Hur stänger man av windows defender helt?

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av windows defender helt?

Försöker stänga av windows defender helt på windows 10 helt, utan att det ska komma utt meddelanden om hot

Går det?

Tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När jag följer det hamnar jag här, betyder det då jag stängt av det?

https://www.bing.com/search?q=windows+s%c3%a4kerhetsknapp&for...

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Försöker stänga av windows defender helt på windows 10 helt, utan att det ska komma utt meddelanden om hot

Går det?

Tack

Om den rapporterar hot för dig så ska du nog överväga att söka igenom din dator...

enligt min erfarenhet så är windows defender bland de minst kräsna visusskydden så har det börjat skrika om infektioner så gör det troligen det av en anledning...

att bara stänga av antiviruset är som att sätta en tejpbit över oljetryckslampan på sin bil för att den lyser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Du kan ju se om detta är något för dig: https://www.sordum.org/9480/defender-control-v2-1/
Om Windows Defender är aktiv så raderas denna då MS inte vill att man stänger av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Du kan ju se om detta är något för dig: https://www.sordum.org/9480/defender-control-v2-1/
Om Windows Defender är aktiv så raderas denna då MS inte vill att man stänger av.

Vad jag vet raderar inte MS automatiskt filer utan du får frågan vad du vill göra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet raderar inte MS automatiskt filer utan du får frågan vad du vill göra.

Jag har fått den raderad direkt när windows hittar den, ingen fråga bara en notis nere vid klockan. Detta sker när jag inte kommer ihåg att lägga till just den mappen i undantagslistan. Dessutom står det inget i historiken om vad den tog bort, den bara är borta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om den rapporterar hot för dig så ska du nog överväga att söka igenom din dator...

enligt min erfarenhet så är windows defender bland de minst kräsna visusskydden så har det börjat skrika om infektioner så gör det troligen det av en anledning...

att bara stänga av antiviruset är som att sätta en tejpbit över oljetryckslampan på sin bil för att den lyser.

Defender falskvarnar rätt lätt, så jag delar inte din uppfattning. Så länge man vet vad man håller på med är det lättaste att skapa undantag (går att välja enskilda filer, mappar osv). Men givetvis måste man vara någorlunda insatt innan man bestämmer sig för att något är falsklarm annars kan det sluta illa.

Använt inbyggda Defender sedan WinXP så lite har jag ju sett genom åren hur programmet beter sig.

Som jag minns det raderas filer i karantän efter 30 dagar, så märker man inte vad som hänt i tid kan det raderas, men det har aldrig hänt mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

När jag följer det hamnar jag här, betyder det då jag stängt av det?

https://www.bing.com/search?q=windows+s%c3%a4kerhetsknapp&for...

Uhm, nä... Hursom, stäng inte av Anti-virus om du inte vet vad du gör.

Vad är anledningen till att du vill stänga av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jag har fått den raderad direkt när windows hittar den, ingen fråga bara en notis nere vid klockan. Detta sker när jag inte kommer ihåg att lägga till just den mappen i undantagslistan. Dessutom står det inget i historiken om vad den tog bort, den bara är borta.

Låter inte som MS Defender i så fall. Testade precis hos mig. Fick notis från Defender

Och tryckte på den och fick då upp detta

Däremot valde jag inget och då lades programmet i quarantine.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet raderar inte MS automatiskt filer utan du får frågan vad du vill göra.

Jodå, det gör Defender helt utmärkt. Även om filen sätts i karantän är det inte alltid man kan återställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jodå, det gör Defender helt utmärkt. Även om filen sätts i karantän är det inte alltid man kan återställa

Inte hos mig, se mitt föregående inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig