Xbox Series X kan byta till cylinderform nästa år

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X kan byta till cylinderform nästa år

Brooklin är kodnamnet på en upphottad modell av Xbox Series X som Microsoft planerar att släppa under 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen skivspelare på någon av modellerna? Kommer den gamla modellen finnas kvar för oss som vill ha fysiska spel tillgängliga?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tvingas in i deras digitala ekosystemet helt utan möjlighet att köpa sälja låna eller byta spel utanför, nej tack!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Tvingas in i deras digitala ekosystemet helt utan möjlighet att köpa sälja låna eller byta spel utanför, nej tack!

Exakt, köper mycket spel fysiskt då det ofta är billigare än digitalt. På PC är digitalt okej eftersom det finns konkurrens men inte på konsol.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ingen skivspelare på någon av modellerna? Kommer den gamla modellen finnas kvar för oss som vill ha fysiska spel tillgängliga?

Borde inte vara omöjligt att erbjuda BD-drive via USB.

Permalänk
Hedersmedlem

Xcylinder

Yat or nay?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Xcylinder

Yat or nay?

Xylinder?

Permalänk
Medlem

Utan skivspelare känns verkligen som ett stort steg bakåt… kommer en sådan ens att kunna användas om 10 år? Köpa begagnade spel, eller skivspel på rea?

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas dom släpper en extern skivspelare.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Om den nu ska vara rund får dom väl göra en modell med en såndär Sony Discman på toppen, toppmatad skivläsare

Permalänk
Medlem

Hade jag varit konsol-spelare hade jag bojkottat pga skivläsaren tbh. På PC finns inte valet längre men priserna är låga efter ett tag med reor. Men i konsolerna kan priserna vara höga extremt länge.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Borde inte vara omöjligt att erbjuda BD-drive via USB.

Det är min misstanke med: Ta bort skivläsaren och behålla originalpriset för att sedan sälja den separat för 1000-1500kr för att till nästa generation ta bort funktionen för att "ingen använde den förra generationen".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om de tar bort skivspelaren kommer jag inte köpa Xbox mer. Har massor med Xbox, 360 och One spel som är i fysisk form för bakåtkompatibilitet. Dessutom
Föredrar jag fysisk media. Man kan köpa billigare ofta och begagnat plus vissa spel ökar i värde med tiden även om det är vanligare på andra konsoler.

Hoppas Sony och Nintendo har kvar fysisk Media annars så byter jag till enbart PC för även modet är digitalt har man åtminstone GOG som är utan DRM och många andra val var man köper.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Xylinder?

Lite som xox 😁.

Xtube är ett annat dåligt alternativ här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade jag varit konsol-spelare hade jag bojkottat pga skivläsaren tbh. På PC finns inte valet längre men priserna är låga efter ett tag med reor. Men i konsolerna kan priserna vara höga extremt länge.

På PC finns ju konkurrens digital. Men det gör det ju inte på konsollerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

På PC finns ju konkurrens digital. Men det gör det ju inte på konsollerna?

Det är ju det jag syftar på. Alla digitala spel på konsoler håller höga priserna längre.. Dvs behövs skivläsare så man kan sälja vidare begagnat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är redan fast i deras Gamepass så en uppgradering från min Series S till en uppdaterad Series X för att kunna köra 4k är lockande.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow | Intel Core i9 12900K | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair Dominator 32GB DDR5 5600MHz CL36 | Samsung 980 PRO 2TB | RM1000x

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som en downgrade utan diskenhet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skjut inte budbäraren nu, men:

Förra året låg konsolspelsförsäljningen på ca 72% digitalt. Senaste kvartalet låg det på cirka 80%.

Det ökar hela tiden i rask takt.

Total spelförsäljning digitalt om man räknar in mobiler och Pc ligger på runt 95%.

Kommer man ner mot 10% andel börjar det bli extremt svårt att ekonomiskt motivera fysiska spelsläpp eftersom alla regioner kräver översättning, egna åldersmärkningar, egna distributionsled osv. Så om antalen blir för låga försvinner skalfördelarna och varje enhet kostnad går upp - och då har de i regel redan sämre marginal än vad man har på digitala spel till att börja med.

Så förhoppningar om att konsoler fortsatt kommer utrustas med fysiska läsare är nog förgäves. Behovet kommer inom något enstaka år vara för nischat.

Att plugga in en egen läsare via USB lär inte heller funka (konsoler har custom firmwares och andra hyss för sig) men kanske att de kommer sälja det som en tillsats. Typ som hddvd-spelaren till Xbox 360?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skjut inte budbäraren nu, men:

Förra året låg konsolspelsförsäljningen på ca 72% digitalt. Senaste kvartalet låg det på cirka 80%.

Det ökar hela tiden i rask takt.

Total spelförsäljning digitalt om man räknar in mobiler och Pc ligger på runt 95%.

Kommer man ner mot 10% andel börjar det bli extremt svårt att ekonomiskt motivera fysiska spelsläpp eftersom alla regioner kräver översättning, egna åldersmärkningar, egna distributionsled osv. Så om antalen blir för låga försvinner skalfördelarna och varje enhet kostnad går upp - och då har de i regel redan sämre marginal än vad man har på digitala spel till att börja med.

Så förhoppningar om att konsoler fortsatt kommer utrustas med fysiska läsare är nog förgäves. Behovet kommer inom något enstaka år vara för nischat.

Att plugga in en egen läsare via USB lär inte heller funka (konsoler har custom firmwares och andra hyss för sig) men kanske att de kommer sälja det som en tillsats. Typ som hddvd-spelaren till Xbox 360?

🔫

Permalänk
Medlem

Shit vad många halvtomma glas det var här. Personligen kan jag inte bry mig mindre. Har PS 5 Digital, en Xbox Series X som aldrig haft en skiva istoppad, PC utan BD-Rom. Slipper en massa hyllplats för optiska skivor, alla ligger på plexen.

Konservatism är inte kompatibelt med tekniknörderi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skjut inte budbäraren nu, men:

Förra året låg konsolspelsförsäljningen på ca 72% digitalt. Senaste kvartalet låg det på cirka 80%.

Det ökar hela tiden i rask takt.

Total spelförsäljning digitalt om man räknar in mobiler och Pc ligger på runt 95%.

Kommer man ner mot 10% andel börjar det bli extremt svårt att ekonomiskt motivera fysiska spelsläpp eftersom alla regioner kräver översättning, egna åldersmärkningar, egna distributionsled osv. Så om antalen blir för låga försvinner skalfördelarna och varje enhet kostnad går upp - och då har de i regel redan sämre marginal än vad man har på digitala spel till att börja med.

Så förhoppningar om att konsoler fortsatt kommer utrustas med fysiska läsare är nog förgäves. Behovet kommer inom något enstaka år vara för nischat.

Att plugga in en egen läsare via USB lär inte heller funka (konsoler har custom firmwares och andra hyss för sig) men kanske att de kommer sälja det som en tillsats. Typ som hddvd-spelaren till Xbox 360?

Bah, komma här och vara logisk

Kul att du är kvar i forumet. Hoppas det går bra med nya livet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Shit vad många halvtomma glas det var här. Personligen kan jag inte bry mig mindre. Har PS 5 Digital, en Xbox Series X som aldrig haft en skiva istoppad, PC utan BD-Rom. Slipper en massa hyllplats för optiska skivor, alla ligger på plexen.

Konservatism är inte kompatibelt med tekniknörderi!

beror väl på, jag är inte emot det så länge men har nån form av lösning likt extern läsare då servers mm för eller senare lägger ner. Att kunna spela ett spela 10-15 år senare ska man inte ta för lätt på. Nostalgi är en väldigt viktig del av livet för många...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att Swec inte tog upp läckan om att nästa generation xbox kommer 2028 (med RDNA5 samt ZEN6 ELLER ARM).

Fast det kanske sparas till en annan artikel. Mer clicks osv, jag fattar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Om den nu ska vara rund får dom väl göra en modell med en såndär Sony Discman på toppen, toppmatad skivläsare

https://m.media-amazon.com/images/I/616es7TmG1L.jpg

Det vore något! Och så kan den öppnas som en sådan här pedalhink

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skjut inte budbäraren nu, men:

Förra året låg konsolspelsförsäljningen på ca 72% digitalt. Senaste kvartalet låg det på cirka 80%.

Det ökar hela tiden i rask takt.

Total spelförsäljning digitalt om man räknar in mobiler och Pc ligger på runt 95%.

Kommer man ner mot 10% andel börjar det bli extremt svårt att ekonomiskt motivera fysiska spelsläpp eftersom alla regioner kräver översättning, egna åldersmärkningar, egna distributionsled osv. Så om antalen blir för låga försvinner skalfördelarna och varje enhet kostnad går upp - och då har de i regel redan sämre marginal än vad man har på digitala spel till att börja med.

Så förhoppningar om att konsoler fortsatt kommer utrustas med fysiska läsare är nog förgäves. Behovet kommer inom något enstaka år vara för nischat.

Att plugga in en egen läsare via USB lär inte heller funka (konsoler har custom firmwares och andra hyss för sig) men kanske att de kommer sälja det som en tillsats. Typ som hddvd-spelaren till Xbox 360?

För mig är konsol synonymt med fysisk media, utan fysisk media blir det ingen konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Shit vad många halvtomma glas det var här. Personligen kan jag inte bry mig mindre. Har PS 5 Digital, en Xbox Series X som aldrig haft en skiva istoppad, PC utan BD-Rom. Slipper en massa hyllplats för optiska skivor, alla ligger på plexen.

Konservatism är inte kompatibelt med tekniknörderi!

Jag hoppas eu eller liknande tvingar dom göra det möjligt att köpa och sälja begagnade spel ”digitalt” om skivspelaren tas bort.
Möjligheten till att köpa och sälja spel begagnat är orsaken till att jag inte vill ha en ”helt digital” konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men ligger verkligen spelen på disken idag? Hade för mig att det bara ligger en licens på blu-rayen sen går den ut och tankar spelet ändå? Isf så förstår jag varför de är påväg bort.
Enda som är tråkigt isf är ju att man tappar access till sina gamla x360 spel. Men hade varit nice om man kunde regga dessa på sitt konto så man får dem digitalt istället.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skjut inte budbäraren nu, men:

Förra året låg konsolspelsförsäljningen på ca 72% digitalt. Senaste kvartalet låg det på cirka 80%.

🔫 (fortsätter på samma tema!)

Jag köper helst mina spel fysiskt, men tyvärr så är utbudet i många butiker numera brutalt dåligt.

Att många spel numera kräver DLC:er samt säsongpass från dag ett har i sig delvis dödat de fysiska formaten.

Exempelvis köpte jag alla spel till Switch i fysiskt format tidigare, men idag är det många spel som enbart finns digitalt.

Vill inte vara tvingad till "always online" i framtiden.

Permalänk
Medlem

De på designkontoret som ville ha en cirkel istället för en kvadrat har äntligen vunnit...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"