Går ej att starta dator innan 2-3 dagars vila

Permalänk
Medlem

Går ej att starta dator innan 2-3 dagars vila

Hej,

Köpte en restaurerad Fujitsu Esprimo Q920 som jag använder som server. Så länge den står på eller startas om är det inga problem, datorn går som en klocka.

Men om man stänger av den helt så går den inte att få igång på ett par dygn. Trycker man på power så blir det inget liv i den. Drar man ur och kopplar till strömmen igen händer ingenting.

Man måste låta den vila ett par dygn, 24 timmar är för lite, sen när man givit upp hoppet efter 2-3 dagar så drar datorn igång efter att man kopplar på ström.

Jag har skickat den till refurbished och bett dem fixa det på garanti, datorn kom tillbaka men felet kvarstår.

När datorn väl är igång går den som en klocka och jag har inget större behov att stänga av den så det är inte något stort problem. Men häromdagen hade vi strömavbrott och då blev jag smärtsamt påmind om det igen.

Endast haft Debian och Proxmox (debian-based) på den om det kan vara av intresse.

Det har hänt 4-5 ggr nu totalt så det är inget jag inbillar mig och jag har testat med olika nätsladdar.

Men det är ju helt sinnessjukt och jag är helt enkelt nyfiken på vad det beror på. Kanske är det inte ett hårdvaru-fel, någon bios inställning som kan fixa det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är antagligen någon kondensator som är dålig, prova först att skifta nätdel och hjälper inte det så byt grafikkort och prova och är det inte det så återstår nog bara moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som hårdvarufel i mitt tycke. Jag skulle gissa att det är antingen nätdel eller moderkort som bråkar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

OK tack för svar. Nu är det en billig äldre kompaktdator och de delar ni nämner går inte enkelt att byta. Jag får leva med detta, det är min backup-dator åt den riktiga servern så det är lugnt.

Men det är ett fascinerande fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Till och med i ett rack bör ett PSU vara relativt enkelt att pröva med. Låt nätagget ligga utanför lådan medans du prövar.
Det är en backup-dator, kräver den 24/7 tillgänglighet?

Permalänk
Medlem

Det är en dator med proxmox backup server på som tar backup av min viktiga proxmoxserver varje natt. Behöver inte stor tillgänglighet. Bara störigt när det händer men det är ju inte ofta det är strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara en relevant lösning på problemet.

Artikel Fixing an ESPRIMO Q910 power supply, gäller även för modellen Q920 och Q930.
Länk: https://www.dkia.at/en/node/174

Eftersom inbyggda eller påbyggda PSU:n sägs är rentav sådär, kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

OK, det där är säkerligen fixen för min dator. Dock inget som jag kommer att utföra - kan inte sånt - tack ändå!