Testpilot: Phanteks Glacier One 360D30 – vass design och god kylförmåga

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Glacier One 360D30 – vass design och god kylförmåga

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman sätter Phanteks senaste vattenkylare på prov, där paradnumret är kedjekopplade RGB-fläktar utan trassligt kablage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu läste jag igenom det mesta väldigt snabbt bara men det här rör sig om en AIO för endast cpu va?

Blev lite frågande kring det när jag läste om det vattenkylda grafikkortet men jag tror det rör sig om en annan loop för det då eller?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nu läste jag igenom det mesta väldigt snabbt bara men det här rör sig om en AIO för endast cpu va?

Blev lite frågande kring det när jag läste om det vattenkylda grafikkortet men jag tror det rör sig om en annan loop för det då eller?

Ja den är bara för cpu, tittar du på bilderna ser du att det sitter en till aio till höger som är för gpu

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DeluxXxe:

Nu läste jag igenom det mesta väldigt snabbt bara men det här rör sig om en AIO för endast cpu va?

Blev lite frågande kring det när jag läste om det vattenkylda grafikkortet men jag tror det rör sig om en annan loop för det då eller?

Skrivet av Krilon:

Ja den är bara för cpu, tittar du på bilderna ser du att det sitter en till aio till höger som är för gpu

Helt korrekt svar av Krilon!
Phanteks-kylaren är endast en vattenkylare för processorn.

Gällande grafikkortet är det vattenkylda varianten av ROG Strix 3090 Ti, som då har sin egna slutna loop utöver en radialfläkt som kyler VRM och sonika

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd

Bra pris.

5 års garanti
360mm
Bra fläktar.

Men jag antar att priset kommer att trilla ner till 1700-1500:- om några månader.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Musikälskare

Bra recension!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sitter inte fläktarna i Push-konfiguration?

"Efter att ha säkerställt att jag har allt som behövs till hands är det dags att skruva fast fläktarna på radiatorn i en klassisk Pull-konfiguration. "

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av flashen:

Bra recension!

Tackar!

Skrivet av Zero Cool:

Sitter inte fläktarna i Push-konfiguration?

"Efter att ha säkerställt att jag har allt som behövs till hands är det dags att skruva fast fläktarna på radiatorn i en klassisk Pull-konfiguration. "

Du har alldeles rätt, det är nu åtgärdat i artikeln

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Tack för en bra och genomgående testpilot, gillar designen skarpt på denna!

Du skrev att dom släpps 9e men verkar redan finnas att köpa på inet https://www.inet.se/produkt/5324543/phanteks-glacier-one-360-...

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Visar denna AIO vattentemp i programvaran eller på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Tycker man om LED-belysning är det säkert en snygg kylare. Själv föredrar jag prestanda före bling-bling.

Permalänk
Medlem

Hur är det med hållbarheten på dessa AIO-lösningar nuförtiden?
Kan man räkna med att slippa bråka om huruvida skorrande pump går under garanti eller inte efter några år om man kör 24/7?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hur är det med hållbarheten på dessa AIO-lösningar nuförtiden?
Kan man räkna med att slippa bråka om huruvida skorrande pump går under garanti eller inte efter några år om man kör 24/7?

Har bytt en som hade 1 månad kvar på garantin (3år) å var noll problem, fick den nya i serien då den jag köpt inte fanns längre utan tjafs. (Handlad på inet)

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur är det med hållbarheten på dessa AIO-lösningar nuförtiden?
Kan man räkna med att slippa bråka om huruvida skorrande pump går under garanti eller inte efter några år om man kör 24/7?

Ptjaa, jag har en Kraken X61 till en 4790 som stått och tutat på sedan 2014. Visst, det är lite missljud (hörs om du fokuserar på det) från pumpen i jämförelse med mina andra nyare enheter och fått fylla på med vätska två gånger. Jag kan ha haft viss tur med min men överlag så är jag väldigt nöjd med hållbarheten. Har haft en Arctic 280 igång 24/7 sedan 2020 utan några som helst problem.

Å andra sidan så byggde jag en burk med en AIO från ASUS åt en vän, den har reklamerats två gånger, en annan vän fick pumpstrul med sin Deepcool efter ett par dagar, en tredje hade en Enermax... Corsair H115i Platinum hade partnern, RGB belysningen gick sönder tre gånger. Corsair ville få det till att det var jag som hade förstört kylaren när den tredje började strula och jag kontaktade supporten. Satt en liten klutt kylpasta på kylarblocket som supporten identifierade som yttre våld. Efter att ha torkat av kylpastan och skickat nya bilder så stängdes min ticket haha, oof.

Bytte ut den mot en Arctic som var i en serie som hade problem (Gamer's Nexus förklarar) men efter deras fix så har den fungerat felfritt. Supporten erbjöd att (utan någon som helst kostnad förutom tid) reparera kylaren eller att få ett kit hemskickat för att göra det själv.

Inte ofta en såpass liten skara av människor har denna mängd problem med vettiga luftkylare direkt, heh. En bra AIO kyler dock bättre än en luftkylare på samma ljudnivå. Frågan är om det är värt det för dig? För mig som älskar att knåpa runt är det rätt självklart ja men tror inte det finns ett svartvitt ja eller nej där.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Ptjaa, jag har en Kraken X61 till en 4790 som stått och tutat på sedan 2014. Visst, det är lite missljud (hörs om du fokuserar på det) från pumpen i jämförelse med mina andra nyare enheter och fått fylla på med vätska två gånger. Jag kan ha haft viss tur med min men överlag så är jag väldigt nöjd med hållbarheten. Har haft en Arctic 280 igång 24/7 sedan 2020 utan några som helst problem.

Å andra sidan så byggde jag en burk med en AIO från ASUS åt en vän, den har reklamerats två gånger, en annan vän fick pumpstrul med sin Deepcool efter ett par dagar, en tredje hade en Enermax... Corsair H115i Platinum hade partnern, RGB belysningen gick sönder tre gånger. Corsair ville få det till att det var jag som hade förstört kylaren när den tredje började strula och jag kontaktade supporten. Satt en liten klutt kylpasta på kylarblocket som supporten identifierade som yttre våld. Efter att ha torkat av kylpastan och skickat nya bilder så stängdes min ticket haha, oof.

Bytte ut den mot en Arctic som var i en serie som hade problem (Gamer's Nexus förklarar) men efter deras fix så har den fungerat felfritt. Supporten erbjöd att (utan någon som helst kostnad förutom tid) reparera kylaren eller att få ett kit hemskickat för att göra det själv.

Inte ofta en såpass liten skara av människor har denna mängd problem med vettiga luftkylare direkt, heh. En bra AIO kyler dock bättre än en luftkylare på samma ljudnivå. Frågan är om det är värt det för dig? För mig som älskar att knåpa runt är det rätt självklart ja men tror inte det finns ett svartvitt ja eller nej där.

Tack för en bra redogörelse.
Låter ungefär som den frekvens av defekter och dålig kundsupport som jag är lite orolig för.
Men verkar ju som att om man köper av rätt märke så kan man klara sig bra på båda de punkterna.
Tror jag håller mig till luft, eller går tillbaka till hemmabygd vattenkylning om behovet skulle uppstå.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Hur är det med hållbarheten på dessa AIO-lösningar nuförtiden?
Kan man räkna med att slippa bråka om huruvida skorrande pump går under garanti eller inte efter några år om man kör 24/7?

Skrivet av Edd1e:

Ptjaa, jag har en Kraken X61 till en 4790 som stått och tutat på sedan 2014. Visst, det är lite missljud (hörs om du fokuserar på det) från pumpen i jämförelse med mina andra nyare enheter och fått fylla på med vätska två gånger. Jag kan ha haft viss tur med min men överlag så är jag väldigt nöjd med hållbarheten. Har haft en Arctic 280 igång 24/7 sedan 2020 utan några som helst problem.

Å andra sidan så byggde jag en burk med en AIO från ASUS åt en vän, den har reklamerats två gånger, en annan vän fick pumpstrul med sin Deepcool efter ett par dagar, en tredje hade en Enermax... Corsair H115i Platinum hade partnern, RGB belysningen gick sönder tre gånger. Corsair ville få det till att det var jag som hade förstört kylaren när den tredje började strula och jag kontaktade supporten. Satt en liten klutt kylpasta på kylarblocket som supporten identifierade som yttre våld. Efter att ha torkat av kylpastan och skickat nya bilder så stängdes min ticket haha, oof.

Bytte ut den mot en Arctic som var i en serie som hade problem (Gamer's Nexus förklarar) men efter deras fix så har den fungerat felfritt. Supporten erbjöd att (utan någon som helst kostnad förutom tid) reparera kylaren eller att få ett kit hemskickat för att göra det själv.

Inte ofta en såpass liten skara av människor har denna mängd problem med vettiga luftkylare direkt, heh. En bra AIO kyler dock bättre än en luftkylare på samma ljudnivå. Frågan är om det är värt det för dig? För mig som älskar att knåpa runt är det rätt självklart ja men tror inte det finns ett svartvitt ja eller nej där.

Skrivet av Aleshi:

Tack för en bra redogörelse.
Låter ungefär som den frekvens av defekter och dålig kundsupport som jag är lite orolig för.
Men verkar ju som att om man köper av rätt märke så kan man klara sig bra på båda de punkterna.
Tror jag håller mig till luft, eller går tillbaka till hemmabygd vattenkylning om behovet skulle uppstå.

Jag skulle säga att de flesta AIO-lösningar idag håller god kvalité, pumpdesign och diverse runtomkring som fläktar har gått igenom bra många iterationer och versioner senaste åren. Längre livslängd, bättre kylförmåga och lägre ljudnivå — allt är bättre idag än för några år sedan bara.

Med det sagt:
I slutet av dagen är det mer underhåll eller annat typ av slitage på en AIO (eller custom-loop för den delen), kontra traditionell lyftkylning – där det enda som rimligen kan fela är fläkten/fläktarna. Det är rörliga och mekaniska delar på ett annat vis med vattenkylning, som även har kemiska reaktioner (koppar och aluminium går inte bra ihop över tid). Det är inte långt ifrån hur det är att äga en luftkonditionering (AC), förr eller senare behöver denna servas eller bytas ut – en AIO är ingen skillnad i den aspekten.

Dock skulle jag säga att man utan problem får ut minst 5 år på en AIO-lösning innan man behöver ens tänka på ovannämnda problematik. De flesta tillverkare lämnar idag långa garantier också, som i fallet med Phanteks 360D30 är den just 5 år. Det viktiga är att egentligen köpa av en tillverkare som man litar på, och som visar goda tendenser båda kort- och långsiktigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >