Varför välja OEM när Retail kostar 10 kronor mer?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Varför välja OEM när Retail kostar 10 kronor mer?

Sitter och glor på om det är läge att gå över till Win11 från Win10 och ser att det endast skiljer 10 spänn mellan OEM och Retail.

Vad är för och nackdelar med respektive version?

Jag vet att OEM blir maskinvarulåst, men varför väljer man det?

Samt, är bytet från Win10 till Win11 värt det? Win12 är väl på gång? Eller ska man vänta ut Win12's barnsjukdomar?

Permalänk
Medlem

Att uppgradera från 10 till 11 är väl gratis..?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om du redan sitter på en W10-licens är det inget konstigt att hoppa till W11 med den, oavsett om den är retail eller OEM.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Haptic:

Att uppgradera från 10 till 11 är väl gratis..?

Inte om man vill ha PRO. En licens kostar 159;-

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Rixxz:

Om du redan sitter på en W10-licens är det inget konstigt att hoppa till W11 med den, oavsett om den är retail eller OEM.

Har kört Win10 Home sedan jag övergav Win7

Sedan så har jag lärt mig att OEM bara går att installera på en maskin medans Retail går att föra över till en ny dator?

Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

En Pro licens kostar 199.99 dollar dock.
https://www.microsoft.com/en-us/d/windows-11-pro/dg7gmgf0d8h4...
eller på svenska siten 2399kr
https://www.microsoft.com/sv-se/d/windows-11-pro/dg7gmgf0d8h4...

Köper du gråsite-nycklar så köper man aldrig OEM pga prisskillnaden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Har kört Win10 Home sedan jag övergav Win7

Sedan så har jag lärt mig att OEM bara går att installera på en maskin medans Retail går att föra över till en ny dator?

Stämmer det?

Formellt sätt ja. Men MS har infört en massa undantag när de ville få folk att uppgradera till både Win 10 och Win 11 så hur "låst" en OEM licens egentligen är är oklart.

Själv har jag en Win 7 licens som var retail (köpt till fullpris i Sverige med disk och box och kodklistermärke och allt så 100% legit). Den uppgraderades gratis till 10 och skulle då bli "OEM" eller låst till en ny installation. Sen byggde jag ny dator men kunde ändå ta med samma licens till den nya och nu är jag erbjuden gratis uppgradering igen till Win 11.

Vad gäller? Vem vet? Inte ens Microsoft i alla situationer tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Sitter och glor på om det är läge att gå över till Win11 från Win10 och ser att det endast skiljer 10 spänn mellan OEM och Retail.

Vad är för och nackdelar med respektive version?

Jag vet att OEM blir maskinvarulåst, men varför väljer man det?

Samt, är bytet från Win10 till Win11 värt det? Win12 är väl på gång? Eller ska man vänta ut Win12's barnsjukdomar?

Om du har Windows 10 så är det ju bara installera Windows11 så kommer den att aktivera med din nuvarande Win10 nyckel som redan bör vara lagrad i ditt moderkorts UEFI.

En skillnad som jag kan komma på med OEM är att det är tillverkaren av datorn som har supporten medans med en retail så har MS supporten, sen hur kinkiga MS är med det egentligen låter jag vara osagt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En Pro licens kostar 199.99 dollar dock.
https://www.microsoft.com/en-us/d/windows-11-pro/dg7gmgf0d8h4...
eller på svenska siten 2399kr
https://www.microsoft.com/sv-se/d/windows-11-pro/dg7gmgf0d8h4...

Köper du gråsite-nycklar så köper man aldrig OEM pga prisskillnaden.

https://spelkoder.se/produkt/microsoft-windows-11-pro-retail/

Dom har båda. Men detta kan vara fejk?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av BM-Mods:

Om du har Windows 10 så är det ju bara installera Windows11 så kommer den att aktivera med din nuvarande Win10 nyckel som redan bör vara lagrad i ditt moderkorts UEFI.

En skillnad som jag kan komma på med OEM är att det är tillverkaren av datorn som har supporten medans med en retail så har MS supporten, sen hur kinkiga MS är med det egentligen låter jag vara osagt.

Ah, men jag kör win10 home idag, ska uppgradera till 11 PRO och då blåser jag rent ändå och kör en nyinstallation.
Gammal vana, behövs förmodligen inte men ja :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Ah, men jag kör win10 home idag, ska uppgradera till 11 PRO och då blåser jag rent ändå och kör en nyinstallation.

Ska du upp till 11Pro så är det en ominstallation som gäller, även om man skulle kunna uppgradera till 11Home och sedan ange en nyckel för 11Pro för att uppgradera home till PRO, men jag skulle nog rekommendera att du blåser den från start istället

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

"Fejk" är väl en fråga om vad man avser med det ordet; det är förmodligen fungerande nycklar (åtminstone i ögonblicket) men priset i sig är en tydlig indikation att det handlar om grå/skumrask-kategorin med nycklar som kommit på vift av en eller annan anledning.

Om du köper en nyckel i den kategorin så får du väl räkna med att du nog har en principiellt fungerande nyckel, giltig för något bolag i långtbortistan eller motsvarande.

Det du ser där har ju hursomhelst ingen koppling till officiell prissättning, varken deras angivna "normalpris" eller det nedsatta priset, så det fyller inget större syfte att försöka förstå något gällande den där prissättningen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Jag bruka köpa Skiva från butik. Men denna gång köpte jag två licenser till mina datorer.
Funka hur bra som helst.

https://programvara.se/

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Behöver du funktionerna som Pro har?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Joppis:

Behöver du funktionerna som Pro har?

Jag tror det? Har felsökt och fått hjälp med Win10 och det var flera saker som krävde PRO.

Har alltid kört PRO eller Enterprise på föregående Win-versioner. Vem vill vara låst :]

Har knappt använt laptopen sedan den inhandlades med Win10 dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

"Fejk" är väl en fråga om vad man avser med det ordet; det är förmodligen fungerande nycklar (åtminstone i ögonblicket) men priset i sig är en tydlig indikation att det handlar om grå/skumrask-kategorin med nycklar som kommit på vift av en eller annan anledning.

Om du köper en nyckel i den kategorin så får du väl räkna med att du nog har en principiellt fungerande nyckel, giltig för något bolag i långtbortistan eller motsvarande.

Det du ser där har ju hursomhelst ingen koppling till officiell prissättning, varken deras angivna "normalpris" eller det nedsatta priset, så det fyller inget större syfte att försöka förstå något gällande den där prissättningen.

Jag har kört på en studentnyckel i många år som jag fått av en polare när han pluggade, den har aktiverat windows 7/10/11 genom åren.

Så jag har dragit slutsatsen att microsoft skiter helt och totalt i det så länge du inte är ett företag.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem