Star Citizen når ny milstolpe med 600 miljoner dollar

Permalänk
Medlem

Det som också är intressant här är ju hur transparenta de är med spelets skick. Det är ju tillgängligt för "alla" att testa(iallafall om man betalar). Trots detta fortsätter folk att ösa in pengar.

Permalänk
Medlem

När jag läste att star citizen nått en ny milstolpe så trodde jag att spelet börjat närma sig release, nått beta eller så. Det var dumt av mig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Även RDR2 låg närmare 600m läste jag, och det släpptes 2018 (dvs med inflation osv så motsvarar det väl snarare 800m idag). Svårt att få ett grepp om vad som är "rimligt" för ett AAA spel även på "traditionella" bolag. Men det jag också undrar är om Star Citizen också har "vanliga" investerare som pumpar in pengar, utöver dessa 600m som kunder slängt in. Att ha 1100 anställda lär inte vara billigt.

Skall bli väldigt intressant att se vad som blir av detta.. De tycks ju ha en väldigt lojal och ekonomiskt stark klunga följare som fortsätter tro på dem och pumpa in pengar.

Missar jag något eller har jag fått en bira för mycket?
Vad i he***** har RDR2/Take2/Rockstar med Star Citizen/KICKSTARTER att göra???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Missar jag något eller har jag fått en bira för mycket?
Vad i he***** har RDR2/Take2/Rockstar med Star Citizen/KICKSTARTER att göra???

Budgetjämförelse, som du ser om du läser inlägget...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Lika pålitliga som pyramidspel.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Även RDR2 låg närmare 600m läste jag, och det släpptes 2018 (dvs med inflation osv så motsvarar det väl snarare 800m idag). Svårt att få ett grepp om vad som är "rimligt" för ett AAA spel även på "traditionella" bolag. Men det jag också undrar är om Star Citizen också har "vanliga" investerare som pumpar in pengar, utöver dessa 600m som kunder slängt in. Att ha 1100 anställda lär inte vara billigt.

Skall bli väldigt intressant att se vad som blir av detta.. De tycks ju ha en väldigt lojal och ekonomiskt stark klunga följare som fortsätter tro på dem och pumpa in pengar.

Det finns inga officiella siffror för RDR2 så man skall nog ta det där med en nypa salt.
Många gånger så talas det bara om den totala kostnaden och när det gäller AAA-titlar så kan marknadsföringen vara mer än hälften av budgeten.
Vissa artiklar hävdar att totalkostnaden för RDR2 var $600 miljoner medans andra hävdar att det bara räckte till utvecklingen.

Vet inte hur det är med SC i dagsläget men initialt så var det några investerare som gick in.
Jag har dock för mig att dessa köptes ut men den här karusellen har snurrat i så många år att jag har svårt att komma ihåg detaljerna. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Budgetjämförelse, som du ser om du läser inlägget...

Budgetjämförelse mellan ett stadigt företag(Take2/R*) och en kickstarter...

Förstår bara inte relevansen eller så missförstår jag den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Lika pålitliga som pyramidspel.

Det är ett pyramidspel och det är en sekt, med Chris Roberts som den ofelbara ledaren.

Nå nå, jag köpte in mig på den billigaste varianten för många år sedan, då det var sagt att spelet skulle vara färdigt samma år. Har blivit bränd av 'early access' förut och detta är inget undantag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tio år sen jag stoppade in pengar i spelet. Lär ju inte se någon nytta av de stålarna med tanke på att livet ser helt annorlunda ut idag. 😅

Smidigt sätt, ta in pengar från folk som inte har samma livssituation och glömmer bort att spelet ännu inte släppts än. Klåpare!
Hade jag kunnat så hade jag begärt tillbaka pengarna. Älskar Freelancer, men det släpptes ju faktiskt också som ett spel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag köpte det billigaste packet som innehöll squadron 42 och "mmo" delen i slutet av 2015, förstår verkligen inte varför folk spenderar $1000 på skepp och skit, är helt galet.. Skulle aldrig överväga att spendera mer än deras lägsta pack som ger en access, köpa dyra skepp känns som att bara sätta eld på pengar mer eller mindre.

Kanske kommer det en produkt i slutet, jag såg det som en kickstarter som Kanske kunde bli nått tillslut och det har väl inte ändrats sen dess förutom att deras timescale på potentiell return har exploderat till absurda nivåer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Hashtag facepalm

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Skaplig tillväxt från 2012 ändå, då var det väl typ 10 pers som jobbade för att få igång hjulet på rullning, nu är CIG +700 anställda, om inte mer...lär vara en helt galen lönekostnad.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tio år sen jag stoppade in pengar i spelet. Lär ju inte se någon nytta av de stålarna med tanke på att livet ser helt annorlunda ut idag. 😅

Smidigt sätt, ta in pengar från folk som inte har samma livssituation och glömmer bort att spelet ännu inte släppts än. Klåpare!
Hade jag kunnat så hade jag begärt tillbaka pengarna. Älskar Freelancer, men det släpptes ju faktiskt också som ett spel.

Det man kan konstatera är att åren går för jävla fort iaf haha

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Jag betalade 500kr när kickstartern startade. Tänkte "jaja, får väl vänta ett par år på den" Men jag var optimisisk och köpte till och med en Sidewinder Joystick strax efter och tänkte att den skulle komma väl till pass. Loggade in för ett eller två år sen och jag kunde faktiskt gå i hangaren där mitt skepp skulle stå..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

2012 började crowdfundingen.
2026 slår dem duke nukem forever. i längst utvecklade spel, fast det släpptes iaf :).

Det släpptes för att 3D Realms insåg att Duke Nukem Forever var skit och sålde ip:et till det mycket hyllade Gearbox (ironi) som piffade till det och allt blev bara koskit i slutändan.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tio år sen jag stoppade in pengar i spelet. Lär ju inte se någon nytta av de stålarna med tanke på att livet ser helt annorlunda ut idag. 😅

Smidigt sätt, ta in pengar från folk som inte har samma livssituation och glömmer bort att spelet ännu inte släppts än. Klåpare!
Hade jag kunnat så hade jag begärt tillbaka pengarna. Älskar Freelancer, men det släpptes ju faktiskt också som ett spel.

Har aldrig kört Freelancer eller Starlancer. Har för mig att jag prövade ett Freelancer demo men inte mer än så. Är det något rymdspel som behöver göras så är det Freespace 3. Tyvärr gick ju Volition och tabbade sig med Saints Row som är ett riktigt skitspel rent ut sagt. Tack Embracer!

Permalänk
Medlem

Är det något annat spel som kostat så här mycket pengar att utveckla?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Budgetjämförelse mellan ett stadigt företag(Take2/R*) och en kickstarter...

Förstår bara inte relevansen eller så missförstår jag den.

Det är ju lite det som gör det intressant, att en "kickstarter" kan dra in så ofantligt mycket pengar att man kan jämföra summorna med AAA-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det är ju lite det som gör det intressant, att en "kickstarter" kan dra in så ofantligt mycket pengar att man kan jämföra summorna med AAA-spel.

Sant. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

När Starfield släppts "glömmer" väl folk detta?

Starfield är ju årets största flopp. Jag fattar inte varför det ens får nån hype. En Skyrim-mod de slänger ur för att fixa pengar innan Elder Scrolls 6 som är en Starfield-mod. Årets spel är BG3 och det finns ingen som har en chans att påverka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hm, märkligt att det aldrig blir klart...

Varför göra det klart om man kan fortsätta få pengar i all evighet?

Känns som en scam. Visst de använder säkert pengarna för spelet men de ger sig själva livstids jobb med bra lön genom att aldrig bli klara. Det finns ingen anledning för dem att bli klara när de tjänar mer på att aldrig bli klara. Så länge de inte är klara kan de också säga till all kritik att de inte är klara ännu så man kan inte klaga ännu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vet inte hur det är med SC i dagsläget men initialt så var det några investerare som gick in.
Jag har dock för mig att dessa köptes ut men den här karusellen har snurrat i så många år att jag har svårt att komma ihåg detaljerna. =P

Var väl en far och son som gick in med runt $40 miljoner för marknadsföring av SQ42. SQ42 har ju inte behövt någon marknadsföring så mer troligt handlade om att de hade ett så stort hål i finanserna att de riskerade gå omkull. Den här externa finansieringen, vilket då de lovat att de inte skulle göra, är även varför de började lämna ut årliga rapporter gällande inkomster och utgifter, de blev helt enkelt tvungna att göra det.

Permalänk
Medlem

Tycker det är betydligt konstigare att Diablo 3 tog 11 år än att Starcitizen inte nått final än. Som många skriver så är det rätt sjuk målbild men å andra sidan så går spelet att spela och många gör redan det. Det hålls videoevents då och då gällande hur framtiden ser ut och vad de jobbar på. Vad jag förstår det som så är det väldigt mycket som aldrig gjorts i spel och därav kan man inte heller köpa en färdig modul och implementera (som många utvecklare annars gör idag).

Är inte så förvånad över summan de har fått in, har folk pröjsat in $525M för cosmetics i Diablo Immortal så känns det inte direkt konstigt.

Om man ser till https://mmo-population.com/r/starcitizen så är det ju ändåså endel som spelar även att det fortfarande är i Alpha.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Gällande insamlade pengar så är det inte en kickstarter i sig längre, det är mer av ett mobilspel med typ Pay2Win/Pay2Dominate. Med då en grupp spelare som har blivit helt fasta i det och bränner mängder med pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Starfield är ju årets största flopp. Jag fattar inte varför det ens får nån hype. En Skyrim-mod de slänger ur för att fixa pengar innan Elder Scrolls 6 som är en Starfield-mod. Årets spel är BG3 och det finns ingen som har en chans att påverka det.

Vi får se men hade hellre sett ett nytt Elder Scrolls men det kommer nog inte hända förrän om minst 5 år säkert. Tänkte påbörja BG3 seriöst snart, undvek att spendera för mycket tid i det i början då det varit så galet buggit och vad jag hört är det act 1 och 2 de bästa acts sen går det utför väldigt snabbt. Men ja, får prova själv och se om det är så illa

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jävlar vad ni gnäller om alpha hela tiden anledningen det tar sån tid är att dem håller på med Squadron 42 visst det är ambitiöst och storhetsvansinne men när dem har pengar så har man råd att göra det så enkelt är det. För er som säger att ni har blivit lurad varför betalar ni för ett spel som ni vet att det inte är färdig?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

NFT innan NFTs fanns

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Exakt vad är det som behöver göras mer...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

2012 började crowdfundingen.
2026 slår dem duke nukem forever. i längst utvecklade spel, fast det släpptes iaf :).

dom är inte ensamma, Även Escape from Tarkov började dom med 2012! Tror dock dom är EXTREMT mycket närmare att kunna sätta ett 1.0 som version på spelet!

Edit: Sen ska vi inte glömma HL3 som dom förhoppningsvis jobbat med sen 2004! Fasen redan uppe i 19 års utväckling och förmodligen den bäst hållna hemligeten genom tiderna!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kanske dags att nå mål stolpen...

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Vi får se men hade hellre sett ett nytt Elder Scrolls men det kommer nog inte hända förrän om minst 5 år säkert. Tänkte påbörja BG3 seriöst snart, undvek att spendera för mycket tid i det i början då det varit så galet buggit och vad jag hört är det act 1 och 2 de bästa acts sen går det utför väldigt snabbt. Men ja, får prova själv och se om det är så illa

Jag har då inte stött på några buggar. Och även om det går utför i Act 3 så, ja. Det kan falla enormt långt innan det är i närheten av Starfields högstapunkt. Ja, jag säger det utan att ha spelat Starfield. Ja, jag är säker på att det är korrekt.