Star Citizen når ny milstolpe med 600 miljoner dollar

Permalänk
Melding Plague

Star Citizen når ny milstolpe med 600 miljoner dollar

Ambitiösa rymdspelet Star Citizen fortsätter samla in pengar och har nått nya milstolpen 600 miljoner dollar, trots avsaknad av släppdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm, märkligt att det aldrig blir klart...

Permalänk
Medlem

Ska bli fränt att spela betan när jag går i pension

Permalänk
Medlem

Gött, visst kommer det ut i höst va? Va?

Permalänk
Medlem

Så fort man kallar det klart så kommer pengarna sluta rulla in och reviews kommer såga skiten.

Permalänk
Medlem

Måste väl vara developement hell gånger 3000...

Permalänk
Medlem

Följer med fascination! Jag tror själv att det aldrig kommer att släppas, men hoppas på att det gör det.

De har fått så fantastiskt mycket pengar enligt mig, men kollar man på GoW så låg det på 200 miljoner. De flesta AAA ligger där runt vad jag ser.

Om man inte räknas anomalin BG3.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

...........

Om man inte räknas anomalin BG3.

Tänker att det just därför det kan lyckas, för där är ingen utgivare, share holders mm över dom som stressar dom att ge ut ett ofärdigt spel.

Blir kul att se hur det slutar oavsett

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tänker att det just därför det kan lyckas, för där är ingen utgivare, share holders mm över dom som stressar dom att ge ut ett ofärdigt spel.

Blir kul att se hur det slutar oavsett

Det är nog mer än så också. De har lyckats att släppa ett spel som är billigare, men bättre.

Jag har inte spelat det, så jag vet inte vad det är mindre av och mer av jämfört med andra, men själv hade jag dragit in på menlösa cinematics och fokuserat mycket på temat och mekaniken i spelet.

Edit: Hatar i mångt och mycket cinematics, men det kanske har att göra med att storyn är så dålig i många fall. Spelade det senaste GoW för ett tag sedan med en vän, men det var så jävla många och långa cinematics i det som var helt onödiga i min mening. De drog inte in mig i storyn alls, utan var bara i vägen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Måste väl vara developement hell gånger 3000...

Från: https://www.reddit.com/r/gaming/comments/160r91v/star_citizen...

"Long story short, Chris Roberts is notorious for good reason. The guy tanked Origin (the 90s game developer, not EA's now-defunct name for their storefront) because he has one very particular problem: scope creep. The guy chafes under even the slightest amount of supervision, despite desperately needing someone hovering over him constantly telling him "no" in order to get him to constrain himself to realistic objectives. Wing Commander 3's development (especially those pricey late-90s FMVs that allowed Chris to indulge his filmmaking dreams) tanked the company because no one could say "no" to Chris.

The turnover at CIG is insane most likely because the people that work there are stuck on an eternal treadmill. Chris is probably forcing them to throw away their hard work repeatedly, because he's done that before. The only reason Freelancer was released was because Microsoft intervened, fired Chris, and then gave the developers a few months to cobble together a game from whatever they had. The man can't be trusted to develop a game because he can't help but move the goal posts and expand the scope of his "vision."

He's the absolute last person who should be in charge of a project, and it seems that he's now burnt through more than half a billion dollars on a game that can not possibly be finished... because Chris will keep moving the goal posts on a whim."

Så ja ett evighetsprojekt, men folk fortsätter ju spendera sina pengar och verkar "nöjda" (hur mycket som är sunken cost fallacy är oklart)

Permalänk
Medlem

Problemet när en visionär speldesigner också är producent. Från vad jag förstått om Chris Roberts har det fungerat när han haft någon som sätter gränser och deadlines, men när han själv styr så blir det enligt dagsform och tycke istället och då får man en sån här katastrofal utveckling där saker görs, görs om, slängs bort, löften som aldrig infrias etc. Är nog ganska mycket mantimmar som hamnat i papperskorgen för att Chris fick en annan idé över lunchen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kommer ihåg typ 2016 när min polare köpte dubbla GTX 1080 för att han skulle kunna spela spelet eftersom det skulle komma "snart"

Permalänk
Medlem

Och trots detta finns det ingen prognos när det är klart?
Det är ju trevligt med höga ambitioner men någon gång måste projektet gå i mål.
Första gången jag hörde om detta var när maxwell hade släppts 2014, det är snart 10 år sedan....
Var ju en stor bubblare om Starfield, att en del köpte gtx 970 för att kunna spela det, smått komiskt detta.

När Starfield släppts "glömmer" väl folk detta?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Följer med fascination! Jag tror själv att det aldrig kommer att släppas, men hoppas på att det gör det.

De har fått så fantastiskt mycket pengar enligt mig, men kollar man på GoW så låg det på 200 miljoner. De flesta AAA ligger där runt vad jag ser.

Om man inte räknas anomalin BG3.

Även RDR2 låg närmare 600m läste jag, och det släpptes 2018 (dvs med inflation osv så motsvarar det väl snarare 800m idag). Svårt att få ett grepp om vad som är "rimligt" för ett AAA spel även på "traditionella" bolag. Men det jag också undrar är om Star Citizen också har "vanliga" investerare som pumpar in pengar, utöver dessa 600m som kunder slängt in. Att ha 1100 anställda lär inte vara billigt.

Skall bli väldigt intressant att se vad som blir av detta.. De tycks ju ha en väldigt lojal och ekonomiskt stark klunga följare som fortsätter tro på dem och pumpa in pengar.

Permalänk
Medlem

Har hängt på SC sedan det släpptes men har ej spelat lika aktivt de senaste året när det mesta är repetitivt, men förutom det så är SC det ända i sitt slag för tillfället med att vara ett gigantiskt MMO med både rymd så som markstrider. Så hoppas att det går vägen och de får det tekniska att fungera i slutändan som sömlösa servrar som överlappar varandra så man slipper laddningstid mellan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Om det ramlar in pengar trots att man bara har en produkt i alfa-stadiet så finns det inga incitament att någonsin bli klar med projektet/spelet. Lika lite som att det är dåligt att ha för lite resurser kan det faktiskt vara dåligt att ha för mycket resurser, t.ex. scope creep som nämns i artikeln, men också att det inte finns någon egentligen anledning att någonsin bli klar.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen oklart om detta någonsin kommer släppas "på riktigt".

Kul idé, usel projektledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Så fort man kallar det klart så kommer pengarna sluta rulla in och reviews kommer såga skiten.

Jag tycker ändå det är märkligt att pengarna fortsätter rulla in. Förr eller senare måste väl även de mest inbitna fansen tröttna på att spelet aldrig blir färdigt?

Jag tillhör själv de som har lagt pengar på spelet (en av de billigaste nivåerna) och jag skulle aldrig tänka tanken att ge dem ännu mer pengar om de inte kan visa upp några stora framsteg.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Känns mest som ett scam.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget releasedatum... Hahahahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Även RDR2 låg närmare 600m läste jag, och det släpptes 2018 (dvs med inflation osv så motsvarar det väl snarare 800m idag). Svårt att få ett grepp om vad som är "rimligt" för ett AAA spel även på "traditionella" bolag. Men det jag också undrar är om Star Citizen också har "vanliga" investerare som pumpar in pengar, utöver dessa 600m som kunder slängt in. Att ha 1100 anställda lär inte vara billigt.

Skall bli väldigt intressant att se vad som blir av detta.. De tycks ju ha en väldigt lojal och ekonomiskt stark klunga följare som fortsätter tro på dem och pumpa in pengar.

Gjorde ett snabbt sök på "average game developer salery AAA studio" och höftar med att snittet för utvecklare ligger på 200k om året, vilket är galet. Det skulle motsvara 220m om året, men nu är långt ifrån alla utvecklare. Men det kanske kostar 80-100m om året i löner, lokaler, etc. Oj vad jag drar till från höften här

Om det skulle vara så, så behöver de ju definitivt mer pengar för att hålla ut. De var inte 1100 från början, men det är nog inte många år kvar på de pengarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har någon pilotlicens från första kickstartern, den skulle innehålla ’lifetime insurance’ eller något på något nybörjarskepp

Men sen efter något år utan att ha levererat något så skulle de byta affärsmodell eller något, då skulle man behöva betala extra för att behålla sin ursprungliga nivå… då tappade jag suget

Fatta alla som för 10 år sedan lade tusentals dollar på rymdskepp som man bara kunde se (stationära) i en virtuell hangar, såldes bara under begränsade tider etc. Sen en månad senare sålde de samma skepp igen med en ny färg, eller bara ett ännu större och ännu dyrare…

Jag ville bara ha typ Freelancer MMO, hade det verkligen varit för mycket begärt? Ingen aning vad de gör nu för tiden, men inte intresserad heller, det var 250kr jag aldrig kommer se igen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Från: https://www.reddit.com/r/gaming/comments/160r91v/star_citizen...

"Long story short, Chris Roberts is notorious for good reason. The guy tanked Origin (the 90s game developer, not EA's now-defunct name for their storefront) because he has one very particular problem: scope creep. The guy chafes under even the slightest amount of supervision, despite desperately needing someone hovering over him constantly telling him "no" in order to get him to constrain himself to realistic objectives. Wing Commander 3's development (especially those pricey late-90s FMVs that allowed Chris to indulge his filmmaking dreams) tanked the company because no one could say "no" to Chris.

The turnover at CIG is insane most likely because the people that work there are stuck on an eternal treadmill. Chris is probably forcing them to throw away their hard work repeatedly, because he's done that before. The only reason Freelancer was released was because Microsoft intervened, fired Chris, and then gave the developers a few months to cobble together a game from whatever they had. The man can't be trusted to develop a game because he can't help but move the goal posts and expand the scope of his "vision."

He's the absolute last person who should be in charge of a project, and it seems that he's now burnt through more than half a billion dollars on a game that can not possibly be finished... because Chris will keep moving the goal posts on a whim."

Så ja ett evighetsprojekt, men folk fortsätter ju spendera sina pengar och verkar "nöjda" (hur mycket som är sunken cost fallacy är oklart)

Jisses vilken clusterfuck alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Från: https://www.reddit.com/r/gaming/comments/160r91v/star_citizen...

"Long story short, Chris Roberts is notorious for good reason. The guy tanked Origin (the 90s game developer, not EA's now-defunct name for their storefront) because he has one very particular problem: scope creep. The guy chafes under even the slightest amount of supervision, despite desperately needing someone hovering over him constantly telling him "no" in order to get him to constrain himself to realistic objectives. Wing Commander 3's development (especially those pricey late-90s FMVs that allowed Chris to indulge his filmmaking dreams) tanked the company because no one could say "no" to Chris.

The turnover at CIG is insane most likely because the people that work there are stuck on an eternal treadmill. Chris is probably forcing them to throw away their hard work repeatedly, because he's done that before. The only reason Freelancer was released was because Microsoft intervened, fired Chris, and then gave the developers a few months to cobble together a game from whatever they had. The man can't be trusted to develop a game because he can't help but move the goal posts and expand the scope of his "vision."

He's the absolute last person who should be in charge of a project, and it seems that he's now burnt through more than half a billion dollars on a game that can not possibly be finished... because Chris will keep moving the goal posts on a whim."

Så ja ett evighetsprojekt, men folk fortsätter ju spendera sina pengar och verkar "nöjda" (hur mycket som är sunken cost fallacy är oklart)

Detta låter verkligen som om det aldrig kommer att bli klart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Kommer ihåg typ 2016 när min polare köpte dubbla GTX 1080 för att han skulle kunna spela spelet eftersom det skulle komma "snart"

Hehe, jag backade redan i september 2012 och då sa han att det kommer att bli väldigt krävande och för att njuta av spelet borde man ha ett GTX 680 (vilket jag hade då)

Still waiting Meeeen, jag har nöjd mig med den enda backningen, det får räcka så kände jag.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har någon pilotlicens från första kickstartern, den skulle innehålla ’lifetime insurance’ eller något på något nybörjarskepp

Men sen efter något år utan att ha levererat något så skulle de byta affärsmodell eller något, då skulle man behöva betala extra för att behålla sin ursprungliga nivå… då tappade jag suget

Fatta alla som för 10 år sedan lade tusentals dollar på rymdskepp som man bara kunde se (stationära) i en virtuell hangar, såldes bara under begränsade tider etc. Sen en månad senare sålde de samma skepp igen med en ny färg, eller bara ett ännu större och ännu dyrare…

Jag ville bara ha typ Freelancer MMO, hade det verkligen varit för mycket begärt? Ingen aning vad de gör nu för tiden, men inte intresserad heller, det var 250kr jag aldrig kommer se igen…

Om du köpte med LTI i början så har du fortfarande det på det skeppet du köpte, det är bara nya som inte kan köpa det längre.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

2012 började crowdfundingen.
2026 slår dem duke nukem forever. i längst utvecklade spel, fast det släpptes iaf :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Om du köpte med LTI i början så har du fortfarande det på det skeppet du köpte, det är bara nya som inte kan köpa det längre.

Jag tror inte det, fick något meddelande om att betala 20(?)$ till innan något datum, annars går det ut. Men jag har inte kollat några detaljer alls, kan vara som du säger

Permalänk
Medlem

Jag la alldeles för mycket pengar på detta för 10 år sedan och har inte loggat in sedan dess. Men jag är glad om några har roligt åt spelet. Chris lär väl ha roligt om än ingen annan

Permalänk
Medlem

Helt jävla sjukt att man stödde detta misshandel av spel design när det kom. Har för mig att det skulle komma ut 2012 första blå lögnen dom drog.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz