Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

DLSS och uppskalningstekniker är en blessing när det gäller att spela i högre upplösning. Jag spelar nog inget grafiktyngre spel i native om uppskalningsalternativ finns. Vet dock inte om du behöver ha ont i magen över att FSR är så hopplöst mycket sämre än DLSS. Den kanske inte är fullt lika bra alla gånger, men glappet mellan dem verkar generellt vara som minst i 4K (förutsatt att du nu spelar i 4K på din tv). Skillnaden varierar lite grann beroende på hur "hård" uppskaling som krävs - Quality kontra Balanced och så vidare - men i vilket fall tvivlar jag väldigt starkt på att FSR är så pass uselt att du hellre låser spelet till 30 hemska bildrutor/sekund. Där är vi alla olika, så klart, men 30fps är borderline ospelbart, tycker jag.

Sägs ju (ryktas) att AMD kommer släppa FSR 3 i samband med Starfield. Blir ju intressant då att jämföra hur långt de har kommit. Förhoppningsvis väl optimerat, då ju AMD är partner i Starfield.

https://overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_s_aiming_to_mak...

https://www.sweclockers.com/nyhet/36985-amds-uppskalningstekn...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

https://www.pcgamesn.com/starfield/crossplay

Angående min fråga om att spela med Gamepass och PC, så ser det ut att fungera med crossplay.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det har nyligen fått märkningen "xbox play anywhere" så progress borde följa med över mellan xbox och PC
https://www.xbox.com/en-US/games/store/starfield/9NCJSXWZTP88

"Progress goes with you - Pick up where you left off on another Xbox or Windows 10/11 PC, bringing all your saves, game add-ons, and achievements with you"

Yes, fan vad skönt! Jag hade fel/gammal info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Sägs ju (ryktas) att AMD kommer släppa FSR 3 i samband med Starfield. Blir ju intressant då att jämföra hur långt de har kommit. Förhoppningsvis väl optimerat, då ju AMD är partner i Starfield.

https://overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_s_aiming_to_mak...

https://www.sweclockers.com/nyhet/36985-amds-uppskalningstekn...

Spännande. Jag har ännu inte kunnat prova frame generation, men för någon som värdesätter hög framerate framför det mesta annat så är jag hoppfull. Har dålig koll på hur mycket barnsjukdomar DLSS 3.0 hade (har?), men någonstans måste ju AMD börja så det kan väl lika gärna vara Starfield och så får man väl ha lite överseende då. Det riktigt tråkiga vore väl om AMD gör FSR 3 avhängigt hårdvaran i sina Radeon-kort. Då står ju vi med Nvidias Ampere-kort, som ändå avnjutit det bästa av två världar, rätt omkörda av utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja du får access på både PC och XBOX, observera dock att av allt jag läst är spelet inte crossplay/cloudsave så du kan INTE hoppa mellan PC/xbox och det blir helt separata spelsessioner då.

Med tanke på att det är en Play Anywhere titel så måste det så vitt jag vet ha både crossplay, cross save och cloud save på Xbox och PC (via MS Store/Game pass för PC).

Köper man i någon annan butik så gäller väl vad som stöds av den butiken antar jag.

Edit: Såg inte att detta redan var besvarat.

Permalänk

En 40 min lång video på engelska där spelet spelas på Xbox.

Permalänk
Medlem

Om jag kör Gamepass och den prenumerationen går ut och därefter köper jag spelet som en fysisk kopia, kan jag då hoppas på att det som finns sparat finns kvar?
Gillar inte riktigt tanken att "hyra" spelet.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Om jag kör Gamepass och den prenumerationen går ut och därefter köper jag spelet som en fysisk kopia, kan jag då hoppas på att det som finns sparat finns kvar?

Det lär ju gå att spara lokalt, och då bara flytta över sparfilerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spicata:

Det är lite olika. I vissa spel kan du bara föra över savefilerna från windows-store mappen till tex steam och allt fungerar, vissa spel fungerar det inte med.

Dock är det mycket beroende på vilken plattform du kör på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kommer ni köra 1st-person eller 3rd-person? För mig blir det nog en mix. Inomhus/close combat 1st-person, 3rd-person utomhus/utforskande. Fast förmodligen mest 1st-person.

Jag längtar rejält efter denna release -är riktigt sugen på att få spela.

Hoppas min 5600X/2080/32GB-dator kommer hantera det bra på 1440p (Nya drivrutiner idag från Nvidia förresten, för bl.a. Starfield - v537.13)

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

Kommer ni köra 1st-person eller 3rd-person? För mig blir det nog en mix. Inomhus/close combat 1st-person, 3rd-person utomhus/utforskande. Fast förmodligen mest 1st-person.

Alltid förstaperson för mig. Jag avskyr tredjepersonsperspektiv. Har t ex Control och RDR2, men klarar inte att spela för jag står inte ut med utifrånvyn. RDR2 har ett förstapersonsläge men det funkar inte bra. Det märks att spelet är gjort för tredjeperson och sen fått en ihopslängd variant som alternativ.

I Skyrim är det 99.9 % förstaperson för mig. Växlar bara till utsidan när jag vill se hur figuren ser ut eller jag vill se hur nära en kant figuren står.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ser nu att man via Microsoft Store kan köpa spelet digitalt och då inte behöva kludda med Game Pass.
De skriver att man kan installera på sin xbox och en windows dator, så jag antar att det kommer att fungera att köra crossplay även med köpta digitala kopior.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Ser nu att man via Microsoft Store kan köpa spelet digitalt och då inte behöva kludda med Game Pass.
De skriver att man kan installera på sin xbox och en windows dator, så jag antar att det kommer att fungera att köra crossplay även med köpta digitala kopior.

Orkar man kludda lite dock får du ganska många månader game pass för vad starfield kostar att köpa…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Orkar man kludda lite dock får du ganska många månader game pass för vad starfield kostar att köpa…

Hur kluddar man? Känns fel att bara "hyra" spel men blir det bra mycket billigare så... Kan ju alltid köpa det på en rea efter ett tag istället.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Hur kluddar man? Känns fel att bara "hyra" spel men blir det bra mycket billigare så... Kan ju alltid köpa det på en rea efter ett tag istället.

Börja här
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559776-tre-ar-game-pa...

Men i kort, man köper billiga koder hos tex eneba till xbox live gold, en tjänst som inte finns längre men som fortfarande säljs, när man löser in koden på sitt microsoft konto blir det konverterat automatiskt till Game Pass Ultimate. Inte 1:1 längre men fortfarande bra pris och det finns MYCKET bra spel i game pass, IMHO.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bästa serien Adam har påbörjat på länge, jag sitter som klistrad och följer hur dom tillverkar och moddiferar för att nå slutmålet till där dom ska filma skeppet. Finns två avsnitt av det än så länge, dom är sjukt duktigahela teamet (såklart, det är Adam Savage som styr)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Köpte precis på steam, omräknat till riksdaler blev det 835kr för vanilj versionen.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Köpte precis på steam, omräknat till riksdaler blev det 835kr för vanilj versionen.

Köpte med häromdan. Har inte förbeställt något sedan Skyrim men det finns ingen risk att jag kommer spela detta mindre än 100h. Nu räknar vi ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

men du har inte early access eller? Jag satt och hängde på köpknappen tidigare men det var enbart för att få spela tidigare. Väntar nog

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

men du har inte early access eller? Jag satt och hängde på köpknappen tidigare men det var enbart för att få spela tidigare. Väntar nog

6 september står det på steam sidan så förmodligen ingen early access.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Skrivet av Pe3:

6 september står det på steam sidan så förmodligen ingen early access.

Det är bara Digital Premium samt Constellation Edition som får early access.

Permalänk
Avstängd

Verkar som att man inte, trots alla som sa att man skulle kunna, vandra runt planeterna. Vilket för mig bekräftar att planeterna är åter: en platt fyrkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Verkar som att man inte, trots alla som sa att man skulle kunna, vandra runt planeterna. Vilket för mig bekräftar att planeterna är åter: en platt fyrkant.

Har du någon källa?

Oavsett påståendet så ska man i alla fall kunna landa var man vill och gå runt i området. Jag har spelat flera andra spel som har fungerande procedurell planetgenerering, det är mest en fråga om skalan på planeter. En del av de andra spelen har väldigt små planeter. Att generera individuella "platta fyrkanter" är sannolikt svårare än att generera en hel planet, eftersom teknologin för att generera hela planeter redan finns i andra spel. I Elite Dangerous kan man teoretiskt hanka sig fram runt en planet (1:1 skala) till fots, men det finns faktorer som syre/energi som gör det svårt i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Har du någon källa?

Oavsett påståendet så ska man i alla fall kunna landa var man vill och gå runt i området. Jag har spelat flera andra spel som har fungerande procedurell planetgenerering, det är mest en fråga om skalan på planeter. En del av de andra spelen har väldigt små planeter. Att generera individuella "platta fyrkanter" är sannolikt svårare än att generera en hel planet, eftersom teknologin för att generera hela planeter redan finns i andra spel. I Elite Dangerous kan man teoretiskt hanka sig fram runt en planet till fots, men det finns faktorer som syre/power och annat som gör det svårt i praktiken.

Min källa är leaks i form av bilder som finns på 4chan /v/ tror inte jag får länka

Står såhär i den

Citat:

BOUNDARY REACHED
Open the map to explore another region, or return to your ship.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Min källa är leaks i form av bilder som finns på 4chan /v/ tror inte jag får länka

Vad säger bilderna då, att man kommer till en slags konstgjord mur eller tar grafiken slut?

Edit: Får väl se, det är en vecka till spelet släpps. Har de ljugit så lär de få det hett om öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Wait what? Jag kommer från 500+ timmar No Man’s Sky med en bazzillion planeter och du säger att de tusen planeter det snackats om är fake? Nu blir jag nervös…

Edit
Men de bekräftade ju detta på X bara för några dagar sen?
” Pete Hines, the Head of Publishing at Bethesda, revealed on Twitter on Aug. 22 that Starfield will allow its players to explore the entirety of each planet. “If you want. Walk on, brave explorer” he answered simply to a fan’s question on the subject.”

Permalänk
Medlem

Om skalan är realistisk, och gångfarten är realistisk, så skulle det ta ca 8000 timmar att gå runt en planet som jorden. Om gång sker i realtid i spelet och man spelar åtta timmar per dygn, innebär det tusen dygn, eller över två och ett halvt år!
Det är en funktion som inte behövs i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Vad säger bilderna då, att man kommer till en slags konstgjord mur eller tar grafiken slut?

Edit: Får väl se, det är en vecka till spelet släpps. Har de ljugit så lär de få det hett om öronen.

Finns även videor där som läggs upp och tas bort titt som tätt.

Skrivet av cyklonen:

Om skalan är realistisk, och gångfarten är realistisk, så skulle det ta ca 8000 timmar att gå runt en planet som jorden. Om gång sker i realtid i spelet och man spelar åtta timmar per dygn, innebär det tusen dygn, eller över två och ett halvt år!
Det är en funktion som inte behövs i praktiken.

Detta är Starfield de kommer inte vara i verklighetstrogen storlek.

Problemet är ju om man är på en explore-hype och sedan möts av något som säger nej turn back så är ju det lite av en massiv let down. Och faktumet att inga fordon finns överhuvudtaget gör ju detta än mer suspekt och lite mer bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns även videor där som läggs upp och tas bort titt som tätt.

Detta är Starfield de kommer inte vara i verklighetstrogen storlek.

Problemet är ju om man är på en explore-hype och sedan möts av något som säger nej turn back så är ju det lite av en massiv let down. Och faktumet att inga fordon finns överhuvudtaget gör ju detta än mer suspekt och lite mer bekräftat.

Såg att det dök upp på andra ställen också. Det var väl bara någon dag sedan Pete Hines sa att man kan gå runt planeten i en intervju.