Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Jag har nött 30+ timmar av spelet i helgen på xbox series x och en trevlig tv.

Är "pc gamer" men med priserna på hårdvara så blev det ett xbox köp.

Kan säga att jag inte alls tänkt på eller stört mig på att det körs i 30 fps. Spelet är toksnyggt och flyter på jättebra, enligt mig iaf.

Permalänk

Summeringen av nästan 25 sidors text är alltså som vanligt med Bethesdaspel:
"Om ett par år kommer Nexusmods ha gjort spelet helt ok!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Summeringen av nästan 25 sidors text är alltså som vanligt med Bethesdaspel:
"Om ett par år kommer Nexusmods ha gjort spelet helt ok!"

Eller snarare - spela igenom det nu och sedan om ett par år för ett helt nytt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Kör du med FSR2? Testa all ladda ner DLSS moddet. Gjorde det precis.
Var orolig över att achievements skulle försvinna men så var inte fallet.

ah, ska testa med modden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Kör du med FSR2? Testa all ladda ner DLSS moddet. Gjorde det precis.
Var orolig över att achievements skulle försvinna men så var inte fallet.

Fick inte den att funka. Man ska installera två delar, och med den ena händer absolut noll i Vortex. Det är som att den är helt död. Allt annat funkar. Irriterande. Verkar inte som om nån annan fått samma fel, så jag hittar ingen lösning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Eller snarare - spela igenom det nu och sedan om ett par år för ett helt nytt spel.

Knappast. Skyrim är nog till 99 procent samma från allra första releasen till i dag. DLC:erna räknar jag inte, för det är ju tillägg, inte ändringar, och dessutom inte en del av grundspelet.

Jag tror inte Starfield kommer att se mer än marginellt annorlunda ut om två, fem eller tio år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi får väll se om det kommer en day1 patch på onsdag när det faktiskt släpps 🙂 jag är generellt en optimist och jag kan aldrig tänka mig att dom inte gör annat just nu än att optimera spelet för att göra det ännu bättre för oss 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om en crash under 30+ timmar och inga prestandaproblem. Lite buggar, absolut, men inget "game breaking", mestades lite humoristiska grejer. Eftersom jag spelat på xbox har spelet varit gång under hela denna tiden och inte startats om.

Skulle nästan vilja säga att skicket vid release har varit bättre än många andra spel jag spelat de senaste åren. Milsvis från tex cyberpunk. Väldigt nöjd "kvalitetsmässigt" hittils iaf.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Jag spelar idag med ett 5600+6950XT och det flyter på bra i Ultra.

Men jag funderar på att uppgradera till 5800X3D. Bör jag se någon ökning i prestanda på Starfield?

Hardware Unboxed ska släppa video (tror imorgon) med massa CPU tester i Starfield så kanske är värt att vänta och kolla vad de får för resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av memisemil:

Hardware Unboxed ska släppa video (tror imorgon) med massa CPU tester i Starfield så kanske är värt att vänta och kolla vad de får för resultat

Åh tack. Då väntar jag

Permalänk
Medlem

Verkar vara både negativa och positiva upplevelser, själv vill jag bara spela NUUUUUU... får koden med nya datorn, fast det kan ju även vara positivt att få vänta minst 1 vecka till då det kan ha kommit nya uppdateringar o så. Den som väntar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast. Skyrim är nog till 99 procent samma från allra första releasen till i dag. DLC:erna räknar jag inte, för det är ju tillägg, inte ändringar, och dessutom inte en del av grundspelet.

Jag tror inte Starfield kommer att se mer än marginellt annorlunda ut om två, fem eller tio år.

Vi pratar NexusMods och vad dom gjort för Skyrim, så jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är ju som ett nytt spel efter man lagt till moddar.

Tror inte ens att vi behöver hålla tummarna för att även Star(t)field kommer att få samma behandling.

Permalänk
Medlem

Skit också, blivit typ "kidnappad" i spelet och är tvungen att köra undercover agent, det förstör lite de uppdrag man kör vid sidan om. Så nu måste jag göra klart undercover delen, vilket känns som ett 30 timmars spel bara det.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Skit också, blivit typ "kidnappad" i spelet och är tvungen att köra undercover agent, det förstör lite de uppdrag man kör vid sidan om. Så nu måste jag göra klart undercover delen, vilket känns som ett 30 timmars spel bara det.

Crimson fleet questen? Den är svinrolig. Tyvärr har jag fått en bug som gör att det uppdrag står just nu still och kan inte fortsätta, den har fastnat i en loop. Jag hoppas det kommer en patch där bland annat detta fixas för jag vill gärna göra klart den då den betalar fett!

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fick inte den att funka. Man ska installera två delar, och med den ena händer absolut noll i Vortex. Det är som att den är helt död. Allt annat funkar. Irriterande. Verkar inte som om nån annan fått samma fel, så jag hittar ingen lösning.

Det är tre delar man ska installera. Jag körde med PureDarks version, då är det Starfield Upscaler, Upscalebaseplugin och Nvidia DLSS du ska ladda ner.

Jag kollade på denna Youtube-video som visade hur man ska installera moddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Måste du göra klart den? Jag fortsatte bara att spela vidare i main-questen. "Måste delen" var typ en kvart, sen fortsatte jag med annat.

Vad förhindrar dig från att bara göra andra quests? (kanske är spoiler...) Känns ju inte superkul att bli intvingad i en hel questline och inte kunna göra de quests man vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Det är tre delar man ska installera. Jag körde med PureDarks version, då är det Starfield Upscaler, Upscalebaseplugin och Nvidia DLSS du ska ladda ner.

Jag kollade på denna Youtube-video som visade hur man ska installera moddet.

Ja, men två delar av modden. Nvidia-filen är ju nåt jag själv hämtar separat.
Det är "Upscalebaseplugin" som totalvägrar fungera i min Vortex. Händer noll och intet. Har tagit bort och försökt med ny nerladdning flera gånger om, men det är stendött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är "Upscalebaseplugin" som totalvägrar fungera i min Vortex. Händer noll och intet. Har tagit bort och försökt med ny nerladdning flera gånger om, men det är stendött.

Aha okej då hänger jag med.
Tänkte om det var en sån lätt lösning att man missat att ladda ner Nvidia-filen.
Kör du spelet från Steam eller MS-store? Kanske har något med saken att göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vågar inte svara hur det fungerar med Vortex, men man ska bara kopiera och klistra filerna man laddar ner till Starfields installationsmapp. Jag använder Game Pass och har spelet installerat på min D: hårddisk. Mappen för Game Pass heter XGP och där inne finns Starfield mappen sedan en mapp som heter 'content' där exe filen finns och allt annat. La in först filerna från nedladdningen som heter StarfieldUpscaler-ReShade, sedan la jag mappen UpscalerBasePlugin inne i 'mod' mappen, och i samma UpscalerBasePlugin mapp la jag in nvngx_dlss_3.5.0 filen. Jag ville ändå köra med DLSS så kickade igång den nyss. Följde dessa två. Ska fungera på samma sätt med Steam fast i deras installationsmapp då.

https://www.youtube.com/watch?v=fEyB2SLHEXc

https://wccftech.com/starfield-dlss-3-5-mod-now-available-on-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vågar inte svara hur det fungerar med Vortex, men man ska bara kopiera och klistra filerna man laddar ner till Starfields installationsmapp. Jag använder Game Pass och har spelet installerat på min D: hårddisk. Mappen för Game Pass heter XGP och där inne finns Starfield mappen sedan en mapp som heter 'content' där exe filen finns och allt annat. La in först den som heter StarfieldUpscaler-ReShade, sedan la jag mappen UpscalerBasePlugin inne i 'mod' mappen, och i samma UpscalerBasePlugin mapp la jag in nvngx_dlss_3.5.0 filen. Jag ville ändå köra med DLSS så kickade igång den nyss. Följde dessa två. Ska fungera på samma sätt med Steam fast i deras installationsmapp då.

https://www.youtube.com/watch?v=fEyB2SLHEXc

https://wccftech.com/starfield-dlss-3-5-mod-now-available-on-...

Testade det också, men ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ser att du har en 4080 kort. Såg i någon video att det finns en annan version av PureDarks mod på hans patreon som ska vara just till 4000-serien. Kanske är värt att testa (beroende på hur dyrt det blir?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Well, that sucks :/

Jag kunde inte få det att fungera först då jag förde över innehållet av UpscalerBasePlugin mappen till 'mod' mappen i Starfields installationsmapp. Gjorde en "reparation" av spelet via Game Pass (tog 2 sek) och det tog väck alla modfiler man lagt in och gjorde det på nytt men denna gång såg jag till att hela mappen UpscalerBasePlugin flyttades över och inte innehållet bara. Fungerade direkt så fort jag startade spelet! Dök upp en ruta av sig själv för DLSS modden men kunde ta fram den när som via HOME knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad ser ut som ett skittråkigt meme? Spelet? Hur kan ett spel se ut som en meme? Och i såfall, vilken meme av alla miljarders miljarders memes där ute på Internet?

Jag ser inte alls vad som är fel. Är nog för gammal, men det där ser ju sjukt bra ut när du vandrar omkring och skakar på huvudet Inte ens i verkliga livet ser det sådär bra ut när man skakar på huvudet liksom ...

Allt ser trist ut :D. Dialogen, rymdskeppen, striderna, UI. Hur? Jag vet inte exakt, genom abstrakt tänkande och kapacitet till att förstå liknelser eller metaforer? Vilket meme? Det första som jag kom tänka på är detta:

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Måste du göra klart den? Jag fortsatte bara att spela vidare i main-questen. "Måste delen" var typ en kvart, sen fortsatte jag med annat.

Vad förhindrar dig från att bara göra andra quests? (kanske är spoiler...) Känns ju inte superkul att bli intvingad i en hel questline och inte kunna göra de quests man vill...

Att jobba ihop med pirater samtidigt i andra faktioner får uppdrag att döda pirater funkar inte så bra ihop. kostade mig 75000Credit eller mitt blod....Sooo, yeah

Visa signatur

PC:

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Starfeald rullandes på en Arc bestyckad burk.

https://youtu.be/_xAJC9fuCLY?si=IyzO0ZROLD5M7xHP

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

nått jag bara älskar med spelet är alla dessa random skepp som landar i ens närhet om man är vid rätt plats vid tidpunkten, lyckats få många bra skepp på det sättet, bara ha ihjäl besättningen and there you go :), men nu börjar skeppen att bli lite för många i min armada, vilken ska man prata med om man vill sälja lite skepp? går det ens?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nått jag bara älskar med spelet är alla dessa random skepp som landar i ens närhet om man är vid rätt plats vid tidpunkten, lyckats få många bra skepp på det sättet, bara ha ihjäl besättningen and there you go :), men nu börjar skeppen att bli lite för många i min armada, vilken ska man prata med om man vill sälja lite skepp? går det ens?

om du landar i New Atlantis tex så står det en engineer rakt fram efter du klivit av ditt skepp, snacka med honom, där säljer man sina skepp som man har "fått" hahaha.
Jag har inte ens testat det, de skeppen jag har stött på har det stått inaccessible och kan inte komma ombord. Får testa det sen igen

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Hehe, skulle finnas option där man kontrollerar massiva flottor. Starfield Armada typ. : )