Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det slutade med att vi hade med oss svenska kontanter till Thailand. Det blev faktiskt billigast så.

Du kan ej växla svenska kontanter i Thailand längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du kan ej växla svenska kontanter i Thailand längre

Jaså? I våras var det inga problem i alla fall. Vi fick oftast ungefär samma växlingskurs som banken här hemma erbjöd fast såklart utan alla avgifter osv. Sedan vet jag inte om det spelade någon roll att det var sambon som skötte pengaväxlingen, hon har dubbelt medborgarskap och använde sitt thai-pass när hon växlade pengarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jaså? I våras var det inga problem i alla fall. Vi fick oftast ungefär samma växlingskurs som banken här hemma erbjöd fast såklart utan alla avgifter osv. Sedan vet jag inte om det spelade någon roll att det var sambon som skötte pengaväxlingen, hon har dubbelt medborgarskap och använde sitt thai-pass när hon växlade pengarna.

Det går inte längre att växla in svenska kronor i Thailand. Om du vill ha med dig kontanter är till exempel euro eller dollar att föredra.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medbor...

Permalänk
Medlem

Flera länder det inte går växla sek i, för skojs skull testade jag om jag kunde få växla min "backup 500ing" i Tjeckien i somras men fick nej på 2 olika kontor (växla inte pengar i Tjeckien även om det går, kanonsätt bli lurad på om man inte har 120% koll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Lunar kostar väl numera att signa upp sig. Kör på Revolut (2000 kr/månad) och Northmill (5000 kr / dag) utomlands.

Nej, Lunar är gratis.
Jag kör på Lunar Light

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Använd klarnakortet utomlands, där har de inga avgifter. Funkade bra för mig förra veckan när jag var i Turkiet 😊

Jag kör såhär:

Klarna kort vid kortbetalning utomlands
Northmill när jag ska ta ut kontanter utomlands

Blir det dyrare med Northmill vid kortbetalning utomlands än Klarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Blir det dyrare med Northmill vid kortbetalning utomlands än Klarna?

Nej de är helt gratis dock så kan man inte ta ut kontanter med klarna - och så behöver man såklart fylla på med pengar för northmill kortet (jmf med klarna där man redan har en viss köpkraft)

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Aha du använder Klarna för att handla på kredit. Låter som om Northmill kunde vara bra för mig. Varje år i svart 15 års tid lämnar jag Europa för Asien på vintern i en månad. Här bara haft Visa/MasterCard från Swedbank med mig. Låter som om Northmill vore en marginellt (men dock) billigare lösning. Överföring med Swish är ju dessutom busenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Aha du använder Klarna för att handla på kredit. Låter som om Northmill kunde vara bra för mig. Varje år i svart 15 års tid lämnar jag Europa för Asien på vintern i en månad. Här bara haft Visa/MasterCard från Swedbank med mig. Låter som om Northmill vore en marginellt (men dock) billigare lösning. Överföring med Swish är ju dessutom busenkelt.

Jo men precis de är väl någon form av kredit, tänker mest på om man är utomlands och inte har tillgång till internet för att fylla på kortet 😊 har båda i plånboken när jag är utomlands

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Skaffade Northmill och laddade det med x kronor. Funkade ju hur smidigt som helst. Bra att det är Visa också då jag som sagt har MasterCard sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Önskar få lite åsikter från er med Amex Gold.

Överväger att lämna SAS Amex Premium för ett Amex Gold då familjen flyttar till samma kontinent i vinter så vi kommer flyga mindre. Upplever heller inte att jag haft jättestor nytta av att samla Eurobonuspoäng då poängresorna varit extremt selektiva vad man kan boka och när man använder poängen som valuta får man nästan ingenting.

Samlar ungefär 50.000 Eurobonuspoäng per år med SAS historiskt sätt, ingen supermängd men det har räckt till några hotellnätter och rabatterat biljettpris.

För er som har Amex Gold vad hade det gett med deras poängsystem i stället?
Värt att byta? Andra åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur fungerar det om min sambo står på kontot (Coop Mastercard) och jag tar ett extrakort. Kommer jag kunna lägga till det i Samsung Pay eller måste jag stå på huvudkontot för att det skall fungera?

Ingen som vet hur detta fungerar?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Önskar få lite åsikter från er med Amex Gold.

Överväger att lämna SAS Amex Premium för ett Amex Gold då familjen flyttar till samma kontinent i vinter så vi kommer flyga mindre. Upplever heller inte att jag haft jättestor nytta av att samla Eurobonuspoäng då poängresorna varit extremt selektiva vad man kan boka och när man använder poängen som valuta får man nästan ingenting.

Samlar ungefär 50.000 Eurobonuspoäng per år med SAS historiskt sätt, ingen supermängd men det har räckt till några hotellnätter och rabatterat biljettpris.

För er som har Amex Gold vad hade det gett med deras poängsystem i stället?
Värt att byta? Andra åsikter?

Norwegian kreditkort. Avgiftsfritt och cashback för allt eller cashpoints för flyg. Du kan toggla mellan valen i deras app. Väldigt smidigt

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Norwegian kreditkort. Avgiftsfritt och cashback för allt eller cashpoints för flyg. Du kan toggla mellan valen i deras app. Väldigt smidigt

Du kan max få 500 kr i cashback per år med Norwegian, d v s ingen cashback på köp över 100 000 kr per år. Något att tänka på om du tänker använda kortet mycket.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Du kan max få 500 kr i cashback per år med Norwegian, d v s ingen cashback på köp över 100 000 kr per år. Något att tänka på om du tänker använda kortet mycket.

Vart har du läst det? Enligt Norwegians hemsida står det att de inte finns några begränsningar på hur mycket Cashback man kan tjäna

https://www.banknorwegian.se/c/info/cashback/

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vart har du läst det? Enligt Norwegians hemsida står det att de inte finns några begränsningar på hur mycket Cashback man kan tjäna

https://www.banknorwegian.se/c/info/cashback/

Det står i appen och jag har kommit upp över gränsen för året och har därför bytt till cashpoints resterande del av året.

"Cashback: pengar tillbaka

Intjäning

0,5 % tillbaka på varuköp
Ta ut intjänade poäng när som helst
1 Cashback motsvarar 1 SEK
Gäller kortanvändning på upp till 100 000 kr per kalenderår
Gäller för nya varuköp från det tidspunktet som du bekräftar bytet i appen eller på MinSida
Du tjänar ej cashback på följande:

Kontantuttag i Sverige och i utlandet
Räkningsbetalning (betalningar och överföringar genomförda via MinSida/appen)
Köp hos flygbolag
Köp av valuta
Användning av cashback

På MinSida eller i appen kan du se intjänade cashback. Du kan när som helst överföra intjänad cashback till ditt kreditkort, så att den utestående skulden minskas.

Vid byte till CashPoints

Du förlorar ej intjänad cashback om du väljer att byta till CashPoints-intjäning. Så länge vi erbjuder cashback-intjäning, kan du när som helst använda intjänat saldo.

Se villkor här:

Avtalsvillkor för cashback
Cashback är ett bonusprogram kopplat till användningen av ditt Bank Norwegian-kort. Kunder med ett giltigt Bank Norwegian-kreditkort kan delta i cashback-programmet.

Aktuella regler för att få cashback är tillgängliga på Bank Norwegians hemsida.

Beräkning, mottagande och användning av cashback
Kunder måste aktivt välja cashback istället för CashPoints i appen eller på Mina sidor. Intjäning av cashback sker från samma datum som bekräftelse på övergång till cashback har registrerats. Beräkning av cashback sker efter att kreditkortstransaktioner har bokförts.

Kunder kan överföra tilldelad cashback till sitt kreditkort. Cashback som inte har överförts till kreditkortet vid uppsägning av kortet, antingen som följd av kundens uppsägning eller vid uppsägning som följd av missbruk, kommer att raderas.

Vid återbetalning av kreditkortstransaktioner tillbakaförs tillhörande cashback.

Ändringar eller annullering av cashback-intjäning
Bank Norwegian förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkoren för cashback, härunder framtida intjäning av cashback samt användning av denna.

Bank Norwegian kan när som helst ändra intjäningsreglerna för cashback. Sådana ändringar kommer att meddelas på vår hemsida och via säkert meddelande på MinSida eller e-post.

Bank Norwegian kan fritt, helt eller delvis, överföra sina rättigheter och skyldigheter kopplade till cashback till ett annat rättssubjekt, till exempel i samband med en omläggning av cashback-intjäning, organisatoriska ändringar eller försäljning av cashback-programmet.

Upphörande av cashback
Cashback-intjäning är tillfälligt. När programmet upphör kommer Bank Norwegian meddela detta via e-post samt MinSida med 4 veckors varsel."

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ingen som vet hur detta fungerar?

Vet inte i Samsung Pay men fungerar problemfritt i Apple Pay. Bör ju fungera samma för Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vart har du läst det? Enligt Norwegians hemsida står det att de inte finns några begränsningar på hur mycket Cashback man kan tjäna

https://www.banknorwegian.se/c/info/cashback/

Jag läser på deras hemsida: https://www.banknorwegian.se/kreditkort/cashback/
Har för övrigt deras kort också och vet av erfarenhet hur det fungerar.
Var god se min bild.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Saknar fan Rockerkortet när dom var bra. Hade 9.5% cashback/månad på allt jag handlade. Max 500 Kronor.
Ja det gick ju superfort att komma upp i 500 kronor per månad. Såklart rimligt att dom tog bort det. Lät som en riktig förlustaffär för dom.

Finns det något liknande Rocker, som dom var för 1 år sedan?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Funderar på att öppna ett konto hos Northmill och även skaffa ett kort hos dom för ja i princip alla kortbetalningar. Men är det nån som har gått över helt till någon av de här mer moderna bankerna och får in lön, betalar fakturor osv., alltså kör allt på ett och samma ställe? Tänker mest för att kunna skippa den där trista årsavgiften för ett bankomatkort som de flesta traditionella banker kör på och även kunna samla sparkontot så man får allt på samma ställe. Och så är det väl förmånligt med att använda kortet utomlands jämfört med t.ex. Länsförsäkringar som jag förstått det?

Sen har vi såklart min oro för integritet, är det någon som lusläst deras integritetspolicy? Tänker så de inte säljer uppgifter t.ex. vad man köper osv. till tredjepart. Har skummat igenom den men inte hittat nåt oroväckande. Inga avgifter känns alltid för bra för att vara sant. Men gissar på att de tjänar en hel del på folk som lånar, kredit, sparkonton osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lsociety:

Funderar på att öppna ett konto hos Northmill och även skaffa ett kort hos dom för ja i princip alla kortbetalningar. Men är det nån som har gått över helt till någon av de här mer moderna bankerna och får in lön, betalar fakturor osv., alltså kör allt på ett och samma ställe? Tänker mest för att kunna skippa den där trista årsavgiften för ett bankomatkort som de flesta traditionella banker kör på och även kunna samla sparkontot så man får allt på samma ställe. Och så är det väl förmånligt med att använda kortet utomlands jämfört med t.ex. Länsförsäkringar som jag förstått det?

Sen har vi såklart min oro för integritet, är det någon som lusläst deras integritetspolicy? Tänker så de inte säljer uppgifter t.ex. vad man köper osv. till tredjepart. Har skummat igenom den men inte hittat nåt oroväckande. Inga avgifter känns alltid för bra för att vara sant. Men gissar på att de tjänar en hel del på folk som lånar, kredit, sparkonton osv.

De brukar inte låta dig betala räkningar och de brukar inte utfärda bankid. Så du behöver fortfarande ha en riktig bank. Förslag är skandiabanken, öppna bara konto och låt bli att skaffa kortet, så kostar det ingenting.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Vet inte i Samsung Pay men fungerar problemfritt i Apple Pay. Bör ju fungera samma för Samsung.

Tack, då kör vi på det så får vi hoppas att det fungerar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag läser på deras hemsida: https://www.banknorwegian.se/kreditkort/cashback/
Har för övrigt deras kort också och vet av erfarenhet hur det fungerar.
Var god se min bild.

<Uppladdad bildlänk>

Tack, hade missat det. Det var ju synd, finns det andra - gratis kreditkort som inte har någon begränsning på Cashback?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tack, hade missat det. Det var ju synd, finns det andra - gratis kreditkort som inte har någon begränsning på Cashback?

Jag tycker Preem kortet är väldigt trevligt. Ingen begränsning där. 0.5% cashback.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag tycker Preem kortet är väldigt trevligt. Ingen begränsning där. 0.5% cashback.

Kreditkorten från de olika bensinbolagen brukar ha som begränsning att de inte ger Cashback om du använder kortet för köp hos konkurrerande bolag. Således bör du ta ett kort från bolaget där du brukar tanka.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Kreditkorten från de olika bensinbolagen brukar ha som begränsning att de inte ger Cashback om du använder kortet för köp hos konkurrerande bolag. Således bör du ta ett kort från bolaget där du brukar tanka.

Ja finns ju circle-k också om nu bensinen är något som man förväntas samla mkt cashback på. Dem verkar ha 1% på alla köp hos dom och 0.5% på allt annat utom konkurrerande bensinbolag då

OKQ8 däremot har ju i mina ögon någon konstig form av återbäring och inte en direkt %-cashback så den hade jag inte rekommenderat.

Preem kör 0.5% på allt utom konkurrerande bensinbolag då. Sen kan man använda bonusen och dra av på nästa faktura direkt. Vilket är schysst, vet ej hur det funkar hos de andra.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underwatch:

Tack, hade missat det. Det var ju synd, finns det andra - gratis kreditkort som inte har någon begränsning på Cashback?

Everyday är inte gratis, men blir det i praktiken om du använder det som huvudkort. Har ingen övre gräns på cashback, 1% på mat & bensin, 0,5% på övrigt. Efter du spenderat 20000 per halvår ger det 1% på allt.

Inget som ska lösas in eller kupongas heller, det dras direkt från fakturan. Det är det kort som gett mig mest avkastning utan någon arbetsinsats, så 👍.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ingen som vet hur detta fungerar?

Det fungerar, frugan har ett extrakort och hon har det i applepay, (själv stör jag mig på att de inte har google pay, ska de vara så svårt? )

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt nöjd med RefunderPay. Använder bara kortet till stora köp som jag sen betalar av direkt räkningen kommer. Minimum 2% cashback på köp via Refunder.se, ofta har butiker ytterligare % (t ex har Samsung haft 7.5% och dubbel cashback = 15% + 2%)

Ca 4000kr total Cashback sen 2022-11-23

Har haft lite strul med köp som ej registrerats, eller inte blivit rätt summa och deras chatt har alltid varit snabba och behjälpliga.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

För oss som använt Curve kommer det bli betydligt sämre från 11 November: https://cdn.buttercms.com/jkY61dDSuCMbeLZO7nDj

Väldigt begränsade fria växlingsmöjligheter, och skyhöga 2,5% påslag utanför de fria. Blir att säga upp efter månadsskiftet och hitta andra alternativ, men synd på GBIT-möjligheterna.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD