Hur mycket grafikminne använder de senaste spelen?

Permalänk
Medlem

Tack för en bra, välskriven och ytterst intressant artikel!
Jag vill minnas att Hardware Ubboxed har sagt att 8GB är för lite på ett grafikkort som släpps 2023.
Denna artikeln ligger i linje med det

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, skulle dock vara intressant att se hur vega med 16 gb minne presterar mot modernare kort som 4060 ti.
Nästa uppgradering blir rx 7800 xt (om det har bra pris) eller vänta till 5000-serien och köra minimum 16 gb vram på det kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack för en bra, välskriven och ytterst intressant artikel!
Jag vill minnas att Hardware Ubboxed har sagt att 8GB är för lite på ett grafikkort som släpps 2023.
Denna artikeln ligger i linje med det

Dom tittade även på "fixarna" med lägre texturer på bland annat Nvidia kort med snålt tilltaget minne som gjorde spelen spelbara men betydligt sämre bildkvalitet än kort med mera minne.

Permalänk
Medlem

Ehhh jag vet inte så mycket om andra spel men DCS använder 35 Gb RAM i början, kanske 40 Gb efter någon timmes flygning. 64 Gb i min burk och ligger på 85-100% minnesanvändning vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Just brist på artefakter är det jag kallar när vi inte såg några konstiga textur pop-ins eller liknande, vilket var något jag aktivt letade efter vid både minnesmätningarna och prestandatesterna. Jag lyckades inte se några konstigheter med Hogwarts Legacy, men då det kraschade relativt sporadiskt är det möjligt att de fanns där.

Som sagt att faktiskt se dessa är antagligen något som måste spenderas en hel del tid på. Där visuella jämförelser i samma sektion mellan olika grafikkort kan behöva göras. Säg att 5% av texturerna i en viss scen är lägre upplösta, då kommer det vara svårt att se något problem öht om inte texturerna skiftar in och ut. I detta fall måste det antagligen göras en direkt visuell jämförelse.

Edit: Sedan kan vram användning även öka allt eftersom man spelar i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I afterburner kan du lägga upp allokerat och faktisk användning samt mängden totala VRAM

Åhå, det visste jag inte. Tackar!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt köpa ett kort med 16GB VRAM nästa gång. Vissa spel jag önskat lira har jag struntat i pga för lite VRAM.
Tack för en bra artikel!

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Ehhh jag vet inte så mycket om andra spel men DCS använder 35 Gb RAM i början, kanske 40 Gb efter någon timmes flygning. 64 Gb i min burk och ligger på 85-100% minnesanvändning vid spel.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Irrelevant till artikeln? Oavsett så verkar inte DCS så friskt om det använder så mycket RAM.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel, när jag såg denna tänkte jag direkt "Fan, det måste vara folket som får njuta av Chassi-Jesus återkomst och så var det! Säger väl kanske en del också om att innehållet minst sagt varit torftigt en tid också, inget ont om de andra medarbetarna dock.

Fanns det någon anledning att testet endast kördes fem minuter? Kändes lite snålt när man ändå såg att det började ticka på i minnesanvändning redan under den korta tiden. Jag trodde faktiskt inte att vi låg så pass högt idag, trodde mer att det var utvecklarna som läste av grafikkortet och sedan allokerade efter det, men där ser man!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Irrelevant till artikeln? Oavsett så verkar inte DCS så friskt om det använder så mycket RAM.

Han blandar ihop VRAM och RAM misstänker jag. Oavsett så är det där allokerad mängd RAM och den hoggar säkert så pass mycket eftersom systemet har så pass mycket tillgängligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lite märkligt att även 1080P allokerar så pass mycket. Men det kanske är precis som RAM att det inte säger något om hur mycket som faktiskt används, bara hur mycket som pressats in där för att "kanske" användas (med tanke på den lilla skillnaden mellan 1080p och 4K..)

Just därför som testmetodiken är vald för att visa hur mycket minne som faktiskt används, inte allokeras. Detta beskrevs i artikeln.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Han blandar ihop VRAM och RAM misstänker jag. Oavsett så är det där allokerad mängd RAM och den hoggar säkert så pass mycket eftersom systemet har så pass mycket tillgängligt.

Ganska exakt vad jag tänkte ^^

Permalänk
Medlem

Snyggt test, alltid kul att se relevanta resultat som kan påverka köptarmen

Men kontentan är ju fortfarande:
Starta spelet
Spelet laggar
Sänk inställningar
Testa igen

De flesta spel fungerar på en potatis, så att sänka texturerna är inte hela världen eller farligt på ett modernt kort. Minnesmängd är inte kritiskt

Permalänk

Men om kortet har Max 8b vram, vad händer lm man ändå försöker maxa då? Blir det konstant stutter fest då?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Mycket bra tester Jonas, mer av detta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test Nu har man ett väl utfört test med stabila data att länka till nästa gång någon försöker påstå att 8GB duger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel -- den uppskattas!

Permalänk
Medlem

Half life alyx vr med pimax 8kx RTX 490 använder 16 gig ram minne , så att det behövs ,spelen är snygg och flyter bra , mer test för vr spel tack, alla skit spel använder knappt något

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, tack!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack för ett bra test Nu har man ett väl utfört test med stabila data att länka till nästa gång någon försöker påstå att 8GB duger.

8GB duger bevisligen till det mesta.

Permalänk
Medlem

Jättefin artikel som inte bara slutar med 8GB suger, köp nytt. Man skall veta att 90%+ av alla spel-PC har 8GB eller mindre, viktigt i debatten att visa att spelen fungerar bra på dom också. Därmed inte sagt att man skall satsa på 8GB om man köper nytt.

Skrivet av JonasT:

Just brist på artefakter är det jag kallar när vi inte såg några konstiga textur pop-ins eller liknande, vilket var något jag aktivt letade efter vid både minnesmätningarna och prestandatesterna. Jag lyckades inte se några konstigheter med Hogwarts Legacy, men då det kraschade relativt sporadiskt är det möjligt att de fanns där.

Hogwarts har problem med textur-streaming generellt. Även 24GB kort kan visa skit-texturer ibland, om man letar. Men det verkar ju vara lite stars align på det spelet.

Last of us Iallafall på grabbens 8GB 3070 laddar vissa texturer sent på High settings, ganska få stora dekal-texturer som vägskyltar t.ex. sätter man på ett snäpp bättre textur-streaming löses det problemet, på vår dator iallafall.

Tycker personligen inte det är några större problem med 8GB idag, och kan inte riktigt se att 3070 skulle klappa ihop inom ett par år eller så. Vad jag vet finns det inget spel som ser ut som skit med 8GB. Men skulle inte köpa ett nytt kort med så lite minne.

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Hade gärna sett VRAM med RT i 1440p.
Många av spelen låg över 9GB VRAM utan RT i 144p och många 30xx kort har ju 10GB och den del 12GB. Hade velat se om RT hade drivit upp VRAM över dessa nivåerna med RT.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Vive la liberté!

Något som hade varit intressant i och med att ni börjar mäta VRAM-användningen med ett 4090 med 24GB skulle vara om det blir någon skillnad i VRAM-användningen om man kör med ett kort som bara har 8GB tillgängligt. Som med RAM kan det vara möjligt att en del av VRAM-användningen används för "bra att ha"-saker, som är mindre kritiska för prestanda, och ev kan reducera mängden använt VRAM när ett 8GB VRAM-kort istället.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel, dock bör tilläggas att många spel inte får problem med VRAM de första 20-30 minuterna eller alternativt förrän man kommer till vissa delar av spelen. Ett exempel är Callisto Protocol där spelet med RT igång får problem efter ca 20 minuter på 8GB-kort eller Halo Infinite där det tar ca en halvtimme innan texturer börjar balla ur på kort med mindre VRAM. Har även för mig att RE2 Remake hade problem i vissa senare delar, dock var detta i 4k där 8GB inte klarade av Ultra-texturer.

Permalänk

Jag kör i 3440 och i FC5 New Dawn har jag legat över 15gb i vram usage.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Grafikminnesanvändningen sägs ha ökat lavinartat i de senaste spelen. Redaktionen tar en närmare titt på några av årets stora släpp, med både minnesmätningar och prestandatester.

Läs hela artikeln här

Bra artikel, gillar't!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Lite märkligt att även 1080P allokerar så pass mycket. Men det kanske är precis som RAM att det inte säger något om hur mycket som faktiskt används, bara hur mycket som pressats in där för att "kanske" användas (med tanke på den lilla skillnaden mellan 1080p och 4K..)

Jag körde både Diablo 4 och Jedi survivor på ett 3070 i 4K och det var väl inte direkt några problem

Tycker testet visar att det idag inte är framebuffern i sig som drar mest VRAM i spel utan alla assets o.s.v. som är desamma oavsett om man kör 1080p eller 4K.

Det är därför jag hela tiden varit skeptisk till att kalla 4060/4060 TI med enbart 8 GB VRAM för bra 1080p-kort. Folk säger att det räcker för att korten ändå bara är "avsedda" för 1080p, men bevisligen börjar VRAM bli ett problem även i lägre upplösningar. Man får istället dra ner på texturkvalitén. Jag tycker inte det är acceptabelt att redan från start behöva dra ner inställningarna i dagens spel när man köper ett helt nytt grafikkort för ofta över 6000:-. Därför anser jag att 4060 och 4060 TI är kort avsedda för 720p (med eller utan uppskalningsteknik). Det är enda sättet att frigöra tillräckligt med VRAM för att kunna dra upp de flesta kvalitetsinställningarna i nyare spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jättefin artikel som inte bara slutar med 8GB suger, köp nytt. Man skall veta att 90%+ av alla spel-PC har 8GB eller mindre, viktigt i debatten att visa att spelen fungerar bra på dom också. Därmed inte sagt att man skall satsa på 8GB om man köper nytt.

~80% har 8 GB eller mindre enligt steam.
https://store.steampowered.com/hwsurvey

Permalänk
Medlem

Damn! Mer än vad man trodde. Skönt att my burkens 6800xt har 16gb iallafall.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Musikälskare

Har 12GB så man sitter lite säkert

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?