Nord VPN vill tackla nätfiske med AI-verktyg

Permalänk
Melding Plague

Nord VPN vill tackla nätfiske med AI-verktyg

Webbläsartillägget Sonar är tänkt att hjälpa användare undvika nätfiske genom att identifiera och varna för suspekt innehåll i mail.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig.
Vänta lite:
En AI som kommer att rota bland dina mejl och analysera för nätfiske? Vem kan garantera att samma AI inte kommer att samla in information om dig för någon riktad reklam eller något ännu värre?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lätt paranoid och tycker att NordVPN är lite för aggressiva och konsoliderar för mycket? Jag förstår att det är bra att skydda sig och att det helt klart finns en marknad och syfte att skaffa tjänster som de erbjuder men för egen del känns det mer som det här lika gärna kan vara NSA/CIA som utvecklar.

Samma med tjänster som ska skydda dig och dina uppgifter mot data brokers och du ger en fullmakt för att de ska kunna röja uppgifter om dig för tredjepart. Jag kanske är lite för mycket foliehatt men är något lite för bra och för enkelt så höjs röda varningsflagg och jag blir högst skeptisk...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samma med tjänster som ska skydda dig och dina uppgifter mot data brokers och du ger en fullmakt för att de ska kunna röja uppgifter om dig för tredjepart. Jag kanske är lite för mycket foliehatt men är något lite för bra och för enkelt så höjs röda varningsflagg och jag blir högst skeptisk...

Om du inte är kriminell har du inget att dölja

/sat

Jag håller med, det känns lite väl...
Tyvärr lär det snart krävas AI för att upptäcka AI (vilket i sin tur gör AI bättre och därmed blir det svårare att upptäcka AI med hjälp av AI *Tage Danielsson*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Mullvad är mer trovärdig och säker än Nord VPN, change my mind.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Själva idén tycker jag att känns lovande. Baserat på tillgänglig information verkar lösningen dock köras i molnet, så det skulle innebära att jag röjer innehållet i alla mina mejl till en tredje part. Om jag nu skulle få för mig att göra det är NordVPN bland de sista företagen som jag skulle anförtro den datan.

Har någon här tillgång till användaravtalet för tjänsten? Det vore mycket intressant att läsa (även om jag inte litar på det med tanke på avsändaren).

Men rent principiellt gillar jag idén och hoppas på att få se liknande (lokala) verktyg från seriösa bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Själva idén tycker jag att känns lovande. Baserat på tillgänglig information verkar lösningen dock köras i molnet, så det skulle innebära att jag röjer innehållet i alla mina mejl till en tredje part. Om jag nu skulle få för mig att göra det är NordVPN bland de sista företagen som jag skulle anförtro den datan.

Har någon här tillgång till användaravtalet för tjänsten? Det vore mycket intressant att läsa (även om jag inte litar på det med tanke på avsändaren).

Men rent principiellt gillar jag idén och hoppas på att få se liknande (lokala) verktyg från seriösa bolag.

Du får gärna utveckla varför du lägger dem långt ned på listan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av trickeh2k:

Du får gärna utveckla varför du lägger dem långt ned på listan.

Det är av flera skäl. De har en historik av att sprida skrämselpropaganda, till exempel myten om att mobilen tjuvlyssnar på allt vi säger i annonssyfte.

De marknadsför sina tjänster med rent av illegala metoder.

När det kommer till säkerhetsföretag förväntar jag mig också mer än att information i blogginlägg ändras utan notis och att information om potentiella intrång hemlighålls. Alla organisationer gör misstag. Det som skiljer agnarna från vetet är hur misstagen hanteras.

NordVPN och Nord Security har än så länge inte gett mig ett enda skäl att lita på dem. Jag hoppas självfallet att detta förändras.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av nikka:

Det är av flera skäl. De har en historik av att sprida skrämselpropaganda, till exempel myten om att mobilen tjuvlyssnar på allt vi säger i annonssyfte.

De marknadsför sina tjänster med rent av illegala metoder.

När det kommer till säkerhetsföretag förväntar jag mig också mer än att information i blogginlägg ändras utan notis och att information om potentiella intrång hemlighålls. Alla organisationer gör misstag. Det som skiljer agnarna från vetet är hur misstagen hanteras.

NordVPN och Nord Security har än så länge inte gett mig ett enda skäl att lita på dem. Jag hoppas självfallet att detta förändras.

För att inte bara vara negativ kan jag tillägga att NordVPN har bättrat sig på senare år. Det var tidigare oklart vem som egentligen låg bakom företaget, vilket gjorde att exempelvis Wirecutter avfärdade deras tjänst rakt upp och ned. Nu har det åtminstone blivit lite tydligare kring vilka det är som ligger bakom. NordVPN har också låtit Cure53 granska NordVPN:s infrastruktur (tidigare hade de enbart låtit apparna genomgå tredjepartsgranskning) och rapporterna ligger numera publikt på nätet för alla att läsa. Om NordVPN fortsätter i denna riktning, blir mer transparenta (och slutar ljuga/skrämmas i sin marknadsföring/PR) kan de på sikt bli mer än en dussinleverantör som jagar kunder på pris.

Permalänk
Medlem

Det är kanske bra om du även har med någon oberoende källa till detta påstående då de hänvisar till din/ditt företags hemsida. Misstolka mig inte, säger inte att du ljuger eller skulle ha fel men som alltid är det bra att ha någon källa man inte själv påverkar.

Just angående "rabatt året runt" och om det pågått under längre tid är det väl lämpligt att anmäla detta till Konsumentverket.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Keneay:

Det är kanske bra om du även har med någon oberoende källa till detta påstående då de hänvisar till din/ditt företags hemsida. Misstolka mig inte, säger inte att du ljuger eller skulle ha fel men som alltid är det bra att ha någon källa man inte själv påverkar.

Just angående "rabatt året runt" och om det pågått under längre tid är det väl lämpligt att anmäla detta till Konsumentverket.

Jag tror tyvärr inte att någon annan har orkat göra den sammanställningen. Eftersom jag uppskattar ditt kritiska tänkande delar jag gladligen excelfilen med dagliga länkar så kan du verifiera mina påståenden.

https://drive.proton.me/urls/1121ABGMQ0#YV2zK91R2yjv

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på en produkt som säljs med 90% rabatt och har en miljard sponsrade affiliates som spammar överallt. Tycker att det säger sig självt, men uppenbarligen inte.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Det är av flera skäl. De har en historik av att sprida skrämselpropaganda, till exempel myten om att mobilen tjuvlyssnar på allt vi säger i annonssyfte.

De marknadsför sina tjänster med rent av illegala metoder.

När det kommer till säkerhetsföretag förväntar jag mig också mer än att information i blogginlägg ändras utan notis och att information om potentiella intrång hemlighålls. Alla organisationer gör misstag. Det som skiljer agnarna från vetet är hur misstagen hanteras.

NordVPN och Nord Security har än så länge inte gett mig ett enda skäl att lita på dem. Jag hoppas självfallet att detta förändras.

Bra, då fortsätter jag att foliehatta bort dem som säkerhetsrisk. Tack!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ok, jättebra med info om VPN, då trots allt många tycks använda sådant - men vilken VPN-tjänst "ska" man egentligen ha då? Mullvad har ju begränsat sitt VPN för att slippa kriminella som utnyttjar tjänsten, men vi som inte är kriminella drabbas ju också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag tror tyvärr inte att någon annan har orkat göra den sammanställningen. Eftersom jag uppskattar ditt kritiska tänkande delar jag gladligen excelfilen med dagliga länkar så kan du verifiera mina påståenden.

https://drive.proton.me/urls/1121ABGMQ0#YV2zK91R2yjv

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag tror tyvärr inte att någon annan har orkat göra den sammanställningen. Eftersom jag uppskattar ditt kritiska tänkande delar jag gladligen excelfilen med dagliga länkar så kan du verifiera mina påståenden.

https://drive.proton.me/urls/1121ABGMQ0#YV2zK91R2yjv

Tackar för filen med länkar där många även är arkiverade så de finns att tillgå framöver, uppskattar verkligen ansträngningen du gjort med att samla information och delandet av källor så de kan kontrolleras.
NordVPN har rest rödflaggor hos mig länge och jag ser ingen orsak till att börja lita på dem med tiden då det finns andra alternativ som redan upplevs mer förtroendeingivande.

Skrivet av Pirum:

Mullvad har ju begränsat sitt VPN för att slippa kriminella som utnyttjar tjänsten, men vi som inte är kriminella drabbas ju också.

Vad är det för begränsningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vad är det för begränsningar?

Genom att omöjliggöra öppning av portar från och med 1/7, 2023.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe