Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Börsen och sparkonton är inget för mig.
Pengars värde urholkas över tid och blir mindre värda.

Konservativ och investerar i guld, silver.
Köper för spot eller strax över, max 2,5%.

Min pension är redan tryggad och behöver inte oroa mig.
Vad jag har idag har jag imorgon oavsett hur det ekonomiska klimatet har förändrats över tid.

Corona, Kriget, Inflationen var en riktig värde ökning för min del.

MVH

Det är en tankevurpa att dels säga att pengars värde urholkas och samtidigt att inflationen gett dig en värdeökning. Inflation har effekten att allt (guld, aktier, villor, matkassen, utländsk valuta etc.) ökar i pris, men det betyder inte att värdet på dessa saker ändras givet att vi ser värde som något annat än pris i kronor. Det är därför man pratar om inflationjusterad prisutveckling.

Att sen guld betraktas som "säkert" är för att dess värde tenderar att korrelera negativt med konjunkturen, så när allt annat verkar gå dåligt brukar guld gå bra, men det betyder även att guld i regel går dåligt när ekonomin går bra.

Kör man endast guld känns det bra när ekonomin är kass, men man missar alla sprintar när den är bra. På samma sett som med aktier/fonder tar man en risk för hur ekonomin kommer utvecklas när man köper guld, men för något som historiskt sett gett sämre utveckling. Om man vill vara konjunkturssäker bör man ha en mix med rätt stor del av både.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Någon annan som skapat Avanzas egna sparkonto och sedan blivit mailbombad med massa spam från diverse random adresser??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä jag vet inte heller ;). Det jag gjort senaste 2 åren råkar ha varit just det att ha pengarna i dollars istället för SEK. Men det var ju inte riktigt för att jag var så himla klok utan det har varit tillfälligheter!

Skulle jag gissa så är väl inte botten nådd - men jag tror väl en del på återhämtning och att vi redan gjort en stor del av resan ned.

Däremot har jag börjat vikta om och börjat småköpa svenska bolag nu senaste tiden.
Kanske är helt fel hehe. Har gjort en hel del dåliga val senaste året. Plus 25% i år men det beror på val jag gjort tidigare. Det mesta jag tagit vid i år har förvandlats till bajs ;).

Man är ju glad att man har 2/3 av tillgångarna i USD. Alla de som tror att det går åt helvete. Fan, efter regn kommer sol. Jag köper Avanza Zero, spiltan, för man betalar väldigt dyrt för globalfonden idag.

@Sarg : 3 år, då är det banken som gäller. Jag tror på nedgång i närtid, men det kommer att återhämta sig. Personligen tror jag en nedgång i bostadsmarknaden då Bonava behöver rea ut sina bostäder för att få de sålda. När ekonomin har kraschat, vanliga Svenssons behöver lämna hus och hem. Då är det köpläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man är ju glad att man har 2/3 av tillgångarna i USD. Alla de som tror att det går åt helvete. Fan, efter regn kommer sol. Jag köper Avanza Zero, spiltan, för man betalar väldigt dyrt för globalfonden idag.

@Sarg : 3 år, då är det banken som gäller. Jag tror på nedgång i närtid, men det kommer att återhämta sig. Personligen tror jag en nedgång i bostadsmarknaden då Bonava behöver rea ut sina bostäder för att få de sålda. När ekonomin har kraschat, vanliga Svenssons behöver lämna hus och hem. Då är det köpläge.

Jag tycker om dig,men fasen, inte kommer väl vanliga Svenssons behöva sälja för att lämna hus och hem? Så illa är det inte.

För vanliga Svenssons har ju två medellöner och en Volvo och de borde ju fortfarande ha kvar 10-15k/ månad fortfarande...

Sen är väl det väldigt låg chans att våran regering låter det gå så långt ändå.
England ligger nog närmare ditt tankesätt 7% har väl dem nu 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För pengar du tänkt använda/behöver inom 5 år så är börsen för volatil (alltså att det ändras för mycket från dag till dag). Så är det pengar du ska använda för att köpa hus om 3 år som du nämner är det bättre att bara sätta de på ett konto med bättre ränta än vad du har idag. Runt 3,5% är vanligt att kunna få idag - och skulle i runda slängar dubbla hur mycket ränta du får betalt.

För pengar som du tänkt ha först om lång tid (sparande till pension eller åtminstone 10 år bort) är börsen mycket bättre. Vill man inte alls hålla på och pilla själv är det en ganska bra idé att använda sig av t.ex. Lysa, Opti eller andra automatiska ”spar-robotar”, och sätta in ett automatiskt månadssparande dit. Historiskt har det lönat sig bättre än sparkonton över tid. Men vissa år kan du såklart ”gå minus”, tappa pengar eftersom börsen rör sig.

Skrivet av slipbit:

@Sarg : 3 år, då är det banken som gäller. Jag tror på nedgång i närtid, men det kommer att återhämta sig. Personligen tror jag en nedgång i bostadsmarknaden då Bonava behöver rea ut sina bostäder för att få de sålda. När ekonomin har kraschat, vanliga Svenssons behöver lämna hus och hem. Då är det köpläge.

Om jag tänkt spara hälften på sparkonto och andra hälften 5+ år då?

Mitt "3+" betydde mer "minst 3 år, kanske 6-7 eller längre" än "inom 3". Jag har redan suttit på detta sparkonto i några år utan att röra. Som sagt, jag har inga specifika planer. Bostad är det enda jag kan komma på som är en större sak pengarna skulle gå till, och då troligtvis en bostadsrätt. Så det handlar väl max om 1.3M.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sarg:

Om jag tänkt spara hälften på sparkonto och andra hälften 5+ år då?

Mitt "3+" betydde mer "minst 3 år, kanske 6-7 eller längre" än "inom 3". Jag har redan suttit på detta sparkonto i några år utan att röra. Som sagt, jag har inga specifika planer. Bostad är det enda jag kan komma på som är en större sak pengarna skulle gå till, och då troligtvis en bostadsrätt. Så det handlar väl max om 1.3M.

Steg ett är att flytta pengarna till ett sparkonto med vettig ränta och insättningsgaranti. Sedan kan vi dividera/diskutera var och hur pengarna ska splittas beroende på din risktolerans.

En buffert ska du ha tillgänglig direkt om något händer, helst på samma bank som ditt ordinarie bankkort så att du omedelbart kan betala en oförutsedd större utgift.

Sedan ska resten in på bästa möjliga sparkonto. Jag kör Morrowbank med 3.75% ränta, de fular sig som fan så jag hade valt en annan bank om jag skaffat nytt sparkonto nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag använder SBAB och Landshypotek för mitt obundna sparande. De har ok ränta (3.65% resp 3.75%). Går snabbt att sätta in och ta ut.

När det gäller var man har sin buffert någonstans så kan jag tycka att ett kreditkort med hyfsad limit räcker rätt så långt. Det tar en dag eller två att flytta pengar från sparande i nisch-banker till sin vanliga bank så jag har inte sett ett behov att ha buffert-sparande på samma bank som jag har mitt vanliga bank-kort på.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sarg:

Om jag tänkt spara hälften på sparkonto och andra hälften 5+ år då?

Mitt "3+" betydde mer "minst 3 år, kanske 6-7 eller längre" än "inom 3". Jag har redan suttit på detta sparkonto i några år utan att röra. Som sagt, jag har inga specifika planer. Bostad är det enda jag kan komma på som är en större sak pengarna skulle gå till, och då troligtvis en bostadsrätt. Så det handlar väl max om 1.3M.

Då tycker jag hälften av pengarna på ett sparkonto med bättre ränta en vad du har nu är en bra idé. Sen tar du andra hälften och slänger in på en "sparrobot" likt Lysa, Opti eller Avanza Auto. Den sköter det bra åt dig - bara fortsätt släng en summa pengar varje månad - och pilla inte. Det sämsta man kan göra som amatör är att börja ändra eller paniksälja under tillfälliga dippar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då tycker jag hälften av pengarna på ett sparkonto med bättre ränta en vad du har nu är en bra idé. Sen tar du andra hälften och slänger in på en "sparrobot" likt Lysa, Opti eller Avanza Auto. Den sköter det bra åt dig - bara fortsätt släng en summa pengar varje månad - och pilla inte. Det sämsta man kan göra som amatör är att börja ändra eller paniksälja under tillfälliga dippar.

Är dessa botar likvärdiga?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sarg:

Är dessa botar likvärdiga?

I stort sätt ja, det skulle jag säga. Men läs på och se vilken som är billigast och enklast för dig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare under året flyttat en del på mitt ISK från svenska indexfonder till globala indexfonder. Hade 70/30 innan, men nu snarare 90/10. Alla 10% ligger i PLUS Allabolag Sverige Index.

Borde jag börja köpa svenskt igen nu månadsvis?

Jag vet att jag egentligen bara borde fortsätta spara och inte logga in och försöka ändra eller tajma något. Svårt att låta bli bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag har tidigare under året flyttat en del på mitt ISK från svenska indexfonder till globala indexfonder. Hade 70/30 innan, men nu snarare 90/10. Alla 10% ligger i PLUS Allabolag Sverige Index.

Borde jag börja köpa svenskt igen nu månadsvis?

Jag vet att jag egentligen bara borde fortsätta spara och inte logga in och försöka ändra eller tajma något. Svårt att låta bli bara

Risken blir väl att man köper och säljer vid fel tillfälle, personligen så tror jag sånt som är utbombat (small cap, fastigheter etc) är bättre köp i dagsläget och att det som gått bättre senaste tiden kommer ge sämre avkastning framöver.

Kanske av intresse, men med tanke på Jeremy Granthams avkastning så skulle jag ta det han säger med en nypa salt. Jag tycker det är intressant med olika perspektiv iaf.

Jag försöker att inte hoppa fram och tillbaks på fonderna, utan kör kontinuerliga insättningar på det jag valt ut och ska försöka hålla i 10+ år

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Avstängd

Sparar i fonder.

Inte så insatt eller intresserad så räcker för mig.

Permalänk
Medlem

Gör ett uppehåll i fondsparandet och placerade igår likvida medel på två olika finansbolag.
4.35% går ändå att leva med ett tag i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gör ett uppehåll i fondsparandet och placerade igår likvida medel på två olika finansbolag.
4.35% går ändå att leva med ett tag i dessa tider.

Klarna och Froda verkar det som? Lite under 3% efter skatt blir det. Var det räntefonder du bytte ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Klarna och Froda verkar det som? Lite under 3% efter skatt blir det. Var det räntefonder du bytte ut?

Stämmer, har sålt av aktiefonder och tar en break.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag har tidigare under året flyttat en del på mitt ISK från svenska indexfonder till globala indexfonder. Hade 70/30 innan, men nu snarare 90/10. Alla 10% ligger i PLUS Allabolag Sverige Index.

Borde jag börja köpa svenskt igen nu månadsvis?

Jag vet att jag egentligen bara borde fortsätta spara och inte logga in och försöka ändra eller tajma något. Svårt att låta bli bara

Jag har också funderat lite på att stöpa om mer mot svenska fonder nu när kronan är så billig, är då närmre 50/50 svenska och utlänska i dagsläget (i alla fall om man tar med aktier också). Drar mig dock alltid för ändringar som involverar sälj, så blir nog att nyinvesteringar blir svenskt istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har också funderat lite på att stöpa om mer mot svenska fonder nu när kronan är så billig, är då närmre 50/50 svenska och utlänska i dagsläget (i alla fall om man tar med aktier också). Drar mig dock alltid för ändringar som involverar sälj, så blir nog att nyinvesteringar blir svenskt istället.

Precis vad jag gjorde i somras, ändrade om viktningen på nyinvestering till fördel för sverige... tyvärr så fortsatt kronan falla men men

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Precis vad jag gjorde i somras, ändrade om viktningen på nyinvestering till fördel för sverige... tyvärr så fortsatt kronan falla men men

Man träffar sällan botten/toppen, så inget att gräma sig över

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ouch min september var inte så rolig! Tur att man har det härliga höstvädret att se fram emot... regn och rusk...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ouch min september var inte så rolig! Tur att man har det härliga höstvädret att se fram emot... regn och rusk...

-2.36% för min del. Lite bättre men inte roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gör ett uppehåll i fondsparandet och placerade igår likvida medel på två olika finansbolag.
4.35% går ändå att leva med ett tag i dessa tider.

