Vad ska man satsa på för språk?

Permalänk

Vad ska man satsa på för språk?

Jag vill ta tag i min programmering igen. Började läsa C++ men sen tappade jag sugen av någon anledning.

Läste ju HTML och lite javascript samt C på gymnasiet, så har ju lite grund, men finns ju en uppsjö av språk att välja på, beroende på vad för program man vill uppnå.

C++ är väl det populäraste får jag för mig men det kanske är på väg bort? Ska ju vara något språk man kan ha nytta av i yrkeslivet tänker jag. Gå en högskoleutbildnng känns väldigt påkostat och är vad jag förstått bättre att göra en egen porfolio på program man skapat.

Ska ju vara något man kan komma igång och lära sig hyffsat snabbt för att inte tappa sugen.

Permalänk

Därför vi har te4 4de tekniskt basår efter gymnasiet men beror ju på din ålder.

Permalänk
Officiell jultomte

Hört talas om Udemy? Där finns det hur många kurser som helst. Bra strukturerade och finns kurser till ALLT. Typ 20 gånger i månaden är det "rea" också så du får vilken kurs som helst för typ €10.

Du kan väl först och främst ställa dig frågan vad du vill jobba med i framtiden? Back-end? Front-end? Fullstack? Spel? Klura ut det först och sen kan du gå vidare och bestämma språk & köpa en kurs eller kolla på någon kurs gratis på Youtube. Lycka till

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

CodeAcademy har ju liknande. Men varför inte se om du kan forka och contributa till något intressant github repo? Vilket som lycka till!

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll vilket språk du börjar med. Lära sig programmeringsspråk är enkelt. Lära sig programmera är svårt.
Skall du bli en duktig utvecklare behöver du ändå lära dig flera programmeringsspråk - ju mer olika desto bättre.

Permalänk

Jag tänker mig att spel är nog mer intressant att utveckla än andra program.

Men blir ju lite osäker på vad man ska börja med för språk. Fortsätta på C++? Köra på C#?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Jag tänker mig att spel är nog mer intressant att utveckla än andra program.

Men blir ju lite osäker på vad man ska börja med för språk. Fortsätta på C++? Köra på C#?

Unity = C#
Unreal Engine = C++

Mellan dessa två hade jag börjat med Unity för att få in tänket + det finns otroligt mycket mer tutorials/guider för Unity än UE.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Jag tänker mig att spel är nog mer intressant att utveckla än andra program.

Men blir ju lite osäker på vad man ska börja med för språk. Fortsätta på C++? Köra på C#?

Beror på, vill du göra spel i en egen spelmotor eller använda Unreal Engine så är det generellt C++ som gäller, vill du använda Unity så generellt C#, finns andra alternativ som exempelvis Godot men inte insatt i vad som används där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Beror på, vill du göra spel i en egen spelmotor eller använda Unreal Engine så är det generellt C++ som gäller, vill du använda Unity så generellt C#, finns andra alternativ som exempelvis Godot men inte insatt i vad som används där.

Godot has C# samt ett väldigt Pythonliknande språk som heter GDScript (vilket jag gillar). Motorn är lätt att komma in i och känns helt enkelt trevlig. Drar minimalt med resurser.

GodotScript -> GDScript.