Datorn fryser ibland, får Fel meddelande Kernel-Power 41

Permalänk
Medlem

Datorn fryser ibland, får Fel meddelande Kernel-Power 41

Hej!
Min dator fryser ibland, när den har fryst kan jag höra ljudet från polarna i discord i cirka 30 sek. Men sen slutar även dem höras och då är det bara att stänga av datan via chassit. Det sker oftast mellan 30 min till 5 tim efter att jag påbörjat något. Händer oftast när jag har ett spel igång och t.ex google på andra skärmen. Diablo 4 fick det att krasha som mest, nästan alltid inom 30 min. Detta händer aldrig när datorn bara används för mindre krävande processer t.ex surfa på nätet. Har provat att installera om datorn samt att lägga till fläktar i chassit, ifall det skulle vara överhettning i chassit. Det hjälpte att installera om datorn lite grann, har inte fått lika många krasher efter det. Men det förekommer fortfarande tyvärr. Jag misstänker att det kan vara nätaggregatet eftersom att det har legat en skruv löst inuti den under en längre tid, vet inte vad det kan ge för skador, om det ens gjort det. Men det känns som det och jag hoppas det för plånbokens skull. Datorn är byggd i januari 2023.

Detta är skitirriterande, vore kul att få det löst.

Windows 11 pro

CPU: AMD RYZEN 5800X3D

Grafikkort: Radeon RX 6800 XT NITRO+ OC

Moderkort : ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO x570

Ram: 2 st Kingston FURY Beast RGB - DDR4 - sats - 32 GB: 2 x 16 GB - DIMM 288-pin - 3600 MHz / PC4-28800 - CL18 - 1.35 V
SSD: 2 st Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD

Nätaggregat: ASUS ROG Strix 850W 80+ gold

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande problem som dig på senaste tiden, har inte hänt lika ofta som för dig men det började för ett tag sedan.
Jag antar att det var en Windows uppdatering som orsakade problemet för min del.

Det började med att mitt system fryste helt plötsligt en dag, kollade Event Loggen men såg inget som stod ut.
Jag märkte efter ett par gånger att det hände när jag använde alt+tab att gå in och ur spel.

Jag antog att det var grafikkort relaterat (Jag har ett 1080 Ti) och testade att installera senaste drivrutiner och testade att rulla tillbaka till en äldre version utan någon hjälp.
Funderade på om mitt nätaggregat kunde vara boven då det börjar bli lite gammalt (EVGA G2 750W) men tror inte det.

Det som verkar har löst det för mig är att stänga av GPU Scheduling i Windows.
Jag kan inte vara 100% säker på att det är löst, men jag har inte haft några problem sen jag stängde av det och det har gått ett par dagar nu.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av levdich:

Jag misstänker att det kan vara nätaggregatet eftersom att det har legat en skruv löst inuti den under en längre tid, vet inte vad det kan ge för skador, om det ens gjort det.

Så länge den ligger still är det ingen fara skulle jag tänka mig. Men det är inte optimalt om du har lösa delar som skvalpar runt i nätaggregatet.

Kan du se något i Windows Event Log (eller händelseloggen kanske det heter på svenska)? Där finns en summering av viktiga händelser till höger i rutan under Overview (Summary of Administrative Events). Högst upp på listan finns Critical (eller Kritiska?) och därefter följer de i fallande ordning baserat på hur allvarliga felen är. Du kommer ha en del poster på Critical antagligen.

Eventuellt kan du där hitta någon hint om vad som orsakar frysningarna i ditt operativsystem. Leta efter andra kritiska fel, eller på nivån under (Error), leta efter något som kan ha med din hårdvara eller mjukvara att göra, som exempelvis drivrutiner som hänger sig eller inte läses in korrekt. Det kommer finnas en hel del att gräva i där.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Jag har haft ett liknande problem som dig på senaste tiden, har inte hänt lika ofta som för dig men det började för ett tag sedan.
Jag antar att det var en Windows uppdatering som orsakade problemet för min del.

Det började med att mitt system fryste helt plötsligt en dag, kollade Event Loggen men såg inget som stod ut.
Jag märkte efter ett par gånger att det hände när jag använde alt+tab att gå in och ur spel.

Jag antog att det var grafikkort relaterat (Jag har ett 1080 Ti) och testade att installera senaste drivrutiner och testade att rulla tillbaka till en äldre version utan någon hjälp.
Funderade på om mitt nätaggregat kunde vara boven då det börjar bli lite gammalt (EVGA G2 750W) men tror inte det.

Det som verkar har löst det för mig är att stänga av GPU Scheduling i Windows.
Jag kan inte vara 100% säker på att det är löst, men jag har inte haft några problem sen jag stängde av det och det har gått ett par dagar nu.

ska testa det där och se vad som händer, tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så länge den ligger still är det ingen fara skulle jag tänka mig. Men det är inte optimalt om du har lösa delar som skvalpar runt i nätaggregatet.

Kan du se något i Windows Event Log (eller händelseloggen kanske det heter på svenska)? Där finns en summering av viktiga händelser till höger i rutan under Overview (Summary of Administrative Events). Högst upp på listan finns Critical (eller Kritiska?) och därefter följer de i fallande ordning baserat på hur allvarliga felen är. Du kommer ha en del poster på Critical antagligen.

Eventuellt kan du där hitta någon hint om vad som orsakar frysningarna i ditt operativsystem. Leta efter andra kritiska fel, eller på nivån under (Error), leta efter något som kan ha med din hårdvara eller mjukvara att göra, som exempelvis drivrutiner som hänger sig eller inte läses in korrekt. Det kommer finnas en hel del att gräva i där.

Lycka till.

ska ta mig en ordentlig titt, uppskattar hjälpen!