Dags att Skaffa ett nytt kreditkort!
Vill handla allt på kortet och betala fakturan innan räntan kickar in. dvs kommer inte använda mig av avbetalningsplanen.
Dessutom står jag inför att inreda om mitt hem och kommer att göra stora köp den kommande månaden, uppskattningsvis 150k+
Vilket kort är det som gäller ? Är det norwegian kortet eller amex eller något annat fint?`
Edit: Jag kommer dessutom att resa en gång per år.
Om du har en såpass stor spend på G så är ju ett av Amex-korten, Premium eller Elite, en bra väg att gå. Spenderar du 150k inom ett kalenderår får du en 2-4-1-voucher som ger dig halva priset på bonuspoängresa med SAS/Star Alliance. Om du har Elite kan du dessutom få en andra voucher om du spenderar ytterligare 150k, men det kanske blir svårt innan årsskiftet. Så börja med ett SAS Amex Premium låter som en ypperlig idé. Kolla att stället där du vill göra inköpen tar Amex bara, och att du kan få den kreditgräns du behöver för att täcka köpen.
Annars är SAS Mastercard Premium ett bra alternativ, men där finns ingen möjlighet att samla ihop till en 2-4-1. Däremot är det ett ypperligt komplement att ha för de gånger Amex inte accepteras. Du får även 10k poäng som sign-up-bonus med Mastercard.
För att ge lite data på hur bra 2-4-1 är så bokade jag imorse min första bonusresa. Det blir Seychellerna i Maj nästa år för mig + flickvän, i Business med Ethiopian. Kostar normalt sett 105k bonuspoäng per person, men tack vare 2-4-1-vouchern kostar det istället 105k bonuspoäng totalt för båda, plus 1825 SEK/pers i skatter och avgifter som inte går att komma ifrån. Jag kollade vad det skulle kosta att köpa motsvarande biljetter från Ethiopian, och det var ca. 55k SEK+1825 SEK i skatter, per person. Så lite drygt 1 SEK/Eurobonuspoäng i värde tack vare 2-4-1-vouchern.
Bonussamlandet tar lite tid dock, jag har använt mig flitigt av SAS Onlineshopping för att få ytterligare poäng på köp osv, men har man ett lite nördigt anlag så blir det ett nöje!
CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD