DVD spelar upp fel ljudspår.

Permalänk
Medlem

DVD spelar upp fel ljudspår.

Har råkat ut för det märkliga att engelska ljudspåret på vissa DVD skivor inte längre fungerar, det ersätts med tyska, medan det fungerar utan minsta problem på andra DVD och alla övriga språkalternativ fungerar.
Men om svensk text läggs in så fungera det engelska ljudspåret.

Aldrig hört talas om ett sådant problem tidigare.
Programmet är VLC Windovs 10.

Permalänk

Vad händer i en dedikerad mediaspelare som du har till hembion?

Vissa skivor har språk, ljud och text. Den första är då språket på menyn på skivan och i vissa fall väljs skivans standardspråk om man inte framtvingar svensk text och 5.1 ljud. Vanligt på äldre skivor.

När jag tittar i min oppo finns i bland vissa språk flera gånger. Detta kan vara bland annat "överdubbning" om man valt att se ett annat klipp som bakom kulisserna där vissa scener av filmen spelas upp. Väljer man då fel textning / ljudspår så kan det blandas text / ljud från filmen och bakom kulisserna då vissa delar av skivan "delar" på samma data för att spara utrymme. Kort sagt en scen från filmen kan spelas upp med ljud / text från "bakom kulisserna".

Vissa mediaspelare blir ibland förvirrade av detta.

Skulle också kunna vara så att du råkat ställa in något som framtvingar tyska och finns det inte på skivan så används default. Kan vara så att du har en dålig inställning i programmet. Prova att återställa eller installera om VLC för att rensa inställningarna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad händer i en dedikerad mediaspelare som du har till hembion?

Vissa skivor har språk, ljud och text. Den första är då språket på menyn på skivan och i vissa fall väljs skivans standardspråk om man inte framtvingar svensk text och 5.1 ljud. Vanligt på äldre skivor.

När jag tittar i min oppo finns i bland vissa språk flera gånger. Detta kan vara bland annat "överdubbning" om man valt att se ett annat klipp som bakom kulisserna där vissa scener av filmen spelas upp. Väljer man då fel textning / ljudspår så kan det blandas text / ljud från filmen och bakom kulisserna då vissa delar av skivan "delar" på samma data för att spara utrymme. Kort sagt en scen från filmen kan spelas upp med ljud / text från "bakom kulisserna".

Vissa mediaspelare blir ibland förvirrade av detta.

Skulle också kunna vara så att du råkat ställa in något som framtvingar tyska och finns det inte på skivan så används default. Kan vara så att du har en dålig inställning i programmet. Prova att återställa eller installera om VLC för att rensa inställningarna.

"Skulle också kunna vara så att du råkat ställa in något som framtvingar tyska"

JUST det, efter mycket experimenterande med olika inställningar har jag funnit att man kan ställa in i spelaren vilka ljudspår och undertexter eller ingen undertext som den skall spela OCH om det är inställt så bryr sig spelaren inte om vilken inställning man gör på själva skivan när den spelas upp.
Spelarens inställning tar över skivans.
JAG har aldrig ändrat någonting, så spelaren har ändrat sig själv, men nu vet jag ju hur det ska lösas.

När jag ändrar två siffror i inställningen fungerar det.

Tack så mycket!