / "Show disabled devices".

Om du vänsterklickar på samma ljudikon där nere i hörnet där datum och tid visas så bör du få upp en rad med text, sedan en rad med ljudikon, ljudmätare och ett nummervärde på volymen. Övre raden där så bör du se en /\-ikon som du kan klicka på för att välja uppspelningsenhet.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Om du högerklickar på ljudikonen där nere där datum och tid visas så bör du kunna välja mellan:
- "Open Sound Settings" / "Öppna ljudinställningar"
- "Open Volume Mixer" / "Öppna volymmixer"
- "Spatial sounds" / "Spatialljud"
- "Sounds" / "Ljud"

Välj den som kommer efter "Spatialljud", alltså "Ljud". Då får du upp klassiska Ljudpanelen. Gå nu till till flikarna "Uppspelning" och "Inspelning" och se om du hittar dina ljudenheter där som du kanske måste aktivera. Där enheterna finns så kan du behöva högerklicka och välja att "Visa inaktiverade enheter" / "Show disabled devices".

Om du vänsterklickar på samma ljudikon där nere i hörnet där datum och tid visas så bör du få upp en rad med text, sedan en rad med ljudikon, ljudmätare och ett nummervärde på volymen. Övre raden där så bör du se en /\-ikon som du kan klicka på för att välja uppspelningsenhet.

Mvh,
WKL.

Tack för guide, när jag högerklickar får jag upp

Öppna ljudinställningar
Öppna volymkontrollen
Spataljud (av)
Ljud
Felsök ljudproblem

Permalänk
Medlem

OK nu börjar det hända något

Jag är inne på högtalarkonfigurationen i windows, där kan jag testa spela ljud, då hör jag ljud

Så det är inte trasigt åtminstonde, men jag får inte ljud när jag startar upp dator, spelar spotify, kollar på youtube

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

OK nu börjar det hända något

Jag är inne på högtalarkonfigurationen i windows, där kan jag testa spela ljud, då hör jag ljud

Så det är inte trasigt åtminstonde, men jag får inte ljud när jag startar upp dator, spelar spotify, kollar på youtube

Inuti "Ljud" -> "Uppspelning/Högtalare" tror jag det heter något så kan du se enheter som kan spela upp ljud.

Dessa ska du kunna högerklicka på och sedan välja "Använd som standardenhet" / "Use as default device". Programvaror som datorns operativsystem och Spotify tror jag bara kör "Standardljudenhet", alltså den du valt som standardenhet.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Nä det verkar hopplöst

Men skumt jag kan streama windows och ljudet till telefonen

Permalänk
Medlem

Nu fick man ordning på det

Tog en felsökning, kom upp något med microsoft mic, i någon ruta med inställningar valde jag markera saker, därefter kom ljudet igång

Skummaste felet jag haft med ljud med dator

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Nu fick man ordning på det

Tog en felsökning, kom upp något med microsoft mic, i någon ruta med inställningar valde jag markera saker, därefter kom ljudet igång

Skummaste felet jag haft med ljud med dator

Troligen fel default ljudutgång ställd som utgång

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Tidigare när jag stoppat in högtalarsladdern i datorn har det alltid dykt upp en ruta på skärmen med inställningar för ljud

Den får jag inte upp nu oavsett ingång på ljudkortet jag stoppar i sladden?

Håll reda på signalriktningen, du ansluter högtalare till en utgång !

Skrivet av Ozeroun:

Nä det verkar hopplöst

Men skumt jag kan streama windows och ljudet till telefonen

Streaming använder bara datorn som fjärrkontroll och innebär inte att datorn sänder ut nått ljud som spelas upp på en annan enhet.

Skrivet av Ozeroun:

Nu fick man ordning på det

Tog en felsökning, kom upp något med microsoft mic, i någon ruta med inställningar valde jag markera saker, därefter kom ljudet igång

Skummaste felet jag haft med ljud med dator

Det är kanske inte så underligt eftersom en del mikrofoner har ett komplett ljudkort med utgångar tex min Yeticaster har det och den kan väl kanske tolkas som "bara en mikrofon" i inställningarna även när den dyker upp under kategorin utdata (utgångar) om man inte läser ordentligt vilken inställning det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håll reda på signalriktningen, du ansluter högtalare till en utgång !

Streaming använder bara datorn som fjärrkontroll och innebär inte att datorn sänder ut nått ljud som spelas upp på en annan enhet.

Det är kanske inte så underligt eftersom en del mikrofoner har ett komplett ljudkort med utgångar tex min Yeticaster har det och den kan väl kanske tolkas som "bara en mikrofon" i inställningarna även när den dyker upp under kategorin utdata (utgångar) om man inte läser ordentligt vilken inställning det handlar om.
https://i.imgur.com/bWUeF33.png

Mer underligt om man inte ändrat på den inställningen tidigare, tror att appen jag använder för att streama windows från dator till telefon ändrat och påverkat

Använder aldrig mikrofon, så det var det sista man tänkte på att kolla upp

Jag använder telefonen för att fjärrstyra datorn från annat rum