Du ska ju blinka vänster om du avser att ta ex tredje avfarten ur rondellen. Men oavsett vad när du väl är inne i en rondell ska du alltid blinka ut.
Men ja, helt off topic 😄
Mja... Jag fick mycket riktigt lära mig som du skriver, att man förutom att blinka ut även ska blinka vänster in om man ska vänster. Det har dock varierat över tid vad gäller detta och nuvarande linje verkar vara att man inte behöver göra det, då detta inte har stått uttryckt utan mer varit en tolkning. Däremot är det fritt att göra det och jag brukar fortfarande göra det framförallt i mindre cirkulationsplatser där det tillför något (i stora går det ofta inte att se nog bra, så där). I Storbritannien verkar de dock köra hårt på att man ska blinka även in i cirkulationsplatser (fast det blir förstås tvärtom med väsntertrafik).
Oavsett så är Teslas lösning dumheter och det handlar inte heller om att det är bättre, utan om att spara pengar. Ferrari har förvisso gjort samma sak, även om de har en (vad jag vet riktig) knapp på varje sida istället för båda på samma, men där försöker de väl påstå att det är mer racing eller något att ha allt på ratten... Det hela är dummare än Citroën som i äldre hade en typ av samlingar av kontroller bredvid ratten där det var en knapp för blinkers (vänster - inget - höger). Se t ex GSA för att se vad jag menar. Ännu roligare blir väl Teslas lösning när de stänger av sig när man inte vill, vilket ofta händer med blinkers när man får svänga åt ena och sedan andra hållet (händer även vid högersväng i en del större cirkulationsplatser).