Vattenskada på ps5 (playstation 5)

Permalänk

Vattenskada på ps5 (playstation 5)

Jag råkade tappa vatten rakt in i ett ps5.

Den den var igång vid händelsen.

Lät som man kan tänka sig, luktade bränt och dog.

Den är torr nu. Men händer ingenting när jag försöker sätta igång den.

Går den att laga? Eller är det bara köpa ny?

Jag hittar liksom ingen info någonstans om vattenskada på ps5.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad som har gått sönder och vart vattnet hamnade.
Har du öppnat och kollat hur det ser ut?
Den går garanterat att "laga" frågan är bara hur mycket du måste byta. Troligtvis är det billigare att köpa en ny. har du tur kanske det går på din hemförsäkring?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har du hemförsäkring med drulle? Kolla med dem först och se sen om du kan lämna in den på reparation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Går tyvärr inte laga om den kortslutits som du beskriver det.

Permalänk
Medlem

Kontakta PSXcare. De kan kanske få liv i den.
https://www.psxcare.com/tv-spel/sony-playstation-psp-vita/pla...

Allt går i princip att reparera. Men till vilket pris..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Jag har hemförsäkring/drulle. så jag vill inte öppna den ifall det skulle förstöra någon garanti.

Om du tänker dig att vatten kommer in rak ovanpå när den är stående. Ganska mycket då det var en vas.

Jag fattar att vissa komponenter kan klara sig och andra Inte. Men det kan ju kosta över 1000kr att byta en hdmi. I detta fallet är det ju något större då den inte reagerar överhuvudtaget.

Så kan någon säga vad som troligtvis är skadan? Alltså vilka komponenter som ”förmodligen” blivit skadade. Och om man lämnar in den på lagning. Är det originaldelar som används eller är det typ Sony själva som måste laga då?

För jag har lämnat in min mobil en gång! Via ett ställe som mitt försäkringsbolag sa att jag skulle använda. Så fick jag liksom något ihopplock. De kallade ”miljövänligt”. Då jag inte är super insatt i ps5- kostnader och vill jag inte göra samma misstag. Jag vill liksom ha det i orginaldelar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrYesbody:

Jag har hemförsäkring/drulle. så jag vill inte öppna den ifall det skulle förstöra någon garanti.

Om du tänker dig att vatten kommer in rak ovanpå när den är stående. Ganska mycket då det var en vas.

Jag fattar att vissa komponenter kan klara sig och andra Inte. Men det kan ju kosta över 1000kr att byta en hdmi. I detta fallet är det ju något större då den inte reagerar överhuvudtaget.

Så kan någon säga vad som troligtvis är skadan? Alltså vilka komponenter som ”förmodligen” blivit skadade. Och om man lämnar in den på lagning. Är det originaldelar som används eller är det typ Sony själva som måste laga då?

För jag har lämnat in min mobil en gång! Via ett ställe som mitt försäkringsbolag sa att jag skulle använda. Så fick jag liksom något ihopplock. De kallade ”miljövänligt”. Då jag inte är super insatt i ps5- kostnader och vill jag inte göra samma misstag. Jag vill liksom ha det i orginaldelar.

Garanti täcker självfallet inte olyckor så som att hälla vatten i konsolen så det behöver du inte oroa dig för.

Troligen är nätaggregat, moderkort och även diskläsare kaputt. Det är i princip hela enheten. Sedan kan det vara som så att samtliga grejer går att laga genom att byta ut enskilda komponenter men det kostar fortfarande bra med pengar.

Alternativen är:
Skicka till firma som diagnostiserar och reparerar enskilda komponenter.
Skicka till av tillverkaren anvisad reparatör som reparerar med originaldelar, detta lär kosta i storleksordningen vad en hel ny konsol kostar iom troligen är alla delar av elektroniken skadad.
Kontakta försäkringsbolaget som väljer en av ovan för diagnos och ger dig stålar för att köpa en ny konsol minus självrisken.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYesbody:

Enligt länk ovan:
https://www.psxcare.com/catalog/category/view/s/playstation-5...
Precis som du skriver så tar dom 1500:- för en HDMI och 1625:- (!!!) för att byta fläkten och rengöra.

https://www.ribit.se/
Den där killen är riktigt grym, men jag tror även där att en PS5:a kostar för lite för att det ska vara värt att titta på.

Jag tror ditt bästa alternativ är att ta det på drulle på hemförsäkringen.

Permalänk

har nu mitt 2a problem. Har 2 st såna som reparerar ps5 i staden där jag bor. Båda har svarat ”det är är ingen idé att försöka laga, det är bara köpa nytt”.

Jag har nu pratat med mitt försäkringsbolag och de vill ha ett kostnadsförslag. Men de har så mycket att göra att de inte vill slösa onödig tid på något de vet inte kommer resultera i något annat än köpa nytt. Så de sätter ungefär 3-4 veckors väntetid.

Finns det något annat sätt att få en sådant kostnadsförslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYesbody:

har nu mitt 2a problem. Har 2 st såna som reparerar ps5 i staden där jag bor. Båda har svarat ”det är är ingen idé att försöka laga, det är bara köpa nytt”.

Jag har nu pratat med mitt försäkringsbolag och de vill ha ett kostnadsförslag. Men de har så mycket att göra att de inte vill slösa onödig tid på något de vet inte kommer resultera i något annat än köpa nytt. Så de sätter ungefär 3-4 veckors väntetid.

Finns det något annat sätt att få en sådant kostnadsförslag?

Fråga vad det kostar även om det inte är värt att laga?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Fråga vad det kostar även om det inte är värt att laga?

Jag har skickat mail, till flera olika även i angränsande län. Inget svar denna vecka från någon. Så jag antar att alla som ser detta som ett ”onödigt jobb” eller så. Så ingen svarar.

Jag vet ju inte hur det fungerar, för jag har bara lämnat in min mobil för ny skärm som sagt. Och då var allt så smidigt.

Jag menar om jag ringer och de säger ja det kommer kosta 8000:- att laga (ett exempel)

Det lär väl inte vara nog för ett försäkringsbolag? Att komma med en hypotetiskt kostnad

Permalänk
Medlem

Enklaste kanske är att kontakta Sony själva för reparation. Kanske t.om. är så att Försäkringsbolaget inte accepterar diverse lokala reparatörer. Men vet inte om Sony har verkstad på det sättet, men man bör ju kunna lämna in på service om saker pajar, men då kanske dom bara hänvisar till Åf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Alla dina frågor behöver besvaras av försäkringsbolaget. Bara de själva som vet vad de accepterar och inte.

Reparation är nog uteslutet i det här fallet (inte för att det är tekniskt omöjligt, men för att det är ekonomiskt oförsvarligt).

Orkar du inte vänta på försäkringsbolaget får du slanta upp för en ny konsol så länge och sen försöka kränga utbytskonsolen du får via försäkringen (om du inte får pengar i handen)

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Alla dina frågor behöver besvaras av försäkringsbolaget. Bara de själva som vet vad de accepterar och inte.

Reparation är nog uteslutet i det här fallet (inte för att det är tekniskt omöjligt, men för att det är ekonomiskt oförsvarligt).

Orkar du inte vänta på försäkringsbolaget får du slanta upp för en ny konsol så länge och sen försöka kränga utbytskonsolen du får via försäkringen (om du inte får pengar i handen)

Jag anmälde skadad, skrev in vad det billigaste nya PS5(ej digital version) kostade. Sen fick jag liksom ett Mail där det bara stod

”För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver du skicka in följande:

- Kostnadsförslag på reparation. ”

Jag ville liksom inte svara med massa frågor initialt för jag ville komma med mitt egna förslag från någon reparatör. Så man inte får nå ”skicka in här så får du begagnade delar” igen.

Men verkar vara omöjligt. Jag får väl lämna det som
sa till mig. Och att iprincip ingen svarar på mailen.

Men känns mindre bra..

Men känns som jag inte har så mycket val.

Permalänk

Tror billigaste du kommer undan med är drulleförsäkringen.

Räkna iaf med halva kostnaden av vad konsollen kostar ny i reservdelar, felsökning och reparation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYesbody:

Jag anmälde skadad, skrev in vad det billigaste nya PS5(ej digital version) kostade. Sen fick jag liksom ett Mail där det bara stod

”För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver du skicka in följande:

- Kostnadsförslag på reparation. ”

Jag ville liksom inte svara med massa frågor initialt för jag ville komma med mitt egna förslag från någon reparatör. Så man inte får nå ”skicka in här så får du begagnade delar” igen.

Men verkar vara omöjligt. Jag får väl lämna det som
sa till mig. Och att iprincip ingen svarar på mailen.

Men känns mindre bra..

Men känns som jag inte har så mycket val.

Jag har haft samma problem. Det är automatiskt svar.
Ring försäkringsbolaget o prata med en människa.
När jag ringde o sa att asså min laptop har i princip badat så sa dom bara jahaa ok. Ja nä vattenskador byter vi direkt bara. Mailet var bara automatsvar.
Så jag fick säga vad en ny kostar så skickade dom pengar bara.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid slänga ut det på försäljning som defekt. Du blir förvånad över hur mycket folk betalar för defekta saker. Kolla eBay så får du se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYesbody:

Jag råkade tappa vatten rakt in i ett ps5.

Den den var igång vid händelsen.

Lät som man kan tänka sig, luktade bränt och dog.

Den är torr nu. Men händer ingenting när jag försöker sätta igång den.

Går den att laga? Eller är det bara köpa ny?

Jag hittar liksom ingen info någonstans om vattenskada på ps5.

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Jag köper gärna defekt, men jag är ny inom hobbyn så lägger du ut en annons så folk med bättre koll får se den kan jag tänka mig att de betalar bättre. PM om du vill sälja.

Permalänk
Skrivet av Bader:

Jag köper gärna defekt, men jag är ny inom hobbyn så lägger du ut en annons så folk med bättre koll får se den kan jag tänka mig att de betalar bättre. PM om du vill sälja.

Ganska troligt att han redan sålt den eller fått den utbytt/lagad efter 3 månader.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ganska troligt att han redan sålt den eller fått den utbytt/lagad efter 3 månader.

Japp, men man vet aldrig

Permalänk
Medlem

Kommer inte ut alls många annonser om defekta enheter. Antar att många inte tänker på att dom går att sälja ändå ovh tyvärr kanske kastar dom