Dålig bandbredd Omni Lite Mesh. köpa ny router? isf köpråd.

Permalänk
Medlem

Dålig bandbredd Omni Lite Mesh. köpa ny router? isf köpråd.

Jag var inne hos grannen häromdagen för att kika på hans nät, då han klagade på lagg/frysningar när han streamade.
Han sitter på ett Omni Lite mesh system. Vid koll med bredbandkollen så får han ut 60-70 mbit (vissa mätningar lägre än så), både med trådat och över WiFi:t. Testade alla 3 dosor i systemet som alla verkar kunna agera router/ap. (Han har bara en inkopplad sen tidigare övergång då dom snarare drog ner farten när alla 3 var inkopplade)
Borde ju räcka för normal streaming men ändå en svagt resultat. När vi kopplade bort routern o kollade med trådat så låg han på 120mbit.

Jag hittar inga direkta inställningar o göra i routern för att påverka något.
Om ingen har något tips på inställning i dom är nog nästa steg att köpa en ny router.
Då den sitter centralt o öppet på vån 1 av 2 och verkar leverera ok signal (så ok den kan...) även där uppe nu så tänker jag mig att det bör räcka med bara en router och inget mesh.

Han är totalt ointresserade av det tekniska och vill gärna komma lindrigt undan vad gäller priset, utan för den delen bli dumsnål.
Vi kikade lite vad som fanns inne på enda lokala affären (elgiganten) och hittade dessa två som vi gärna tar emot tankar om.

TP-Link Archer ax12
Asus RT-AX1800

hushållet består av ca 10 uppkopplade enheter vad jag sett. Mobiler, 1 tv, apple tv, firestick och 1-2 skollaptops/chromebooks...

hojta om jag missat nån info. Tack på förhand.