Men när ska du kliva in igen? Försöker du tajma börsen? Trots att alla teorier säger Time in market > timing the market för de allra flesta. Jag fortsätter putta in i börsen. Kör mest svenska aktiefonder eftersom kronan är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker om dig,men fasen, inte kommer väl vanliga Svenssons behöva sälja för att lämna hus och hem? Så illa är det inte.

För vanliga Svenssons har ju två medellöner och en Volvo och de borde ju fortfarande ha kvar 10-15k/ månad fortfarande...

Sen är väl det väldigt låg chans att våran regering låter det gå så långt ändå.
England ligger nog närmare ditt tankesätt 7% har väl dem nu 😅

Gillar dig med vi kämpar på i tråden om kkv. Så länge man har kvar jobbet så kommer man klara sig. Det som händer är när vi lägger allt mer av vår disponibla inkomst på räntor så tar det ju köputrymme från annat. Man kanske hoppar utelunchen, köper inte nya kläder. Allt sånt där som inte är livsnödvändigt kommer ju stryka med. Jag och sambon har drygt 62kNetto tillsammans. Idag ligger ränta+amortering på 8K per månad. När den bundna räntan går ut i januari så ligger vi på 18K. Det blir 10K mindre till roliga saker. Jobbar man in en bransch (krog/detaljhandel/tjänster) så finns det risk att man blir arbetslös. Sen går folk och skiljer sig, blir tvungna att sälja kanske med förlust och sen är bollen i rullning. För min egen del är jag inte ett dugg orolig. Ett par årslöner på banken och värdepapper som räcker för att lösa ut hela huset. Jag sover gott om nätterna iaf.

Permalänk
Medlem

Tjena! Nån som har tankar kring bra investeringsmöjligheter i amerikanska treasury bonds? Kollat lite på Nordnet, men tycker inte att jag hittar nåt som är väldigt lockande. Tanken är att sätta dotterns inbesparingar i nåt säkert och långsiktigt, och med tanke på räntenivåerna just nu känns det som att det blir svårt att matcha den kombinationen på annat håll.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tjena! Nån som har tankar kring bra investeringsmöjligheter i amerikanska treasury bonds? Kollat lite på Nordnet, men tycker inte att jag hittar nåt som är väldigt lockande. Tanken är att sätta dotterns inbesparingar i nåt säkert och långsiktigt, och med tanke på räntenivåerna just nu känns det som att det blir svårt att matcha den kombinationen på annat håll.

Finns vissa ETF:er som håller T-bills. Placeringen kommer dock tappa i värde om räntan fortsätter stiga. Går räntan ned däremot så kommer man tjäna bäst på långa obligationer 10-30y.

Dock stärks väl kronan mot USD om räntenivåerna i Usa faller, troligen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ouch min september var inte så rolig! Tur att man har det härliga höstvädret att se fram emot... regn och rusk...
<Uppladdad bildlänk>

-3.29%
Jag har väl mer globalt än avanzianens snitt, och du har i sådana fall mer än 100% av ditt innehav globalt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

tur man inte satt på SAS aktier annars hade kommande oktobers siffror varit dystra

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

-3.29%
Jag har väl mer globalt än avanzianens snitt, och du har i sådana fall mer än 100% av ditt innehav globalt

Hur gick det med matten här? Jag fattar ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hur gick det med matten här? Jag fattar ingenting

OMX backar lite, DJ backar betydligt mer, snittavanzianen ligger där emellan. Jag backar mer än snittavanzianen möjligen eftersom jag är mer exponerad mot DJ än snittet.

Enligt samma tankegång verkar Mindfighter inte bara ha 100% exponering mot DJ, utan ännu mer, eftersom hen inte bara nådde samma nedgång som DJ, utan ännu sämre. I realiteten givetvis givet att OMX och DJ är det enda som finns, och inte ett snitt av sitt innehåll, men ja, det var iaf min tankegång och jag tyckte det indikerade resultatet var lite lustigt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av e1m1:

-3.29%
Jag har väl mer globalt än avanzianens snitt, och du har i sådana fall mer än 100% av ditt innehav globalt

Skrivet av PatrickP:

Hur gick det med matten här? Jag fattar ingenting

Oklart, verkar vara lite hittepåmatte.
Jag tappade mycket mer än DJ/OMX/global men jag har även separata aktier som tagit smällar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin