6 pin kontakt fungerar inte

Permalänk
Medlem

6 pin kontakt fungerar inte

Hej!
Det här kommer säkert svida i någons ögon men min lösning blev som på bilden eftersom 6 pins kontakten på moderkortet inte vill ge ström till grafikkortet. Jag har provat att mäta med multimeter och jag får ström i vissa pins men vet inte om det är rätt eller fel. Så jag fick låna ström från en annan dator för att grafikkortet ska fungera.
Dator som strular är en Asus G20BM tror jag? behöver jag köpa någon speciell kabel?
Mvh Robban

Visa signatur

Youtube - @robbanstech

Permalänk
Medlem

Ok, du beskriver ju inte jättebra men om jag tolkar rätt:

Datorn på skrivbordet har ett uttag i nätagget som går in i grafikkortet, men av nån anledning så fungerar inte grafikkortet.

Men när du tar ström från datorn som står på golvet så fungerar grafikkortet?

Vad är det för nätagg på datorn på bordet?

Har du satt i ett nytt grafikkort i datorn på bordet?
Kan nätagget vara för svagt?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt, till datorn på bordet är det bara en lös nätadapter, typ en sån som man har till laptops. Så 6 pins uttaget sitter direkt på moderkortet istället.

Visa signatur

Youtube - @robbanstech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice_side:

Ber om ursäkt, till datorn på bordet är det bara en lös nätadapter, typ en sån som man har till laptops. Så 6 pins uttaget sitter direkt på moderkortet istället.

Ahh, speciallösning från tillverkaren med andra ord.

Har du bytt grafikkort eller varför stöter du på problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ahh, speciallösning från tillverkaren med andra ord.

Har du bytt grafikkort eller varför stöter du på problem?

Ja det gamla grafikkortet fungerade inte när jag fick datorn. Men det kortet behövde ingen extra ström.

Visa signatur

Youtube - @robbanstech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice_side:

Ja det gamla grafikkortet fungerade inte när jag fick datorn. Men det kortet behövde ingen extra ström.

Vist är det med extern powerbrick? Som till en laptop?

Om så är fallet så är jag ganska säker på att du har två uttag på baksidan för att koppla in den i och du behöver två inkopplade för att det ska fungera.

Edit: Har bråkat med exakt samma sak för typ 3 år sen men gav upp när jag insåg att en ny powerbrick kostade lika mycket som datorn va värd.

Men är ganska säker på att jag hittade det i en manual nånstans att för att ha ett grafikkort med 6pin anslutning ska fungera så behöver man två laddare inkopplade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vist är det med extern powerbrick? Som till en laptop?

Om så är fallet så är jag ganska säker på att du har två uttag på baksidan för att koppla in den i och du behöver två inkopplade för att det ska fungera.

Edit: Har bråkat med exakt samma sak för typ 3 år sen men gav upp när jag insåg att en ny powerbrick kostade lika mycket som datorn va värd.

Men är ganska säker på att jag hittade det i en manual nånstans att för att ha ett grafikkort med 6pin anslutning ska fungera så behöver man två laddare inkopplade.

Aha okej det var ju olyckligt. Då kanske det är bättre att leta efter ett annat grafikkort som inte kräver 6 pins ström då kanske. Grafikkortet som sitter i nu är ju hundra år så ingen sorg om jag får byta.

Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

Youtube - @robbanstech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice_side:

Aha okej det var ju olyckligt. Då kanske det är bättre att leta efter ett annat grafikkort som inte kräver 6 pins ström då kanske. Grafikkortet som sitter i nu är ju hundra år så ingen sorg om jag får byta.

Tack så mycket för hjälpen

Ja jag har för mig modellen jag hade (sambons gamla dator) va med en AMD 770k och ett R9 255 och minns jag rätt så petade jag i ett RX 460 men ändrade inte att datorn va en potatis tyvärr även fast nya gpun mer eller mindre va dubbelt så "snabbt"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja jag har för mig modellen jag hade (sambons gamla dator) va med en AMD 770k och ett R9 255 och minns jag rätt så petade jag i ett RX 460 men ändrade inte att datorn va en potatis tyvärr även fast nya gpun mer eller mindre va dubbelt så "snabbt"

Ja det är ju inte nyaste prylarna idag direkt. Men det vore ju kul att kunna använda datorn utan att behöva ha en extra bredvid

Visa signatur

Youtube - @robbanstech

Permalänk
Medlem

Men det underliga, om det verkligen satt en R390 i datorn innan så borde den rimligtvis krävt en extra strömanslutning. Den datormodell du nämner Asus ROG G20BM har nämligen ett R390 i sig, vilket kräver mer än 200 Watt. Det är omöjligt att det kortet inte behöver minst 1, säkert 2 extra strömadaptrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men det underliga, om det verkligen satt en R390 i datorn innan så borde den rimligtvis krävt en extra strömanslutning. Den datormodell du nämner Asus ROG G20BM har nämligen ett R390 i sig, vilket kräver mer än 200 Watt. Det är omöjligt att det kortet inte behöver minst 1, säkert 2 extra strömadaptrar.

Nu vet ju inte jag vad dom tidigare ägarna har gjort med den här men kortet som satt i var en asus R9 225.

Visa signatur

Youtube - @robbanstech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice_side:

Nu vet ju inte jag vad dom tidigare ägarna har gjort med den här men kortet som satt i var en asus R9 225.

Ahh, ja det kortet kräver nog inte extra ström

Visa signatur