Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Aphex:

Vilket av dem är det aviserade fakturabeloppet?

Du kan välja själv. Standard är att du får minimibelopp, men det är lätt att ändra till att hela fakturabeloppet kommer på e-fakturan. Samma med cashback/cashpoints-systemet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tips: Strawberry (Tidigare Nordic Choice Hotels) kör en kampanj med 20000 bonuspoäng, Guld-status i ett år och ingen avgift i ett år. Även dubbla poäng på alla köp, och trippla på deras hotell. Motprestationen är att ansöka och göra ett köp inom 30 dagar från mottagandet.

Du får inte ha haft kortet de senaste två åren, och måste behålla det tills poängen kommit in (inom tre månader, minns inte om det var från köpet eller kampanjens avslutande). Normal bonus tycks enligt andra forum vara 10000 poäng, så det är ingen dum bonus!

https://www.strawberry.se/medlemskap/partner/strawberry-maste...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Choffe:

Tips: Strawberry (Tidigare Nordic Choice Hotels) kör en kampanj med 20000 bonuspoäng, Guld-status i ett år och ingen avgift i ett år. Även dubbla poäng på alla köp, och trippla på deras hotell. Motprestationen är att ansöka och göra ett köp inom 30 dagar från mottagandet.

Du får inte ha haft kortet de senaste två åren, och måste behålla det tills poängen kommit in (inom tre månader, minns inte om det var från köpet eller kampanjens avslutande). Normal bonus tycks enligt andra forum vara 10000 poäng, så det är ingen dum bonus!

https://www.strawberry.se/medlemskap/partner/strawberry-maste...

En jäkla massa poäng men framgår inte vad man ska använda poängen till eller vad de är värda så låter rätt "meh" i mina öron.

Årsavgift på 300-500 kr och komplicerad bonusstruktur gör det inte speciellt lockande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En jäkla massa poäng men framgår inte vad man ska använda poängen till eller vad de är värda så låter rätt "meh" i mina öron.

Årsavgift på 300-500 kr och komplicerad bonusstruktur gör det inte speciellt lockande.

Hotellnätter i Sverige tycks vara från 7500 p och uppåt, beror på hotell. Jag kommer säga upp det när poängen trillat in, som sagt ingen avgift första året. Så jag ser det som ett par gratis hotellnätter, brukar ändå hamna på den kedjan när jag bokar.

Gjorde likadant med SJ-kortet under våren, funkar oerhört smidigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft Gold tidigare när jag bodde ofta på hotell och det fungerade väldigt bra, det blev många gratisnätter. Funderar på att ta det ett år för det är ett bra erbjudande. Det står ju inte specifikt att man måste göra ett köp av hotellnätter som jag tolkar det.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus Wifi | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD | WD Black SN770 2TB | WD Blue SN570 1TB | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det är ett bra erbjudande där en bonusnatt kan vara värd upp till 3000:-. Även om jag inte har kortet själv så verkar det som en bra deal om man bor mycket på hotell

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har haft Gold tidigare när jag bodde ofta på hotell och det fungerade väldigt bra, det blev många gratisnätter. Funderar på att ta det ett år för det är ett bra erbjudande. Det står ju inte specifikt att man måste göra ett köp av hotellnätter som jag tolkar det.

Nej, precis, av allt jag såg så var det ett valfritt köp med kortet inom 30 dagar från mottagande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det finns en jäkla massa kreditkort men många har inte så man kan se det aktuella skulden uppdateras i real tid. Tror amex har en app men tveksam om båda kan se den om man har extra kort?

Känner till några kreditkort där en app ingår med en sådan information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandrake:

Tycker det finns en jäkla massa kreditkort men många har inte så man kan se det aktuella skulden uppdateras i real tid. Tror amex har en app men tveksam om båda kan se den om man har extra kort?

Känner till några kreditkort där en app ingår med en sådan information?

Går både på Norwegian och Komplett Bank. Gick från den sistnämnda till den förstnämnda och är nöjd med bytet

EDIT: Missade delen om extra kort. Det har jag ingen koll på, tyvärr.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Går både på Norwegian och Komplett Bank. Gick från den sistnämnda till den förstnämnda och är nöjd med bytet

EDIT: Missade delen om extra kort. Det har jag ingen koll på, tyvärr.

Tack! Värt att kolla på de ändå! Har just nu refunderpay och de har inte den funktionen vilket är lite enerverande.

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter nytt kort. Har i dagsläget OKQ8 som funkar bra då det är gratis (även extrakort) men verkar vara lite strul att höja krediten och tufft för ett hushåll att klara sig på 10 000. Är sugen på SAS amex premium men är ju inte alla som tar Amex.

Har ni några förslag? Resefördelar är alltid välkomna. Ett amex platinum var på tapeten för lounges men det har blivit så dyrt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Till er som är intresserade av bra återbäring kan jag verkligen rekommendera Plutus!
Har kört med det i drygt ett halv år nu och funkar skitbra ihop med curve. Har tills idag fått återbäring på dryga 4300kr!

Mycket förbättringar å nyheter som sker just nu samt en hel del nya perks har introducerats senaste 2månaderna!
Så fint läge att kliva in nu.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är själv på jakt efter nytt kort. Har i dagsläget OKQ8 som funkar bra då det är gratis (även extrakort) men verkar vara lite strul att höja krediten och tufft för ett hushåll att klara sig på 10 000. Är sugen på SAS amex premium men är ju inte alla som tar Amex.

Har ni några förslag? Resefördelar är alltid välkomna. Ett amex platinum var på tapeten för lounges men det har blivit så dyrt.

Jag kör SAS Amex premium och kompletterar det med ett SAS Mastercard för de få tillfällen de inte tar Amex. Man får väl som mest nytta av det om man brukar spendera en del och man vill åtminstone över 150k/år på Amex så man får en 2-4-1 voucher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur stor spend lägger ni på kreditkort över ett år?

Hur mycket reser ni?

När ni flyger, är det alltid med SAS/Star Alliance eller är det med det som är billigast för tillfället?

När ni reser, använder ni hyrbil? (Hyrbilsförsäkringar ingår i en del kort)

Vad är målet med kreditkort? Samla poäng för att "få" flyg/hotell-vistelser gratis (generellt bättre värde, men kräver lite jobb för att hitta de bästa resorna) eller att få direkt cashback (ofta lägre värde tillbaka per spenderad krona, men väldigt rättframt)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Till er som är intresserade av bra återbäring kan jag verkligen rekommendera Plutus!
Har kört med det i drygt ett halv år nu och funkar skitbra ihop med curve. Har tills idag fått återbäring på dryga 4300kr!
<Uppladdad bildlänk>

Mycket förbättringar å nyheter som sker just nu samt en hel del nya perks har introducerats senaste 2månaderna!
Så fint läge att kliva in nu.

Det är väl inget kreditkort utan kräver att man sätter in pengarna först? Så dels riskerar man att förlora pengarna som man sätter in hos dem. Och skall man slippa föra över pengar efter varje köp man gör krävs det att man sätter in tillräckligt varje månad för att täcka månadens köp, dvs kommer man konstant sitta med en summa pengar hos dem som annars kunnat sitta på ett räntebärande konto och få 3,6% ränta.

Allt som allt verkar det vara ganska dålig återbäring kombinerat med att man faktiskt tar en risk med sina pengar, samt att man inte får fördelarna av att använda kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl inget kreditkort utan kräver att man sätter in pengarna först? Så dels riskerar man att förlora pengarna som man sätter in hos dem. Och skall man slippa föra över pengar efter varje köp man gör krävs det att man sätter in tillräckligt varje månad för att täcka månadens köp, dvs kommer man konstant sitta med en summa pengar hos dem som annars kunnat sitta på ett räntebärande konto och få 3,6% ränta.

Allt som allt verkar det vara ganska dålig återbäring kombinerat med att man faktiskt tar en risk med sina pengar, samt att man inte får fördelarna av att använda kreditkort.

Ja de stämmer iofs att de är mer ett debit card. Du måste lägga in pengar i förväg.
Men du riskerar ju aldrig att förlora pengarna... Du lägger ju inte in pengarna till Plutus, utan dom har ju samarbete med en riktig bank som utfärdar korten osv. Men visst risken finns väl alltid...
Har man curve är de inte direkt ett problem är pengarna slut på Plutus kontot så dras de automatiskt från nått annat kreditkort som man har i Curve.
Och insättning sker 2ggr per dygn morgon och EM så går snabbt att flytta pengar dit när de börjar sina.

Hur kan de vara en dålig återbäring? 3% på ALLA köp samt 10€ återbäring på två valfria butiker. (Ex 10€ återbäring per månad på Spotify och Netflix) så iprincip får du det gratis!

Jag har som sagt dragit in över 4000kr. När jag körde med Preem kortet (0.5% återbäring) fick jag max 300-370kr per halvår...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ja de stämmer iofs att de är mer ett debit card. Du måste lägga in pengar i förväg.
Men du riskerar ju aldrig att förlora pengarna... Du lägger ju inte in pengarna till Plutus, utan dom har ju samarbete med en riktig bank som utfärdar korten osv. Men visst risken finns väl alltid...
Har man curve är de inte direkt ett problem är pengarna slut på Plutus kontot så dras de automatiskt från nått annat kreditkort som man har i Curve.
Och insättning sker 2ggr per dygn morgon och EM så går snabbt att flytta pengar dit när de börjar sina.

Hur kan de vara en dålig återbäring? 3% på ALLA köp samt 10€ återbäring på två valfria butiker. (Ex 10€ återbäring per månad på Spotify och Netflix) så iprincip får du det gratis!

Jag har som sagt dragit in över 4000kr. När jag körde med Preem kortet (0.5% återbäring) fick jag max 300-370kr per halvår...

Det står uttryckligen att insättningsgarantin inte gäller så du riskerar pengarna som du sätter in, skall man riskera pengarna så måste också återbäringen vara tillräckligt mycket högre än övriga alternativ för att den riskjusterade avkastningen skall vara densamma. Du missar som sagt också alla fördelar med kreditkort som att varje köp man gör blir säkrare då osv.

Sedan är det så att pengarna som används där hade kunnat förräntas om man haft ett kreditkort samt att kreditkortet hade gett återbäring det också, om man är beredd att resa för pengarna så ger t.ex. SAS Amex relativt enkelt mer än 3% tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kör SAS Amex premium och kompletterar det med ett SAS Mastercard för de få tillfällen de inte tar Amex. Man får väl som mest nytta av det om man brukar spendera en del och man vill åtminstone över 150k/år på Amex så man får en 2-4-1 voucher.

Skrivet av Choffe:

Hur stor spend lägger ni på kreditkort över ett år?

Hur mycket reser ni?

När ni flyger, är det alltid med SAS/Star Alliance eller är det med det som är billigast för tillfället?

När ni reser, använder ni hyrbil? (Hyrbilsförsäkringar ingår i en del kort)

Vad är målet med kreditkort? Samla poäng för att "få" flyg/hotell-vistelser gratis (generellt bättre värde, men kräver lite jobb för att hitta de bästa resorna) eller att få direkt cashback (ofta lägre värde tillbaka per spenderad krona, men väldigt rättframt)?

Ja det är ju bara lönt om man får över 150k/år i spend att ha just det kortet. Är rätt tveksam till om vi når över det men går ju att lösa genom att ta hyran där (tar ju dock extra avgift).

Generellt sett reser jag rätt mycket men har alltid varit billigaste. Har dock börjat inse att billigast ofta ger en del problem (ryanair, wizzair) men frågan är om det är värt de extra pengarna. Och om man inte reser *A så är det ju i princip inte värt.

Vi använder ej hyrbil.

Jag tänker mig att passivt tjäna EBB är trevligt men jag kommer ej komma upp i tillräckligt för guldkort annars hade jag nog kört elite + MC.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det står uttryckligen att insättningsgarantin inte gäller så du riskerar pengarna som du sätter in, skall man riskera pengarna så måste också återbäringen vara tillräckligt mycket högre än övriga alternativ för att den riskjusterade avkastningen skall vara densamma. Du missar som sagt också alla fördelar med kreditkort som att varje köp man gör blir säkrare då osv.

Sedan är det så att pengarna som används där hade kunnat förräntas om man haft ett kreditkort samt att kreditkortet hade gett återbäring det också, om man är beredd att resa för pengarna så ger t.ex. SAS Amex relativt enkelt mer än 3% tillbaka.

Ja nu kanske vi har helt olika spend rates men jag känner mig inte orolig för mina 2-3000kr som jag lägger in per vecka på Plutus kortet... Man spenderar ju direkt därifrån så går dom i konkurs över natten så är de ju inte mina life savings som försvinner...

Mina köp är precis lika skyddade som vid kreditkorts köp då jag betalar med mitt curve kort, så ingen skillnad där.

Sen missar du det helt vitala, det är inte 3% återbäring som är grejen. Du har ju 2st valfria perks som ger dig 20€ i återbäring per månad. Det slår så vitt jag vet alla kort med råge.
Personligen så har jag 4st perks vilket ger mig 40€ i månaden + 4% återbäring på allt jag handlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har även jag SAS Amex Premium då jag reser en hel del till staterna med halva familjen som bor där, överväger att gå över till Amex gold för att få med valmöjlighet i hur jag spenderar mina poäng. Känns som att SAS på senare tid varit selektiv med vilka biljetter som man får betala i kombination med poäng och pengar eller bara poäng och det förstör själva poängen med att samla dom för min del i alla fall.

Ligger väl någonstans runt 10.000kr i månaden på Amex kortet och drog under förra året in ca 60.000 Eurobonus poäng allt som allt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lehto:

Ja nu kanske vi har helt olika spend rates men jag känner mig inte orolig för mina 2-3000kr som jag lägger in per vecka på Plutus kortet... Man spenderar ju direkt därifrån så går dom i konkurs över natten så är de ju inte mina life savings som försvinner...

Mina köp är precis lika skyddade som vid kreditkorts köp då jag betalar med mitt curve kort, så ingen skillnad där.

Sen missar du det helt vitala, det är inte 3% återbäring som är grejen. Du har ju 2st valfria perks som ger dig 20€ i återbäring per månad. Det slår så vitt jag vet alla kort med råge.
Personligen så har jag 4st perks vilket ger mig 40€ i månaden + 4% återbäring på allt jag handlar.

Fel tråd tyvärr. Vi snackar kreditkort. Det innebär bland annat att man inte ligger ute med egna pengar under tiden till fakturan är betald. Du pratar om något helt annat som helt enkelt kan beskrivas som någon form av Cashback-kort. Att försöka argumentera för att ditt kort är samma sak som resten diskuterar i tråden är lönlöst.

Det låter dock som att du är nöjd med din lösning och det är ingen som säger att du ska sluta med den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja det är ju bara lönt om man får över 150k/år i spend att ha just det kortet. Är rätt tveksam till om vi når över det men går ju att lösa genom att ta hyran där (tar ju dock extra avgift).

Generellt sett reser jag rätt mycket men har alltid varit billigaste. Har dock börjat inse att billigast ofta ger en del problem (ryanair, wizzair) men frågan är om det är värt de extra pengarna. Och om man inte reser *A så är det ju i princip inte värt.

Vi använder ej hyrbil.

Jag tänker mig att passivt tjäna EBB är trevligt men jag kommer ej komma upp i tillräckligt för guldkort annars hade jag nog kört elite + MC.

Det enklaste sättet då låter ju som Amex SAS Classic (ingen årsavgift) och köra det du kan på det kortet. Sen behåller du OKQ8-kortet för alla ställen som inte tar Amex. Alt. skaffa SAS Mastercard (295 kr/år), om inte annat för att få 3000 välkomstpoäng, och använda när Amex inte fungerar. Har du såpass låg spend att 2-4-1 inte ligger inom räckhåll finns det ingen större anledning att skaffa något av de dyrare Amex-korten.

Vill du få lite bättre reseförsäkring kan du ta SAS Mastercard World (1895 kr/år) för att få högre poängintjäning än de billigare korten, och dessutom statuspoäng. Då behöver du egentligen bara ha det här kortet. Jag har inte jämfört reseförsäkringarna på Mastercard World och Amex SAS Premium dock. Med Mastercard World får du även FlyPremium vilket kan vara användbart om du kommer upp i lite poäng!

https://saseurobonusmastercard.se/korten/jamfor-kort/

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag raderade ett gäng inlägg som inte hade med tråden att göra.
Vänligen håll er on topic.

/Mod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hur omvandlar man crypto-valutan till kontanter? Hur är det med värdet på deras krypto? Är det som med andra att ena dagen kan det vara värt mer eller mindre än den andra?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Hur omvandlar man crypto-valutan till kontanter? Hur är det med värdet på deras krypto? Är det som med andra att ena dagen kan det vara värt mer eller mindre än den andra?

Man kan ladda på det direkt på kortet och spendera det.

Värdet är ju svårt att sia om men dem 7mån jag haft kortet har de pendlat mellan 8-10€ för 1 PLU.
Så min känsla är att den är ganska stabil, de är inga stora fluktureringar om man säger så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nej, just där är den stora skillnaden och anledningen till att inte ha ett debitkort. Du behöver ha ett kreditkort för att konsumentkreditlagen (med alla dess fördelar vid strul) ska gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leks:

Nej, just där är den stora skillnaden och anledningen till att inte ha ett debitkort. Du behöver ha ett kreditkort för att konsumentkreditlagen (med alla dess fördelar vid strul) ska gälla.

Okej, kanske missar jag något då? Vad är de jag inte får med curve vs ett svensktkreditkort, ge mig ett exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Okej, kanske missar jag något då? Vad är de jag inte får med curve vs ett svensktkreditkort, ge mig ett exempel.

Att konsumentkreditlagen gäller, banken delar solidariskt risken med dig. Vid stulna kortuppgifter m.m finns ett helt annat skydd.
Curve är ett betalkort, och tidigt när det kom var vi tydliga i alla Curve-trådar man INTE SKALL använda det vid större kapitalköp, då konsumentkreditskyddet inte gäller. Curve hävdar själva att de ger motsvarande skydd, men deras support har varit väldigt varierande så det skulle jag inte alls räkna med.

T.ex, SAS konkar, du får inte tillbaka dina pengar för biljetterna du köpt pga stökig konkurs. Du kan begära tillbaka de från kreditgivaren istället om du köpt med kreditkort. (kreditgivaren kommer därefter såklart kräva pengarna av SAS, men de agerar buffert för dig och tar den juridiska smällen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Att konsumentkreditlagen gäller, banken delar solidariskt risken med dig. Vid stulna kortuppgifter m.m finns ett helt annat skydd.
Curve är ett betalkort, och tidigt när det kom var vi tydliga i alla Curve-trådar man INTE SKALL använda det vid större kapitalköp, då konsumentkreditskyddet inte gäller. Curve hävdar själva att de ger motsvarande skydd, men deras support har varit väldigt varierande så det skulle jag inte alls räkna med.

T.ex, SAS konkar, du får inte tillbaka dina pengar för biljetterna du köpt pga stökig konkurs. Du kan begära tillbaka de från kreditgivaren istället om du köpt med kreditkort. (kreditgivaren kommer därefter såklart kräva pengarna av SAS, men de agerar buffert för dig och tar den juridiska smällen.)

Ah okej men då naser jag mig ha samma skydd.
Har haft 0 problem med curve ang refunds.
Fördelen dessutom var att jag såg DIREKT att det drogs en summa som för mig var okänd så gick direkt in i appen å spärrade kortet kontaktade curve och fick pengarna tillbaka rakt av utan tjafs.

Tycker curve är generellt väldigt generösa. Gjorde en direkt överföring via PayPal t.ex och hade curve som de drogs från PayPal kunde inte göra något men curve var schyssta å gav mig 50% tillbaka av goodwill.

Reseförsäkring har dom också väldigt generös så de är jag inte orolig för.

Alla får såklart ta egna beslut men jag känner mig trygg med Curve och känner inte att jag saknar nått mot att ha ett kreditkort. Vilket jag förvisso har en handfull av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags att Skaffa ett nytt kreditkort!
Vill handla allt på kortet och betala fakturan innan räntan kickar in. dvs kommer inte använda mig av avbetalningsplanen.
Dessutom står jag inför att inreda om mitt hem och kommer att göra stora köp den kommande månaden, uppskattningsvis 150k+
Vilket kort är det som gäller ? Är det norwegian kortet eller amex eller något annat fint?`

Edit: Jag kommer dessutom att resa en gång per år.