Permalänk
Medlem

Bra mobil för max 3500?

Mina krav på mobilen är vettig kamera samt ren Android som får uppdateringar länge. Jag letar däremot en mobil som har 6 tum skärm. Jag är allergisk mot stora skärmar i en mobil.

Har 6 tums skärmarna utgått? Är Google Pixel 6a enda alternativet? Ska jag vänta en prissänkning på den?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy A34 är rätt så prisvärd:
https://www.inet.se/produkt/2001150/samsung-galaxy-a34-128gb-...

Jag skulle annars rekommendera att kolla på Pixel 6A som du nämnde då det är en bättre telefon enligt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Samsung Galaxy A34 är rätt så prisvärd:
https://www.inet.se/produkt/2001150/samsung-galaxy-a34-128gb-...

Jag skulle annars rekommendera att kolla på Pixel 6A som du nämnde då det är en bättre telefon enligt mig.

Samsung har väl inga rena Android? Tror de har massa förinstallerade appar på sina.

6.6 är för stort men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Mina krav på mobilen är vettig kamera samt ren Android som får uppdateringar länge. Jag letar däremot en mobil som har 6 tum skärm. Jag är allergisk mot stora skärmar i en mobil.

Har 6 tums skärmarna utgått? Är Google Pixel 6a enda alternativet? Ska jag vänta en prissänkning på den?

Avvakta du till BF, Google kommer säkert droppa priset lite på Pixel 6a. Det är den telefonen som passar in under dina krav.
Den kostar 4290:- på Google Store nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Samsung har väl inga rena Android? Tror de har massa förinstallerade appar på sina.

6.6 är för stort men tack för tipset!

Många som sitter med 10-år gamla synsätt, Samsung är sedan införandet av One UI knappast värre än andra tillverkare avseende bloat. Det var ett medvetet steg ifrån det rykte som de tidigare hade.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Många som sitter med 10-år gamla synsätt, Samsung är sedan införandet av One UI knappast värre än andra tillverkare avseende bloat. Det var ett medvetet steg ifrån det rykte som de tidigare hade.

Håller inte med. Har testat OneUI och det är fortfarande så att Samsung skickar med alldeles för mycket appar mm och inte ofta dublett av appar för Samsung vill köra egna + google

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har en Motorola Edge 30 neo, ren Android och jag är nöjd. Fick den för typ 3500

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Satsa på Qualcomm SoC, gärna 7XX-serien eller nyare (6 nm eller lägre) och undvik Unisoc och Mediatek.
Nothing Phone (1) är väl den mest prisvärda just nu om du vill ha någorlunda hygglig mid-range.
Kan du tänka dig att kolla lite utanför Sverige gränser du ligger Motorola (Moto) G84 i den där prisklassen och är väl ungefär ersättaren till Moto Edge 30 Neo

Permalänk
Medlem

Jag hade en motorola g 5g plus innan, och den var rätt najs. Smidigt gränssnitt. Den spräckte skärmen så köpte en redmi note 12 pro, det har varit lite mer irriterande. Snabbare, men kan inte använda gestures om jag inte kör miui. Inte en enda recension nämnde den detaljen.

Så för prisvärd får motorola min röst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller inte med. Har testat OneUI och det är fortfarande så att Samsung skickar med alldeles för mycket appar mm och inte ofta dublett av appar för Samsung vill köra egna + google

Håller med, One UI suger och det är rätt jäkla mycket bloat som man får med. Min LLVP är en Samsung (undvik!) och appen som kan fjärrstyra den kräver ett Samsung account. På vilket annat märke som helst så är det ganska lugnt, men min S21 så brakar helvetet löst, kontot delas med alla jävla Samsung appar som hoppar igång och blippar och blippar och ska installera och skit.

F.ö. är jag inte speciellt nöjd med S21:an, drar ström så man måste ha med sig sitt eget portabla kärnkraftverk och den har rätt kass mottagning, både mobilt och wifi.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Satsa på Qualcomm SoC, gärna 7XX-serien eller nyare (6 nm eller lägre) och undvik Unisoc och Mediatek.
Nothing Phone (1) är väl den mest prisvärda just nu om du vill ha någorlunda hygglig mid-range.
Kan du tänka dig att kolla lite utanför Sverige gränser du ligger Motorola (Moto) G84 i den där prisklassen och är väl ungefär ersättaren till Moto Edge 30 Neo

Varför undvika mediatek? Sitter mediatek i min Xiaomi 11T och jag är toknöjd med den, hyfsad prestanda, bra batteritid och bra mottagning till ett bra pris (när jag köpte den).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Generellt brukar det innebära långsamma säkerhetsuppdateringar, mer småbuggar med Bluetooth, Radio (mobilnätet), grafik (spel främst) och sämre batteritid jämfört med motsvarande SoCs från Qualcomm. Mediatek's Wifi radios brukar dock vara lite bättre än Qualcomms men det väger inte upp det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Är väl lite olika vad man menar med rent men jag tolkade det som att det ska vara stock android. Vilket samsung inte är såklart.